ІІ. Змістовна частина
Структура курсу
1.5 годин на тиждень – 52 години
Вступ. Людина та її потреби |
1 година |
Тема 1. Що таке суспільство та історія |
7 годин |
Тема 2. Джерела пізнання суспільства |
8 годин |
Тема 3. Час і простір |
8 годин |
Тема 4. Мій край та його історія |
13 годин |
Тема 5. Історія України та її дослідники |
15 годин |
Зміст теми |
Види навчальної діяльності |
Результати навчально-пізнавальної діяльності |
|||
ВСТУП. Людина та її потреби (1 година) |
|||||
|
|
|
Учень/учениця:
|
||
Тема 1. Що таке суспільство та історія ( 7 годин) |
|||||
|
|
|
Учень/учениця:
|
||
|
|
Робота з новими поняттями;
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Тема 2. Джерела пізнання суспільства ( 8 годин) |
|||||
|
|
|
Учень/учениця:
за допомогою вчителя;
|
||
|
|
|
|||
|
11.1. Критичне ставлення до письмових джерел. |
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Тема 3. Час і простір ( 8 годин) |
|||||
|
18.1. Підрахунок історичного часу. |
|
Учень/учениця:
|
||
19.-20. Періодизація історії |
19.1 Критерії періодизації. 19.2.Періодизація життя людини. 20.1 Періодизація історії України |
|
|||
21.Історичні карти |
21.1.Середовище та його вплив на людину. Види карт. Історичні карти. |
|
|||
22.-23.Карта як джерело інформації |
22.1.Карта як джерело інформації. 22.2.Географічне розташування історичних об’єктів.
23.1. Україна на картах (мапах) у різні історичні часи (Русь, Королівство Руське, Військо Запорозьке, УНР). Держава Україна та її сусіди. 23.2.Історико-етнографічні регіони України. |
|
|||
|
|
|
|||
Тема 4. Мій край та його історія (13 годин) |
|||||
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
27.1 Сільське господарство і промисловість
28.1. Торгівля 28.2. Гроші та одиниці виміру в історії. |
|
|||
|
|
|
|||
31-32. Мій відпочинок |
|
|
|||
|
|
|
|||
|
34.1.Історичні діячі, відомі учасники подій історії України, пов’язані з моєю громадою.
|
|
|||
|
35.1. Людська гідність. 35.2.Патріотизм як громадянська цінність |
|
|||
|
|
|
|||
|
37.1. Історія мого краю |
|
|||
Тема 5. Історія України та її дослідники (15 годин)
|
|||||
|
|
|
Учень/учениця:
1 млн. років тому – поява людини на території України; ІХ–ХІІ ст. – Русь-Україна; ХІІ-XIV ст. – Королівство руське; середина XVІІ- XVІІІ ст. – козацької держава Військо запорізьке; 1917–1921 рр. – Українська народна республіка; 24 серпня 1991 р. – акт проголошення незалежності України; 28 серпня 1996 р. – ухвалення Конституції України;
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
41.1.Середньовічна історія України, її джерела, пам’ятки та дослідники. |
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
Структура навчальної програми
І. Вступ
ІІ. Змістовна частина
ІІІ. Перелік навчально-методичного забезпечення
IV. Система оцінювання результатів навчання
І. Вступ
Програма укладена відповідно до
Програма спрямована на реалізацію завдань базової середньої освіти, яка визначається вимогами до обов’язкових результатів навчання учнів 5 класу в громадянській та історичній освітній галузі. Програма враховує призначення даного навчального предмета для базової середньої освіти і має підготувати здобувачів освіти до сприйняття громадянознавчих та історичних знань як важливої складової життя сучасного суспільства.
Мета навчального предмета – виховання громадянина і патріота України, здійснення компетентнісного розвитку дитини, формування її критичного та творчого мислення; започаткування умов для розвитку і саморозвитку здобувача освіти як вільної особистості, здатної самореалізовуватися в сучасному інформаційному світі та брати участь у житті демократичного суспільства, формування здатності до практичного і творчого використання набутих компетентностей; сприяння становленню її світогляду та збагачення культури учня.
По закінченню курсу в учнів мають бути сформовані первинні знання про розвиток суспільства, громади, особи, про суспільне значення історії як науки і як живої пам’яті про життя людей у минулому.Відповідно до Рекомендації Європейського Парламенту та Ради ЄС «Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» і Державного стандарту базової середньої освіти реалізація завдань предмету «Вступ до історії України та громадянської освіти» сприяє формуванню в учнів 5 класу ключових компетентностей:
1. Вільного володіння державною мовою – використання і розуміння написаних державною мовою джерел інформації, термінології освітньої галузі, створення і застосування в усній і письмовій формі висловлювань, виявлення мовних засобів маніпуляцій.
2. Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами.
3. Математична компетентність – оперувати цифровими даними, математичними поняттями для розуміння минулого, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу та використовувати її в поясненнях.
4. Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій – характеризувати взаємодію людини та довкілля в різні історичні періоди та вплив цієї взаємодії перебіг історичних подій, явищ і процесів, інтерес до наукових та технологічних досягнень і здобутків, визнання цінності природних ресурсів у повсякденному житті.
5. Інноваційність – оцінювання переваг і ризиків нових ідей, наводити історичні приклади впливу інновацій на суспільне життя.
6. Екологічна компетентність – визначати характер впливу людини на довкілля, усвідомлювати важливість захисту природи.
7. Інформаційно-комунікаційна компетентність – використовувати цифрові технології для роботи з історичною інформації, критично оцінювати, виявляти маніпуляції інформацією, дотримуватися правил академічної доброчесності, створювати вербальні, візуальні, мультимедійні повідомлення, критично ставитись до інформації з різних джерел.
8. Навчання впродовж життя.
9. Громадянські та соціальні компетентності – формувати громадянську позицію, конструктивно співпрацювати з іншими особами під час освітнього процесу, працювати в групі, критично оцінювати різноманітні ідеї, погляди, виявляти громадянську поведінку, формулювати власні погляди і переконання, бути толерантним, визнавати цінності іншої особи.
10. Культурна компетентність – характеризувати основні тенденції розвитку культури, характеризувати різні культури, їх цінності, традиції та їх вплив на формування особистості, визначати значення належності до соціокультурної спільноти.
11. Підприємливість та фінансова грамотність – брати до уваги історичний досвід змін у суспільстві для прийняття рішень у власному житті і життя спільноти, пояснювати вплив економіки і фінансів на розвиток суспільства, брати на себе відповідальність за результат діяльності.
В учнів 5 класу формуються предметні компетентності суспільствознавчої освіти до яких належать:
Результати навчально-пізнавальної діяльності зорієнтовані на формування відповідних компетентностей визначених Державним стандартом.
ІІІ. Перелік навчально-методичного забезпечення
IV. Система оцінювання результатів навчання
Діяльність учителя з оцінювання учнів здійснюється шляхом поточного (формувального) і підсумкового оцінювання. Поточне формувальне оцінювання учнів під час уроку передбачає дотримання вчителем таких етапів (кроків): 1) формулювання вчителем (разом з учнями) очікуваних результатів уроку; 2) визначення вчителем (разом з учнями) критеріїв і показників оцінювання; 3) обрання стратегій, процедур та шкали оцінювання; 4) виконання оцінювання вчителем / самооцінювання / взаємооцінювання учнів. Підсумкове оцінювання дозволяє перевіряти й оцінювати результати роботи учнів: 1) по закінченні засвоєння матеріалу розділу програми; 2) наприкінці семестру; 3) по закінченні навчального року. Оцінка результатів навчання учнів може бути якісною (виражається вербально) та кількісною (позначається балами). При оцінюванні досягнень програмових очікуваних результатів учнів із курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти» вчитель має враховувати: логічність і обґрунтованість, осмисленість, глибину, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість міркувань учня, рівень сформованості загальнонавчальних та предметних умінь і навичок, рівень володіння наскрізними вміннями й рівень сформованості ключових компетентностей учня/учениці.. Оцінювання має бути відкритим для учнів. Учителеві слід інформувати учнів про очікувані результати, показники (критерії), цілі, стратегії, методи та шкалу оцінювання.
Критерії оцінювання результатів навчання учнів
Рівень навчальних досягнень |
Критерії оцінювання результатів навчання учнів |
П |
Учень (учениця) відтворює незначну частину змісту навчального матеріалу, вибирає правильний варіант відповіді з двох запропонованих (на рівні “так – ні”), має уявлення про види навчальної діяльності, відповідає на елементарні запитання короткими репліками, виявляє здатність до елементарного викладу думки. Має складнощі з аргументацією, висновками, узагальненнями, вибірково здійснює певні види навчальної діяльності. |
С |
Учень може відтворити основний зміст навчальної теми, відповідаючи на уточнюючі запитання вчителя; визначає декілька окремих ознак вивчаємих питань теми; пояснює основні поняття, розуміє їх, може частково розкрити їх сутність, але відповідь недостатньо осмислена, може допускати незначні помилки; вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком, водночас утруднюється робити узагальнюючі висновки на основі засвоєної конкретної інформації, з допомогою вчителя може аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати оціночні судження, має навички виконання основних дій за видами навчальної діяльності |
Д |
Учень (учениця) у цілому послідовно і логічно самостійно відтворює частину навчального матеріалу теми; володіє теоретичним рівнем знань ; намагається аналізувати, порівнювати, встановлювати зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну навчальну діяльність, відповідає логічно, хоч і має неточності; може виправити допущені помилки, обрати спосіб виконання навчального завдання. |
В |
Учень (учениця) на високому рівні володіє узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальної програми, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, може вільно висловлювати власні судження та аргументує їх, уміє аналізувати інформацію, ставити і розв'язувати проблеми, може використовувати інформацію з додаткових джерел, які використовує для постановки й дослідження інших проблем, виявляє сприйнятливість до нових знань, випробовує різні шляхи для досягнення результату, прагне успіху. |
Рівень навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання результатів навчання учнів за 12-бальною шкалою |
Початковий
|
1 |
Учень (учениця) має загальні уявлення про зміст навчальної діяльності під час вивчення теми, відповідає на запитання уривчастими реченнями ствердного чи заперечного характеру, виконує окремі навчальні дії без усвідомлення мети роботи (за зразком, за детальною інструкцією, за присутності вчителя). |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину змісту навчального матеріалу, вибирає правильний варіант відповіді з двох запропонованих (на рівні “так – ні”), має уявлення про види навчальної діяльності, відповідає на елементарні запитання короткими репліками, виявляє здатність до елементарного викладу думки. |
|
3 |
Учень може двома-трьома простими реченнями відтворити зміст навчальної теми, але має складнощі з аргументацією, висновками, узагальненнями, вибірково здійснює певні види навчальної діяльності. |
|
Середній |
4
|
Учень (учениця) з допомогою вчителя може репродуктивно відтворити (у межах чотирьох-шести простих речень) основний навчальний матеріал теми, може повторити за зразком певну операцію, дію, може діяти відповідно до детальної інструкції. |
5
|
Учень може відтворити основний зміст навчальної теми, відповідаючи на уточнюючі запитання вчителя, визначає одну-дві окремі ознаки вивчаємих питань теми, здатний з помилками й неточностями охарактеризувати поняття, утруднюється в оціночних судженнях, висловленні власної думки, має елементарні навички виконання запропонованих дій навчальної діяльності. |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу, пояснює основні поняття, розуміє їх, може частково розкрити їх сутність, але відповідь недостатньо осмислена, вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком, водночас утруднюється робити узагальнюючі висновки на основі засвоєної конкретної інформації, з допомогою вчителя може аналізувати, порівнювати, робити висновки, висловлювати оціночні судження, має навички виконання основних дій за видами навчальної діяльності |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця) у цілому послідовно і логічно самостійно відтворює частину навчального матеріалу теми, виокремлює окремі ознаки вивчаємого матеріалу, володіє теоретичним рівнем знань, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, застосовуючи мінімальний рівень знань і вмінь, здійснює аналіз за простим планом, практично використовує окремі навички. |
8 |
Учень (учениця) має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, намагається аналізувати, порівнювати, встановлювати зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну навчальну діяльність, відповідає логічно, хоч і має неточності, виявляє інтерес до окремих тем курсу. |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, узагальнює окремі факти і формулює нескладні висновки, обґрунтовує свої висновки аргументами, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовуючи вивчений матеріал, може виправити допущені помилки, обрати спосіб виконання навчального завдання. |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) має значний рівень компетентностей, здатний(а) використовувати їх у навчальній діяльності, робити висновки, узагальнення, аргументувати їх, використовуючи різні джерела інформації, виявляє стійкий інтерес до змісту й процесу навчальної діяльності, рецензує відповіді учнів, самовдосконалюється, виконує індивідуальні завдання, працює у команді, реалізує творчий потенціал |
11 |
Учень (учениця) на високому рівні володіє узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальної програми, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, може вільно висловлювати власні судження та аргументує їх, уміє аналізувати інформацію, ставити і розв'язувати проблеми, може використовувати інформацію з додаткових джерел, які використовує для постановки й дослідження інших проблем, виявляє сприйнятливість до нових знань, випробовує різні шляхи для досягнення результату, прагне успіху. |
|
12 |
Учень (учениця) має системні глибокі знання з курсу, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях, уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал та його сутнісні характеристики, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення, володіє відповідними компетентностями, самостійно ставить власну пізнавальну мету, ініціює нові ідеї, в процесі виконання завдань проявляє творчий підхід. |