ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
від .08.202 р.
МАТЕМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблено на основі модельної навчальної програми
«Математика. 5-6 класи» для закладів
загальної середньої освіти
(автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.)
Відповідає підручнику з математики для 5 класів
закладів загальної середньої освіти
(автори: А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір)
Підготував:
вчитель математики
202 р.
ЗМІСТ
1 |
Пояснювальна записка ………………………………………………… |
3 |
2 |
Змістовна частина ..……………………………………………………. |
7 |
|
|
10
23 |
3 |
Перелік навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення навчального процесу …………………………………... |
30 |
4 |
Система оцінювання результатів навчання ……………………………. |
32 |
5 |
Література та інформаційні ресурси …………………………………… |
36 |
Навчальна програма з математики для 5 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 (далі —Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від
19 лютого 2021 року № 235, модельній програмі «Математика, 5-6 клас для закладів загальної середньої освіти» (автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.) та спрямована на реалізацію вимог до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом для математичної освітньої галузі.
Математична освітня галузь є складовою базової середньої освіти, метою якої є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу. Випускник/випускниця закладу загальної середньої освіти — це патріот України, у світогляді якого розбудова українського суспільства й економіки та зайняття Україною гідного місця серед світових держав є однією з провідних цінностей.
Метою математичної освітньої галузі є розвиток особистості учня/учениці через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає:
• засвоєння системи знань;
• набуття та вдосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі;
• розвиток логічного й математичного мислення;
• розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
Зважаючи на сучасний стан розвитку суспільства та потреби сьогодення, одним із основних викликів є збереження та подальше підвищення статусу України як провідної світової держави в наукомістких галузях, зокрема в комп’ютерних та інформаційних дисциплінах, авіаційній та космічній галузях; проведення наукових досліджень і технічних розробок на сучасному світовому рівні; розвиток технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави; інтенсивний розвиток усіх галузей народного господарства та оновлення виробничої бази на засадах сучасних технологій, автоматизації та роботизації; масова інформатизація та комп’ютеризація. Зазначені виклики можуть бути реалізовані виключно за умови масового набуття підростаючим поколінням компетенцій, що є чільними для професійної орієнтації в наукомістких областях, конструктивного логічного та алгоритмічного мислення, високого рівня технічної грамотності. І провідним інструментом для цього є навчання математики як мови науки, техніки та технологій.
З огляду на це нова українська школа в наш час має сформувати уявлення про математику як один із провідних інструментів пізнання навколишнього світу та керування ним, про важливість математичних знань і алгоритмічного мислення для самореалізації в сучасному світі на належному фаховому рівні; заохотити учнів/учениць до набуття математичних знань та активного їх застосування. Потрібна докорінна реформа, яка зупинить негативні тенденції і перетворить українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку та конкурентоспроможності України у світовій спільноті.
В основу побудови змісту та організації процесу навчання математики в закладах загальної середньої освіти покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання предмета є сформовані предметні та ключові компетентності, зокрема такі, як здатності учня/учениці застосовувати свої знання в навчальних і реальних життєвих ситуаціях, брати повноцінну участь у житті суспільства, нести відповідальність за свої дії.
Метою навчального предмета «Математика», який згідно з Державним стандартом входить до типової освітньої програми для 5–9 класів, є досягнення вищезазначеної мети математичної освітньої галузі, у тому числі формування в учнів/учениць предметної математичної компетентності, що передбачає здатність розвивати й застосовувати математичні знання та методи для розв’язання широкого спектра проблем у повсякденному житті; моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичного апарату; усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому та суспільному житті людини.
У 5 класі закладів загальної середньої освіти зазначеній меті слугує курс «Математика».
Наскрізні лінії та їх реалізація
Формування таких ключових компетентностей, як громадянські та соціальні компетентності, навчання впродовж життя, інноваційність, підприємливість та фінансова грамотність, екологічна компетентність, має здійснюватися під час вивчення всіх навчальних предметів. Зважаючи на це, передбачено виокремлення таких наскрізних ліній, як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність».
Зазначені наскрізні лінії є соціально значущими над предметними темами, які допомагають формуванню в учнів/учениць уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання та вміння в реальних життєвих ситуаціях. Ці наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів, а тому їх потрібно враховувати під час вивчення курсу математики.
Зміст та цілі наскрізних ліній враховуються при формуванні духовного, соціального й фізичного середовища навчання.
Виходячи з наскрізних ліній, при вивченні математики добираються відповідні трактування, приклади, фабули задач, реалізуються надпредметні, між класові та загальношкільні навчальні проєкти.
Проблематика наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується в курсі математики насамперед через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Під час розгляду цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, наочне подання економічної та природознавчої інформації.
Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» освоюється переважно через колективну діяльність (дослідницькі роботи, робота в групах, навчальні проєкти тощо), яка поєднує математику з іншими навчальними предметами й розвиває в учнів/учениць готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності та думок. Із цією наскрізною лінією пов’язані, наприклад, відсоткові розрахунки, елементи статистики, що дозволяють учням/ученицям зрозуміти значення кількісних показників при характеристиці суспільства та його розвитку.
Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека» в курсі математики реалізується через завдання з реальними даними про безпеку й охорону здоров’я (текстові задачі, відсоткові розрахунки, оброблення і наочне подання даних відповідної змістовної спрямованості). Важливо під час виконання таких завдань звертати увагу на аналіз проблем, пов’язаних із ризиками для життя і здоров’я (наприклад, щодо тютюнопаління, перевищення швидкості як причини ДТП тощо).
Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується шляхом розв’язування практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету та інших практичних аспектів фінансових питань, до яких можуть бути залучені діти відповідного віку (закупівля продуктів харчування, оплата проїзду, комунальних послуг тощо).
Крім реалізації зазначених наскрізних ліній, у ході вивчення курсу математики формуються наскрізні вміння ключових компетентностей, визначені в Державному стандарті.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання
Програма висуває вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів на основі компетентнісного підходу.
Базові знання, що їх мають набути учні/учениці наприкінці навчання за програмою, визначені в додатку 7 до Державного стандарту. У курсі математики
5 класу до них належать:
• методологія математики: математична термінологія і символіка; математичні твердження; метод математичного моделювання;
• числа і вирази: числові множини; натуральні, цілі, дробові числа, дії із ними та їх порівняння; десяткові дроби, округлення, відсотки;
• рівняння;
• геометрія і вимірювання геометричних величин: первинні геометричні об’єкти (фігури та відношення); базові уявлення про найпростіші геометричні фігури; трикутники, многокутники; основні геометричні форми: лінії, поверхні, тіла; вимірювання відрізків та кутів; периметр многокутника, площа прямокутника; об’єм та площа поверхні прямокутного паралелепіпеда;
• найпростіші елементи комбінаторики.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання з математичної освітньої галузі, визначені в додатку 8 до Державного стандарту, передбачають, що учень/учениця:
• досліджує проблемні ситуації та виокремлює проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; [6 МАО 1]
• моделює процеси та ситуації, розробляє стратегії, плани дій для розв’язання проблем; [6 МАО 2]
• критично оцінює процес і результат розв’язання проблем; [6 МАО 3]
• розвиває математичне мислення для пізнання і перетворення дійсності, володіє математичною мовою. [6 МАО 4]
Компетентнісний потенціал математичної освітньої галузі визначений у додатку 7 до Державного стандарту. Наприкінці навчання за програмою 5–6 класів в учня/учениці мають бути сформовані основи умінь та ставлень, що є наскрізними в усіх ключових компетентностях і що надалі стануть підґрунтям для остаточного формування цих компетентностей станом на кінець навчання в середній школі.
Для математичної компетентності мають бути сформовані:
Навчальними ресурсами, що слугують зазначеній меті, є підручники, додаткова література, інтернет-ресурси; задачі, зокрема такі, що моделюють реальні життєві ситуації.
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА
На уроці математики та під час позакласної роботи застосовуються такі форми проведення навчального процесу:
• фронтальна, коли весь клас одночасно виконує загальну, поставлену перед усіма дітьми роботу: слухання пояснень учителя/учительки, слухання та аналіз учнями/ученицями висловлювань своїх товаришів, колективне обговорення та розв’язання проблемних ситуацій;
• групова (колективна), зокрема робота в парах: виконання групою конкретного навчального завдання за участю кожного з учнів/учениць, індивідуальна допомога одне одному, заняття математичних гуртків; елементи проєктної роботи;
• індивідуальна: самостійна робота з підручником, самостійне виконання завдань у дошки або в зошиті під час уроку, виконання самостійних та контрольних робіт, виконання домашньої роботи, робота з додатковою літературою, відбір і порівняння матеріалу з різних джерел (зокрема пошук інформації в Інтернеті), написання рефератів, підготовка доповідей, елементи проєктної роботи, участь у математичних олімпіадах, участь у математичних заочних змаганнях (зокрема тих, що проводяться на міжнародному рівні засобами мережі Інтернет), індивідуальна робота вчителя/вчительки з обдарованими дітьми та дітьми з особливими потребами.
2. Діяльнісна спрямованість навчання
Діяльнісна спрямованість навчання передбачає постійне залучення учнів/ учениць до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності як під час уроку, так і в позакласній та індивідуальній роботі.
3. Практична спрямованість навчання
Під час вивчення нового матеріалу доцільно пояснювати потребу виникнення відповідного математичного апарату на підставі певних практичних ситуацій, а після подання учням/ученицям теоретичних відомостей — ілюструвати їх застосування на практиці.
4. Міжпредметні зв’язки
Формуванню математичної та ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів/учениць до навчання та підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу та формування наукового світогляду. Учні/учениці набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх у нові ситуації.
Досвід математичної діяльності має бути застосований у вивченні предметів інших освітніх галузей шляхом:
• використання учнями/ученицями математичного апарату під час пізнавальної діяльності;
• математичного моделювання процесів, що вивчаються;
• розв’язування в курсі математики задач із фабулами інших навчальних предметів;
• виконання міжпредметних навчальних проєктів тощо.
5. Культурно-історична спрямованість
Систематичне використання історичного та культурного матеріалу під час вивчення математики виховує в учнях/ученицях патріотизм та інтернаціоналізм, повагу до загальнолюдських цінностей, підвищує інтерес до вивчення математики, стимулює потяг до наукової творчості, дає уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури.
Ознайомлення учнів/учениць з іменами та біографіями видатних учених, які створювали систему математичних знань, зокрема видатних українських науковців, сприятиме патріотичному вихованню школярів.
Відомості про історичний розвиток математичних понять, теорій і методів сприяють розумінню математики як універсального методу пізнання світу та науки, що постійно розвивається, заохочує учнів/учениць до творчого застосування набутих знань.
6. Комп’ютеризація та інформатизація
Використання комп’ютерної техніки, зокрема мобільних пристроїв, на уроках математики та в позакласній роботі має забезпечити формування в учнів/учениць:
• алгоритмічного стилю мислення;
• уміння виокремлювати із загального об’єму роботи суто технічну складову та оптимізувати її виконання;
• ставлення до комп’ютеризації та інформатизації як до необхідного інструменту пізнавання світу та діяльності людини;
• комп’ютерної грамотності;
• навичок пошуку, оцінювання, відбору та фільтрування інформації;
• зацікавленості в якомога ширшому застосуванні комп’ютерних технологій у своїй діяльності;
• уміння організовувати спільну роботу з використанням сучасних комп’ютерних засобів, зокрема в умовах дистанційного навчання.
7. Оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць
Навчальні досягнення учнів підлягають формувальному та підсумковому (тематичному та завершальному) оцінюванню.
Формувальне оцінювання має на меті:
• вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію учня/учениці;
• відстежувати навчальний прогрес учня/учениці;
• вчасно виявляти проблеми та вживати заходів для коригування індивідуальної освітньої траєкторії та методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини;
• формувати в учня/учениці впевненість у власних силах, мотивацію на досягнення та зацікавленість у навчанні.
Підсумкове оцінювання має на меті установити відповідність очікуваних і реальних результатів навчання.
Орієнтирами оцінювання є очікувані результати навчання, визначені в другій частині цього документа.
Структура програми
Програму подано в табличній формі, що містить три частини: очікувані результати навчання, зміст навчального матеріалу, необхідний для їх досягнення, та відповідні види навчальної діяльності.
Очікувані результати навчання орієнтують на результати навчання, які є об’єктом контролю й оцінювання.
У рамках навчального року програма укладена за змістовими лініями. Усередині змістової лінії зміст навчального матеріалу структуровано за темами в логічній послідовності їх вивчення.
Наведено форми організації освітнього процесу, вибір яких учитель може здійснювати на свій розсуд залежно від рівня підготованості класу, індивідуальних освітніх траєкторій учнів/учениць тощо.
Зазначені особливості побудови програми дають змогу педагогічному колективу швидко та своєчасно адаптувати реалізацію програми до реалій сьогодення та умов кожного навчального закладу, враховуючи вікові та індивідуальні особливості розвитку й потреби учнів/учениць, а також забезпечити просування індивідуальними освітніми траєкторіями.
ПРОГРАМА
Назва теми |
Кількість годин |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ |
13 годин |
НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ І ВЕЛИЧИНИ |
68 годин |
ДРОБОВІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ |
81 година |
ПОВТОРЕННЯ |
13 годин |
Всього |
175 годин |
№ |
Зміст |
Очікувані результати навчання |
Види навчальної діяльності |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ |
|||
|
Числа, дії з числами. |
Учень/учениця: відтворює послідовність чисел у межах мільйона; [4 МАО 4.2] читає і записує числа та дроби; [4 МАО 4.2] порівнює числа та дроби з однаковими знаменниками; [4 МАО 4.2] володіє навичками письмового додавання, віднімання, множення та ділення чисел у межах мільйона; [4 МАО 4.3] розуміє спосіб одержання дробу, суть чисельника і знаменника дробу; [4 МАО 4.2] застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу; правила порядку виконання дій під час обчислень значень виразів без дужок та з дужками; [4 МАО 4.2] знає одиниці вимірювання довжини, маси, місткості, часу та співвідношення між ними; [4 МАО 4.1], [4 МАО 4.7] вимірює і порівнює величини: довжину, масу, місткість, час; [4 МАО 4.3], [4 МАО 4.7] перетворює величини, подані в двох одиницях найменувань, в одну, і навпаки; [4 МАО 4.3] виконує арифметичні дії з іменованими числами; [4 МАО 4.3] записує математичні вирази і твердження, подані в текстовій формі, з використанням математичних символів; [4 МАО 2.1], [4 МАО 4.8] знаходить значення числового виразу та буквеного виразу із заданим значенням букви; [4 МАО 4.2] розв’язує рівняння з одним невідомим на основі правил знаходження невідомого компоненту арифметичної дії; [4 МАО 4.8], [4 МАО 4.3]
перевіряє, що одержане значення невідомого є розв’язком рівняння;
розпізнає і класифікує геометричні фігури за істотними ознаками; [4 МАО 4.5],
називає істотні ознаки прямокутника (квадрата); будує прямокутник (квадрат); [4 МАО 4.6] знаходить периметр многокутника та площу прямокутника (квадрата) в навчальних і практичних ситуаціях. [4 МАО 4.2], [4 МАО 4.2] |
Фронтальна форма навчання, яка включає слухання пояснень вчителя, слухання та аналіз учнями/ученицями висловлювань інших учнів/учениць. Колективне розв’язання проблемних ситуацій. Групова робота. Робота в парах. Індивідуальна робота, яка включає самостійне виконання завдань біля дошки або в зошиті під час уроку, контрольні та самостійні роботи, самостійну роботу з підручником, пошук інформації в Інтернеті, виконання домашньої роботи |
|
Математичні вирази, обчислення значень виразів без дужок та з дужками |
||
|
Розв’язування рівнянь. |
||
|
Ділення з остачею. Розв’язування задач |
||
|
Звичайні дроби з однаковими знаменниками. Порівняння дробів з однаковими знаменниками |
||
|
Знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу. Самостійна робота |
||
|
Величини: довжина, маса, місткість, час. Дії з величинами. Розв’язування вправ |
||
|
Числові і буквені вирази |
||
|
Геометричні фігури на площині: точка, відрізок, промінь, пряма, кут, ламана. |
||
|
Геометричні фігури на площині: трикутник, квадрат, прямокутник, многокутник, коло, круг. |
||
|
Розв’язування сюжетних задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Узагальнення і систематизація знань |
||
|
Діагностувальна робота №1 «Повторення вивченого у початковій школі» |
||
НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ І ВЕЛИЧИНИ (68 годин) |
|||
|
Означення натурального числа. Натуральний ряд чисел. |
Учень/учениця: розпізнає натуральні числа і число нуль; [6 МАО 1.2.2] розрізняє цифри і числа; [6 МАО 1.2.2] читає та записує натуральні числа в межах трильйона; [6 МАО 4.3.2] визначає класи та розряди натурального числа; [6 МАО 4.3.2] подає натуральні числа у вигляді суми розрядних доданків; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] порівнює натуральні числа з різною і однаковою кількістю цифр; [6 МАО 4.3.2] розуміє сутність арифметичних дій додавання, віднімання, множення, ділення; [6 МАО 2.2.1], [6 МАО 2.3.1], [6 МАО 3.2.2] володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій з натуральними числами; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] використовує властивості арифметичних дій з натуральними числами, зокрема для усного обчислення зручним способом; [6 МАО 2.2.1], [6 МАО 2.3.1], [6 МАО 3.2.2] застосовує арифметичні дії з натуральними числами під час розв’язування задач та вправ; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] прогнозує результат обчислень; [6 МАО 1.3.1] перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії; [6 МАО 2.2.1] розуміє сутність понять квадрата й куба натурального числа — пояснює, що таке квадрат і куб числа; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] володіє навичкою обчислення квадрата й куба натурального числа; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] виконує ділення з остачею; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розуміє, що остача має бути меншою від дільника; [6 МАО 4.1.2] розуміє, що таке числовий та буквений вирази; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] розрізняє числові та буквені вирази; [6 МАО 1.2.1] читає числові та буквені вирази, використовуючи математичні терміни; [6 МАО 4.3.2] записує числові та буквені вирази, подані в текстовій формі, з використанням математичної символіки; [6 МАО 4.2.2], [6 МАО 4.3.1] знаходить значення числового та буквеного виразу із заданим значенням букв; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] застосовує правила порядку виконання дій під час обчислень значень виразів, які містять дужки, та виразів, які не містять дужок; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] наводить приклади формул; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.2.1] розуміє, як користуватися формулами; ; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] володіє навичками обчислень величин за допомогою формул і складання формул за змістом задач; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розуміє, що таке корінь рівняння; ; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.2.1.2] пояснює, що означає розв’язати рівняння; ; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] розв’язує рівняння, використовуючи правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій; [6 МАО 4.2.2] володіє навичками складання рівнянь за змістом задач; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розпізнає на рисунках геометричні фігури, які вказано в змісті; [6 МАО 2.1.1] співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями геометричних фігур; [6 МАО 4.1.1] володіє практичними навичками побудови відрізків, ламаних, прямих, променів, кутів, трикутників, прямокутників; [6 МАО 4.2.3] називає елементи геометричних фігур; ; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] позначає геометричні фігури; [6 МАО 4.1.1], [6 МАО 2.1.1] розуміє, які фігури називають рівними; [6 МАО 4.1.1] розрізняє види кутів, три-кутників; [6 МАО 4.1.1] розуміє сутність процесу вимірювання довжини відрізка та величини кута; [6 МАО 4.1.1], [6 МАО 4.2.3] знає одиниці вимірювання довжини відрізка та співвідношення між ними; [6 МАО 1.2.2] знає одиницю вимірювання величини кута; [6 МАО 1.2.2] вибирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження довжини відрізка; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 1.2.3] володіє практичними навичками вимірювання довжини відрізка та величини кута й побудови відрізків і кутів за допомогою відповідних приладів; [6 МАО 4.2.3] розуміє, що таке периметр многокутника; [6 МАО 4.1.1] володіє навичкою обчислення периметра многокутників; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] користується формулами обчислення периметрів рівностороннього трикутника, прямокутника, квадрата в навчальних і реальних ситуаціях; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розуміє сутність процесу вимірювання площі прямокутника; [6 МАО 4.1.1], [6 МАО 4.2.3] знає одиниці вимірювання площі та співвідношення між ними; [6 МАО 1.2.2] обирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження площі прямокутника; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 1.2.3] користується формулами для обчислення площ прямокутника та квадрата; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розпізнає на рисунках прямокутний паралелепіпед, куб, піраміду; [6 МАО 4.1.1] співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями просторових фігур, які вказано в змісті; [6 МАО 4.1.1] називає елементи вказаних просторових фігур; [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.3.1] позначає вказані просторові фігури; [6 МАО 4.1.1], [6 МАО 2.1.1] має уявлення про розгортки прямокутного паралелепіпеда та піраміди, яке формується на реальних об’єктах навколишнього середовища; [6 МАО 4.1.1] володіє навичкою обчислення площі поверхні прямокутного паралелепіпеда, зокрема за допомогою його розгортки; [6 МАО 4.2.1], [6 МАО 2.1.1] розуміє сутність процесу вимірювання об’єму прямокутного паралелепіпеда; [6 МАО 1.2.1], [6 МАО 1.3.1] знає одиниці вимірювання об’єму та співвідношення між ними; [6 МАО 1.2.2] вибирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 1.2.3] користується формулами обчислення об’ємів прямокутного паралелепіпеда та куба; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] володіє практичними навичками знаходження значень величин за показаннями шкал різних вимірювальних приладів; [6 МАО 4.1.1], [6 МАО 4.2.3] визначає координати точок на координатному промені; [6 МАО 4.2.3] позначає на координатному промені точки із заданими координатами [6 МАО 4.2.3] |
Фронтальна форма навчання, яка включає слухання пояснень вчителя, слухання та аналіз учнями/ученицями висловлювань інших учнів/учениць.
Колективне розв’язання проблемних ситуацій.
Групова робота.
Робота в парах.
Практична робота на вимірювання та побудову.
Індивідуальна робота, яка включає самостійне виконання завдань біля дошки або в зошиті під час уроку, контрольні та самостійні роботи, самостійну роботу з підручником, пошук інформації в Інтернеті, виконання домашньої роботи |
|
Найменше натуральне число. Число нуль. Розв’язування задач і вправ |
||
|
Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Відрізок. Довжина відрізка. Вимірювання відрізка |
||
|
Площина. Пряма. Промінь |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Шкала. Координатний промінь |
||
|
Порівняння натуральних чисел з опорою на координатний промінь. Відстань між двома точками на координатному промені. |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Діагностувальна робота № 2 з теми «Натуральні числа» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Додавання натуральних чисел. |
||
|
Властивості додавання натуральних чисел. Задачі на додавання натуральних чисел |
||
|
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання натуральних чисел |
||
|
Задачі на віднімання натуральних чисел |
||
|
Буквені вирази. Формули |
||
|
Розв’язування задач і вправ. |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №3 «Дії першого ступеня з натуральними числами» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Рівняння. Способи розв'язання рівнянь. |
||
|
Рівняння що містять дужки. |
||
|
Розв’язування задач за допомогою рівняння. Задачі з однією величиною. |
||
|
Задачі з однойменними величинами. |
||
|
Задачі з трьома залежними величинами. |
||
|
Задачі на вартість. |
||
|
Задачі на роботу. |
||
|
Задачі на рух |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Кути та їх вимірювання. Побудова кута. Види кутів |
||
|
Многокутники. Рівність фігур. |
||
|
Трикутники і його периметр |
||
|
Види трикутників. |
||
|
Прямокутник та його властивості |
||
|
Квадрат та його властивості |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №4 «Рівняння. Геометричні фігури» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Множення натуральних чисел. |
||
|
Переставна властивість множення |
||
|
Розв’язування задач, в яких використовується дія множення |
||
|
Сполучний закон множення. |
||
|
Основні задачі на множення. |
||
|
Розподільний закон множення відносно додавання. |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Множення іменованих чисел |
||
|
Дія ділення та її компоненти. Ділення натуральних чисел. |
||
|
Властивості ділення. Порядок виконання дій у виразах. |
||
|
Основні задачі на ділення. |
||
|
Ділення з остачею. Основні задачі на ділення з остачею. |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №5 «Дії другого ступеня з натуральними числами» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Степінь числа. Дія піднесення до степеня |
||
|
Квадрат і куб числа |
||
|
Порядок виконання дій у виразах, що містять квадрат і куб числа |
||
|
Поняття площі. Площа прямокутника, квадрата |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Прямокутний паралелепіпед. Розв’язування задач і вправ |
||
|
Куб. Розв’язування задач і вправ |
||
|
Піраміда. Розв’язування задач і вправ |
||
|
Одиниці виміру об’ємних фігур. Об’єм прямокутного паралелепіпеда |
||
|
Розв’язування прикладних задач |
||
|
Комбінаторні задачі |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №6 «Квадрат і куб числа. Площі та об’єми фігур» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Підсумкове повторення за семестр |
||
|
Підсумкове оцінювання за семестр |
||
ДРОБОВІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ (81 година) |
|||
|
Уявлення про звичайні дроби. |
Учень/учениця: розуміє, як утворюються звичайні дроби; [6 МАО 2.1.1] пояснює, що таке чисельник і знаменник дробу; [6 МАО 4.3.1] користується розумінням сутності понять чисельника та знаменника дробу для знаходження частини від числа та числа за величиною його частини; [6 МАО 2.3.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розрізняє правильні і неправильні дроби; [6 МАО 1.2.1] встановлює зв’язок між звичайними дробами і діленням натуральних чисел; [6 МАО 1.2.1] розуміє сутність поняття мішаного числа — пояснює, яке число є мішаним, що являє собою ціла та дробова частина мішаного числа; [6 МАО 4.3.1], [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 3.1.1] перетворює мішане число в неправильний дріб та неправильний дріб у мішане число або натуральне число; [6 МАО 2.3.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] порівнює звичайні дроби з однаковими знаменниками; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] застосовує поняття правильного і неправильного дробу для порівняння дробів; [6 МАО 2.3.1], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] виконує додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; [6 МАО 2.3.2], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] застосовує прийоми раціональних обчислень при додаванні і відніманні дробів з однаковими знаменниками; [6 МАО 3.2.1] розуміє, як утворюються десяткові дроби; [6 МАО 2.1.1] читає та записує десяткові дроби; [6 МАО 4.3.2] визначає розряди десяткового дробу; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 2.1.1], [6 МАО 4.3.1] володіє прийомами порівняння десяткових дробів; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розуміє сутність поняття округлення чисел та важливість його практич-ного застосування — пояснює процес округлення чисел; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 3.2.1], [6 МАО 4.1.2] володіє прийомами округлення натуральних чисел та десяткових дробів; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] уміє робити оцінки й прикидки результатів у задачах практичного змісту; [6 МАО 1.3.1], [6 МАО 4.1.2] володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій з десятковими дробами; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] використовує властивості арифметичних дій з десятковими дробами, зокрема для усного обчислення зручним способом; [6 МАО 3.2.1] застосовує арифметичні дії з десятковими дробами під час розв’язування задач та вправ; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 3.2.1] [6 МАО 4.2.1] розуміє, що таке середнє арифметичне і середнє значення величини; [6 МАО 2.1.1] застосовує поняття середнього значення величини для розв’язування практичних задач; [6 МАО 1.2.2], [6 МАО 3.2.1], [6 МАО 4.1.2] розуміє сутність поняття відсотка як однієї сотої числа або величини; [6 МАО 2.1.1] користується розумінням сутності поняття відсотка для знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком [6 МАО 2.3.2], [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] |
Фронтальна форма навчання, яка включає слухання пояснень вчителя, слухання та аналіз учнями/ученицями висловлювань інших учнів/учениць.
Колективне розв’язання проблемних ситуацій.
Групова робота.
Робота в парах.
Індивідуальна робота, яка включає самостійне виконання завдань біля дошки або в зошиті під час уроку, контрольні та самостійні роботи, самостійну роботу з підручником, пошук інформації в Інтернеті, виконання домашньої роботи |
|
Поняття звичайного дробу. |
||
|
Знаходження дробу від числа |
||
|
Знаходження числа за його дробом |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Правильні і неправильні дроби. Порівняння дробів |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками |
||
|
Застосування властивостей додавання |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Дроби і ділення натуральних чисел |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Доповнення правильного дробу до числа 1 |
||
|
Віднімання дробу від натурального числа. |
||
|
Мішані числа |
||
|
Перетворення мішаного числа у неправильний дріб і навпаки |
||
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із дробами |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із дробами. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №7 «Звичайні дроби та дії з ними» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Уявлення про десяткові дроби. |
||
|
Перетворення звичайного дробу у десятковий |
||
|
Розв’язування задач і вправ. |
||
|
Порівняння десяткових дробів |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із десятковими дробами |
||
|
Округлення натуральних чисел |
||
|
Округлення десяткових дробів |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Додавання десяткових дробів |
||
|
Додавання багатоцифрових десяткових дробів |
||
|
Віднімання десяткових дробів |
||
|
Розв’язування задач і вправ. |
||
|
Розв’язування рівнянь із десятковими дробами |
||
|
Розв’язування задач і вправ із десятковими дробами. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №8 «Дії першого ступеня з десятковими дробами» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Множення десяткового дробу на натуральне число |
||
|
Множення десяткового дробу на десятковий дріб. |
||
|
Правила множення десяткових дробів |
||
|
Особливі випадки множення десяткових дробів на 10, 100, 1000 і тд. |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ застосовуючи множення десяткових дробів |
||
|
Знаходження десяткового дробу від числа |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Властивості множення для дробових чисел |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Поняття ділення десяткових дробів |
||
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ |
||
|
Особливі випадки ділення десяткових дробів на 10, 100, 1000 і т.д. |
||
|
Особливі випадки ділення десяткових дробів на 0,1; 0,01; 0,01 і т.д. |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Правила ділення десяткового дробу на десятковий дріб |
||
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ |
||
|
Вправи на всі дії із десятковими дробами |
||
|
Розв’язування рівнянь із десятковими дробами |
||
|
Розв’язування текстових задач із десятковими дробами |
||
|
Розв’язування текстових задач із десятковими дробами |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №9 «Дії другого ступеня з десятковими дробами» |
||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Поняття середнього арифметичного |
||
|
Середнє арифметичне |
||
|
Розв’язування задач на знаходження середнього арифметичного |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Середнє значення величини |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Розв’язування задач на знаходження середнього значення |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Відсотки |
||
|
Знаходження відсотка від числа |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Розв’язування задач на знаходження відсотка від числа |
||
|
Розв’язування текстових задач |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Знаходження числа за його відсотком |
||
|
Розв’язування задач і вправ |
||
|
Розв’язування задач на знаходження числа за його відсотком |
||
|
Розв’язування прикладних задач |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Діагностувальна робота №10 «Середнє арифметичне, середнє значення величин. Відсотки» |
||
ПОВТОРЕННЯ (13 годин) |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Повторення. Дії з натуральними числами. |
Учень/учениця: розв’язує вправи, що передбачають: порівняння та округлення натуральних чисел; виконання чотирьох арифметичних дій з натуральними числами; піднесення натурального числа до квадрата та куба; ділення з остачею; обчислення значень числових і буквених виразів, периметра і площі прямокутника і квадрата; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2], розв’язує: рівняння на основі залежностей між компонентами та результатом арифметичних дій; [6 МАО 4.2.2] розв’язує вправи, що передбачають: порівняння, додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; порівняння, округлення, додавання, множення ділення десяткових дробів на натуральне число та на десятковий дріб; перетворення мішаного числа у неправильний дріб; перетворення неправильного дробу в мішане число або натуральне число; знаходження середнього арифметичного кількох чисел; [6 МАО 4.1.2], [6 МАО 4.2.2] розв’язує вправи, що передбачають: знаходження середнього значення величини; [6 МАО 1.3.1], [6 МАО 2.3.2] розв’язує: текстові задачі на рух, роботу та пов’язані з купівлею-продажем арифметичним способом, задачі алгебраїчним методом (за допомогою рівнянь) та найпростіші комбінаторні задачі; [6 МАО 1.1.1], [6 МАО 4.2.2] розв'язує сюжетні задачі з реальними даними щодо: використання природних ресурсів рідного краю; знаходження периметрів та площ земельних ділянок, підлоги класної кімнати, розрахунків, пов'язаних із календарем і годинником тощо; [6 МАО 1.1.1], [6 МАО 1.1.2], [6 МАО 2.2.1], [6 МАО 2.2.2], [6 МАО 2.3.1] застосовує прийоми раціональних обчислень; [6 МАО 1.2.2] , [6 МАО 3.2.1] розв'язує сюжетні задачі з реальними даними щодо: безпеки руху; розрахунку сімейного бюджету, можливості здійснення масштабних покупок; безпеки і охорони здоров’я; практичних аспектів фінансових питань; [6 МАО 1.1.1], [6 МАО 1.1.2], [6 МАО 2.2.1], [6 МАО 2.2.2], [6 МАО 2.3.1] прогнозує очікуваний результат; [6 МАО 1.3.1] |
Усний рахунок
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних діагностувальних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання
Робота з підручником
Виконання інтерактивних вправ Групове обговорення проблемних ситуацій
Дидактичні ігри
Групові та індивідуальні консультації
Завдання взаємного оцінювання знань
Пошук інформації в друкованих джерелах та Інтернеті
Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність |
|
Повторення. Квадрат і куб числа. |
||
|
Повторення. Площі і об'єми фігур. |
||
|
Повторення. Звичайні дроби |
||
|
Розв’язування текстових задач із звичайними дробами |
||
|
Десяткові дроби та дії з ними |
||
|
Середнє арифметичне. Відсотки |
||
|
Розв’язування текстових задач |
||
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
||
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
||
|
Підсумкова діагностувальна робота |
||
|
Аналіз підсумкової діагностувальної роботи. Підсумкове повторення та оцінювання за семестр |
||
|
Підсумкове оцінювання за рік |
(5 годин на тиждень, 175 годин на рік)
Складено до підручника: Мерзляк А. Г., Полонський В.Б., Якір М. С. Математика. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти . -- Х.: Гімназія, 2022
згідно з модельною навчальною програмою «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Мерзляк А. Г. Номіровський Д.А., Пихтар М. П., Рубльов Б. В., Семенов В. В., Якір М. С.), що затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795.
І семестр
№ уроку |
Теми, види письмових робіт |
Дата уроку |
Примітка |
Повторення вивченого у початковій школі |
|||
|
Числа, дії з числами. |
|
|
|
Математичні вирази, обчислення значень виразів без дужок та з дужками |
|
|
|
Розв’язування рівнянь. |
|
|
|
Ділення з остачею. Розв’язування задач |
|
|
|
Звичайні дроби з однаковими знаменниками. Порівняння дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
Знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу. Самостійна робота |
|
|
|
Величини: довжина, маса, місткість, час. Дії з величинами. Розв’язування вправ |
|
|
|
Числові і буквені вирази |
|
|
|
Геометричні фігури на площині: точка, відрізок, промінь, пряма, кут, ламана. |
|
|
|
Геометричні фігури на площині: трикутник, квадрат, прямокутник, многокутник, коло, круг. |
|
|
|
Розв’язування сюжетних задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Узагальнення і систематизація знань |
|
|
|
Діагностувальна робота № 1 з теми «Повторення вивченого у початковій школі» |
|
|
Натуральні числа |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Означення натурального числа. Натуральний ряд чисел. |
|
|
|
Найменше натуральне число. Число нуль. Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Цифри. Десятковий запис натуральних чисел |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Відрізок. Довжина відрізка. Вимірювання відрізка |
|
|
|
Площина. Пряма. Промінь |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Шкала. Координатний промінь |
|
|
|
Порівняння натуральних чисел з опорою на координатний промінь. Відстань між двома точками на координатному промені. |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
Діагностувальна робота № 2 з теми «Натуральні числа» |
|
|
Дії першого ступеня з натуральними числами |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Додавання натуральних чисел. |
|
|
|
Властивості додавання натуральних чисел. Задачі на додавання натуральних чисел |
|
|
|
Віднімання натуральних чисел. Властивості віднімання натуральних чисел |
|
|
|
Задачі на віднімання натуральних чисел |
|
|
|
Буквені вирази. Формули |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №3 «Дії першого ступеня з натуральними числами» |
|
|
Рівняння. Геометричні фігури |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Рівняння. Способи розв'язання рівнянь. |
|
|
|
Рівняння що містять дужки. |
|
|
|
Розв’язування задач за допомогою рівняння. Задачі з однією величиною. |
|
|
|
Задачі з однойменними величинами. |
|
|
|
Задачі з трьома залежними величинами. |
|
|
|
Задачі на вартість. |
|
|
|
Задачі на роботу. |
|
|
|
Задачі на рух |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Кути та їх вимірювання. Побудова кута. Види кутів |
|
|
|
Многокутники. Рівність фігур. |
|
|
|
Трикутники і його периметр |
|
|
|
Види трикутників. |
|
|
|
Прямокутник та його властивості |
|
|
|
Квадрат та його властивості |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №4 «Рівняння. Геометричні фігури» |
|
|
Дії другого ступеня з натуральними числами |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Множення натуральних чисел. |
|
|
|
Переставна властивість множення |
|
|
|
Розв’язування задач, в яких використовується дія множення |
|
|
|
Сполучний закон множення. |
|
|
|
Основні задачі на множення. |
|
|
|
Розподільний закон множення відносно додавання. |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Множення іменованих чисел |
|
|
|
Дія ділення та її компоненти. Ділення натуральних чисел. |
|
|
|
Властивості ділення. Порядок виконання дій у виразах. |
|
|
|
Основні задачі на ділення. |
|
|
|
Ділення з остачею. Основні задачі на ділення з остачею. |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №5 «Дії другого ступеня з натуральними числами» |
|
|
Квадрат і куб числа. Площі та об’єми фігур |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Степінь числа. Дія піднесення до степеня |
|
|
|
Квадрат і куб числа |
|
|
|
Порядок виконання дій у виразах, що містять квадрат і куб числа |
|
|
|
Поняття площі. Площа прямокутника, квадрата |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Прямокутний паралелепіпед. Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Куб. Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Піраміда. Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Одиниці виміру об’ємних фігур. Об’єм прямокутного паралелепіпеда |
|
|
|
Розв’язування прикладних задач |
|
|
|
Комбінаторні задачі |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №6 «Квадрат і куб числа. Площі та об’єми фігур» |
|
|
|
Аналіз діагностувальної роботи. Підсумкове повторення за семестр. Розв’язування вправ підвищеної складності |
|
|
|
Підсумкове оцінювання за семестр |
|
|
Семестрове оцінювання |
ІІ семестр
№ уроку |
Теми, види письмових робіт |
Дата уроку |
Примітка |
Дробові числа і дії з ними. Звичайні дроби |
|||
|
Уявлення про звичайні дроби. |
|
|
|
Поняття звичайного дробу. |
|
|
|
Знаходження дробу від числа |
|
|
|
Знаходження числа за його дробом |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Правильні і неправильні дроби. Порівняння дробів |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками |
|
|
|
Застосування властивостей додавання |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Дроби і ділення натуральних чисел |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Доповнення правильного дробу до числа 1 |
|
|
|
Віднімання дробу від натурального числа. |
|
|
|
Мішані числа |
|
|
|
Перетворення мішаного числа у неправильний дріб і навпаки |
|
|
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із дробами |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із дробами. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №7 «Звичайні дроби та дії з ними» |
|
|
Дії першого ступеня з десятковими дробами |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Уявлення про десяткові дроби. |
|
|
|
Перетворення звичайного дробу у десятковий |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
Порівняння десяткових дробів |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ із десятковими дробами |
|
|
|
Округлення натуральних чисел |
|
|
|
Округлення десяткових дробів |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Додавання десяткових дробів |
|
|
|
Додавання багатоцифрових десяткових дробів |
|
|
|
Віднімання десяткових дробів |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. |
|
|
|
Розв’язування рівнянь із десятковими дробами |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ із десятковими дробами. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №8 «Дії першого ступеня з десятковими дробами» |
|
|
Дії другого ступеня з десятковими дробами |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Множення десяткового дробу на натуральне число |
|
|
|
Множення десяткового дробу на десятковий дріб. |
|
|
|
Правила множення десяткових дробів |
|
|
|
Особливі випадки множення десяткових дробів на 10, 100, 1000 і тд. |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ застосовуючи множення десяткових дробів |
|
|
|
Знаходження десяткового дробу від числа |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Властивості множення для дробових чисел |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Поняття ділення десяткових дробів |
|
|
|
Ділення десяткового дробу на натуральне число |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ |
|
|
|
Особливі випадки ділення десяткових дробів на 10, 100, 1000 і тд. |
|
|
|
Особливі випадки ділення десяткових дробів на 0,1; 0,01; 0,01 і тд. |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Правила ділення десяткового дробу на десятковий дріб |
|
|
|
Розв’язування задач, рівнянь і вправ |
|
|
|
Вправи на всі дії із десятковими дробами |
|
|
|
Розв’язування рівнянь із десятковими дробами |
|
|
|
Розв’язування текстових задач із десятковими дробами |
|
|
|
Розв’язування текстових задач із десятковими дробами |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №9 «Дії другого ступеня з десятковими дробами» |
|
|
Середнє арифметичне, середнє значення величин. Відсотки |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Поняття середнього арифметичного |
|
|
|
Середнє арифметичне |
|
|
|
Розв’язування задач на знаходження середнього арифметичного |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Середнє значення величини |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Розв’язування задач на знаходження середнього значення |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Відсотки |
|
|
|
Знаходження відсотка від числа |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Розв’язування задач на знаходження відсотка від числа |
|
|
|
Розв’язування текстових задач |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Знаходження числа за його відсотком |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ |
|
|
|
Розв’язування задач на знаходження числа за його відсотком |
|
|
|
Розв’язування прикладних задач |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Діагностувальна робота №10 «Середнє арифметичне, середнє значення величин. Відсотки» |
|
|
Повторення |
|||
|
Аналіз діагностувальної роботи. Повторення. Дії з натуральними числами. |
|
|
|
Повторення. Квадрат і куб числа. |
|
|
|
Повторення. Площі і об'єми фігур. |
|
|
|
Повторення. Звичайні дроби |
|
|
|
Розв’язування текстових задач із звичайними дробами |
|
|
|
Десяткові дроби та дії з ними |
|
|
|
Середнє арифметичне. Відсотки |
|
|
|
Розв’язування текстових задач |
|
|
|
Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота |
|
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
|
|
Підсумкова діагностувальна робота |
|
|
|
Аналіз підсумкової діагностувальної роботи. Підсумкове повторення та оцінювання за семестр |
|
|
|
Підсумкове оцінювання за рік |
|
|
Семестрове оцінювання |
|||
Річне оцінювання |
ПЕРЕЛІК НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО І МАТЕРІАЛЬНО-
ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Джерела та література:
Наочні посібники, виготовлені типографським способом:
Нефабричні наочні матеріали:
Навчальна документація:
Інтернет- ресурси:
СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ
Система оцінювання результатів навчання учнів базується на положеннях «Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня
2022 р. за № 289) та «Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів
5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» (додаток № 2 до наказу № 289)
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).
Система оцінювання (бальна/рівнева):
• 10, 11, 12 – високий рівень
• 7, 8, 9 – достатній рівень
• 4, 5, 6 – середній рівень
• 1, 2, 3 – початковий рівень
Загальні критерії оцінювання учнів
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів
Оцінювання якості математичної підготовки учнів з математики здійснюється за напрямками: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити в процесі усного опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час розв’язування задач і вправ.
Перевірка навчальних досягнень учнів в усній формі
Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів в усній формі є: якість знань та умінь – правильність, повнота, глибина, дієвість, гнучкість, конкретність і узагальненість, системність, усвідомленість, міцність; культура математичного мовлення – послідовність викладу матеріалу, правильне вживання термінів, повнота і чіткість у формулюванні висновків.
Критерії оцінювання усної відповіді учнів
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий |
1 |
Учень: розпізнає один із кількох запропонованих математичних об’єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), впізнавши його серед інших; читає і записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу; зображає найпростіші геометричні фігури (малює ескіз). |
2 |
Учень: виконує однокрокові дії з числами, найпростішими виразами; впізнає окремі математичні об’єкти і пояснює свій вибір. |
|
3 |
Учень: співставляє дані або словесно описані математичні об’єкти за їх суттєвими властивостями; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання. |
|
Середній |
4 |
Учень: відтворює означення математичних понять і формулювання тверджень; формулює деякі властивості математичних об’єктів; виконує за зразком завдання обов’язкового рівня. |
5 |
Учень: ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій прикладами із пояснень вчителя або підручника; розв’язує завдання обов’язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням. |
|
6 |
Учень: ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами; самостійно розв’язує завдання обов’язкового рівня з достатнім поясненням; записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки. |
|
Достатній |
7 |
Учень: застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв’язування завдань у знайомих ситуаціях; знає залежності між елементами математичних об’єктів; самостійно виправляє вказані йому помилки; розв’язує завдання, передбачені програмою, без достатніх пояснень. |
8 |
Учень: володіє визначеним прогримаю навчальним матеріалом; розв’язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням; частково аргументує математичні міркування й розв’язування завдань. |
|
9 |
Учень: вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях із достатнім поясненням; виправляє допущені помилки; повністю аргументує обґрунтування математичних тверджень; розв’язує завдання з достатнім поясненням. |
|
Високий |
10 |
Знання, вміння й навички учня повністю відповідають вимогам програми, зокрема, учень: усвідомлює нові для нього математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обґрунтуванням; під керівництвом учителя знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх; розв’язує завдання з повним поясненням і обґрунтуванням. |
11 |
Учень: вільно і правильно висловлює відповідні Математичні міркування, переконливо аргументує їх; самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними; використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього ситуаціях; знає передбачені програмою основні методи розв’язування завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обґрунтуванням. |
|
12 |
Учень: виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язування математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; здатний до розв’язування нестандартних задач і вправ. |
Критерії оцінювання письмових робіт:
Що виконав учень |
Відповідна кількість балів |
||
Максима-льний бал - 3 |
Максима-льний |
Максима-льний |
|
Отримав правильну відповідь і обґрунтував |
3 бали |
2 бали |
1 бал |
Отримав правильну відповідь, але вона недостатньо обґрунтована або розв’язання містить незначні недоліки |
2,5 бали |
1,5 бали |
0,5 бала |
Отримав відповідь, записав правильний хід розв’язування завдання, але в процесі розв’язування допустив помилку обчислювального або логічного характеру |
2 бали |
||
Суттєво наблизився до правильного кінцевого результату або в результаті знайшов лише частину правильної відповіді |
1,5 бали |
1 бал |
|
Розпочав розв’язувати завдання правильно, але в процесі розв’язування припустився помилки у застосовуванні необхідного твердження чи формули |
1 бал |
0,5 бала |
|
Лише розпочав правильно розв’язувати завдання або розпочав хибним шляхом, але в подальшому окремі етапи розв’язування виконав правильно |
0,5 бала |
0 балів |
|
Розв’язання не відповідає жодному з наведених вище критеріїв |
0 балів |
0 балів |
Оцінкою роботи є сума балів, отримана учнем за виконання кожного завдання окремо. Якщо сумою є неціле число балів, то користуємося правилом округлення.
Виправлення і закреслення в оформленні розв’язання завдань, якщо вони зроблені акуратно не є підставою для зниження оцінки.
Тематичне оцінювання за групами результатів здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням проміжних (самостійні роботи) і тематичних (контрольні роботи) діагностичних зрізів.
Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання за групами загальних результатів відображених у «Свідоцтві досягнень»:
Навчальний предмет / інтегрований курс |
Результати навчання |
Рівень досягнення результатів навчання |
|||
І семестр |
ІІ семестр |
Рік |
|||
Математика |
Опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі |
|
|
|
|
Розв'язує математичні задачі |
|
|
|
||
Критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій |
|
|
|
||
Загальна оцінка результатів навчання** |
|
|
|
||
Результати контролю груп загальних результатів - перед семестровою оцінкою, без дати. Оцінювання груп загальних результатів здійснюється за 12 бальною шкалою.
Семестрову обчислюємо враховуючи тематичні результати контролю груп загальних результатів.
В самостійних та діагностичних роботах виділити (підкреслити номера), які допоможуть визначитися із тим, як учень опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі. Це задачі на: завдання на встановлення відповідності («логічні пари»), завдання з логічним навантаженням, текстові задачі тощо. Для оцінюванням того, наскільки учень вміє розв’язувати математичні задачі – завдання можемо не виділяти.
Після кожної роботи учню можна запропонувати відповісти на питання відносно того, наскільки легкою/важкою була робота, та чи впевнений він у правильності розв’язування вправ.
Наприклад, у форматі:
№ |
Питання |
Варіанти відповідей |
||
1 |
Чи легкими для тебе були завдання? |
А. Так, досить легкі |
Б. Були як легкі, так і важкі завдання |
В. Завдання були важкі |
2 |
Чи впевнений/впевнена ти в тому, що розв’язав/розв’язала правильно? |
А. Так |
Б. Впевнений/ впевнена не для всіх завдань |
В. Ні |
Після закінчення роботи учень дає відповідь у форматі «Питання – відповідь», наприклад, «1-Б, 2-В». Вчитель співставивши оцінку за самостійну або діагностичну роботу та результат самооцінювання учня, зможе визначити, наскільки учень критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій.
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри.
Наприкінці курсу передбачено підсумкову контрольну роботу.
Оцінювання результатів навчання здійснюється:
ЛІТЕРАТУРА ТА ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
Українська електронна освітня система «МійКлас» — це ресурс для шкіл, що економить час вчителю та робить навчання школярів більш цікавим. МійКлас дозволяє вчителям використовувати готові завдання з основних предметів шкільної програми з 1 по 11 клас або оцифрувати власну навчальну програму для впровадження дистанційного навчання учнів.
Освітній проєкт «На Урок» – українська цифрова освітня екосистема для роботи та професійного зростання освітян України. Створені необмежені можливості для обміну досвідом, професійного саморозвитку вчителів та вдосконалення знань учнів і батьків усієї країни в онлайн-просторі для формування розумного й успішного покоління.
Онлайн-конструктор для вчителів та учнів для створення коміксів, плакатів, наочних посібників.
Онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей, в тому числі математики, для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.
1