Урок української мови у 5 класі Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)
Перегляд файлу

Урок української мови у 5 класі

Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення)

Мета: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова, сприяти зміцненню навичок їх добору й виділення, вчити розрізняти спільнокореневі слова й форми слова, формувати вміння знаходити корінь слова, добирати спільнокореневі слова; розвивати мислення творчі вміння використання спільнокореневих слів під час створення висловлювань; збагачувати  словниковий запас; виховувати любов і шану до рідної країни, самостійність, кмітливість і доброзичливість.

Тип уроку: повторення й поглиблення         

Обладнання: проєктор, презентація, дошка, підручники, зошити

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

А ніж земний казковий край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

Акровірш М. Чернявського

Хід уроку

І. Організаційний момент

-  Урок пройде під яким девізом?

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відпочивати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати..

ІІ. Робота над епіграфом

Складання асоціативного грона до слова Україна

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

«Мозковий штурм»

  • Які значущі частини слова входять в основу?
  • Для чого служать значущі частини слова?
  • Як визначити корінь у слові?
  • Чи змінюється лексичне значення зі зміною префікса, суфікса? А закінчення?
  • Як розібрати слово за будовою?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Добір спільнокореневих слів до слова Україна

2. Визначення форми слова Україна

3. Опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику.

4. Розподілити слова кожної групи у дві колонки: 1) форми того самого

слова; 2) спільнокореневі слова.

   Ходиш, ходжу, хідник, ходимо, похід, ходите, хода, ходять; зелений,

зелень, зелено, зеленого, позеленіти, зеленому, зеленим, озеленення, зелених, зеленими; теплота, теплоти, теплотою, тепло, потеплішало, теплоті, тепленько, теплість, утеплювати.

5. Конструювання – дослідження. Переписати. Визначити, чи всі слова у кожній групі мають спільні значення. Визначити корінь, основу й закінчення. З трьома словами скласти речення.

  Весна, весняний, веснувати, веснянкуватий; дерево, дерев яний, дерев яніти, дереворіз; квітка, квіткар, квітковий, квіткоїд.

6. Робота над виконанням вправ у підручнику.

7. Творче конструювання: дібрати до кожного варіанта слова з довідки

- префікс + корінь+суфікс+закінчення

- корінь+суфікс+закінчення

- корінь+суфікс+суфікс+закінчення

- корінь+закінчення

Довідка: ліс, зима, батьківщина, пролісок, веснянкуватий, зима.

8. Виконайте завдання в тестовій формі.

1. Форми того самого слова записано у варіанті

А зелень, зелено, зелений

Б вісім, восьми, вісьмома

В мова, мовний, мовити

Г літо, літній, літечко

2. Спільнокореневими є всі слова, ОКРІМ

А льотчик Б летіти В літній Г літати

3. Спільнокореневими є всі слова, ОКРІМ

А лічити Б безліч В перелік Г лікувати

9. Робота в парах. Учні загадують один одному слова - назви предметів, підбирають

спільнокореневі слова й форми слова.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал, виконати вправи

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку