Навчальна програма позашкільної освіти військово-патріотичного виховання «Гурток військово-прикладного напряму «ЮНИЙ СНАЙПЕР»

Про матеріал
У навчальній програмі розкрито суть, зміст, форми та методи навчання під час організації гурткових занять військово-патріотичного напряму в спеціалізованих загальноосвітніх закладах освіти військового спрямування. Вона в повній мірі доповнює зміст допрофільної підготовки та військово-патріотичного виховання майбутніх захисників і захисниць України. Навчальна програма відпрацьована з метою більш ефективного впровадження вимог «Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою», затвердженого наказом Міністерства оборони України № 188 від 02 червня 2021 року для забезпечення допрофільної підготовки на рівні базової середньої освіти та розвитку у вихованців інтересу до стрілецької зброї, бажання навчитися належним чином поводженню зі зброєю та влучно стріляти з неї, адже ці якості закладені самою чоловічою природою і викликають неабиякий інтерес, насамперед у юнаків.
Перегляд файлу

ВІЙСЬКОВИЙ ЛІЦЕЙ

ДЕРЖАВНОЇ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма позашкільної освіти  військово-патріотичного виховання 

«Гурток військово-прикладного напряму «ЮНИЙ СНАЙПЕР»

(стрілецький)» для закладів спеціалізованої загальної середньої освіти військового профілю (8-9 класи) (початковий рівень, 1 рік навчання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Хмельницький - 2024

Схвалено для використання в освітньому процесі Ліцею  протокол Педагогічної ради Ліцею № 7  від 17 квітня 2024 року протокол науково-методичної ради Ліцею № 3  від 21 березня 2024 року

 

 

Автор-укладач: 

Литвин Олександр - методист навчального відділу, вчитель курсу за вибором «Початкова військова підготовка» Військового ліцею Державної прикордонної служби України, спеціаліст вищої категорії, підполковник запасу.

 

 

Рецензенти:

Стадніченко Олександр – заступник начальника Військового ліцею Державної прикордонної служби України з методичної роботи, полковник.

Почекалін Ігор – заступник начальника Військового ліцею Державної прикордонної служби України з навчальної роботи, кандидат педагогічних наук, доцент, полковник.

Тробюк Віктор – вчитель предмету «Захист України» Військового ліцею Державної прикордонної служби України (начальник кафедри вогневої та тактико-спеціальної підготовки Національної академії  Державної прикордонної служби України у 2016-2021

роках), кандидат психологічних наук, доцент, полковник запасу.

 

 

 

 

Литвин О. 

Навчальна програма позашкільної освіти військово-патріотичного виховання  «Гурток військово-прикладного напряму «ЮНИЙ СНАЙПЕР» (стрілецький)» для закладів спеціалізованої загальної середньої освіти військового профілю (8-9 класи) (початковий рівень, 1 рік навчання). Хмельницький. ВЛ ДПСУ. 2024. 24 с. 

 

 

 

 

 

У навчальній програмі розкрито суть, зміст, форми та методи навчання під час організації гурткових занять військово-патріотичного напряму в спеціалізованих загальноосвітніх закладах освіти військового спрямування. Вона в повній мірі доповнює зміст допрофільної підготовки та військово-патріотичного виховання майбутніх захисників і захисниць України.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Стрілецька (вогнева) підготовка є складовою загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву. Вона здійснюється з метою формування у вихованців первинних загальновійськових знань і спеціальних компетентностей стосовно оборонної свідомості, ознайомлення з їх місцем і роллю у підготовці до захисту суверенітету та територіальної цілісності України. 

Навчальна програма відпрацьована з метою більш ефективного впровадження вимог «Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою», затвердженого наказом Міністерства оборони України № 188 від 02 червня 2021 року для забезпечення допрофільної підготовки на рівні базової середньої освіти та розвитку у вихованців інтересу до стрілецької зброї, бажання навчитися належним чином поводженню зі зброєю та влучно стріляти з неї, адже ці якості закладені самою чоловічою природою і викликають неабиякий інтерес, насамперед у юнаків. 

Головними завданнями навчальної програми є:  військово-патріотичне виховання та  усвідомлення вихованцями свого обов'язку щодо захисту України шляхом формування базових компетентностей особистості засобами стрілецького спорту та військової справи; 

ознайомлення вихованців з основами законодавства щодо поводження зі

стрілецькою зброєю; набуття початкових знань  про будову, тактико-технічні характеристики

та балістику сучасних вітчизняних та іноземних зразків стрілецької зброї; набуття практичних навичок в правилах вибору вогневої позиції,

прицілювання, здійснення пострілу та введення коректування вогню.

Навчальна програма передбачає 1 рік навчання (початковий рівень), із 01 вересня по 31 травня. Загальне навантаження 175 годин на рік, тижневе навантаження 5 години/тиждень, 35 навчальних тижні, з можливістю керівника гуртка диференційовано збільшувати або зменшувати кількість годин у залежності від безпекової складової, забезпеченості навчальноматеріальної бази, умов сьогодення та кількості навчальних груп. Група (групи) гуртка формується із ліцеїстів 1-го та (або) 2-го курсів (8-9 класи) в залежності від кількості бажаючих займатися в гуртку.

Під час роботи над складанням навчальної програми автором було опрацьовано та практично апробовано навчальну програму гуртка військовопатріотичного (стрілецького) спрямування «ЮНИЙ ЗАХИСНИК» в основу якої було покладено навчальну програму з позашкільної освіти військовопатріотичного напряму «ЮНИЙ ЗАХИСНИК ВІТЧИЗНИ» ГАЛАГУЗА Ю.

М., вчителя предмета «Захист Вітчизни» ЗОШ I–III ст. № 6 Івано-Франківської міської ради, схваленої для використання в позашкільних навчальних закладах (протокол засідання науково-методичної комісії з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України, протокол № 3 від 22.12.2017 року). Досвід проведення занять із ліцеїстами, умови сьогоднішньої відкритої повномасштабної військової агресії російської федерації, надали автору можливість узагальнити власний досвід та включити до програми  відповідні доповнення і зміни.

Також при проведенні роботи над програмою автором було використані та враховані вимоги «Порядку організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву», затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1443, «Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування для військових ліцеїв (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою», затвердженого наказом Міністерства оборони України від 02.07.2021 року № 188, «Типової освітньої програми Військового ліцею Державної прикордонної служби України», затвердженої наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України № 7 від

19.01.2024 року та навчальних програм предмету «Захист України» для закладів загальної середньої освіти (рівень стандарт) і закладів спеціалізованої освіти військового профілю (військових, військово-морських ліцеїв, ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою) 10 – 11 класи (профільний рівень). Взято до уваги та враховано при складанні програми належність закладу освіти до відповідної складової сектору безпеки та оборони України, а саме до Державної прикордонної служби України, опрацьовано та враховано вказівки та методичні рекомендації Національної академії Державної прикордонної служби України (Підручник „Вогнева підготовка” та Курс стрільб із стрілецької зброї в Державній прикордонній службі України Видавництво НАДПСУ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОРГАНІЗАЦІЙНІ  ВКАЗІВКИ

Для поступового оволодіння знаннями передбачається поступове вивчення загальних визначень, понять, отримання початкових знань та навичок щодо військового життя та побуту (виховання ліцеїстів у патріотичному напрямку, почуття гордості за захисників України, поняття ввічливості та поваги до старших за військовим званням і віком, вивчення та дотримання правил носіння військової форми одягу, основ стройової підготовки, загальних положень Статутів Збройних Сил України, ознайомлення з основними поняттями снайперської тактичної підготовки, будови, основних тактико-технічних характеристик сучасних вітчизняних та іноземних зразків стрілецької зброї, основні положення внутрішньої і зовнішньої балістики; правила стрільби із стрілецької зброї по нерухомим і рухомим цілям, правила зберігання, збереження, підготовки до стрільби і експлуатації зброї, заходів безпеки при поводженні зі зброєю та ознайомлення з основами законодавства щодо поводження зі зброєю.

imageВогнева (стрілецька) підготовка є невід’ємною частиною загальної військової підготовки. Її метою є навчити особовий склад підтримувати озброєння в постійній бойовій готовності та навчити його вести ефективний вогонь по цілях.

Вогнева (стрілецька) підготовка у військовій справі – термін, під яким розуміють навчання застосуванню штатної зброї для ураження різних цілей в бою; один з предметів бойової (професійної) підготовки. Під час вогневої підготовки здійснюється розвиток особистості захисника, його провідних особистісних якостей, формується, розвивається та вдосконалюється психічна стійкість і готовність до ефективних дій в екстремальній обстановці.

imageОтже після успішного проходження стрілецької підготовки стрілець може самостійно вести вогонь у певній тактичній обстановці  та вміти готувати зброю до застосування та вміло застосовувати її;  швидко усувати затримки, що виникають під час стрільби; вести розвідку цілей та визначати дальності до них; вести влучний вогонь та вражати цілі здебільшого з першого пострілу; влучно метати ручні гранати; коректувати стрільбу; застосовувати різні способи стрільби.

В основу навчальної програми «Юний снайпер» покладено положення компетентного та діяльнісного підходів, основні вимоги нормативно-правових документів в галузі позашкільної освіти. Програма орієнтована на вихованців віком від 13 до 17 років.

Основні завдання роботи в гуртку полягають у формуванні таких компетентностей як: пізнавальної, спрямованої на опанування вихованцями знаннями з історії виникнення й розвитку зброярства; практичної, спрямованої на практичне введення вихованців у світ військового мистецтва через залучення до конкретного виду діяльності; початкову допрофесійну підготовку, формування практичних умінь і навичок практичної діяльності; творчої, спрямованої на формування стійкого інтересу до занять стрілецьким мистецтвом, потреби у самореалізації та духовному самовдосконаленні; розвиток творчих здібностей та умінь, системного та логічного мислення, здатності проявляти творчу ініціативу, а також на здобуття, підвищення й збагачення у вихованців досвіду власної діяльності, здатності генерувати ідеї, висувати гіпотези, розвивати асоціативне мислення, здатності бачити протиріччя та фантазувати, переносити знання та вміння у нові ситуації, формувати незалежність суджень, критичного мислення; комунікативної, спрямованої на досягнення високого рівня освіченості й вихованості, відповідальності й чесності; формування ціннісного ставлення до себе та інших; виховання працелюбства, розвиток уміння самостійного пошуку вирішення проблем, здатності застосовувати у конкретному спілкуванні знання  мови, навички роботи у групі; соціальної, спрямованої на розвиток у вихованців моральних і духовних якостей особистості, громадської позиції, здатності до самореалізації та самоорганізації; формування доброзичливості, толерантності, професійного самовизначення, поваги до людського життя як найвищої цінності, громадянської поведінки, патріотизму, мовної культури.

Навчальна програма за спрямованістю засвоєння матеріалу – вертикальна, заснована на системі концентричного ускладнення теоретичних і практичних завдань. Програма побудована так, що засвоєння набутих знань нерозривно пов’язане з їх подальшим відтворенням у практичній роботі. 

Протягом навчання вихованці вивчають призначення, бойові властивості, тактико-технічні характеристики і будову стрілецької зброї (пневматична гвинтівка, пістолетів ПМ, ФОРТ12, 14, 17, автомату АК-74), призначення, бойові властивості, тактико-технічні характеристики зброї і її бойове застосування; основні положення внутрішньої і зовнішньої балістики; порядок вивірки прицілу; правила стрільби із стрілецької зброї по нерухомим і рухомим цілям, правила зберігання, збереження, підготовки до стрільби і експлуатації зброї.

Навчання у гуртку не потребує попередньої спеціальної підготовки та знань.

Навчальний матеріал програми адаптований до занять з вихованцями різного рівня підготовленості.

Загальними принципами організації освітнього процесу є: науковість, синтез інтелектуальної і практичної діяльності, індивідуальний підхід, послідовність і поступовість викладення матеріалу. 

Форма проведення занять – групова, з урахуванням індивідуальних можливостей і потреб кожного вихованця. Кількісний склад навчальної групи як правило – 10-15 вихованців.

Основний дидактичний принцип – навчання через наочно-практичну діяльність. В процесі реалізації програми необхідно використовувати наступні методи навчання: пояснювально-ілюстративний, розповідь, бесіда, робота з ілюстраціями та відео матеріалами, демонстрація, вправи на закріплення прийомів і техніки стрільби, практичні роботи репродуктивного і творчого характеру, методи мотивації і стимулювання, навчального контролю, взаємоконтролю і самоконтролю.

Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові заняття, усне опитування, участь у змаганнях.

Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно, керівник гуртка при складанні плану роботи гуртка на рік має можливість диференційовано збільшувати або зменшувати кількість годин в залежності від забезпеченості навчально-матеріальної бази, безпекової складової  та інших умов сьогодення. За необхідності, в установленому порядку, керівник гуртка може вносити зміни щодо кількості годин у межах кожної змістової теми в межах 20 % відведеного часу. Враховуючи інтереси вихованців, їх кількість у групі, стан матеріально-технічного забезпечення, керівник гуртка може змінювати кількість теоретичних і практичних занять (залежно від того, як швидко та якісно вихованці набувають практичних навичок), а також самостійно обирати один або кілька напрямів роботи гуртка, враховуючи обсяг часу, що передбачений типовими навчальними планами для позашкільних навчальних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати і розуміти правила безпеки при поводженні зі зброєю, правила поведінки в колективі, мистецтво точної стрільби, початкові відомості про стрільбу зі зброї, загальні відомості про пневматичну та вогнепальну зброю, історію розвитку стрілецького спорту, поняття внутрішньої та зовнішньої балістики, зовнішні чинники, що впливають на рух кулі, поняття та періоди пострілу, поняття віддачі зброї (ствола), поняття раціональної готовності стрільця, поняття розсіювання куль, поняття прицілювання, поняття кучності та влучності стрільби, вимоги до стрільби по мішенях із різних положень.

Вихованці мають вміти застосовувати і виконувати заходи безпеки при проведенні стрільб, здійснювати постріли з положення сидячи, з руки, з опорою ліктями на стіл або стоячи (лежачи) з опорою на стійку, корегувати, аналізувати результати своєї стрільби, вибирати приціл та одноманітність прицілювання, визначати середню точку влучення по мішені, обслуговувати, чистити, змащувати і ставати зброю на зберігання.

Вихованці мають набути досвід безпечного поводження зі зброєю та боєприпасами під час стрільби, здійснення пострілів з положення сидячи, з руки, з опорою ліктями на стіл або стоячи (лежачи) з опорою на стійку, вибору прицілу та прицілювання, виконання підготовчих, допоміжних та основних вправ загальної фізичної підготовки, визначення середньої точки влучення по мішені після 3-х і більше пострілів, розраховувати та вносити поправки, участі у військово-спортивних змаганнях та стрілецьких іграх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

1.       Приміщення обладнане під тир (обладнане місце).

2.       Гвинтівки пневматичні – 3–6 шт.

3.       Пістолети пневматичні – 1–2 шт.

4.       Учбова зброя або ММГ АК-74, ПМ, ФОРД 12, 14, 17;

5.       Тирні модулі з мішенями – 1-2 шт.

6.       Кульки для стрільби з пневматичної зброї.

7.       Мішені паперові (різні).

8.       Олива для чищення зброї – 0,2 л.

9.       Ганчір’я для чищення зброї  – 1 шт.

10.   Карімати для стрільби лежачи, столи та стільці для стрільби сидячи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Початковий рівень 8 (9) клас

 

Тема

Кількість годин

 

теорети-

чних

практи-

чних

усього

1

Вступ

1

1

2

2

Історія розвитку стрілецького спорту

1

1

2

3

Правила догляду та безпечного користування зброєю. Безпека при проведенні стрільб.

5

1

6

4

Стрілецька зброя та її класифікація

2

2

4

5

Матеріальна частина стрілецької зброї.  Сучасні зразки стрілецької зброї. Вправи зі зброєю та набоями.

2

20

22

6

Загальні відомості про пневматичну зброю, пневматичні гвинтівки. Загальна будова гвинтівки. Призначення і тактико-технічні характеристики пневматичної зброї.

2

3

5

7

Внутрішня і зовнішня балістика стрільби. Як стріляє зброя.

2

1

3

8

Теоретичні основи техніки стрільби

3

1

4

9

Підготовка        до        стрільби         з

пневматичної гвинтівки

-

26

26

10

Техніка стрільби із пневматичної гвинтівки 

-

44

44

11

Перевірка та приведення зброї до нормального бою

2

4

6

12

Спеціальна фізична підготовка

-

20

20

13

Стрілецькі ігри

-

20

20

14

Військово-спортивні змагання

10

10

15

Підсумкове

-

1

1

 

Разом

20

155

175

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ОРІЄНТОВНИЙ ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

№ з/п

Назви тем, кількість годин  на тему

Зміст заняття

Очікувані результати

навчально-

пізнавальної діяльності вихованців

1

Вступ (2 год.)

Знайомство з ліцеїстами. Ознайомлення з планом роботи на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Зовнішній вигляд вихованців, форма одягу.

Силові вправи для діагностики початкового фізичного рівня ліцеїстів. Права і обов'язки члена гуртка.

Практична               частина.

Анкетування вихованців.

 

Знають і вміють  дотримуватися заходів безпеки;

Ознайомлені           з

історією навчального закладу;

Ознайомлені з основними положеннями Воєнної  доктрини

України           щодо

військової служби

2. 

 

Історія розвитку

стрілецького спорту (2 год.)

Теоретична               частина.

Поняття стрілецького спорту. Фізична культура і спорт в Україні. Прикладне значення стрілецького спорту. Історія розвитку стрілецької зброї в Україні і світі. Пневматична зброя, її відмінні риси. 

Практична частина. Перегляд навчальних

відеофільмів, мультимедійних презентацій на тему «Історія розвитку зброї».

Ознайомлені з  історією розвитку стрілецької зброї у світі та в Україні,

поняттям стрілецького спорту.  

3.

Правила догляду та

безпечного

користування

зброєю. Безпека при проведенні стрільб (6 год.)

Теоретична частина. Правила поводження зі зброєю, поведінки та загальні заходи безпеки при проведенні стрільб у тирах, стрільбищах, на місцевості, в приміщенні (навчальне місце

Знають і вміють  дотримуватися

заходів безпеки

при поводженні зі зброєю при

проведенні стрільб у тирах,

 

 

 

для проведення стрільб) та під час проведення стрілецьких змагань з пневматичної гвинтівки. Сигнали і команди, що подаються при проведенні стрільб та порядок їх виконання. Вивчення інструкції щодо забезпечення заходів безпеки при проведенні стрільб. Перша допомога при пораненні.

Практична              частина.

Виконання команд прийняття положення для стрільби і заряджання зброї: «Роздавач набоїв – РОЗДАТИ набої!»; ліцеїст «Ліцеїст  (прізвище), вісім набоїв отримав!»;

Зміна, на вогневий рубіж кроком РУШ!»; «ДО БОЮ!»; «ЗАРЯДЖАЙ!»;

Доповідь:                  «Ліцеїст

(прізвище), до      стрільби готовий!»;

«По       мішені       №__       -

ВОГОНЬ!»; 

Доповідь: «Ліцеїст (прізвище), стрільбу

закінчив!»;

«РОЗРЯДЖАЙ!»; «Зброю до огляду!»; «ОГЛЯНУТО!»; «Зміна, ВСТАТИ до огляду мішеней, кроком РУШ!»;

«Товаришу підполковник, ліцеїст (прізвище), влучив у мішень 5 кулями, вибив __очок»;

«З вогневого рубежу кроком

РУШ!»;         «ПРИПИНИТИ

СТРІЛЬБУ!»;

«Зміна        №      ___           замінити мішені!».

Відпрацювання прийомів надання першої допомоги

стрільбищах та під

час проведення

стрілецьких змагань із

пневматичної гвинтівки

 

 

 

при пораненні.

 

 

4.

Стрілецька зброя та її

класифікація 

(4 год.)

Теоретична              частина.

Вивчають що таке стрілецька зброя. Чим стріляє стрілецька зброя. Вигляд і будова патрона. 

Практична частина. Розглядають загальну класифікацію та характеристики стрілецької зброї на зразках АК-74, ПМ, ПГ-512, 601, ФОРД-12, 14, 17, СВД, КПВТ.

Знають що таке стрілецька зброя, її класифікацію, вид та будову  патрону.

5

Матеріальна частина

стрілецької

зброї.  Сучасні зразки

стрілецької

зброї. Вправи зі зброєю та набоями 

(22 год.)

Теоретична              частина.

Призначення, бойові властивості, загальна будова, принципи дії вогнепальної зброї. Малокаліберна гвинтівка, загальні відомості, будова гвинтівки, призначення і тактикотехнічні характеристики. Порядок огляду чищення і змащування зброї. 

АКМ, АК-74, ПМ, ФОРД-12, 14, 17. Призначення і

тактико-технічні характеристики зброї. Загальна будова. Неповне розбирання та складання АК, ПМ, ФОРД-12, 14, 17.

Практична частина. Тренувальні вправи з неповного розбирання та складання автомата

Калашникова, ПМ та ФОРД12, 14, 17. Спорядження магазина навчальними набоями.

Знають призначення,

бойові властивості,

загальну будову, принципи дії

вогнепальної зброї,

порядок її огляду чищення і

змащування,

порядок неповного розбирання та

складання зброї,  а також

спорядження

магазину набоями та практично

виконують їх на норматив.

6

Загальні відомості про

пневматичну зброю, пневматичні

Теоретична частина. Загальні відомості про пневматичну зброю пневматичні гвинтівки. Загальна будова гвинтівки.

Знають призначення,

бойові властивості,

загальна будова, принципи дії

 

 

гвинтівки.

Загальна будова гвинтівки.

Призначення і тактико-

технічні

характеристики

пневматичної

зброї

(5 год.)

Призначення і тактикотехнічні характеристики пневматичної зброї. Призначення, будова та робота основних частин та механізмів (ствол, приціл, ствольна коробка, поршень, бойова пружина, ложа, спусковий механізм, блокування спуску). Будова та типи прицілів. Відмінність пневматичної та малокаліберної гвинтівок.

Практична частина. Підготовка пневматичної гвинтівки до стрільби.

Заряджання            гвинтівки.

Огляд, чищення, змащування, порядок зберігання зброї та набоїв.

пневматичної зброї. Вміють

готувати гвинтівку до стрільби,

заряджати її,

оглядати, чистити і змащувати

7

 

Внутрішня і зовнішня

балістика

стрільби. Як

стріляє зброя

(3 год.)

Теоретична частина. Поняття балістики, внутрішньої та зовнішньої балістики.  Зовнішні чинники, що впливають на рух кулі. Поняття пострілу. Періоди пострілу. Початкова швидкість кулі. Вивчення траєкторії польоту кулі, умовні позначення.

Практична частина. Перегляд навчальних відеофільмів.

Розуміють основні поняття

внутрішньої та зовнішньої

балістики, поняття пострілу, періоди пострілу.

8

Теоретичні основи техніки стрільби

(4 год.)

Теоретична              частина.

Раціональна поза готовності стрільця. Готовність стрільця-спортсмена для здійснення пострілу з положення сидячи, з руки, з опорою ліктями на стіл або стоячи (лежачи) з опорою на стійку. Натискання на спусковий гачок: умови, що забезпечують натискання. Явища, що впливають на

Знають та розуміють

теоретичні основи

техніки стрільби:

поняття

прицілювання, кучності та

влучності стрільби, порядок

визначення

середньої точки влучення,

 

 

 

постріл (влучність пострілу). Розсіювання куль. Поняття прицілювання. Прицільні прилади та наведення зброї на ціль. Вибір прицілу та прицілювання. Поняття кучності та влучності стрільби. Порядок визначення середньої точки влучення (с.т.в.) по мішені після 3-х і більше пострілів.

Методика розрахунку і внесення поправок. Вимоги до стрільби по мішені із положення, сидячи за столом або стоячи біля стійки з опорою ліктями на стіл або стійку, чи лежачи з опорою (спортивна «П»).

Практична частина. Перегляд навчальних відеофільмів.

методику

розрахунку і внесення

поправок.

 

9

 

Підготовка до стрільби з

пневматичної гвинтівки

(26 год.)

Практична частина. Виконання правил та прийомів стрільби з урахуванням індивідуальних особливостей.

Вдосконалення та застосування раціонального стійкого положення для стрільби: одноманітне положення тулуба, рук і ніг; відчуття зброї: утримання зброї, підйом рук зі зброєю, рух спускового гачка.

Вивчення елементів стрільби: сидячи з руки, з опорою ліктями на стіл або стоячи (лежачи) з опорою на стійку.

Вправи на розвиток і закріплення координації рухів стрільця: прицілювання з гвинтівки по фігурних мішенях А. Іткіс. Здійснення пострілу – встановлення

Вміють виконувати

правила та

прийоми стрільби, здійснення пострілу,

встановлення прицілу,

заряджання,

дотримання

режиму дихання, натискання на

спусковий гачок і утримання зброї під час стрільби.

 

 

 

прицілу, заряджання прикладки, прицілювання, дотримання режиму дихання, натискання на спусковий гачок і утримання зброї під час стрільби. Прицілювання з відкритим прицілом.

Відпрацювання натискання на спусковий гачок

(виконання пострілу без його здійснення). Тренування в прицілювання (без куль) з використанням прицільних пристроїв і ручних вказівок контролю прицілювання, застосування подовжувача прицільної лінії. Припинення стрільби, розряджання. Вправи на розподіл уваги спортсмена, вироблення стійкої уваги на  головних моментах при виконанні якісного пострілу. Аналіз результатів стрільби.

 

 

10

 

Техніка стрільби із

пневматичної гвинтівки

(44 год.)

Практична частина. Відпрацювання прийомів стрільби з положення сидячи за столом, стоячи (без упору) з опорою ліктями на стіл або стійку, лежачи з упору по нерухомій мішені: стрільба по білому аркуші паперу для вироблення навичок плавного натискання на спусковий гачок (відстань 5 м, кількість пострілів 3); стрільба по квадрату 10×10 см на аркуші білого паперу

(кількість

пострілів – 3; завдання: влучити в квадрат); стрільба по квадрату 10×10 см на аркуші білого паперу (кількість пострілів 5; завдання: влучити в квадрат,

Практично виконують

прийоми стрільби із положення

сидячи за столом,

стоячи (без упору) з опорою ліктями

на стіл або стійку,

лежачи з упору по нерухомій мішені.

 

 

 

знайти середню точку влучень по 5-ти пробоїнах і навчитися робити вибір точки прицілювання, поправку при  прицілюванні); стрільба по мішені «П» з положення сидячи за столом, стоячи (без упору) з опорою ліктями на стіл або стійку, лежачи з упору по нерухомій мішені, кількість пострілів – 8 (3 + 5).

Тренувальні вправи для здійснення пострілу: встановлення прицілу, прикладання до прикладу, прицілювання, натискання на спусковий гачок і утримання зброї під час стрільби, припинення стрільби, розряджання. Вдосконалення пострілу по мішені на кучність. Стрільба по мішені «П» з положення сидячи за столом або стоячи (без упору) з опорою ліктями на стіл або стійку (відстань – 10 м, кількість пострілів – 25 (5+20 вибити не менше: для юнаків – 145 очок, 2-3 юнацький спортивний розряд). Комбінована стрільба по мішені «П» з двох положень: сидячи за столом та/або лежачи з упору, потім стоячи (відстань – 10 м, кількість пострілів – 25  (5+10/10 з кожного положення). Комбінована стрільба по мішені «П» з трьох положень: сидячи за столом, лежачи з упору, потім стоячи (відстань

– 10 м, кількість пострілів – 35 (5+10/10/10 з кожного положення). Швидкісна

 

 

 

 

стрільба з положення стоячи по мішені «П» з початкового положення: кулі і розряджена гвинтівка з відкритим стволом лежать на столі, а стрілець стоїть біля столу з опущеними руками (відстань –10 м або 5 м, кількість пострілів – 8 (3 + 5) 

Вироблення необхідних якостей швидкісної стрільби (сміливість, рішучість).

Тренування в стрільбі з пневматичної гвинтівки. Відстань – 10 м, мішень № 8, положення для стрільби – стоячи без упору, кількість пострілів: 25 (5+20 вибити не менше: для юнаків – 145

очок) час на стрільбу – 45 хв.  

 

 

11

Перевірка та приведення зброї до

нормального бою

(6 год.)

Практична частина.

Для перевірки бою озброєння стрілець проводить чотири одиночних постріли, ретельно і одноманітно прицілюючись у середину нижнього  краю перевірочної мішені (чорного прямокутника). По закінченню стрільби оглядає мішень і по розташуванню  пробоїн визначає купчастість  стрільби і положення СТП.

Купчастість  стрільби є нормальною, якщо всі чотири пробоїни або 3 (при одній, що  відірвалася)   вміщуються в коло (габарит) вказаний в таблиці. Якщо купчастість  розташування пробоїн не задовольняє ці вимоги, то стрільба повторюється. При повторному   незадовільному результаті зброю слід

Знають порядок перевірки та

практично під керівництвом

керівника вміють

перевіряти зброю

щодо нормального бою

 

 

 

 

відправити у ремонтний орган для усунення причин розкидання  куль.

 

 

 

12

 

 

Спеціальна фізична

підготовка 

(20 год.)

Практична частина. Вправи із зброєю (макетом) без здійснення пострілу: для розвитку стійкої пози тіла при стрільбі з різних положень, статичної витривалості частин тіла при стрільбі з різних положень, високої точності, швидкості і координації необхідних рухів частин тіла при стрільбі, здатності виключення та фіксації окремих м'язів і суглобів, автономності та плавності різних видів натискання на спусковий гачок. Вправи зі зброєю на тривале утримання: повільна стрільба з гвинтівки

(пістолета) стоячи, по мішені з чорним колом до стомлення, багаторазовий підйом зброї та наведення в точку прицілювання, (10 скидань серіями, з відпочинком між серіями 1 хв. до відчутного стомлення спортсмена), з обваженим спуском курка.  

В результаті тренувань набули

стійких навиків та статичної

витривалості

частин тіла для

стрільбі з різних положень,

швидкості і

координації

необхідних рухів частин тіла при стрільбі.  

 

13

 

Стрілецькі ігри (20 год.)

Практична              частина.

Стрільба з пневматичної гвинтівки на 5 м (попарно, на швидкість збивання мішеней суперника, що падають (кубики 5х5 см). Кількість мішеней – 4, кількість пострілів – 5). «Дуельна» стрільба по круглій мішені на швидкість та якість при обмеженні часу. «Дуельна» стрільба по круглій мішені на кращу якість без обмеження

Набули практичного

досвіду у стрільбі із пневматичної

гвинтівки під час

стрільби  на 5 м

(попарно, на швидкість

збивання мішеней,

«дуельній» стрільбі по круглій мішені. 

 

 

 

часу. «Дуельна» стрільба по силуетним мішеням, що падають, на швидкість. Дуельна» стрільба з бар'єрами, «Віл і вовк» на розвиток психічної витривалості при емоційному збудженні. «Графік» на тренування витривалості при тривалому напруженні, розвиток вміння мобілізації на виконання кожного пострілу. «Турнір»,

«Вибивання» на зміцнення навичок техніки стрільби, розвиток рішучості та наполегливості, вміння повної мобілізації своїх сил для точної стрільби. 

 

 

 

14

 

Військовоспортивні змагання 

(10 год.)

Теоретична            частина.

Обов'язки і права стрільців під час змагань Правила змагань, розрядні нормативи, порядок виконання нормативу. Перерви в стрільбі. Помилки і перешкоди при повільній стрільбі. Порушення правил  змагань. Допуск учасників до змагань. Заходи безпеки при поводженні зі зброєю під час проведення змагань. Загальні обов'язки і права членів суддівської колегії. Розрядні норми вправ пострілу з пневматичної гвинтівки.

Практична             частина.

Підготовка учасників до змагань. Виконання заходів безпеки при поводженні зі зброєю під час проведення змагань. Вправи на подолання психологічного бар’єру. Змагання зі стрільби

Знають і виконують

обов'язки стрільців під час змагань та

заходи безпеки при поводженні зі

зброєю під час проведення

змагань. Набули практичного

досвіду участі у стрілецьких змаганнях.

 

 

з гвинтівки на першість навчального закладу. Обслуговування зброї

(чищення, ремонт ).

 

15

Підсумкове  (1 год.)

Аналіз проведеної роботи гуртка за рік, заохочення кращих стрільців.

Визначення завдань для вдосконалення набутих навиків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліографічний запис джерел

 

1.        Навчальна програма з позашкільної освіти військово-патріотичного напряму «ЮНИЙ ЗАХИСНИК ВІТЧИЗНИ», схвалена для використання в позашкільних навчальних закладах, протокол засідання науково-методичної комісії з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України, протокол №3 від 22.12.2017 року. 

2.        Підручник „Вогнева підготовка” Гриньков В. В., Тробюк В. І., Юрчук Ю. Г., та ін. Національна академія Державної прикордонної служби України. – Хмельницький: Видавництво НАДПСУ, 2007. – 263 с. 

3.        Курс стрільб із стрілецької зброї в Державній прикордонній службі України. – Хмельницький: Видавництво НАДПСУ, 2016. – 304 с. 

4.        Навчальний посібник «Початкова військова підготовка для Кадетських корпусів і військових ліцеїв з чотирирічним терміном навчання Сидоренко А.В., Литвин О.І., Стахов Е.В. та ін., під керівництвом Коваль М.В. Суми – 2017. Лист ІІТЗО від 28.03.2017 № 21.1/12-Г-13. 5. Програма для гуртків з вивчення основ військової справи і оволодіння військово-технічними знаннями в первинних організаціях ДОСААФ. – М., 1986.

6.        В. Е. Маркевич. Ручна вогнепальна зброя. С-П.: Полігон.

7.        І. Мураховський, С. Л. Федосєєв. Зброя піхоти. – М.: Арсенал-Прес, 1992.

8.        Д. Н. Болотін. Історія радянської стрілецької зброї й патронів. – С-П.: Полігон.

9.        Д. Н. Болотін. Радянська стрілецька зброя. – М.: Військове видавництво, 1986.

10.   Дворкін А. Д. Стрільба з пневматичних гвинтівок. – М.: ДОСААФ, 1986. 11. Кулева стрільба. Правила змагань. – М., Россвет, 1995.

12.   Федорін В. Н. Методика навчання стрільців-спортсменів на початковому етапі підготування. – КГАФК.

13.   П. М. Брисіна. Навчально-матеріальна база початкової військової підготовки в школі, 1989.

14.   Навчальний посібник «Вогнева підготовка», Глинський М. І., Миколаїв А. І. – 2008.

15.   Методичні рекомендації «Стрільба з пневматичних гвинтівок», Корчагін А. В., Драгнев О. В. – 2010.

 

 

 

 

 

 

Послідовність бруки сторінок на брошуру.

 

24, 1

2, 23

22, 3

4, 21

20, 5

6, 19

18, 7

8, 17

16, 9

10,15

14, 11

12, 13

 

 

 

 

pdf
Додано
16 вересня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку