Навчальна програма з позашкільної освіти «Наукові дослідження біблійних топонімів»

Про матеріал

До Вашої уваги навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму «Наукові дослідження біблійних топонімів».

Метою програми є формування та розвиток ключових компетентностей Нової української школи у здобувачів/здобувачок освіти в процесі теоретико-практичного пізнання і використання біблійних топонімів та організації науково-дослідницької діяльності.

Перегляд файлу

image 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ, НАУКИ ТА МОЛОДІ

ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК»

УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

         

СХВАЛЕНО:     на  засіданні           науково-методичної ради  

Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної  освіти» Херсонської   обласної ради 

(протокол № 4 від 21.10.2021 р.)                                

         

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму

«Наукові дослідження біблійних топонімів»

2 роки навчання

 

Укладач:

Горобець Артем Якович, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, керівник наукової секції  комунального закладу «Мала  академія наук»  учнівської молоді Херсонської обласної ради

 

Херсон – 2021

 

 

 

 

 

Рецензенти:

Пилипенко Ігор Олегович – доктор географічних наук, професор, декан факультету біології, географії та екології Херсонського державного університету.

Філончук Зоя Володимирівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.

Солдатська Ольга Анатоліївна – методистка методичного відділу комунального закладу «Мала  академія наук» учнівської молоді Херсонської обласної ради.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горобець А. Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницькоекспериментального напряму «Наукові дослідження біблійних топонімів». Херсон, 2021. 28 с.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Топонімічні розшуки є індикатором інтелектуалізму та гносеологізму спільноти, оскільки консолідують дослідження минулого та, на його основі, проєкції майбутнього. Топоніміка – це широко інтегральна наука, яка оптимально сприяє соціалізації здобувачів освіти шляхом формування в них ключових компетентностей Нової української школи. 

Біблія протягом багатьох століть залишається маркером шкали ціннісних орієнтирів соціуму. В епоху геополітичних, соціально-економічних, медичних, інформаційних трансформацій в межах України (існування квазідержав на сході та анексованої території на півдні, зміна векторів економічного розвитку, засилля фейків у мережі Інтернет та ЗМІ, поширення коронавірусної хвороби тощо), наукове дослідження біблійних топонімів є ефективним засобом не лише провадження науково-дослідницької діяльності в життя учнівської молоді, а й, що більш вагоміше, формує, координує, емпатіює та фасилітує їх світоглядні позиції через призму географічного, історико-культурного, морально-етичного, духовного спрямування й маніфестування архетипних понять добра та зла, що транслюють географічні назви Біблії.     

Метою програми є формування та розвиток ключових компетентностей Нової української школи у здобувачів/здобувачок освіти в процесі теоретикопрактичного пізнання і використання біблійних топонімів та організації науково-дослідницької діяльності.

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:

§пізнавальної: ознайомлення з методологією і методикою топонімічних досліджень та основ науково-дослідницької діяльності; пошук, вивчення, аналіз, класифікування, систематизація, узагальнення та застосування топонімічного матеріалу Біблії;

§практичної: співвідношення власних інтересів і потреб із наявними ресурсами; організація особистої науково-дослідницької діяльності і роботи колективу; застосування різноманітних топонімічних джерел інформації та цифрових програм для прикладного використання географічних назв Біблії; вміння складати алгоритм творчості і його реалізовувати; підприємливість, емпатія і рефлексія; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери

(самостійність, наполегливість, працелюбство тощо);

§творчої: формування потреби у творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні; інтерпретація топонімічної бази Біблії засобами театру, поезії, хореографії, музики, образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва тощо; 

§соціальної: формування здатності використовувати топонімічні знання у повсякденному житті; через контактування (інтерв'ювання, опитування, анкетування) з науковцями, біблієзнавцями, топонімістами, священиками, пасторами, картографами, створювачами коміксів соціальне адаптування та профорієнтація учнівської молоді, формування мовної культури й системнологічного мислення, уміння працювати в колективі; формування розуміння можливостей бібілйних топонімів в освітній та духовно-просвітницькій діяльності.

Навчальна програма ґрунтується на Державному стандарті базової і повної середньої освіти, а також на сучасних інноваційних методах навчання, технологіях, міжпредметних зв’язках. Вона розрахована на роботу в наукових секціях протягом двох років шляхом послідовного навчання на основному (перший рік навчання) та вищому (другий рік навчання) рівнях. 

На опрацювання навчального матеріалу надається така кількість годин:

основний рівень навчання – 216 годин (6 годин на тиждень), вищий рівень навчання – 216 годин (6 годин на тиждень).

У науковій секції навчаються вихованці/вихованки 9–11 класів, віком від 14 до 17 років. Склад навчальної групи – 6–10 осіб. Використовуючи розподіл тем програми з огляду на їхню складність і значущість, у 1-й рік навчання основного рівня роботу проводять із здобувачами/здобувачками освіти віком 14–15 років, а у 2-й рік вищого рівня – зі здобувачами/здобувачками освіти 16– 17 років, які вже володіють достатніми знаннями та вміннями проведення самостійних досліджень.

Зміст навчальної програми реалізується з огляду на здібності та вікові особливості вихованців/вихованок за допомогою як традиційних форм і методів навчання, так і інтерактивних методів, комп’ютерних та проєктних технологій, методів активізації пізнавальної діяльності. Широко застосовують різноманітні засоби навчання: вербальні (підручники, посібники та словники), навчальнонаочні посібники (фотографії, мапи, комікси, рисунки, графіки, діаграми, схеми, таблиці, дошка), технічні засоби навчання. Окрім того, заняття має будуватися за принципом оптимального поєднання та чергування видів діяльності, що дає змогу зберегти інтерес вихованців/вихованок до пізнання біблійних географічних назв і науково-дослідницької діяльності загалом.

Навчальна програма передбачає теоретичні та практичні заняття, які взаємопов’язані та логічно доповнюють одне одного, між ними забезпечується наступність. Особливу увагу зосереджено на формуванні та розвитку компетентностей вихованців/вихованок. Проведення практичних занять є важливою складовою програми. Вони передбачають: роботу з довідковою та енциклопедичною літературою; укладання словника-довідника топонімів окремої біблійної книги; створення кластерів, інфографік, колажів, лепбуків, топонімічних мап, топонімічних коміксів; здійснення порівняльного аналізу, класифікування й групування; проведення досліджень, дискусій, тренінгів, екскурсій, форумів, аукціонів, інтерв’ювань; написання творчих робіт; участь у конференціях, конкурсах, олімпіадах, Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН України. Мета проведення цих робіт може бути як мотиваційна, так і контрольна. 

Індивідуальна робота передбачає консультації з науково-дослідницької роботи, обробку та узагальнення результатів пошуково-дослідницької діяльності, поглиблене вивчення окремих питань у галузі топоніміки, підготовку здобувачів/здобувачок освіти до різноманітних конкурсів, олімпіад, конференцій, роботи з різноманітними джерелами інформації, роботи в різних установах і закладах тощо. 

За цією програмою можна проводити заняття у групах індивідуального навчання відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, що затверджене наказом Міністерства освіти і науки від 11.04.2004 № 651 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2008 № 1123).

Програма є орієнтованою. Перелік обладнання можна варіювати зважаючи на можливості закладу загальної середньої освіти чи закладу позашкільної освіти. Керівник/керівниця наукової секції, плануючи свою роботу, вільний/вільна вносити корективи і доповнення до змісту програми з огляду на потреби та запити вихованців/вихованок, стан матеріальної бази закладу, епідеміологічну ситуацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основний рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

 практичних

усього

Вступ

1

2

3

Розділ 1. Біблієзнавство

9

21

30

Розділ 2. Топоніміка як наука

12

24

36

 2.1. Загальні закономірності розвитку

6

15

21

2.2. Топоніміка в системі наук

6

9

15

Розділ 3. Дослідження біблійних топонімів

9

51

60

Розділ 4. Основи науково-дослідницької діяльності

15

39

54

4.1. Наукова діяльність і методи її реалізації

9

15

24

4.2. Написання, оформлення та захист дослідницького проєкту

6

24

30

Розділ 5. Освітня та творча діяльність

6

24

30

5.1. Освітня діяльність

3

15

18

5.2. Творча діяльність 

3

9

12

Підсумок

1

2

3

Разом

53

163

216

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступ (3 год.)

Теоретична частина. Мета і завдання роботи наукової секції. Планування індивідуальної роботи учнівської молоді.

 Інструктаж з техніки безпеки. Правила санітарії й гігієни, поведінки у навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, на місцевості, при використанні цифрових технологій.

Практична частина. Дискусія «Науково-дослідницька діяльність – ключ до самореалізації».

Розділ 1. Біблієзнавство (30 год.)

Теоретична частина. Біблієзнавство – наука про Біблію. Походження назви «біблія». Історія створення Біблії. Склад і структура Біблії. Автори Біблії. Перші патріархи. Християнська міфологія. Переклади Біблії мовами світу. Переклад Біблії українською мовою. Біблія як засіб релігійної комунікації. Біблійна герменевтика. Біблія та наука. Біблійна інтеграція. Біблія в соціальнопобутовому та природничому аспектах (праця, господарювання, життя бідних і багатих, медицина, гігієна, символіка їжі й одягу тощо). Поява Біблії на українській землі. Біблійні заповіді. Моральна концепція Біблії.

Практична частина. Ознайомлення з історією створення Біблії, її авторами, уривками з Святої книги. Аналіз складу й структури Біблії. Схема «Переклади Біблії». Кластер «Біблійна інтеграція». Створення таблиці «Інтерпретація біблійних сюжетів та аспектів». Зустрічі з біблієзнавцями, священиками, пасторами. Дискусія «Актуальність біблійних заповідей у ХХІ ст.». Дослідження «Біблія очима сучасної учнівської молоді». Проєкт «Біблійні мотиви у ЗМІ». Лепбук або колаж «Біблія – пам’ятка духовності». Тренінг «Мої слова».

Розділ 2. Топоніміка як наука (36 год.)

2.1. Загальні закономірності розвитку (21 год.)

Теоретична частина. Генезис топоніміки як науки. Проблеми й перспективи розвитку науки. Учені-топонімісти, які зробили значний внесок у становлення топоніміки (О. Степанів, О. Гумбольдт, В. Семенов-ТяньШаньський, Л. Берг, П. Тутковський, О. Стрижак, О. Суперанська,

В. Жучкевич, В. Ніконов, Е. Мурзаєв, К. Цілуйко, Л. Гумецька, Ю. Карпенко,

М. Янко, Л. Василюк, О. Афанасьєв, Т. Бел, Д. Чендлер тощо). Причини утворення та трансформації топонімів. Характеристика методів топонімічного дослідження (геотопонімічний аналіз, етимологічний аналіз, картографічний, історично-хронологічний, лінгвістичні методи, статистичні, математичні тощо). Вивчення видів топонімів: ойконімів, годонімів, оронімів, гідронімів, ергонімів тощо. Класифікація географічних назв, її види. Перифрази: зміст і значення. Народна етимологія топонімів. Фейкова етимологія географічних назв. Роль і значення топоніміки. 

Практична частина. Ознайомлення з Інтернет ресурсами, науковою літературою і статтями топонімістів світу й свого регіону. Аналіз топонімічних понять: топоніміка, топонімія, топонім, етимологія; видів топонімів: ойконіми, годоніми, гідроніми, ергоніми, ороніми тощо. Порівняння методів топонімічного дослідження. Кластер «Класифікація топонімів». Проєкт «Відомі топонімісти мого краю». Дослідження «Декомунізаційні процеси в топоніміці рідного краю». Дослідження «Фейкова етимологія топонімів у ЗМІ та мережі Інтернет». 

2.2. Топоніміка в системі наук (15 год.)

Теоретична частина. Зв’язок топоніміки з географією, історією, ономастикою, літературою, філософією, картографією, журналістикою, соціологією, комп’ютерним програмуванням та іншими науками. Можливості різних наук у системі топонімічних досліджень. Відображення географічних, історичних, демографічних, господарських, ономастичних закономірностей у географічних назвах. Топонімічна гносеологія. Топонімічна соціалізація.

Практична частина. Ознайомлення з творами письменників/письминниць, у яких вжито географічні назви регіону. Порівняльний аналіз місця топоніміки в системі інших наук та їх ролі у процесі топонімічного пізнання. Дебати

«Топоніміка в контексті міждисциплінарності». Дискусія «Можливості топоніміки в процесі соціалізації особистості». 

Розділ 3. Дослідження біблійних топонімів (60 год.)

Теоретична частина. Зміст понять «біблійний топонім», «топоніміка біблійна», «релігійна топоніміка». Особливості планування, організації та проведення наукового дослідження біблійних топонімів. Алгоритм вивчення біблійних географічних назв. Джерела для встановлення етимології біблійних топонімів. Символічне значення географічних назв Біблії. Відображення біблійних географічних назв у топоніміконі рідного краю. Перспективи та проблеми пізнання біблійних географічних назв.

Практична частина. Дослідження та аналіз топонімів у Біблії (окремій її частині чи книзі). Встановлення їх етимології. Робота з літературними, картографічними та Інтернет ресурсами. Класифікування біблійних топонімів. Створення словника біблійних топонімів (окремої частини чи книги). 

Складання перифраз на окремі біблійні топоніми. Створення кластеру «Топоніміка книги _________( здобувачі/здобувачки освіти самостійно обирають, яку книгу з Біблії вивчати)». Аналіз і порівняння топонімів двох біблійних книг за самостійно розробленим планом. Локалізація біблійних географічних назв. Зустрічі з топонімістами, священиками. Проєкт «Топоніміка Старого Завіту чи Нового Завіту (на вибір вихованців/вихованок)».

Дослідження «Географічні назви Біблії у топоніміконі рідного краю».

Інфографіка «Наукове значення біблійних топонімів».

Розділ 4. Основи науково-дослідницької діяльності (54 год.)

4.1. Наукова діяльність і методи її реалізації (24 год.)

Теоретична частина. Наукова діяльність, її функції. Етапи дослідницького пошуку. Наукові проблеми. Методи наукового пізнання. Організація дослідницького пошуку: тема, об’єкт, предмет, актуальність, мета, завдання, гіпотеза дослідження. Інформаційний пошук. Експеримент, його види. Оформлення результатів дослідження. Критерії оцінювання дослідницького проєкту. Демонстрація результатів дослідження: доповідь, виступ, презентація.

Практична частина. Робота з літературними джерелами. Виділення основних етапів науково-дослідницької діяльності. Визначення об’єкта, предмета, мети і завдань дослідження на прикладі наукової статті з певної теми. Вибір методів дослідження залежно від специфіки роботи учня. Ознайомлення з правилами проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науководослідницьких робіт учнів – членів МАН України. Семінар-тренінг «Наука як прояв творчості особистості».

4.2. Написання, оформлення та захист дослідницького проєкту (30

год.)

Теоретична частина. Вимоги до оформлення дослідницького проєкту. Загальні правила оформлення тексту. Структура роботи. План викладення дослідження. Підготовка чернетки як початковий етап написання дослідницького проєкту. Коригування чернетки. Вимоги до доповіді. Правила складання й оформлення презентацій. Ораторське мистецтво. Загальні правила ведення дискусії на конференції. Мистецтво ставити запитання і відповідати на поставлені запитання. Постер, його види, технології створення та дизайн. 

Практична частина. Ознайомлення з вимогами до оформлення дослідницького проєкту. Відпрацювання логіки побудови тексту. Написання вступу, висновків і чернетки дослідницького проєкту. Підготовка доповіді на конференцію, презентації та постерного захисту за результатами роботи. Ділова гра «Я – оратор». Аукціон «Кращий макет постера». 

Розділ 5. Освітня та творча діяльність (30 год.)

5.1. Освітня діяльність (18 год.)

Теоретична частина. Топоніміка та біблієзнавство як засіб освітньої діяльності. Біблійні топоніми в контексті духовної та просвітницької роботи.

Практична частина. Зустрічі з науковцями, біблієзнавцями, топонімістами, священиками, пасторами. Проведення екскурсій в топонімічні лабораторії, церкви, каплички. Відвідування занять недільної школи. Участь у конференціях, конкурсах, олімпіадах тощо.

5.2. Творча діяльність (12 год.)

Теоретична частина. Творча самореалізація і духовне самовдосконалення засобами дослідження біблійних географічних назв. Види творчості (поезії, образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва тощо) у вираженні біблійних топонімів. Напрямки творчої діяльності особистості.   

Практична частина. Розгляд і порівняння можливостей диференційованої творчості у вираженні біблійних топонімів. Вибір (індивідуальний, парний чи груповий) власного напрямку творчої діяльності. Інтерпретація біблійних топонімів за допомогою створення малюнків, виробів із бісеру, дерева, паперу (квілінг, оріґамі), природних матеріалів, побутових відходів, квестів, ігор, віршів, есе тощо.

Підсумок (3 год.)

Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи наукової секції за навчальний рік. Поради і рекомендації щодо подальшої науково-дослідницької діяльності. 

Практична частина. Презентація кращих дослідницьких проєктів і творчих робіт учнівської молоді за результатами діяльності протягом навчального року.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці/вихованки мають знати та розуміти:

§  мету та завдання роботи наукової секції;

§  правила санітарії й гігієни, поведінки у навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, при використанні цифрових технологій;

§  походження назви «біблія»;

§  історію створення, склад, структуру Біблії;

§  авторів і перших патріархів Біблії;

§  зв’язок Біблії з наукою;

§  біблійну герменевтику;

§  біблійні заповіді та моральний концепт Біблії;

§  символізм Біблії;

§  основні етапи розвитку топоніміки;

§  приклади вчених-топонімістів, які зробили суттєвий внесок в її становлення;

§  методи топонімічного дослідження;

§  види топонімів та їх класифікацію;

§  особливості перифраз;

§  народну етимологію географічних назв;

§  роль і значення топоніміки;

§  зв’язок топоніміки з іншими науками;

§  топонімічну гносеологію та топонімічну соціалізацію;

§  зміст понять «біблійний топонім», «топоніміка біблійна», «релігійна топоніміка»;

§  особливості планування, організації та проведення наукового дослідження біблійних топонімів;

§  джерела для встановлення етимології біблійних топонімів;

§  поняття «наукова діяльність»;

§  методи наукового пізнання;

§  поняття об’єкта, предмета, актуальності, мети, завдання, гіпотези дослідження;

§  вимоги до оформлення дослідницького проєкту та його структуру;

§  вимоги до конференції;

§  правила складання й оформлення презентацій;

§  загальні правила ведення дискусії на конференції;  

§  поняття «постер», його види, технології створення та дизайну;  

§  роль і значення біблійних топонімів у просвітницькій роботі;

§  можливості біблійних географічних назв у духовному становленні особистості.

 

Вихованці/вихованки повинні вміти та застосовувати:

§  дотримуватися правил санітарії й гігієни, поведінки у навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, на місцевості, при використанні цифрових технологій;

§  аналізувати склад, структуру та окремі книги Біблії;

§  створювати схеми, кластери, таблиці, колажі, лепбуки, словники;

§  працювати з різними джерелами інформації;

§  аналізувати топонімічні поняття та види географічних назв, виводити між ними відмінності;

§  порівнювати методи топонімічного дослідження;

§  пояснювати зв’язок топоніміки з іншими науками;

§  локалізувати, картографувати та класифікувати біблійні топоніми;

§  встановлювати етимологію географічних назв із Біблії;

§  складати перифрази на окремі біблійні топоніми;

§  виділяти основні етапи науково-дослідницької діяльності;

§  формулювати об’єкт, предмет, мету й завдання дослідження;

§  обирати методи наукового дослідження;

§  оформлювати дослідницький проєкт;

§  створювати презентацію та макет постера;  

§  писати доповідь на конференцію;

§  презентувати результати наукового дослідження, вести дискусію, задавати змістовні питання та надавати аргументовані відповіді;

§  інтерпретувати біблійні топоніми.

 

У вихованців/вихованок мають сформуватися компетентності:

§  пізнавальної: ознайомлення з методологією і методикою топонімічних досліджень та основ науково-дослідницької діяльності; пошук, вивчення, аналіз топонімічного матеріалу Біблії;

§  практичної: співвідношення власних інтересів і потреб із наявними ресурсами; організація особистої науково-дослідницької діяльності і роботи колективу; вміння складати алгоритм творчості і його реалізовувати; підприємливість, емпатія і рефлексія; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство тощо);

§  творчої: формування потреби у творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні; інтерпретація топонімічної бази Біблії засобами створення малюнків, виробів із бісеру, дерева, паперу (квілінг, оріґамі), природних матеріалів, побутових відходів, квестів, ігор, віршів, есе тощо; 

§  соціальної: формування здатності використовувати топонімічні знання у повсякденному житті; через контактування (інтерв'ювання, опитування, анкетування) з науковцями, біблієзнавцями, топонімістами, священиками, пасторами соціальне адаптування та профорієнтація учнівської молоді, формування мовної культури й системно-логічного мислення, уміння працювати в колективі; формування розуміння можливостей біблійних топонімів в освітній та духовно-просвітницькій діяльності.

 

Вищий рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

 практичних

усього

Вступ

1

2

3

Розділ 1. Інтеграція біблійних топонімів

42

84

126

1.1. Мапування біблійних топонімів

15

30

45

1.2. Коміксотворення біблійних топонімів

15

30

45

1.3. Біблійні топоніми в літературі

12

24

36

Розділ 2. Основи науково-дослідницької діяльності

18

36

54

2.1. Наукова діяльність як прояв творчості особистості

6

9

15

2.2. Написання й оформлення дослідницького проєкту

6

12

18

2.3. Представлення і захист дослідницького проєкту

6

15

21

Розділ 3. Освітня та творча діяльність

6

24

30

3.1. Освітня діяльність

3

12

15

3.2. Творча діяльність 

 

 

3

12

15

Підсумок

 

 

1

2

3

 

 

Разом

68

148

216

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (3 год.)

Теоретична частина. Мета і завдання роботи наукової секції. Планування індивідуальної роботи учнівської молоді.

 Інструктаж з техніки безпеки. Правила санітарії й гігієни, поведінки у навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, на місцевості, при використанні цифрових технологій.

Практична частина. Дискусія «Дослідження біблійних топонімів як засіб соціалізації особистості».

Розділ 1. Інтеграція біблійних топонімів (126 год.)

1.1. Мапування біблійних топонімів (45 год.)

Теоретична частина. Географічна мапа, її види. Уміння читати мапу. Картографічні проєкції, їх види. Картографічна сітка. Картографічна генералізація. Топонімічна мапа та топонімічне мапування. Методологія картографування топонімів. Переваги та недоліки картографічних джерел при вивчення географічних назв Біблії. Методика створення топонімічних мап. Картографічна етика. Картографічний дизайн. Дані та бази даних (типи геопросторових даних, побудова та очищення бази даних, перевірка та об'єднання даних, отримання геопросторових координат із Інтернет-ресурсів, форматування бази даних). Програми для створення мап біблійних географічних назв (AdobePhotoshop, Paint, DataWrapper, Mapbox, ArcGIS.com тощо). Мапування біблійних топонімів у контексті топонімічної соціалізації. 

Практична частина. Інфографіка «Види мап». Кластер «Види картографічних проєкцій». Визначення географічних координат населених пунктів, які згадуються в Біблії (на вибір вихованців/вихованок). Аналіз і порівняння мап Біблії та географічних мап досліджуваної території. Робота з обраною програмою для створення мап біблійних топонімів. Вивчення опцій спадаючого меню. Опрацювання функцій символів. Ознайомлення з спливаючими вікнами. Створення мап біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії (на вибір вихованців/вихованок). Редагування даних на мапах.

Форум «Мозаїка мап біблійних топонімів».

1.2. Коміксотворення біблійних топонімів (45 год.)

Теоретична частина. Комікс як мистецтво. Історія коміксів. Форми коміксів (стріпи, веб-комікси, графічний роман, щомісячні комікси тощо). Топонімічний комікс. Роль і значення коміксів у топоніміці Біблії. Субкультура поціновувачів коміксів. Освітні можливості та використання коміксів. Основи малювання коміксів (методи й правила («Метод МакКлауда»), створення персонажів, емоції персонажів, будова тіла, тіло в русі тощо). Принципи композиції (створення розкадровки, композиція, перспектива). Звукові ефекти та мовлення (мовлення в текстах, «бульбашки» з діалогами, звукові ефекти, зображення тварин, карикатура тощо). Колір у коміксах (обведення контурів та розмальовування, колористика, ефекти світлотіні). Програми створення коміксів. 

Практична частина. Створення інфографіки «Історія коміксів». Аналіз коміксів різної форми та змісту. Аналіз методу МакКлауда. Генерування ідей коміксу біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії (на вибір вихованців/вихованок) та вибір потрібної ідеї. Інфографіка «Стилі коміксів». Створення історії, сценарію; розписування діалогів і реплік персонажів. Розробка приблизного вигляду сторінки, послідовності подій. Пошук зразків і прикладів персонажів та оточення. Розробка діючих персонажів. Вправи: «Дзеркало», «Швидкий ескіз», «Малювальна гра», «Частини тіла», «Фігура, яка біжить», «Експресивні фігури». Визначення формату та стилю коміксу. Кластер «Форми коміксів». Створення композиції сторінки та діалогів. Додавання, при потребі, різноманітних ефектів. Друкування та прошивання коміксу біблійних топонімів. Аукціон «TOP комікс біблійних топонімів».

1.3. Біблійні топоніми в літературі (36 год.)

Теоретична частина. Роль, мета та значення біблійних топонімів у літературі. Вивчення біблійних топонімів у межах хронотопного, пообразного, подієвого та композиційного шляхів аналізу літературних творів. Художні особливості топонімів Біблії та їх функції (стилістична, композиційна, прагматична, символічна) у творах літератури. Можливості біблійних топонімів у створенні синонімічних рядів, фразеологізмів, рими, алюзій.

Практична частина. Виокремлення в літературному тексті (на вибір учнівської молоді. Наприклад, Т. Шевченко «Марія», «Неофіти», «Царі», І. Франко «Смерть Каїна», «Мойсей», Л. Українка «На руїнах», «Вавилонський полон», Г. Сковорода «Сад божественних пісень», І. Бунін «Роза Ієрихона», Л. Костенко «Записки українського самашедшого», «Маруся Чурай» тощо) біблійних топонімів, які мають функціональне значення. Визначення художніх властивостей та функції біблійних топонімів у творах. Пояснення ролі біблійних топонімів у процесі аналізу окремих елементів твору (сюжету, хронотопу, образів-персонажів, тематики та проблематики, жанрових і стильових особливостей тощо). Цілісна оцінка літературного твору з урахуванням функціональних можливостей біблійних топонімів, використаних у ньому. Групування біблійних топонімів у творі. Визначення синонімів, рим, фразеологізмів та алюзій серед біблійних топонімів твору. Кластер «Синоніми біблійних топонімів у творі ________(на вибір вихованців/вихованок)». Інфографіка «Фразеологізми біблійних топонімів у творі ________(на вибір вихованців/вихованок)». Форум «Біблійні топоніми у творах літераторів світу». 

Розділ 2. Основи науково-дослідницької діяльності (54 год.)

2.1. Наукова діяльність як прояв творчості особистості (15 год.)

Теоретична частина. Підходи до визначення поняття творчість. Зв’язок творчості з мисленням, пізнанням, інтуїцією. Ситуація виникнення нового знання. Нове як результат старого. Природа наукового відкриття. Парадоксальність творчого процесу. Пошук ідей. Різні методи активізації творчої активності: синектика, морфологічний аналіз, інтелект-карти, «шість капелюхів мислення», «мозковий штурм» тощо. Різні види творчості та їх співвідношення: наукова, технічна і художня.

Практична частина. Задум дослідницького проєкту, підготовка різноманітних варіантів і гіпотез. Дискусія «Чи кожна людина творча?».

Тренінг «Ідея як генератор творчого пошуку».

2.2. Написання й оформлення дослідницького проєкту (18 год.)

Теоретична частина. Вимоги до оформлення дослідницького проєкту. Структура змісту дослідницької роботи. Науковий стиль викладення матеріалу.

Критичне мислення. Аргументація під час написання тексту. 

Практична частина. Створення і редагування чернетки дослідницького проєкту. Відпрацювання логіки побудови тексту. Підготовка та оформлення тексту дослідницького проєкту. Інфографіка «Алгоритм написання дослідницького проєкту».

2.3. Представлення і захист дослідницького проєкту (21 год.)

Теоретична частина. Вимоги до публічного виступу. Структура логічного доведення. Наукова дискусія, правила її ведення. Конфронтація та опонування.

Якості голосу оратора. 

Структура доповіді. Методи викладення матеріалу. 

Правила складання й оформлення презентацій. Застосування різноманітних комп’ютерних програм для підготовки презентації.

Постер, їх відмінності в різних сферах дослідження. Програми для створення постерів. Дизайн і друк постерів. 

Практична частина. Написання доповіді та створення презентації на конференцію. Створення макету, оформлення та друк постера. Тренінг «Красномовець». Дискусія «Учасники конференції – партнери чи суперники?». 

Розділ 3. Освітня та творча діяльність (30 год.)

5.1. Освітня діяльність (15 год.)

Теоретична частина. Дослідження біблійних топонімів як засіб формування й розвитку предметних компетентностей здобувачів/здобувачок освіти. Біблійні топоніми в профорієнтаційній системі: можливості та перспективи. 

Практична частина. Зустрічі з науковцями, картографами, топонімістами, створювачами коміксів. Проведення екскурсій в топонімічні, картографічні лабораторії. Участь у конференціях, конкурсах, олімпіадах тощо.

5.2. Творча діяльність (15 год.)

Теоретична частина. Творчо-духовне становлення особистості в контексті дослідження біблійних географічних назв. Творчість (театр, хореографія, музика тощо) у вираженні біблійних топонімів. Розвиток власної творчої діяльності: шляхи, напрямки, перспективи.   

Практична частина. Розгляд і порівняння можливостей диференційованої творчості у вираженні біблійних топонімів. Вибір (індивідуальний, парний чи груповий) власного напрямку творчої діяльності. Інтерпретація біблійних топонімів за допомогою створення та презентації пісень, хореографічних номерів, вистав, stand up виступів тощо.

Підсумок (3 год.)

Теоретична частина. Підбиття підсумків роботи наукової секції за навчальний рік. Поради та рекомендації щодо подальшої науководослідницької діяльності. 

Практична частина. Презентація кращих дослідницьких проєктів і творчих робіт учнівської молоді за результатами діяльності протягом навчального року.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці/вихованки мають знати та розуміти:

§мету та завдання роботи наукової секції;

§правила санітарії й гігієни, поведінки у навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, при використанні цифрових технологій;

§географічну мапу, її види;

§картографічні проєкції, їх види;

§топонімічну мапу та топонімічне мапування;

§методику створення топонімічних мап;

§картографічну етику та картографічний дизайн;

§програми для створення мап біблійних географічних назв;

§комікс, топонімічний комікс, історію та форми коміксів;

§основи малювання коміксів, принципи композиції, звукові ефекти та мовлення;

§програми створення коміксів;

§роль, мету та значення біблійних топонімів у літературі;

§художні особливості топонімів Біблії та їх функції у творах літератури;

§можливості біблійних топонімів у створенні синонімічних рядів, фразеологізмів, рими, алюзій; 

§поняття «творчість», види творчості та методи активізації творчої активності;

§вимоги до оформлення дослідницького проекту; 

§структуру змісту дослідницької роботи;

§вимоги до публічного виступу;

§наукова дискусія, правила її ведення; § правила складання й оформлення презентацій;

§постер, програми для створення постерів.

 

Вихованці/вихованкиповинні вміти та застосовувати:

§дотримуватись правил санітарії та гігієни, безпеки життєдіяльності під час роботи за комп’ютером, проведення занять, практичних робіт, досліджень, екскурсій;  

§читати географічну мапу та відносити мапи до різних груп класифікації;

§визначати географічні координати населених пунктів, які згадуються в

Біблії;

§аналізувати та порівнювати мапи Біблії з географічними мапами;  

§працювати з обраною програмою для створення мап біблійних топонімів;

§створювати та редагувати мапи біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії;

§аналізувати комікси різної форми та змісту;  

§генерувати ідеї коміксу біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії;  

§створювати історію, сценарій; розписувати діалоги й репліки персонажів; розробляти орієнтовний вигляд сторінки, послідовність подій коміксу, діючих персонажів; створювати композицію сторінки та діалогів; друкувати та прошивати комікс біблійних топонімів;

§виокремлювати в літературному творі біблійні топоніми, які мають функціональне значення;

§визначати художні властивості та функції біблійних топонімів у творах; пояснювати ролі біблійних топонімів у процесі аналізу окремих елементів твору;

§групувати біблійні топоніми в творі; визначати синоніми, рими, фразеологізми та алюзії серед біблійних топонімів твору;  

§використовувати різні методи активізації творчої активності та розрізняти види творчості;

§створювати та редагувати чернетки дослідницького проєкту;  готувати та оформлювати текст дослідницького проєкту;

§писати доповідь; створювати презентацію на конференцію; створювати макет постера, оформлювати та друкувати його;

§проводити зустрічі з науковцями, картографами, топонімістами, створювачами коміксів; організовувати екскурсії в топонімічні, картографічні лабораторії.

У вихованців/вихованок мають сформуватися компетентності:

§пізнавальної: ознайомлення з методологією і методикою топонімічних досліджень та основ науково-дослідницької діяльності; класифікування, систематизація, узагальнення та застосування топонімічного матеріалу Біблії;

§практичної: співвідношення власних інтересів і потреб із наявними ресурсами; організація особистої науково-дослідницької діяльності і роботи колективу; застосування різноманітних топонімічних джерел інформації та цифрових програм для прикладного використання географічних назв Біблії; вміння складати алгоритм творчості і його реалізовувати; підприємливість, емпатія і рефлексія; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство тощо);

§творчої: формування потреби у творчо-духовному становленні; інтерпретація топонімічної бази Біблії засобами створення та презентації пісень, хореографічних номерів, вистав, stand up виступів тощо; 

§соціальної: формування здатності використовувати топонімічні знання у повсякденному житті; через контактування (інтерв'ювання, опитування, анкетування) з науковцями, біблієзнавцями, топонімістами, священиками, пасторами, картографами, створювачами коміксів соціальне адаптування та профорієнтація учнівської молоді, формування мовної культури й системнологічного мислення, уміння працювати в колективі; формування розуміння можливостей біблійних топонімів у творчо-духовному становленні та профорієнтаційній діяльності.

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

 

Обладнання, прилади, наочність

Кількість, штук

Комп’ютер чи ноутбук

за кількістю вихованців/вихованок

телефон чи смартфон

за кількістю вихованців/вихованок

Принтер

1

Мультимедійні технічні засоби

1

Сканер

1

Фотоапарат

за потребою

Диктофон

за потребою

Канцелярське приладдя

за кількістю вихованців/вихованок

Географічні та біблійні мапи Ізраїлю, Єгипту, Палестини за періоди дослідження 

за кількістю вихованців/вихованок

Український переклад Біблії

за кількістю вихованців/вихованок

Спеціальна та наукова література

за кількістю вихованців/вихованок

Твори літераторів світу

за потребою

 

ЛІТЕРАТУРА

1.                       Афанасьев О. Картографирование топонимических территориальных систем средствами ГИС-технологий. В сб. “Рациональное природо- пользование: Школа-конференция молодых учёных с участием стран СНГ”. М.: Географический ф-т МГУ, 2005. С. 33-37.

2.                       Афанасьєв О. Поняття топоніміки і топонімічної карти в контексті топонімо-картографічних досліджень території України. Географія, екологія, геологія: перший досвід наукових досліджень. Д.: Вид-во ДНУ, 2005. С. 61-64.

3.                       Басик С. Общая топонимика: Учебное пособие для студентов географического факультета. Мн.: БГУ, 2006. 200 с.

4.                       Біблія Або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. Із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена.

[переклад професора І. Огієнко]. К. : УБТ, 2015. 1365 с. 

5.                       Біблія (четвертий повний переклад з давньогрецької мови), переклад ієромонаха о. Рафаїла (Романа Турконяка). Львів: Українське Біблійне

Товариство, 2011. Режим доступу: ukrbible.at.ua/load/zavantazhiti_ukrajinsku_bibliju/ska chaty.../7-1-0-165.

6.                       Білоус Н. Валерій Шевчук про вивчення Біблії в школі. ВолиньЖитомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем. 2010.

№ 20. Бібліогр.: 7 назв. укp.

7.                       Библейская география. Режим доступа: http://bible8.eu/biblicalgeography.php. 

8.                       Бунин И. Собрание сочинений: В 4 т. Т. 3. М., 1988.

9.                       География Библии.      Режим         доступа: https://sites.google.com/site/istoriabezskazok/Home/geografia-biblii.

10.                  Горобець А. Використання картографічних досліджень у вивченні ойконімів Новотроїцького району. Наш край у картографічних дослідженнях XVI-XX ст.: матеріали VIІ обласних краєзнавчих читань (27 січня 2017 р., м. Херсон) / за ред. З. Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2017. С. 8-11.

11.                  Горобець А. Краєзнавчо-топонімічна діяльність як засіб соціалізації учнівської молоді. Топоніміка у краєзнавчій та позакласній роботі з географії: матеріали VI обласних краєзнавчих читань (29 січня 2016 р., м. Херсон) / за ред.

З. Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2016. С. 39-43.

12.                  Горобець А. Система створення топонімічних мап на прикладі дослідження годонімічної бази Новотроїцького району. Наш край у картографічних дослідженнях XVI-XX ст.: матеріали VIІ обласних краєзнавчих читань (27 січня 2017 р., м. Херсон) / за ред. З. Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2017. С. 46-49.

13.       Города        Библии. http://nauka.bible.com.ua/goroda/gorod13b.htm.

Режим

доступа: 

14.                 Грановская Л. Библейская топонимика: краткий словарь. Kitab

alămi, 2005. 82 с. 

15.                 Жучкевич В. Общая топонимика. Минск: Вышэйша школа, 1980.

287 с. 

16.                  Зеленська А. Прецедентні біблійні топоніми в сучасному публіцистичному дискурсі (на матеріалі статтей на культурну тематику). Вісник Дніпропетровського університету. Серія “Мовознавство”. № 11. 2013.

Вип. 19. Т. 3. С. 57-62. 

17.                  Зеленська Л. Топонiмiя Днiпропетровської областi. Д.: РВВ ДНУ,

2001. 56 с.

18.                  Івахно Н. Теоретичні засади шкільного вивчення топонімів у літературному тексті: система компетенцій. Акутальні питання гуманітарних наук. Вип. 28. Том 2. 2020. С. 99-103.

19.                  Карти         Біблії.         Режим         доступу: https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/bible-maps?lang=ukr.

20.                  Карты         к        Ветхому     и        Новому       Заветам.      Режим           доступа: http://bible8.eu/maps.php.

21.                  Категорія:   Біблійні      місця.          Режим         доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/.

22.                  Коментар до літописних географічних назв. Режим доступу: http://litopys.org.ua/pvlyar/yar14.htm.

23.                  Коротков   Я.      Топонимика         библейская.          Режим         доступа: http://yakov.works/spravki/4_faith_bible/varia/toponimi.html.

24.                  Костенко Л. Записки українського самашедшого. К.: Видавництво “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, 2010. 416 с. 

25.                  Костенко Л. Маруся Чурай. К.: Видавництво “А-БА-БА-ГА-ЛАМА-ГА”, 2018. 224 с. 

26.                  Малюємо комікси щодо сталого розвитку / Е. Йорсатер, М.

Мелманн, Л. Пшеніцина, І. Семко, І. Тікота. Київ, 2012. 55 с.

27.                  Мурзаев Э. Топонимика и география. Москва: Наука, 1995. 304 с.

28.                  Неклюдов    К.      Герменевтика       библейская.          Режим         доступа: https://w.histrf.ru/articles/article/show/giermienievtika_biblieiskaia.

29.                  Никонов В. Введение в топонимику. Изд. 2-е. М.: Издательство ЛКИ, 2011. 184 с.

30.                  Новітній переклад Біблії Олександра Гижі. К.: Друк КТ ЗабелінаФільковська, 2013. 1210 с.

31.                  Паркер К. Створення інтерактивних карт за допомогою ArcGIS.org. Київ, 2015. 44 с.

32.                  Поліхун Н. Як стати дослідником: Навчально-методичний посібник для учнів / відп. за вип. О. Лісовий. 2-ге вид., доповн. К.: ТОВ “Праймдрук”, 2012. 224 с.

33.                  Поспелов Е. Топонимика и картография. М.: Мысль, 1971. 256 с.

34.                  Про Біблію. Режим доступу: https://studfile.net/preview/5721375/.

35.                  Сковорода Г. Сад божественних пісень. Упорядкування текстів, передмова, примітки та переклад з російської: Валерій Шевчук. Київ: НКП, 2011. 334 с.

36.                  Сулима В. Біблійні географічні назви як концепти і їх художньостилістична функція в поезії Т. Шевченка. Шевченкознавчі студії. 2009. Вип. 12. С. 166-175. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Shs_2009_12_26.

37.                  Сулима В. Біблія і українська література: Навч. посібник. К.: Освіта, 1998. 400 с.

38.                  Таранова Н. Основні етапи розвитку топонімії як науки. Наукові записки Тернопільського НПУ імені В. Гнатюка. Серія: “Географія”. № 2. 2006. С. 112-119. 

39.                  Топонімічна соціалізація учнівської молоді в позакласній роботі з географії / за ред. Горобця А. Херсон: Айлант, 2016. 92 с.

40.                  Трибельский И. География Ветхого завета. Вокруг света. 2008. Май. Режим доступа: http://www.vokrugsveta.ru/vs/article/6237/.

41.                  Українка Л. Зібрання творів у 12 т. К.: Наукова думка, 1975. Т. 3. 

42.                  Франко І. Твори: В 3 т. К, 1991. Т.1: Поезії. Поеми.

43.                  Черноватий Л. Переклад біблійних власних назв англійською й українською мовами (компаративний аспект). Вісник ХНУ ім. В. Каразіна.

Іноземна філологія. 2018. Вип. 88. С. 76-84.

44.                  Шевченко Т. Повне зібрання творів у 12 томах. 2001. Т. 2.

45.                  Шотова-Ніколенко Г. Топоніми як засіб створення і зміни часопростору в художньому творі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія:

Мовознавство. Тернопіль, 2017. Випуск 1 (27). С. 331-334.

 

pdf
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку