Навчальна програма з української мови для 5-их класів НУШ на основі модельної навчальної програми «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Забо

Про матеріал
Навчальна програма з української мови для 5-их класів НУШ створена на основі модельної навчальної програми «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.)
Перегляд файлу

Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвитня школа № 43» Дніпровської міської ради

 

 

Рибакова Ангеліна Вікторівна

Російська мова та зарубіжна література

Вчитель ІІ категорії

 

 

 

Навчальна програма з української мови для 5-их класів НУШ на основі модельної навчальної програми «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Марафон червень 2022

Дніпро


ВСТУП.

Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України (4 год.)

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови: формування думки, пізнавальна, об’єднувальна. Мовні й немовні засоби спілкування, які люди використовують у повсякденному житті.

 

1. Чому українською мовою варто пишатися?

2. Чи можна без мови побудувати собор, подолати стихійне лихо чи провести Олімпійські ігри?

3. Як за допомогою мови людина пізнає світ?

4. Чому суспільству було б важко без мови?

5. Чому потрібно берегти українську мову?

6. Чи обов’язково знати мову того народу, серед якого живете?

- Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства (усно).

- Записування речень, висловлень.

- Колективне складання ланцюжка-продовження твердження «Мова необхідна людям, щоб…» (наприклад, спілкуватися, формувати думки, пізнавати світ, передавати досвід).

- Пояснення функцій мови та змісту статті 10 Конституції України.

- Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з неврахуванням умов спілкування.

- Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

- Виконання проєкту (участь у теле- чи радіопередачі, інтерв’ю про значення української мови в житті нашого народу).

- Розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення, толерантно реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого.

- Доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації.

- Використовує потрібні вербальні та невербальні засоби для збагачення міжособистісної комунікації позитивними емоціями, створення комфортної атмосфери спілкування, спонукання співрозмовників до певних дій.

- Обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними мовними нормами

- Взаємодіє з іншими особами в цифровому середовищі, дбаючи про безпеку

- Дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування

Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. Зміст статті 10 Конституції України.

 

 

РМ. Основні правила спілкування: ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність (практично). Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації онлайн-середовища. Складання телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам.

 

РМ. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного та виконання тестових завдань.

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ. (7 год.)

Текст. Речення. Слово

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Текст. Інтонація речень, різних за метою висловлювання. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення.

 

 

- Тлумачення лексичного значення слова. Добирання синонімів і антонімів.

- Доповнення речень словами в правильних граматичних формах.

- Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тексту.

- Добирання заголовка тексту.

- Формулювання теми й основної думки тексту.

- Визначення мікротем і тематичних речень.

- Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту.

- Визначення ключових слів у тексті.

- Аналіз будови тексту, виділення зачину, основної частини та кінцівки.

- Вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту).

- Вибірково переказує зміст почутого повідомлення складає простий план почутого передає з використанням окремих способів і засобів візуалізації враження від почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту).

- Визначає ключові слова в почутому повідомленні.

- Визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті).

- Формулює тему та основну думку тексту.

- Виокремлює в тексті мікротеми розрізняє тексти різних стилів і типів

- Переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання.

- Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними, граматичними, орфографічними нормами.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово, форми слова).

- Порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками.

- Вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть.

 

Простий план тексту. Будова тексту. Ключові слова в тексті. Усна й письмова форми тексту (висловлення).

 

Заголовок тексту. Тема, мікротеми, основна думка тексту. Складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту.

 

Мовленнєвий експеримент (наприклад, заміна іменників займенниками для уникнення небажаного повтору слів) на основі складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

Типи мовлення: розповідь, опис, роздум. Особливості будови опису предмета.

 

 

Складання висловлення за коміксом (малюнком).

 

РМ. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним простим планом. Редагування переказу.

ЛЕКСИКОЛОГІЯ. (16 год.)

Групи слів за значенням.

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення).

 

1. Чи може слово збагатитися новим лексичним значенням? Якщо так, то коли це відбувається?

2. З якою метою укладають словники?

3. Як виникають переносні значення слів?

4. Чим омоніми відрізняються від багатозначних слів?

5.Чи може слово вилікувати людину? А поранити?

6. У чому сила слова?

- Тлумачення лексичного значення слова.

- Зіставлення лексичного та граматичного значення слова.

- Лінгвістичне мінідослідження.

- Тлумачення лексичних значень багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту.

- Добирання синонімів, антонімів.

- Доповнення речень словами з урахуванням контексту.

- Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням слів.

- Робота зі словниками та іншими джерелами інформації.

- Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації.

- Ігри зі словами (вікторини; наприклад, відгадування за лексичним значенням, добирання синонімів, антонімів тощо).

- Самостійно складає простий план почутого.

- Вказує на окремі особливості, що сприяють або заважають ефективній комунікації в конкретній ситуації спілкування.

- Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів.

- Читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання.

- Формулює тему та основну думку тексту.

- Розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них.

- Висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо.

- Використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації.

- Переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання.

- Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними нормами.

- Добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення.

- Створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах.

- Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень.

- Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, речення, тексти).

- Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами

Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях.

 

Синоніми. Використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті.

 

Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках.

 

Омоніми. Розрізнення омонімів і багатозначних слів.

 

Пароніми.

 

Лексична помилка. Тлумачний словник, словники антонімів, синонімів, омонімів, паронімів (практично).

 

 

Редагування речень і текстів. Складання речень з опорними словами та певного змісту. Робота з деформованим текстом.

 

Аудіювання і читання тексту, у якому використано слова, ужиті в переносному значенні.  Аналіз, оцінювання, інтерпретація тексту.  Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

 

Складання і розігрування діалогу-розпитування про корисність різних видів спорту (правила користування смартфоном та ін.) з використанням синонімів, антонімів.

 

Складання і розігрування діалогу (рекламний ролик). «Слова скарби», «Перлини синонімії».

 

Складання опису природи з використанням слів у переносному значенні, а також епітетів і порівняння.

 

РМ. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом).

Узагальнення вивченого з розділу "Лексикологія".

 

 

РМ. Докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини), що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом). Редагування переказу.

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ. (20 год.)

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Основа слова й закінчення.

 

1. Для чого словам закінчення? Чи всі слова його мають?

2. Для чого словам різні форми?

3. Чи може існувати слово без кореня?

 4. Чим спільнокореневі слова відрізняються від форм слова?

 5. Що спільного й відмінного між суфіксом і префіксом? Яка роль цих значущих частин слова?

 

- Добирання спільнокореневих слів, слів з певними префіксами та суфіксами, слів за схемами.

- Виділення у слові значущих частин.

- Визначення в реченнях (текстах) і добирання слів, що містять антонімічні префікси.

- Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання значущих частин слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

- Складання «хмари слів» до теми «Правопис префіксів».

- Робота зі словником.

- Ігри зі словами (наприклад, добирання слів, відгадування тощо).

- Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів.

- Знаходить у тексті відому і нову інформацію.

- Створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.

- Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними словотвірними, орфографічними, стилістичними нормами.

- Створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (частини слова, слова, форми слова).

- Порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками.

- Вирізняє окремі мовні явища (спільнокореневі слова тощо) у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть.

Незмінні й змінні слова (повторення і поглиблення).

 

Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення).

 

Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті.

 

Префікс як значуща частина слова.

 

Суфікс як значуща частина слова.

 

Суфікси та префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності.

 

Розбір слова за будовою.

 

Правопис значущих частин слова. (повторення). Орфограма.

 

Написання префіксів пре-, при-, прі-.

 

 

Аудіювання і читання текстів, що містять слова із суфіксами, які надають слову значень зменшуваності й пестливості.

 

Особливості твору-опису тварини (предмета).

 

Редагування речень і текстів, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова (з коментуванням).

 

Створення казки, текст якої містить слова, що надають слову значення збільшеності та згрубілості .

 

Складання мікротексту зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення і виразності.

 

Складання речень - компліментів з використанням слів із префіксом пре - (наприклад, для привітання з днем народження).

 

Усне повідомлення на лінгвістичну тему (наприклад, «Префікси - антоніми»). Підготовка відеопам’ятки (постер, слайди, відеоролик) про написання префіксів.

 

РМ. Написання твору-опису тварини (або предмета) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі). Редагування твору-опису.

Узагальнення вивченого з розділу "Будова слова. Орфографія."

 

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ. (19 год.)

Звуки мови й звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос.

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Звуки мови і звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина (кашляння, свист), звуків природи, фізичних явищ тощо.

 

1. Чим звук відрізняється від букви?

2. Чому в українській мові звуків більше, ніж букв?

3. Навіщо потрібно знати алфавіт?

4. Чи є в алфавіті букви, без яких можна обійтися?

 

- Записування слова фонетичною транскрипцією.

- Визначення належності звуків до певної групи: голосних і приголосних, твердих і м’яких, дзвінких і глухих, шиплячих.

- Фонетичний розбір слова.

- Лінгвістичне мінідослідження.

- Мовленнєвий експеримент (наприклад, зсув наголосу в слові).

- Орфоепічний тренінг (удосконалення вимови звуків відповідно до правил орфоепії).

- Визначення складів у слові. Перенесення слів із рядка в рядок.

- Визначення наголосу в слові.

- Використання логічного наголосу для виділення слів зі смисловим навантаженням.

- Упорядкування за алфавітом прізвищ письменників (співаків, імен героїв улюблених мультфільмів та ін.).

- Виправлення орфоепічних помилок.

- Робота з орфоепічним словником і словником наголосів.

- Ігри зі словами (вікторини).

- Вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення.

- Виявляє і відтворює прихований зміст повідомлення, розрізняючи невербальні засоби (інтонацію, силу голосу, логічні наголоси, темп, паузи, міміку, жести, пози), використані для передачі прихованого змісту.

- Визначає основну мету почутого.

- Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів.

- Розрізняє тексти різних стилів і типів.

- Висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (звуки, склади слова, слова).

- Порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками.

- Вирізняє фонетичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть.

- Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами.

Голосні і приголосні звуки.

 

Приголосні тверді і м’які.

 

Приголосні дзвінкі і глухі, шиплячі.

 

Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г.

 

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука).

 

Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення)

 

Склад. Основні правила переносу.

 

Наголос. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням.

 

Фонетичний розбір слова.

 

Робота з орфоепічним словником і словником наголосів. Ігри зі словами (вікторини).

 

 

Виразне читання текстів з дотриманням правил орфоепії.

 

Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами.

 

Складання та розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (черговий, новий, випадок, вимова, запитання, завдання, разом та ін.)

 

Складання речень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. Підготовка аудіоповідомлення для соцмереж про поширені помилки в наголошуванні слів. Челендж.

 

Складання тексту, у якому всі слова починаються однаковою буквою.

 

РМ. Написання твору-розповіді на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом). Редагування твору.

Узагальнення й систематизація вивченого протягом семестру.

 

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ. (16 год.)

Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без.

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Вимова голосних звуків. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів.

 

1. У чому полягає милозвучність української мови?

2. Як і коли орфографічний словник стає в пригоді?

3. Які українські слова «порушують» правила милозвучності?

 

- Записування слова фонетичною транскрипцією.

- Розпізнавання в словах явищ уподібнення звуків, спрощення, чергування звуків.

- Лінгвістичне мінідослідження.

- Добирання слів з уподібненням звуків, спрощенням, чергуванням звуків.

- Орфоепічний тренінг (удосконалення вимови звуків відповідно до правил орфоепії).

- Читання слів уголос із дотриманням норм орфоепії.

- Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

- Вибір прийменника, сполучника з дотриманням правил милозвучності.

- Виявлення і виправленняорфоепічних помилок (з коментуванням і без).

- Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з уживанням слів.

- Робота з орфографічним словником.

- Ігри зі словами (вікторини).

- Визначає спільне і різне в повідомленнях інших осіб.

- Розпізнає наявні в почутому повідомленні факти, судження та аргументи.

- Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів.

- Знаходить у тексті відому і нову інформацію.

- Розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них.

- Записує власні міркування або інформацію з інших

Джерел.

- Створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.

- Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними орфографічними нормами.

- Добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення.

- Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень.

- Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил.

- Вирізняє фонетичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть.

- Порівнює тексти щодо наявності в них чергувань звуків, засобів милозвучності.

- Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами.

Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] в коренях слів. Орфографічний словник.

 

Орфограма. Орфографічна помилка (практично). Вимова приголосних звуків.

 

Уподібнення приголосних звуків. Написання слів із сумнівними приголосними.

 

Вимова та правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без-.

 

Спрощення в групах приголосних.

 

Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків (практично): [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]; [о], [е] з [і]; [и] – [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів.

 

Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків (практично): [г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′]; [д] – [дж]; [зд] – [ждж].

 

Основні випадки чергування [у] – [в], [і] – [й].

 

Уживання прийменника з і його варіантів із, зі (зо) (правила милозвучності).

 

 

Виразне читання текстів уголос із дотриманням правил орфоепії. Аналізування, оцінювання, інтерпретація тексту. Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

 

Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. Складання висловлення про дружбу чи людські чесноти з використанням слів, у яких відбувається спрощення.

 

Складання усного повідомлення про рослини-символи українського народу з дотриманням правил уживання у – в, і – й (з обґрунтуванням свого вибору).

 

Укладання пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків.

 

Записування аудіоповідомлення для соцмереж зі зразками правильної вимови.

 

РМ. Написання есе про красу й милозвучність української мови (про транспорт майбутнього, воду в природі тощо). Редагування есе.

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ. (13 год.)

Уживання м’якого знака. Апостроф. Сполучення букв йо, ьо. Подвоєння букв

 

 

 

 

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Позначення м’якості приголосних на письмі.

 

1. Для чого в українській мові використовують м’який знак і апостроф?

2. Чи тільки м’яким знаком позначають м’якість приголосних на письмі?

3. Чим збіг приголосних відрізняється від подовження приголосних?

- Записування слова фонетичною транскрипцією.

- Визначення належності звуків до групи твердих чи м’яких.

- Орфоепічний тренінг (удосконалення вимови звуків відповідно до правил орфоепії).

- Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

- Складання і проведення словникових диктантів.

- Лінгвістичне мінідослідження.

- Складання «хмари слів» на вивчену орфограму.

- Робота з орфографічним словником

- Аналіз, оцінювання, тексту.

- Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

- Проговорювання скоромовок.

- Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами.

- Складання висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

- Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

- Вказує на конструктивні думки, критично і толерантно ставлячись до різних поглядів.

- Наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи типові мовленнєві конструкції, доречні цитати з тексту для увиразнення власних поглядів, ідей, переконань.

- Створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах.

- Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень.

- Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил.

- Вирізняє фонетичні явища у своєму та чужому мовленні.

Уживання м’якого знака (повторення і поглиблення).

 

Сполучення букв йо, ьо.

 

Апостроф (повторення і поглиблення).

 

Подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних.

 

Подвоєння букв на позначення подовжених приголосних.

 

Записування слова фонетичною транскрипцією. Визначення належності звуків до групи твердих чи м’яких.

 

Складання і проведення словникових диктантів. Лінгвістичне мінідослідження.

 

 

Особливості будови елементарного роздуму. Аналіз, оцінювання, тексту. Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого

 

Виконання проєку (наприклад, складання коміксу, казки, плакату, розроблення макету вебсторінки, презентації тощо на тему, пов’язану з фонетикою, орфоепією, орфографією).

 

РМ. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму (за планом).

 

РМ. Написання твору -роздум у на тему, пов’язану із життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом. Редагування твору - роздуму .

Узагальнення вивченого з розділу "Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія."

 

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ. (17 год.)

Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Словосполучення.

 

1. Чи будь-які два слова утворюють словосполучення? 2. Навіщо потрібні розділові знаки в кінці речення?

3. Чому підмет і присудок названо головними членами речення, а інші – другорядними?

4. Який із членів речення, на вашу думку, є найголовнішим? Чи можемо ми обійтися хоча б без одного з них?

5. Чому підмет і присудок не можуть бути словосполученням?

- Визначення головного й залежного слова в словосполученні.

- Складання словосполучень за схемами.

- Конструювання словосполучень з поданих слів з використанням і без використання прийменників.

- Виправлення типових (найбільш поширених) граматичних помилок у словосполученнях.

- Групування словосполучень залежно від способу вираження головного слова.

- Замінювання словосполучень синонімічними.

- Розбір словосполучення як синтаксичної одиниці.

- Визначення в реченні чи тексті вказаних синтаксичних одиниць.

- Підкреслення членів речення.

- Синтаксичний розбір речення.

Лінгвістичне мінідослідження.

- Відновлення прислів’їв, приказок з певної групи слів.

- Виписування з довідникових джерел прислів’їв, приказок у формі спонукальних речень.

- Визначення частин мови, якими виражено вказані члени речення.

- Поширення речень додатками, означеннями, обставинами.

- Визначає ключові слова в почутому повідомленні.

- Доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації.

- Добирає стиль мовлення відповідно до мети, потреб і умов спілкування

- Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів.

- Формулює тему та основну думку тексту.

- Розпізнає основні виражальні засоби.

- Визначає актуальність і несуперечливість тексту (наприклад, чи наведена інформація є правдивою, актуальною, не містить суперечностей) на основі власного досвіду та досвіду інших осіб

- Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними пунктуаційними нормами.

- Добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення.

- Висловлюється в захищеному цифровому середовищі щодо проблем, пов’язаних із власним життєвим досвідом, зокрема навчанням, читацькою практикою

- Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил.

- Аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, словосполучення, речення, тексти) порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками.

Синтаксичний розбір словосполучення.

 

Граматична помилка у словосполученнях.

 

Речення, його граматична основа.

 

Види речень за метою висловлювання.

 

Види речень за емоційним забарвленням.

 

Додаток.

 

Означення.

 

Обставина.

 

 

Лінгвістичне мінідослідження. Відновлення прислів’їв, приказок з певної групи слів. Виписування з довідникових джерел прислів’їв, приказок у формі спонукальних речень.

 

Складання речень указаного виду та з визначеними синтаксичними одиницями (зокрема за схемами). Перебудова речень (наприклад, розповідних на спонукальні або питальні).

 

Добирання ключових слів (словосполучень) для опису пам’ятки архітектури. Складання у формі спонукальних речень порад, яких мають дотримуватися п’ятикласники, і розміщення цих порад у соцмережах. Моделювання життєвих ситуацій із використанням прислів’їв.

 

Складання розповіді з використанням різних видів речень за метою висловлювання (орієнтовні теми: «Я – українець (українка)», «Ми відповідальні за майбутнє країни», «Ми – патріоти»).

 

Складання тексту вітальної листівки з використанням означень.

 

Складання діалогу-розпитування «Як проїхати до центральної частини міста» (з використанням реплік-речень, які містять обставини).

 

Усне висловлення-роздум з використанням визначених синтаксичних одиниць (наприклад, «Чому потрібно говорити правду?»).

 

РМ. Написання твору-роздуму за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому потрібно берегти природу», «Що може зробити мене щасливим», «Чому необхідно знати історію свого народу»). Редагування твору-роздуму.

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ. (19 год.)

Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів. Складне речення. Пряма мова. Діалог

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Речення з однорідними членами.

 

1. Чи може один розділовий знак змінити зміст речення?

2. Чи завжди перед сполучником і ставимо кому? А перед сполучником але?

3. Чому слова письменник і поет не можуть бути однорідними?

4. Чому звертання не є членом речення?

5. Чи варто уникати вживання вставних слів і звертань?

- Визначення в реченні чи тексті вказаних синтаксичних одиниць.

- Визначення пунктограм, обґрунтування вживання розділових знаків, записування правильно речень із вивченими пунктограмами.

- Підкреслення членів речення.

- Синтаксичний розбір речення.

- Лінгвістичне мінідослідження.

- Замінювання вставних слів синонімічними.

- Добирання сполучників для зв’язку частин складного речення.

- Складання схеми речення з прямою мовою.

- Перебудовування речень (наприклад, складних на речення з прямою мовою).

- Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні однорідних членів речення (з коментуванням).

- Доповнення речень однорідними членами, звертанням чи вставним словом.

- Складання тексту вітальної листівки з нагоди Дня матері, Дня Землі тощо з використанням звертань.

- Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації чи за фото з використанням визначених синтаксичних одиниць.

- Складання розповіді (легенди) про історію рідного міста (села) з використанням складних речень.

- Складання розповіді «Мудрі батькові поради» («Улюблені пісні моєї мами», «Чого навчив мене мій тренер») з використанням речень, що містять пряму мову.

- Стислий переказ змісту почутого повідомлення з підпорядковуванням наміру висловлення темі та основній думці.

- Складання висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією, з вибором синтаксичних одиниць.

- Створення тексту за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо).

- Виконання проєкту (наприклад, складання плейлиста чи добірки пісень, у текстах яких є звертання або вставні слова; проведення гри «Найрозумніший» ).

- Стисло переказує зміст почутого повідомлення, підпорядковуючи намір висловлення темі та основній думці.

- Перефразовує репліки в діалозі визначає ключові слова в почутому повідомленні

- Формулює тему та основну думку тексту.

- Розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них.

- Проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті.

- Обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті.

- Визначає актуальність і несуперечливість тексту (наприклад, чи наведена інформація є правдивою, актуальною, не містить суперечностей) на основі власного досвіду та досвіду інших осіб.

- Переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання.

- Створює текст за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка тощо).

- Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил.

- Аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу.

- Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, словосполучення, речення, тексти).

- Вирізняє окремі синтаксичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть порівнює тексти щодо наявності в них певних синтаксичних явищ.

- Творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір.

Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами.

 

Звертання.

 

Найбільш уживані вставні слова та сполучення слів.

 

Синтаксичний розбір простого речення.

 

Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.

 

Кома між частинами складного речення.

 

Пряма мова. Розділові знаки для оформлення прямої мови.

 

Діалог.

 

 

Читання та аудіювання діалогів, а також текстів, які містять визначені синтаксичні одиниці. Відповіді на запитання за змістом прочитаного.

 

Перебудовування речень (наприклад, складних на речення з прямою мовою). Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні однорідних членів речення (з коментуванням). Доповнення речень однорідними членами, звертанням чи вставним словом.

 

Складання тексту вітальної листівки з нагоди Дня матері, Дня Землі тощо з використанням звертань. Складання тексту-відповіді відповідно до запропонованої ситуації з використанням вставних слів.

 

Складання діалогів відповідно до запропонованої ситуації чи за фото з використанням визначених синтаксичних одиниць.

 

Складання розповіді «Мудрі батькові поради» («Улюблені пісні моєї мами», «Чого навчив мене мій тренер») з використанням речень, що містять пряму мову.

 

Написання оповідання (казки) за поданим початком з використанням діалогу.

 

Стислий переказ змісту почутого повідомлення з підпорядковуванням наміру висловлення темі та основній думці.

 

РМ. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. Редагування тексту.

 

РМ. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів. Редагування тексту.

Узагальнення вивченого з розділу «Відомості із синтаксису та пунктуації».

 

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В 5 КЛАСІ (9 год.)

Зміст предмета

Проблемні питання

Види навчальної діяльності

Очікувані результати.

Мовна лінія

Мовленнєва лінія

Лексикологія.

 

 

- Тлумачення лексичного значення ужитих у реченнях (текстах) слів.

- Добирання синонімів, антонімів.

- Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання слів, записування правильно слів з вивченими орфограмами.

- Доповнення речень словами з урахуванням контексту.

- Виділення у слові значущих частин. Розбір слова за будовою.

- Записування слова фонетичною транскрипцією. Фонетичний розбір слова.

- Розпізнавання в словах явищ уподібнення звуків, спрощення, чергування звуків.

- Визначення членів речення.

- Синтаксичний розбір речення.

- Визначення пунктограм, обґрунтування вживання розділових знаків, записування правильно речень з вивченими пунктограмами.

- Розпізнавання в текстах слів з указаними орфограмами, фонетичними явищами, різних за будовою, а також синтаксичних одиниць.

- Визначає основну і другорядну інформацію, мікротеми, важливі деталі в почутому повідомленні.

- Обґрунтовує достовірність, повноту інформації, у разі потреби звертаючись до відповідних джерел, доречно цитуючи окремі фрагменти почутого повідомлення.

- Формулює тему та основну думку тексту.

- Записує власні міркування або інформацію з інших джерел.

- Створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід.

- Створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах.

- Порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, словосполучення, слово, звук) за визначеними ознаками.

- Вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть

Будова слова й орфографія.

 

Фонетика й графіка. Орфоепія та орфографія.

 

Синтаксис і пунктуація

 

 

Складання текстів указаної тематики та з використанням визначених слів чи видів речень.

 

Читання вголос речень (текстів) з дотриманням правил вимови слів та інтонування речень. Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тексту. Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. Зіставлення прочитаного із зображеним на малюнку.

 

Редагування речень, словосполучень, у яких допущено лексичні чи граматичні помилки (з коментуванням).

 

Створення дописів-рекомендацій з культури мовлення для розміщення в соціальних мережах. Складання текстів указаної тематики та з використанням визначених слів чи видів речень.

 

docx
Додано
8 січня 2023
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку