Навчальна програма з фізичної культури для 5 класу НУШ індивідуальної форми навчання

Про матеріал
Навчальна програма з фізичної культури для 5 класу НУШ індивідуальної форми навчання ( 17 год./0.5 год.на тиждень)
Перегляд файлу

ЗАТВЕРДЖЕНО

Протокол засідання

педагогічної ради

 Веселинівського ліцею

15.09.2022 №  2

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

з фізичної культури для  учнів 5 КЛАСУ індивідуальної форми навчання

 (за модельною навчальною програмою «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Педан О.С., Коломоєць Г. А. , Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 17.08.2022 року № 752

 

 

 

 

Учитель Зайченко С.В.

 

 

 

 

 

 

 

 Пояснювальна записка

Навчальна програма — нормативний документ, який окреслює коло основних знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню з навчального предмету., а також містить перелік тем матеріалу, що вивчається, рекомендації щодо кількості годин на кожну тему курсу. Навчальна програма – це комплексний освітній документ, який у 5-6 класах реалізовує наступність між початковою і базовою освітою у вигляді курсу «Фізична культура» й закладає основу для подальшого впроваджування освітньої галузі фізичної культури Державного стандарту базової середньої освіти.Навчальну програму з фізичної культури складено на основі модельної навчальної програми «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Педан О.С., Коломоєць Г. А. , Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 №795). Навчання фізичної культури в основній школі спрямоване на досягнення загальної мети базової загальної освіти: розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.

Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як: повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості; забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу; дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності; становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі; формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту; створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу; утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими; формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови; плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.

1.1. Мета та завдання навчального предмету «Фізична культура»

Сучасна та нова українська школа має стати зорієнтованою на діяльнісне навчання, гармонійний розвиток і моральне виховання учнів. Метою навчання «Фізичної культури», як складника відповідної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти, є гармонійний фізичний розвиток особистості учня, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду через формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і елементів фізкультурно-спортивної діяльності.

Мета реалізовується комплексом таких навчальних, оздоровчих і виховних завдань:

формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного розвитку;

розширення рухового досвіду, вдосконалення навичок життєво необхідних рухових дій, використання їх у повсякденній та ігровій діяльності;

розширення функціональних можливостей організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей;

формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя;

формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку;

формування високого рівня розвитку моральних якостей.

Завдання навчального предмета реалізують вимоги до обов’язкових результатів навчання освітньої галузі фізичної культури, зазначених в додатку 22 Державного стандарту базової середньої освіти, які передбачають, що учень/учениця: формує власну психічну та соціально-психологічну сфери особистості засобами фізичного виховання; систематично займається фізичною культурою, володіє технікою виконання фізичних вправ; усвідомлює значення фізичної/рухової активності для підтримання стану здоров’я та задоволення у процесі фізичного виховання.

1.2. Пріоритетні напрямки викладання предмету «Фізична культура» у здобутті базової середньої освіти.

Програмою передбачено вивчення курсу в адаптаційному циклі базової середньої освіти (5 клас).

Основною ідеєю концепції побудови навчальної програми з фізичної культури є:

гармонійний фізичний розвиток особистості учня;

формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ, як одного з головних чинників здорового способу життя;

освоєння знань, розуміння сутності руху, формування позитивного ставлення до рухової активності, свідомого ставлення учнів до тренувальних і оздоровчих ефектів вправ – значення рухової активності, які обумовлюють прагнення і здатність займатися різними варіативними модулями і видами рухової активності протягом життя, формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку;

забезпечення учням індивідуального вибору варіативних модулів чи рухової активності для кожного уроку, формування великого запасу рухових вмінь та навичок, необхідних у повсякденному житті, формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і елементами фізкультурно-спортивної діяльності;

забезпечення протягом навчального року наскрізного розвитку фізичних якостей учнів, забезпечення оптимального для кожного учня рівня фізичного розвитку, підвищення функціональних можливостей організму;

розвиток комунікативних компетентностей та соціалізація учнів у процесі фізичного виховання, формування адекватної позитивної самооцінки;

застосування гендерного підходу у виборі елементів виду фізкультурно-спортивної діяльності чи рухової активності;

забезпечення безпеки під час занять фізичною культурою; ігрова спрямованість та забезпечення високої рухової активності та високої моторної щільності уроку.

Компетентнісний потенціал навчального предмету «Фізична культура»

Провідним засобом реалізації вказаної мети є компетентнісний підхід до організації навчання у Зорянському ліцеї Слов’янської сільської ради на основі ключових компетентностей як результату навчання. Фізична культура разом із іншими навчальними предметами та інтегрованими курсами сприяє формуванню ключових компететностей учнів. Компетентнісний потенціал навчального предмета «Фізична культура» представлено в таблиці:

 

Ключові компетентності

Компоненти

1

Вільне володіння державною мовою

Уміння:

правильно використовувати термінологічний апарат, спілкуватися в різних ситуаціях під час занять фізичною культурою і спортом, за допомогою спілкування розв’язувати конфлікти, попул  яризувати ідеї фізичної культури і спорту мовними засобами.

Ставлення:

усвідомлення ролі фізичної культури для гармонійного розвитку особистості, пошанування національних традицій у фізичному вихованні, українському спортивному русі.

2

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами

Уміння:

за допомогою іноземної мови спілкуватися про фізичну культуру, її значення для самореалізації людини, писати тексти іноземною мовою про власні спортивні захоплення, шукати інформацію в іноземних джерелах про ефективні оздоровчі програми, спортивні новини.

Ставлення:

усвідомлення ролі іноземної мови як мови міжнародного спілкування у спорті.

3

Математична компетентність.

Уміння:

використовувати математичні методи під час занять фізичною культурою, для створення індивідуальних фізкультурно-оздоровчих програм, здійснення самооцінювання власного фізичного стану, вести рахунок при проведенні змагань у різних видах спорту, здійснювати підрахунок та аналізувати частоту серцевих скорочень у стані спокою та під час фізичних навантажень, розраховувати зусилля для досягнення мети, аналізуючи швидкість, відстань, траєкторію, тощо.

Ставлення:

усвідомлення важливості математичного мислення для фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності.

4

Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій

Уміння:

організовувати та здійснювати туристичні мандрівки; застосовувати інноваційні технології для покращення здоров’я; виконувати різні фізичні вправи в умовах природного середовища, використовувати сили природи в процесі занять із фізичної культури.

Ставлення:

розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання екологічного довкілля як ідеального простору для реалізації фізичної активності людини, ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, усвідомлення важливості бережливого природокористування.

5

Інноваційність

Уміння:

боротися, здобувати чесну перемогу та з гідністю приймати поразку, контролювати свої емоції, організовувати свій час і мобілізувати ресурси, оцінювати власні можливості в процесі рухової діяльності, реалізовувати різні ролі в ігрових ситуаціях; презентувати власні ідеї, бачення мобілізовувати ресурси (зокрема нематеріальні та цифрові) навчання, спілкування, впровадження інноваційної діяльності; ефективно використовувати різні комунікативні стратегії для розв’язання життєво важливих проблем, зокрема в ситуаціях неоднозначності та непевності.

Ставлення:

ініціативність, активність у фізкультурній діяльності, відповідальність, відвага, відкритість до інновацій, готовність продукувати нові ідеї, спонукати до цього інших; морально-етична відповідальність за власні вчинки; усвідомлення необхідності поєднання інноваційного поступу особистості/суспільства із морально-етичними нормами, стратегіями толерантної комунікації та міжкультурної взаємодії.

6

Екологічна компетентність

Уміння:

свідомо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших; організувати гру чи інший вид рухової діяльності, спілкуватися в різних ситуаціях фізкультурно-спортивної діяльності

Ставлення:

усвідомлення важливості дотримання санітарно-гігієнічних вимог при виконанні фізичних вправ, значення рухової активності в житті людини для покращення здоров’я, самоконтролю в процесі занять фізичною культурою, дотриматися правил безпечної поведінки під час уроків, змагань та інших форм фізичного виховання.

7

Інформаційно- комунікаційна компетентність

Уміння:

використовувати цифрові пристрої для навчання техніки рухових навичок, фізичних вправ, оцінювання власного фізичного стану, моніторингу рухової активності.

Ставлення:

усвідомлення впливу інформаційних та комунікаційних технологій і пристроїв на здоров’я людини, переваг та ризиків їх застосування; розуміння проблем та наслідків комп'ютерної залежності.

8

Навчання впродовж   життя

Уміння:

розв’язувати проблемні завдання у сфері фізичної культури і спорту; досягати конкретних цілей у фізичному самовдосконаленні; розробляти індивідуальні оздоровчі програми з урахуванням власних можливостей, мотивів та потреб; шукати, аналізувати та систематизувати інформацію у сфері фізичної культури та спорту.

Ставлення:

розуміння потреби постійного фізичного вдосконалення.

9

Громадянські      та соціальні компетентності

Уміння:

організовувати гру чи інший вид командної рухової діяльності; спілкуватися в різних ситуаціях, нівелювати конфлікти; дотримуватися: правил чесної гри (Fair Play): поважати суперника, здобувати перемогу чесним шляхом за рахунок ретельної підготовки, з гідністю приймати поразку, пам’ятати, що головна перемога – це перемога над собою;  санітарно-гігієнічних вимог та правил безпечної поведінки під час виконання фізичних вправ, контролювати свій стан у процесі занять фізичною культурою.

Ставлення:

поцінування підтримки, альтернативних думок і поглядів; толерантність;

розуміння зв’язку між руховою активністю та здоров’ям, свідоме ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших.

10

Культурна компетентність

Уміння:

виражати свій культурний потенціал через рухову діяльність; удосконалювати культуру рухів.

Ставлення:

усвідомлення можливостей самовираження та самореалізації через фізичну культуру та спорт; дотримання мовленнєвого етикету.

11

Підприємливість і      фінансова грамотність

Уміння:

реалізовувати різні ролі в ігрових ситуаціях, відповідати за власні рішення, користуватися власними перевагами і визнавати недоліки у тактичних діях у різних видах спорту, планувати та реалізовувати спортивні проекти (турніри, змагання тощо); зіставляти фінансовий зиск та морально-етичні ризики, якщо вони виникають

Ставлення:

ініціативність, активність у фізкультурній діяльності, відповідальність, відвага,

усвідомлення важливості співпраці під час ігрових ситуацій; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної самореалізації, зокрема у професійній кар’єрі та діловому середовищі; усвідомлення важливості володіння державною мовою та спілкування іноземними мовами для забезпечення добробуту і фінансового успіху;

готовність обстоювати важливість збільшення доходу, ощадливості та раціонального використання коштів із дотриманням морально-етичних норм.

Структура навчального предмета «Фізична культура» протягом  адаптаційного циклу (5-6 класи)

Згідно з Державним стандартом базова середня освіта охоплює два цикли – 5-6 класи (адаптаційний цикл) і 7- 9 класи (базове предметне навчання). Під час реалізації адаптаційного циклу логіка навчального матеріалу структурована таким чином, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, врахувати інтегровані, міжпредметні (з предметами соціальної та здоров’язбережувальної галузі) та міжгалузеві зв’язки (з громадянською та історичною, природничою, мовно-літературною та іншими освітніми галузями).

Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріативну (обов’язкову) та варіативну складову. До інваріативної частини належать модуль: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, зміст якого реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту (фізкультурно-спортивної діяльності) може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Програма кожного варіативного модуля має містити методичні вказівки, щодо засобів забезпечення наскрізного розвитку фізичних якостей протягом його вивчення.

Змістове наповнення варіативної складової вчитель фізичної культури Зорянського ліцею Слов’янської сільської ради сформував із модулів, запропонованих модельною програмою. На вибір учнів упродовж року запропоновано 12 варіативних модулів. Вибір варіативного модулю учнем/ученицею відбувається на початку кожної чверті із 3 модулів запропонованих ліцеєм. Кожної навчальної чверті учень/учениця обирає нові варіативні модулі. Наприкінці кожної чверті в освітньому закладі будуть проводитись оздоровчі масові заходи (ігри, змагання, челенджі, квести тощо), які охоплюють усіх учнів/учениць і спрямовані на закріплення і вдосконалення вивчених варіативних модулів. Окремі заходи можуть проводитися в режимі уроку з фізичної культури. Доцільно до проведення масових заходів долучати батьків (інших членів родини) у якості учасників і глядачів. Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим опитуванням завчасно до початку чверті. Курс фізичної культури структурований за варіативними модулями.

3.1. Шляхи реалізації програми та особливості організації освітнього процесу з предмету «Фізична культура»

Основною формою організації освітнього процесу з фізичної культури в закладі загальної середньої освіти є урок.

Головними вимогами до сучасного уроку фізичної культури є: забезпечення оптимізації освітнього процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та здійснення міжпредметних зв’язків та інтегрованого підходу; забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної спрямованості освітнього процесу; формування в учнів/учениць умінь і навичок самостійно займатися фізичними вправами; забезпечення диференційованого підходу до організації освітнього процесу з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів/учениць, урахування їхніх мотивів та інтересів до занять фізичними вправами; використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів, методів і прийомів навчання; досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів/учениць упродовж кожного уроку з урахуванням стану здоров’я.

 Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 р. за № 518/674 учні/учениці розподіляються на основну, підготовчу та спеціальну медичні групи.

 Для основної медичної групи навчання проводиться в повному обсязі згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.

 Учні/учениці, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури та опановують навчальний матеріал відповідно до вимог цієї навчальної програми. Участь у змаганнях – за додатковим дозволом лікаря.

 Учні/учениці, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані.

 Учні/учениці, незалежно від рівня фізичного розвитку та медичної групи, а також тимчасово звільнені від фізичних навантажень, повинні бути обов’язково присутніми на уроках фізичної культури. Допустиме навантаження для учнів/учениць, які за станом здоров’я належать до підготовчої та спеціальної медичних груп, встановлює учитель фізичної культури.

 Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні/учениці отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, досягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. Учні/учениці можуть узгоджувати із вчителем індивідуальну програму самостійних занять в поза навчальний час з різних варіативних модулів чи інших, безпечних видів рухової активності.

 У разі відставання в розвитку фізичних якостей учитель складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідовність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання.

 Самостійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі/учениці додаткові бонуси при оцінюванні освітніх досягнень. Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі. При оцінюванні освітніх досягнень слід послугуватися методикою формувального оцінювання.

4. Оцінювання освітніх досягнень

 Державний стандарт початкової освіти, Закон України «Про повну загальну середню освіту» визначають формувальне оцінювання серед основних різновидів оцінювання. Формувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і «для навчання» (англ. – «assessment for learning»). «Формувальне» (англ. – «formative») – тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) освітнього процесу з урахуванням освітніх потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь та ставлень. «Оцінювання» не обмежується виставленням оцінки. Це послідовна змістовна взаємодія між учнем, учителем і батьками, щодо освітніх досягнень учня на підставі всім зрозумілих цілей і критеріїв.

 Формувальне оцінювання спирається на систему прийомів, що вчитель застосовує під час навчання та має ґрунтуватися на певних ціннісних орієнтирах. Для успішного застосування формувального оцінювання освітній процес має бути організований у такий спосіб, щоби спонукати кожного учня бути активним його учасником, а не пасивним «отримувачем» знань і оцінок. Має бути створена така атмосфера навчання, за якої учні не бояться «йти на ризик» – ставити запитання, робити помилки й показувати, чого вони ще не вміють або не знають.

 До компонентів успішного застосування формувального оцінювання відносяться:

забезпечення вчителем ефективного зворотного зв’язку з учнями/ученицями; активна участь учнів/учениць у процесі власного навчання;

корегування процесу навчання з урахуванням результату оцінювання;

визнання вагомого впливу оцінювання на мотивацію та самоутвердження учнів, які, своєю чергою, впливають на навчання;

уміння учнів оцінювати свої знання самостійно.

 Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання можна представити у вигляді такої послідовності дій:

1. Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів освітніх цілей.

2. Створення ефективного зворотного зв’язку.

3. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання.

4. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання.

5. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія).

6. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.

У процесі навчання об’єктом оцінювання є діяльність учня для досягнення цілей навчання на відповідному етапі освітнього процесу. Отже, розроблення освітні цілі є основою всіх видів оцінювання. Оцінювання може виміряти, на якому рівні досягнута ціль. Це можливо за умови, що ціль є вимірною. На початковому етапі вчитель розробляє, доводить до відома й обговорює з учнями/ученицями цілі уроку, або низки уроків і завдань. Регулярні обговорення в майбутньому мають перерости у традиційну спільну роботу вчителя з учнями. Ефективний зворотний зв’язок має бути чітким, зрозумілим, своєчасним, відбуватися в атмосфері доброзичливості і взаємоповаги, забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання. Знання, вміння та навички мають бути інструментами з якими учень має працювати: застосовувати, шукати умови й межі застосування, перетворювати, розширювати, доповнювати, знаходити нові зв’язки і співвідношення тощо. Це забезпечується різноманіттям прийомів, форм і методів роботи з навчальним матеріалом.

Знання й розуміння учнями критеріїв оцінювання. Практика показує, що розроблення критеріїв робить процес оцінювання прозорим і зрозумілим для всіх суб’єктів. Укладання критеріїв спільно з учнями сприяє позитивному ставленню до процесу оцінювання. Критерії, розроблені для формувального, оцінювання мають описувати те, що заявлено в освітніх цілях. Важливим є ознайомлення учнів із критеріями до початку виконання завдання, а також представлення критеріїв у вигляді градації – опису різних рівнів досягнення очікуваного результату. Чим конкретніше сформульовані критерії, тим зрозумілішою для учнів є діяльність щодо успішного виконання завдання.

 

У процесі формувального оцінювання доцільно використовувати самооцінювання, що дозволяє учням/ученицям бачити мету навчання й досягати успіху, формувати вміння учнів/учениць аналізувати власну діяльність (рефлексія). Для самостійного оцінювання можна використовувати різні форми карт, таблиці самооцінки тощо. Самооцінювання передує оцінюванню роботи вчителем. Із метою формування адекватного самостійного оцінювання застосовується порівняння двох самооцінок: прогностичної та ретроспективної. Водночас самооцінювання передбачає не лише оцінювання учнем власної роботи, але й визначення проблем і способів їх вирішення. Доцільно також використовувати взаємооцінювання, однак без надмірного захоплення цією формою.

Формувальне оцінювання уможливлює відстеження вчителем процесу просування учня до освітніх цілей, корегування освітнього процесу на ранніх етапах, а учневі – усвідомлення більш високої відповідальності за самоосвіту.

Даною навчальною програмою передбачене застосування практик формувального оцінювання з одночасним використанням результатів поточного і підсумкового оцінювання з формувальною метою – тобто для надання й отримання зворотного зв’язку, щодо успіху та рівня складності завдань, визначення подальших освітніх цілей і коригування навчання з орієнтацією на виявлені потреби учнів, формування загальної культури оцінювання та впровадження внутрішнього моніторингу якості освітніх послуг на рівні шкіл.

Вибір форм, змісту та способів формувального оцінювання в комплексі з поточними і підсумковими формами здійснюється педагогічними працівниками закладу освіти залежно від дидактичної мети.

Формувальне оцінювання в комплексі з поточними і підсумковими формами відбувається із застосування таких основних способів:

а) практичної, а саме:

- оцінку динаміки розвитку фізичних якостей, яка визначається шляхом порівняння результатів поточного і підсумкового тестування та їх аналізу, щодо рівня досягнення поставлених цілей;

- оцінку динаміки використання техніки фізичних вправ у повсякденній, ігровій і змагальній діяльності;

- оцінку виконання освітніх завдань під час проведення уроків фізичної культури та позакласних форм фізичного виховання, участі у позакласних формах фізичного виховання, організаційної діяльності з фізичного виховання в школі, досягнення результатів навчання з фізичної культури у позашкільних закладах, досягнення цілей для реалізації у процесі самостійних занять, створення портфоліо (творчі розробки комплексів фізичних вправ, індивідуальної програми занять, загартування, різні форми самоконтролю) тощо;

б) цифрової, зокрема:

- результати тестування з використанням Інтернет технологій;

- використання інформаційних технологій, технологічних гаджетів (фітнес трекерів, навігаторів тощо) для самоконтролю і самооцінки;

- популяризації фізичної активності та здорового способу життя в соціальних мережах;

- створення електронного портфоліо;

- використання комп’ютерних програм та гаджетів для вирішення різних дидактичних завдань тощо.

в) усної, зокрема шляхом індивідуального, групового та фронтального опитування, тощо:

- письмової, зокрема шляхом тестування тощо.

Цілі формувального оцінювання визначаються у співпраці з учнями/ученицями і є орієнтованими на:

- очікувані результати навчання на відповідному етапі освітнього процесу;

- на динаміку формування ключових компетентностей, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність;

- наскрізні вміння, а саме: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, співпрацювати з іншими.

З метою визначення вихідних даних для формувального оцінювання динаміки фізичної підготовленості учнів/учениць у вересні-жовтні проводиться тестування рівня розвитку основних фізичних якостей, а саме:

• Швидкість: біг 30 м (с) (залежно від віку і статі); • Витривалість: рівномірний біг без урахування часу (м) (залежно від віку і статі);

• Гнучкість: нахил тулуба вперед із положення сидячи (см) (залежно від віку і статі); • Сила: згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів) (залежно від віку і статі); • Спритність: човниковий біг 4×9 м (с) (залежно від віку і статі);

• Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см) (залежно від віку і статі);

• Метання малого м’яча на дальність (м) (залежно від віку і статі);

• Піднімання тулуба в сід за 30 с (кількість разів) (залежно від віку і статі).

 Поточне оцінювання динаміки результатів тестування фізичних якостей рекомендується здійснювати декілька разів протягом навчального року під час уроку. При цьому не варто акцентувати увагу учнів/учениць на необхідності досягнення конкретного результату «на оцінку», виділяти окремі уроки чи їх частини для прийомки тестів. Тестове завдання має виконуватися і виглядати природно у структурі уроку, без додаткового психологічного тиску і зайвої уваги з боку учасників процесу і зниження моторної щільності через очікування свої черги на тестування. Отримані результати тестувань рівня фізичних якостей заносяться до персональної порівняльної таблиці учня/учениці (додаток 1).

 Проведення поточного оцінювання (тестування) фізичних можливостей учнів, його зміст та час проведення вчитель обирає з урахуванням пори року, матеріальної бази школи. Наведені вище вправи можуть бути доповнені іншими вправами (на розсуд учителя). Орієнтовні середні показники динаміки змін розвитку фізичних якостей учнів 5-х класів надані у додатку 2 містять результати, що характеризують належний («безпечний») рівень умінь і навичок школярів певного віку. Дані показники не можуть використовуватися для порівняльного оцінювання освітніх досягнень учнів/учениць.

 Відповідно до завдань навчальної програми, формуючого впливу оцінювання, підвищення мотивації учнів до самовдосконалення рекомендується застосовувати такі компоненти для підсумкового оцінювання:

Компонент визначення

% у визначенні навчальних досягнень

Спосіб оцінювання

Ставлення до уроків, відвідування, активна участь, підготовленість до уроку

10%

Спостереження вчителя

Навички і вміння, визначені навчальною програмою, вміння застосовувати їх у повсякденному житті, в ігрових та змагальних ситуаціях

20%

Моніторинг, спостереження вчителя, самооцінювання

Розвиток фізичних якостей (сила, витривалість, швидкість, гнучкість)

20%

Моніторинг, тестування, формувальне оцінювання

Особистий прогрес учня/учениці у показниках фізичної підготовленості

20%

Моніторинг, тестування, формувальне оцінювання

Знання та їх застосування на практиці (основні поняття, визначені програмою, правила ігор, розуміння процесів, що відбуваються в організмі під час виконання вправ тощо)

15%

Спостереження вчителя, самооцінювання

Поведінка: соціальна поведінка, відвідування спортивної секції, участь у змаганнях, дотримання правил безпечної поведінки і збереження здоров’я на уроках та у позаурочних заходах

15%

Спостереження вчителя, взаємне оцінювання серед учнів, самооцінювання

Всього

100%

 

 Розподіл годин за темами

Навчальна програма розрахована на 0.5 години на тиждень (всього 17 годин/рік)

5 КЛАС

Інваріантний модуль: «Теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка»

(всього 17 годин - реалізовується упродовж кожного уроку)

 

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального  предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Теоретико-методичні знання

пояснює мету виконання фізичних вправ

дотримується правил безпечної поведінки під час фізкультурно-оздоровчої діяльності обґрунтовує важливість дотримання правил безпеки під час виконання фізичних вправ

пояснює наслідки недотримання правил безпеки

пояснює, як фізкультурно-оздоровча діяльність впливає на спосіб життя та здоров’я людини пояснює шкідливий вплив психотропних на наркотичних речовин

 

Фізична /рухова активність робить життя людини цікавим, насиченим, змістовним.

Прояви фізичної /рухової діяльності у повсякденному житті.

Інструктаж з техніки безпеки на уроці, під час занять обраними варіативними модулями.

Наслідки не дотримання техніки безпеки. Дії у разі настання нещасного випадку.

Основи здорового способу життя. Згубний вплив шкідливих звичок на дитячий організм і чому модно бути здоровим Згубний вплив наркотичних засобів і психотропних речовин на дитячий організм.

Практичне виконання: поєднання теоретичних знань з практичними діями, практична перевірка визначень, тверджень, переконань тощо.

Індивідуальна робота: самостійне виконання завдань; виконання спеціально підібраних завдань, у відповідності з підготовкою і навчальними можливостями.

Загальна фізична підготовка

Визначає мету загальної фізичної підготовки. Знає і розуміє основні складові і компоненти загальної фізичної підготовки Виконує вправи для організації взаємодії учнів/учениць на уроці (шикування, способи, пересування, тощо) . Знає і виконує вправи для формування постави та запобігання плоскостопості.

Дотримується правил безпечної поведінки під час фізкультурно-оздоровчої діяльності

Стройові вправи: перешикування з колони по одному в колону по чотири дробленням і зведенням, із колони по два; рух уперед з кроку на місці; ходьба «змійкою».

Додаткові вправи: вправи для формування постави та запобігання плоскостопості, профілактики (корекції) порушень постави, профілактики (корекції) статичної плоскостопості

 

 

Практичне виконання: виконання вправ різних видів рухової активності; виконання вправ за завданням вчителя; виконання рухових дій під час рухливих та спортивних ігор.

Індивідуальна робота: самостійне виконання завдань; виконання спеціально підібраних завдань, у відповідності з підготовкою і навчальними можливостями;

 

 

Варіативний модуль ДИТЯЧА ЛЕГКА АТЛЕТИКА (всього 2 години)

(автори: Копилова Л. В., Ребрина Ан. Ар., Модлінська М. І.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

характеризує історію розвитку дитячої легкої атлетики;

називає: види дитячої легкої атлетики; правила безпеки;

бере участь: у вікторинах, теоретичних паузах (розгадування кросвордів, ребусів)з питань легкої атлетики; у рухливих іграх з елементами бігу, стрибків, естафетах з елементами бігу

свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;

дотримується правил безпеки під час занять дитячою легкою атлетикою;

виконує: - спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань;

 

Правила безпечної поведінки на уроках дитячої легкої атлетики

Спеціальні та прикладні фізичні вправи. Спеціальні бігові вправи, стрибкові вправи, спеціальні вправи для метань Старт та стартовий розбіг.

Вправи на комунікацію.

 

Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії дитячої легкої атлетики).

Командна взаємодія – шлях до успіху!

Диференціація та індивідуалізація учнів для розвитку основних рухових якостей. Безпека та дисципліна – запорука надійного успіху.

Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.

Інтегровані завдання поєднання рухів та навичок на різних етапах навчання дитячої легкої атлетики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіативний модуль ДОДЖБОЛ (ВИБИВНИЙ) (всього 3 години)                                                                                                                                    (автори Ребрина Ан. Ар., Коломоєць Г. А., Ребрина Ан. Ан.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                                              навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

характеризує історію розвитку доджболу; називає: загальну характеристику гри доджбол, назви ліній, розміщення гравців на майданчику; правила безпеки на ігровому майданчику; санітарно-гігієнічні вимоги до інвентарю та вимоги особистої гігієни; дотримується: правил безпечної поведінки на ігровому майданчику, правил гри та правил здорового способу життя; характеризує: розміщення гравців на майданчику; виконує: пересування в стійці доджболіста (вправо, вліво, вперед, назад), вибір вихідного положення для кидків та ловіння м’яча зверху, від стіни, в парах, в колонах; ловіння м’яча знизу, від стіни; бере участь у рухливій грі «Вибивний», «Мисливець і звірі», «М’яч ведучому, «Хто найвлучніший? тощо» вміє боротися, гідно поводиться у разі виграшу чи поразки. контролює самопочуття до, під час та після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан.

Історія розвитку українського доджболу. Загальна характеристика гри доджбол (розмітка ігрового майданчика, розміщення гравців, основні правила гри).

Стійка доджболіста. Розміщення гравців на ігровому майданчику.

Пересування в стійці доджболіста приставними кроками, вибір вихідного положення для кидків та ловіння м’яча. Рухлива гра «Вибивний», «Мисливець і звірі», «М’яч ведучому, «Хто найвлучніший?» тощо

Фронтальний: обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії доджболу).

Індивідуальний: диференціація та індивідуалізація учнів в процесі розвитку основних рухових якостей засобами доджболу. Безпека та дисципліна на уроці – запорука надійного успіху у зміцненні здоров’я учнів.

Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання; формування вмінь та навичок.

 

 

Варіативний модуль БАДМІНТОН (всього 3 години)

(автори: Коломоєць Г. А., Ребрина Ан. Ар., Гусєв В. Г., Шпільчак А. Я.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Характеризує історію розвитку українського бадмінтону; основні стійки та положення бадмінтоніста. Знає: назви ліній, розміри майданчика; властивості ракетки та волану; Називає: спеціальні вправи з воланом, основні удари відкритою та закритою стороною ракетки, загальні положення гри.  Має уявлення: про точку удару. Вміє: корегувати точку удару, своє положення та підхід до волану. Володіє: правильним хватом ракетки та триманням волану. Використовує: базові положення та основні стійки бадмінтоніста, вправи із підбирання волану ракеткою (жонглювання). Бере участь у рухливих іграх та естафетах. Дотримується: режиму дня та особистої гігієни учнів; правил безпечної поведінки під час занять бадмінтоном

Історія розвитку українського бадмінтону. Загальна характеристика гри та її основні правила.

Ігрова стійка бадмінтоніста. Хват ракетки та триманням волану. Спеціальні та підготовчі вправи з воланом. Створення уявлення про точку удару, положення ракетки та гравця у момент контакту ракетки з воланом.

Рухливі ігри та естафети. Правила безпечної поведінки під час занять бадмінтоном

Обговорення та дискусії (орієнтовні теми з історії бадмінтону).

Диференціація учнів для розвитку основних

рухових якостей. Безпека та дисципліна –

запорука надійного успіху в навчанні.

Практичне виконання рухів і вправ на різних

етапах навчання; формування вмінь та навичок.

 

 

Варіативний модуль ПЕТАНК (всього 2 години)                                                                                                               

     (автори: Коломоєць Г. А., Ребрина Ан. Ан., Чешейко С.М.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Володіє: поняттям про петанк; ігровою стійкою петанкиста;

Розповідає: про місце занять, обладнання, інвентар для занять петанковим спортом; правила гри;

Описує: кулі, кошонет, мерило, коло.

Свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;

Дотримується: правил безпеки на ігровому майданчику, правил гри та правил здорового способу життя

Поняття про петанк. Місце занять, обладнання, інвентар. Правила гри. Стратегія гри.

Ігрова стійка петанкиста. Захват кулі. Визначення відстані до цілі (кошонету).

Правила безпечної поведінки під час занять фізичними вправами та петанком.

Правила здорового способу життя.

Практичне виконання рухів і вправ на різних етапах навчання гри у петанк; формування вмінь та навичок.

Рухова активність – запорука здоров’я.

Ігри, розваги та квести.

 

 

Варіативний модуль БАСКЕТБОЛ (всього 3 години)

(автор: Лакіза О. М.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Знає: історію розвитку баскетболу; основні етапи розвитку правил гри; розміри баскетбольного майданчика; основні правила гри. Визначає: баскетбол як важливій фактор зміцнення здоров’я людини. Усвідомлює: основні правила гри. Дотримується: правил безпечної поведінки під час занять баскетболом та змагань. Використовує: базові гігієнічні норми під час і після занять. Свідомо ставиться до власного здоров’я. Вміє боротися, гідно поводиться у разі виграшу чи поразки. Контролює самопочуття до, під час та після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан.

Історія розвитку баскетболу.

Основні правила гри. Вплив баскетболу на розвиток фізичних якостей і здоров’я людини.

Гігієна тіла, одягу, спортивної форми, режиму дня.

Спеціальні засобі фізичної підготовки, рухливі ігри та естафети

 

Практичне виконання: рухливі та підвідні ігри; індивідуальні, групові та командні техніко-тактичні завдання з пересуваннями, передачами, веденням, кидками м’яча.

Варіативний модуль БАСКЕТБОЛ 3х3 (всього 2 години)                                                                                                  

 (автори: Гусєв В. Г., Власюк П. В., Дикий О. Ю.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Знає: історію розвитку українського баскетболу 3х3; загальні правила гри, розміри майданчика, особливості гри та зарахування очок баскетболу 3х3, склад команди.

 

Історія розвитку українського баскетболу 3х3. Загальна характеристика гри (розмітка ігрового майданчика, розміщення гравців). Правила безпечної поведінки на ігровому майданчику. Санітарно-гігієнічні вимоги до спортивного інвентарю та обладнання.. Основні правила гри у баскетбол 3х3..

Практичне виконання. Загальна та спеціальна фізична підготовка. Стрибкові вправи, спеціальні вправи для розвитку основних фізичних якостей. Пересування в нападі й захисті; зупинки стрибком та двома кроками; повороти на місці; кидки м’яча двома руками від грудей з місця та в русі; Реалізація ключових компетентностей при вивченні баскетболу 3х3

 

Варіативний модуль ФУТЗАЛ (всього 2 години)

(автори: Шостак Є. Ю. Новік С. М., Момот О. О.)

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст                      навчального    предмета

Види навчальної  діяльності учнів

Пояснює правила гігієни та санітарії під час занять фізичною культурою; Характеризує історію розвитку футзалу; поняття фізичного розвитку та фізичної підготовленості; Дотримується правил гігієни та санітарії, безпечної поведінки на уроках і під час позакласних фізкультурних занять; Називає основні елементи техніки; Свідомо ставиться до власного здоров’я та здоров’я інших;  Контролює: самопочуття до, під час, після виконання фізичних вправ; контролює власний емоційний стан;

Гігієнічні вимоги під час занять. Зародження футзалу в світі. Розвиток футзалу в Україні.

Правила безпечної поведінки на уроках і під час занять футзалом в позаурочний час. Загальні ігрові положення гри у футзал. Шикування, ходьба, біг, стрибки, загально розвиваючі вправи  Гра у гандбол чи баскетбол за спрощеними правилами з елементами футзалу та безпосередньо гра у футзал за спрощеними правилами.

Практичне виконання рухів і вправ з футзалу на різних етапах навчання, формування вміння і навички.

 

 

 

Додаток 2

Орієнтовні показники динаміки змін розвитку фізичних якостей учнів 5-х класів

Зміст навчального матеріалу

Рівень навчальних досягнень учнів

Безпечний рівень

5 клас

Початковий

Середній

Достатній

Швидкість: Біг 30 м (с)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 7,4

хлопці – 7,0

Витривалість: рівномірний біг без урахування часу (м)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 500

хлопці – 600

Гнучкість: нахил тулуба вперед із положення сидячи (см)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 5

хлопці – 2

Сила: підтягування (кількість разів) (хлопці у висі; дівчата у висі лежачи)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 3

хлопці – 2

Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів) (хлопці від підлоги, дівчата від лави)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 4

хлопці – 4

Спритність: човниковий біг 4×9 м (с)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 13,4

хлопці – 12,6

Швидкісно-силові: стрибок у довжину з місця (см)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 110

хлопці – 120

Метання малого м’яча на дальність (м)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 10

хлопці – 15

Піднімання тулуба в сід за   30 с (кількість разів)

Результат, нижчий за результат моніторингу на початку року

Результат, що відповідає показникам моніторингу на початку року

Результат, що перевищує показники моніторингу на початку року

дівчата – 10

хлопці – 15

* Результати, надані у таблиці, характеризують належний («безпечний») рівень фізичного здоров’я учня певного віку.

 

 

docx
Додано
28 вересня 2023
Переглядів
2553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку