Навчальна програма "Мистецтво 5 клас" інтегрований курс

Про матеріал
Навчальна програма інтегрований курс «Мистецтво для 5 класу» розроблена на основі модельної навчальної програми авторів Масол Л. М., Просіна О. В. для закладів загальної середньої освіти. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) Навчальна програма конкретизує модельну навчальну програму та описує коло основних знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню, визначає порядок вивчення тем, кількість годин на їх вивчення, окреслює очікувані результати навчання здобувачів освіти, визначає орієнтовні види навчальної діяльності для розвитку ключових компетентностей та загальні критерії оцінювання учнів
Перегляд файлу

 


                                                                                Навчальна програма

«Мистецтво. 5 клас» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 795)

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

1. Вступна частина.

Навчальна програма інтегрований курс «Мистецтво для 5 класу» розроблена на основі модельної навчальної програми авторів Масол Л. М., Просіна О. В.  для закладів загальної середньої освіти. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

Навчальна програма конкретизує модельну навчальну програму та описує коло основних знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню, визначає порядок вивчення тем, кількість годин на їх вивчення, окреслює очікувані результати навчання здобувачів освіти, визначає орієнтовні види навчальної діяльності для розвитку ключових компетентностей та загальні критерії оцінювання учнів

Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією – формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості. Сучасні електронні мережі, долаючи культурні кордони, надають можливість отримувати художню інформацію в найрізноманітніших обсягах і форматах; але вона потребує адекватної інтерпретації, критичного ставлення, естетичного оцінювання, тобто вміння вирізняти в інформаційних потоках справжні цінності й орієнтуватися на них. З огляду на швидку цифровізацію освітньо-комунікативного середовища зростає роль візуальної інформації в розвитку людини. Візуальною образністю пронизані тексти різної природи, зокрема глобальні масиви медіатекстів, які можуть мати як естетичний, так і антиестетичний вплив на учнів. Тому вивчення мистецтва має спрямовуватися на розвиток не лише загальної і художньої культури особистості, а й на низку ключових і предметних компетентностей, зокрема медіа-компетентності як чинника подолання загроз і викликів віртуальної реальності, формування естетичного імунітету.

Навчальна програма «Мистецтво» для 5 класів – це комплексна програма для адаптаційного циклу навчання, яка забезпечує наступність між початковою і базовою освітою, гнучкий перехід учнів від молодшого шкільного віку до підліткового, сенситивного для формування цінностей і пошуку життєвих сенсів, розвитку емоційного інтелекту і критичного мислення. Вона розроблена на основі Державного стандарту базової середньої освіти, яким визначено мету мистецької освітньої галузі – цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні.

Програма реалізує визначені в Державному стандарті ціннісні орієнтири та ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські


 

та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.

Мета інтегрованого навчання мистецтва досягається шляхом реалізації таких завдань:

                  виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів та естетичних потреб, емоційного інтелекту;

                  формування системи художніх знань, яка відображає видову і жанрову специфіку та взаємодію мистецтв; опанування мистецької грамоти, насамперед музичної і візуальної;

                  розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; здатності брати участь у дискусіях на теми мистецтва, висловлювати й аргументувати власні думки, судження, пріоритети;

                  здобуття мистецького досвіду в різних видах практичної діяльності; в індивідуальних, групових і колективних мистецьких проєктах; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до роботи в команді на засадах толерантності й партнерства;

                  розвиток художніх здібностей, уяви та інтуїції, критичного і креативного мислення, інноваційності;

                  формування потреби в естетизації середовища, готовності до участі в соціокультурному житті, до збереження і примноження мистецько-культурних цінностей.

Принципи, на яких ґрунтується програма та визначаються дидактичні пріоритети:

                  дитиноцентризму та індивідуалізації, врахування вікових особливостей і природних здібностей учнів;

                   систематичності, неперервності, наступності між початковою і базовою освітою, адаптаційним і основним циклами навчання;

                   глокальної освіти  поєднання глобального (загальнолюдського), національного (державного) та локального (етнокраєзнавчого) аспектів змісту освіти;

                   дидактичної інтеграції на основі взаємодії мистецтв і методів компаративістики, спрямованих на поліхудожній розвиток учнів;

                   континуальності єдності навчання і виховання особистості, художнього і технічного, емоційного та раціонального, свідомого та інтуїтивного в процесі опанування мистецьких цінностей;


 

                  варіативності змісту, засобів, методів і технологій навчання мистецтва;

                  діалогічної суб’єкт-суб’єктної взаємодії, партнерства, емоційно-енергетичної насиченості навчання;

                  пріоритету художньо-творчої самореалізації учнів, пошуку особистісних сенсів у навчанні мистецтва;

                  стимулювання мистецької самоосвіти, єдність формальної, неформальної та інформальної освіти.

 

Програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя.

Компетентнісний підхід розглядаємо як з позиції цілей і результатів загальної мистецької освіти, які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій.

Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжгалузевих зв’язків, інтеграції навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.

Особистісно зорієнтований підхід сприяє підвищенню мотивації до навчання, забезпечує розкриття творчого потенціалу і розвиток індивідуальних художніх здібностей учнів відповідно до інтересів і потреб.

Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, наскрізних навичок (soft skills) і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності.

Культурологічний підхід зумовлює розгляд мистецтва в широкому культурологічному контексті в єдності цінностей культури національної та зарубіжної, народної і професійної, елітарної і популярної, традиційної та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу культур і бажання збагачувати особистісний культурний потенціал за допомогою ресурсів світового мистецтва (за формулою «людина в культурі - культура в людині»).

Структура програми та загальна характеристика її складників

Програма містить результативні, змістові та процесуальні складники, які структуровано за трьома відповідними рубриками «Очікувані результати навчання», «Пропонований зміст навчального предмета/інтегрованого курсу»,

«Види навчальної діяльності».


 

У рубриці «Очікувані результати навчання» конкретизовано вимоги до учнів 5 класів відповідно до запропонованого змісту для кожного року навчання і з урахуванням чотирьох груп результатів, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти. До результатів варто зарахувати не лише грамотність і досвід в окремих видах мистецтва, а й міжпредметну естетичну компетентність, а також інтегративну медіа- компетентність у сфері мистецтва. Саме вони дають змогу учням вирішувати міждисциплінарні проблеми, наприклад, під час виконання інтегративних галузевих і міжгалузевих проєктів.

Рубрика «Пропонований зміст навчального предмета/інтегрованого курсу» побудована із застосуванням навчальних модулів, що оптимізує освітній процес, робить його систематизованим і водночас гнучким, варіативним.

В основу конструювання змісту програми інтегрованого курсу «Мистецтво» і визначення структури й тематизму кожного року навчання обрано авторську концепцію поліцентричної інтеграції (Л. М. Масол), яка детермінує цілісну наскрізну побудову мистецької освіти впродовж усієї вертикалі від початкової до старшої школи на засадах художньо-світоглядних орієнтацій і культурно-мистецьких універсалій. Поліцентрична інтеграція передбачає виокремлення домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого), які поєднуються в єдиний тематичний цикл на основі певної художньо-дидактичної суперпозиції, що здатна інтегрувати окремі одиниці змісту.

В основній школі домінантність музичного та образотворчого компонентів змісту зберігається, однак активніше репрезентовані поширені в культурі сучасності кінематограф, художня фотографія, архітектура, дизайн.

У 5 класі, коли здійснюється поступовий перехід від початкової до базової освіти, універсальною суперпозицією інтеграції змісту є поняття «види і мова мистецтв». Цей зміст розкривається на матеріалі музики, хореографії, графіки, живопису, скульптури, архітектури, театру, цирку, кіно, дизайну, також через їхню взаємодію.


 

Важливо зазначити, що система запропонованих тематичних модулів інтегрованого курсу «Мистецтво для 5 класів є варіативною: у репрезентованому переліку є модулі домінантні (з музичного та образотворчих мистецтв) і мобільні, окремі теми яких легко інтегруються в домінантні. Послідовність і обсяг тем учитель може змінювати з огляду на потреби й можливості конкретного закладу освіти, адаптувати до автономного викладання предметів

«Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво», доповнюючи їх темами з інших мобільних модулів.

У рубриці «Види навчальної діяльності» подано орієнтовний перелік видів діяльності учнів, в якому переважають художньо-практичні й творчі. Цей перелік може варіюватися і доповнюватися вчителем, вільним у доборі художньо-дидактичного матеріалу, кількості й тематики мистецьких проєктів - індивідуальних, групових, колективних. Надані діяльнісні орієнтири й діяльнісні форми інтеграції запроваджуються через диференційовані завдання різного рівня складності з урахуванням художніх інтересів і можливостей учнів, що сприяє розвитку креативного потенціалу особистості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пропонований зміст інтегрованого курсу

Кількість годин

Очікувані результати навчання

Орієнтовні види навчальної діяльності

Палітра видів мистецтва. Види і мова музичного мистецтв.

Народна і професійна музика. Особливості українського

музичного фольклору. Календарно-обрядові й родинно- побутові пісні у дзеркалі традицій і сучасності.

Вокальна та інструментальна музика. Співочі голоси. Види хорів.

 

8 год

Описує особливості мови різних видів мистецтва; [МИО 1.1]

 пояснює засоби виразності музичного образу у творах різних видів мистецтва. [МИО 1.2]

Наводить приклад календарно-обрядових пісень. Розрізняє види і наводить приклади українського фольклору (музичного, танцювального. Орієнтується у календарно-обрядових  дійствах,  особливостях

народного мистецтва рідного краю. Бере участь у виконавській творчості: співає, зокрема народні пісні, грає на елементарних  народних музичних інструментах: бубн, маракаси, дерев’яні ложки, тріскачка. [МИО 2.1]

 Бере участь в інсценізаціях календарно-обрядових дійств: веснянки, щедрівки, гаївки, народних ігор з використанням пісенного матеріалу,   танцювальних   рухів,   елементів

костюмів, атрибутів, гриму. [МИО 2.1]

Характеризує власну творчість за визначеними критеріями. Визначає сильні й слабкі   сторони   своєї   роботи   в   чітких

формулюваннях. [МИО 3.1]

Спів народних і сучасних авторських пісень з пластичним інтонуванням, з імпровізованими жестами й рухами. Інсценізації

народних українських

обрядів, насамперед поширених у культурному середовищі рідного краю з усвідомленням національної ідентичності  через мистецтво.

 

Гра на елементарних дитячих інструментах, зокрема на вироблених власноруч.

Експериментування  зі звуками різних властивостей.

Види і мова візуальних/ образотворчих мистецтв.

Основи композиції - побудови художнього твору, що забезпечують його цілісність.

Засоби художньої виразності графіки (точка, лінія, пляма, штрих). Види й техніки графіки. Силует. Світлотінь.

Засоби художньої виразності живопису   (колір,   відтінки, колорит, теплі і холодні кольори, контраст і нюанс). Види й техніки живопису (станковий, монументальний - фреска, мозаїка, вітраж).

Види мистецтва скульптури (кругла, рельєф); мова скульптури (об’єм, форма, фактура), матеріали скульптора.

 

7 год

Обирає різні способи творення для художнього самовираження (ілюстрації, фото тощо). [МИО 1.2]

Шукає й добирає з допомогою вчителя ілюстративні й текстові

матеріали з різних джерел, упорядковує їх. Виконує зображення і розробляє ескізи, зокрема з етнічними мотивами, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми.

Створює зображення графічні, живописні, об’ємні в процесі експериментування з кольорами, лініями, формами. [МИО 2.3]

Пропонує власні ідеї, реалізує їх з допомогою вчителя чи інших осіб, зокрема з урахуванням національних традицій. [МИО 3.3]

Застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. Виявляє елементарні навички в царині народного мистецтва. [МИО 2.3]

Відтворює характерні особливості сценічного персонажа в мовленні, міміці, пластиці тіла. Оперує поняттями: «силует», «світлотінь», «станковий», «монументальний», «рельєф», «фактура».

 

 

Створення  графічних  і живописних композицій у різних техніках, зокрема з урахуванням  національних традицій.                 Виконання скульптурних                                          зображень, аплікацій, інсталяцій, дизайнерських робіт.

Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом умінь працювати в команді,    ініціативності, креативного мислення. Застосовування              цифрових технологій у презентаціях.

 

Види і мова сценічних мистецтв.

Зв'язок мистецтва з літературою. Види і мова театру: драматичного, музичного, лялькового. Сценографія.

Специфіка мови циркового мистецтва.

Мова хореографії. Види танців Перформанс.

 

 

6год

 Відтворює характерні особливості сценічного персонажа в мовленні, міміці, пластиці тіла. [МИО 1.2] Імпровізує елементарні танцювальні рухи. [МИО 2.2] Використовує художню літературу в мистецькій творчості. Створює пластичні рухи під музику. [МИО 3.2]Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, використовує власний досвід і різні види інформації під час спільної творчості. [МИО 3.1]

 Бере участь в інсценізаціях театральних дійств,   танцювальних   рухів,   елементів

костюмів, атрибутів, гриму. [МИО 3.3] Характеризує власну творчість за визначеними критеріями. Визначає сильні й слабкі   сторони   своєї   роботи   в   чітких формулюваннях. Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум. [МИО 3.1]

Імпровізація супроводу до пісні.

Виконання ритмічних партитур.

Музично-дидактичні ігри (ребуси з нотної грамоти, вікторини «Упізнай/заспівай мелодію»).

Дослідження довкілля, сприйняття його об’єктів для художньо-образної інтерпретації (замальовки, фотографії тощо).

 

Види і мова візуальних / пластичних мистецтв

Види декоративно-ужиткового мистецтва (розпис, вишивка, витинання, гончарство, різьблення тощо). Особливості українського  народного мистецтва.

Види і мова архітектури. Мова художньої фотографії. Види дизайну.

Сучасні артпрактики (інсталяція, стріт-арт, реді-мейд).

 

7 год

Виконує зображення і розробляє ескізи для розпису, вишивки, різьблення, зокрема з етнічними мотивами, застосовує різні художні техніки, матеріали, формати, прийоми. Називає особливості народного мистецтва. [МИО 1.1]

 Наводить приклади народного мистецтва. Долучається до мистецьких заходів; дослідницьких проєктів «Художня фотографія». [МИО 3.3]Виконує різні ролі в спільному творчому процесі, висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва, використовує власний досвід і різні види інформації під час спільної творчості. Розуміє значення правильного оформлення цитат із покликанням на автора. [МИО 3.4]

Сприймання, аналіз, інтерпретація і порівняння творів різних видів мистецтва - музичного, сценічних, візуальних з дотриманням відповідної термінології та норм грамотного українського мовлення.

Участь у дискусіях з тем мистецтва, висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень та критичних суджень щодо художніх творів.

 

Види і мова візуальних / екранних мистецтв.

Види кінематографу: художнє, анімаційне, документальне.

Мова ігрового кіно.

Види мультфільмів (мальовані, лялькові, пластилінові, комп’ютерні). Художник у кіно. Мистецтво і медіа.

Телебачення та його художні особливості.

7 год

Обирає різні способи творення для художнього самовираження (кіно). Шукає й добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові

матеріали з різних джерел, упорядковує їх. [МИО 4.2]Оперує поняттями «художнє», «анімаційне», «ігрове» кіно. [МИО 3.2]

Розпізнає емоції й почуття від сприймання мистецьких творів і описує власні мистецькі вподобання. [МИО 4.1]

Визначає улюблені види кінематографу, пояснює,  від  чого  отримує  задоволення  у

творчості. [МИО 3.3]

Добір видів художньої діяльності для емоційного задоволення, зняття втоми.

 

Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (текстових, ілюстративних, аудіо- відео-, фото- тощо)  з усвідомленням                            норм

авторського   права. Використання медіа  для художньо-творчого самовираження,  здійснення віртуальних екскурсій.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кукуруз Аліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
24 січня
Переглядів
2174
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку