Навчальний план "школа журналістики"

Про матеріал
Навчальний план розроблено для школи журналістики Strong Words з урахуванням рекомендацій Міністерства освіти і науки України, що до роботи з дітьми вікової групи 10-16 років. План роботи складено на перід 5 років, з дотриманням всіх вимог та рекомендацій. В навчальному плані вказані основні теми та погодинне навантаження, також є короткий опис тем та їх характеристика, мета та завдання для навчального матеріалу.
Перегляд файлу

IMG-b6a7e075a36e0d96ee0b8e7e4c057f1e-V

Школа

журналістики

Навчальний план

Керівник : Якимчук Ліна Валентинівна

 

 

 

Кам'янське

2021-2022 н.р.

Пояснювальна записка

Школа журналістики Strong Words є однією з форм навчання основ журналістики учнів 10-16 років, а заняття журналістикою вирішує одне з головних завдань виховання - формування соціально активної особистості. Для цього необхідно організувати цікаву за змістом творчу діяльність, що враховує здібності і захоплення дітей. На заняттях багато уваги приділяється не лише письмовій, але й усній мові, формуються уміння міркувати, висловлювати свою думку, аналізувати явища, вступати в діалог, розкривати свої можливості та позбавлятися страхів.

Журналістика відкриває широкі можливості для використання міжпредметних знань, умінь і навичок. Наприклад, створення замітки на певну тему вимагає знань певної області, передбачає широку ерудицію. Оформлення газети потребує володіння художнім смаком, образною уявою, навичками фотопубліцистики і дизайну. Особливістю методики проведення занять в школі журналістики є об’єднання теоретичної і практичної частин, а засвоєнню програми сприяють різноманітні форми роботи з вихованцями: лекції, бесіди, майстер класи, зустрічі з цікавими людьми, огляди, екскурсії, рольові та ділові ігри, прес-конференції, інтерв’ю тощо. На заняттях переважає діяльнісний підхід: діти аналізують запропоновані матеріали, створюють роботи на задані теми і жанри, збирають і систематизують матеріали, редагують тексти, ведуть робочі блокноти чи записники. Велике значення для формування самостійності дітей має залучення їх до роботи з літературою.

Діти мають можливість виконувати практичні завдання, беручи участь у підготовці та випуску газети.

Мета програми:

- створення умов для оптимальної соціальної та творчої самореалізації особистості, інтелектуального самовдосконалення;

- формування медіа культури у профільній орієнтації дітей та стимулювання їх активності у пошуках майбутньої професії;

- вивчення основ журналістської майстерності.

Перспективна мета - підготовка вихованців до співпраці з міськими, обласними, періодичними виданнями та можливому обранню журналістики як майбутньої професії.

У процесі реалізації мети програми вирішуються наступні завдання:

І. Навчальні:

- засвоєння принципів журналістської діяльності, особливостей  журналістської професії, а також знань про професії, що мають безпосереднє чи опосередковане відношення до медіа сфери;

- вивчення журналістики та етапів її розвитку;

- ознайомлення з основами журналістської творчості;

- формування навичок журналістської майстерності, комунікативної компетентності та придбання первинного професійного досвіду та початкової професійної орієнтації;

- формування практичного досвіду.

ІІ. Виховні:

- формування навичок колективної діяльності та діалогового спілкування, сучасного світосприйняття, активної життєвої позиції;

- виховання толерантності, культури спілкування у соціумі;

- формування уявлення про журналістику як професію, що відіграє важливу роль у житті суспільства;

- прищеплення культури спілкування зі світом ЗМІ;

- пробудження інтересу до преси та формування свідомого ставлення до журналістики як виду суспільної діяльності;

- формування потреби в постійній підвищеній інформованості;

- виховання культури поведінки та мовлення.

ІІІ. Розвиваючі:

- всебічний розвиток творчих здібностей, індивідуального мислення, інтересів, схильностей, формування професійної спрямованості;

- розширення загальної обізнаності.

Прогнозований результат навчання за програмою - засвоєння вихованцями теоретичних та практичних знань, умінь та навичок журналістської діяльності.

Програма школи журналістики Strong Words розрахована на 5 років навчання (2 роки – початковий рівень, 3роки – основний рівень ).

Заняття на початковому рівні  проводяться 2 рази на тиждень по 1 годині, на основному – 3 рази на тиждень по 2 години.

Кількість дітей в одній групі на початковому рівні – до 10 осіб, основному – до 10-12 осіб.

Заняття в школі журналістики плануються таким чином, щоб дати дітям можливість пройти відповідні ступені освіти в області журналістики, допомогти їм розкрити свої здібності і прищепити необхідні вміння та навички майбутньої професії.

Діти після закінчення школи журналістики Strong Words повинні знати:

  •     принципи і функції діяльності засобів масової комунікації;
  •     найважливіші державотворчі аспекти функціонування засобів масової комунікації в Україні;
  •     головні засади творчого процесу журналіста;
  •     критерії поділу журналістських творів на жанри;
  •     призначення, жанрові особливості, різновиди інформаційних жанрів;
  •     призначення, жанрові особливості, різновиди аналітичних жанрів;
  •     призначення, жанрові особливості, різновиди художньо-публіцистичних жанрів;
  •     способи відображення дійсності в художньо-публіцистичних жанрах і роль в цьому процесі особи автора;
  •     фактори впливу засобів масової комунікації на створення й утвердження українського інформаційного простору;
  •     найважливіші змістові аспекти пропаганди засобами масової комунікації сутності української національної ідеї державотворення і формування у людей почуття патріотизму, національної гідності, громадянської мужності.

Діти, після закінчення школи журналістики Strong Words, повинні вміти:

  •     визначати групи жанрів журналістики за їхніми ознаками та рисами;

- відрізняти та визначати види інформаційних, аналітичних та художньо-публіцистичних жанрів;

- зіставити інформаційні, аналітичні та художньо-публіцистичні жанри і схарактеризувати у них спільне і відмінне у способах вираження авторського «Я»;

- використовувати різни методи збору інформації;

- використовувати різні джерела інформації;

- писати замітки, звіти, інтерв’ю, репортажі;

- готувати найпростіші кореспонденції та статті, рецензувати твори, реферати, шкільні спектаклі тощо;

- писати нариси, есе, гуморески, фейлетони, пародії;

- грамотно вести інтерв’ю;

- організовувати та проводити «круглі столи», прес-конференції тощо;

- вибирати головне серед численних деталей, що стосуються певного явища;

- підбирати назви відповідно жанру і теми;

- грамотно висловлювати думки і ставлення до тих чи інших подій;

- дотримуватися правил журналістської етики;

- оцінити культуру мови, акцентуючи увагу на смислову точність, словникове багатство, національну самобутність, логічну суголосність, художню образність, ритміко-інтонаційну якість;

  •                          організувати випуск власної газети та вміти виконувати роль редактора, кореспондента, фотокореспондента, коректора, верстальника.

 

 

Навчально-тематичний план

Початковий рівень

1-й рік навчання

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття, знайомство з професією.

2

2

-

2

Журналіст тайого роль у суспільстві

4

4

-

3

Записна книжка журналіста

6

2

4

4

Наявність творчої фантазії журналіста

8

2

6

5

Основні правила написання творчої роботи

8

2

6

6

Текст. Ознаки тексту

8

2

6

7

Вибір теми майбутнього матеріалу

4

2

2

8

Тема і основна думка творчої роботи

10

2

8

9

Робота над планом майбутнього матеріалу

4

 

4

10

Заголовок – перше слово автора. Обумовленість його вибору

6

2

4

11

Початок і кінець – важливі частини творчої роботи

14

2

12

12

Цікаві факти. Роль факту

10

2

8

13

Творче осмислення факту

8

2

6

14

Замальовка.Види замальовок

20

4

16

15

Інтерв’ю як метод збору інформації

12

4

8

16

Творчі зустрічі

16

-

16

17

Підсумкове заняття

4

-

4

 

Всього

144

34

110

 

Зміст програми

На першому році навчання діти знайомляться з журналістською справою, з особливостями роботи журналіста, з основними  правилами творчої роботи. Одне з завдань роботи – створення колективу, багатого на творчі ідеї та творчий потенціал.

 1. Вступне заняття (2 години)

Знайомство з дітками. Бесіда «Хто такий журналіст?». Права та обов’язки журналіста.

Знайомство з планом роботи школи, метою роботи.

2. Професія - журналіст (4 години)

Журналістика і журналіст. Якості журналіста.

3. Записна книжка журналіста ( 6 годин)

Уміння вести бесіду. Розвиток пильності і спостережливості. Оперативність, акуратність, пунктуальність.

4. Наявність творчої фантазії журналіста ( 8 годин)

Уміння відходити від звичайного уявлення, стереотипу мислення.

Практична робота

Відвідування театру, концертів, спортивних змагань з метою підготовки творчих доробок.

5. Основні правила написання творчої роботи (8 годин)

Послідовність кроків у процесі написання матеріалу. Вибір теми, збір фактів, основна думка, заголовок, наявність творчої фантазії, «родзинки» роботи.

Практична робота

Написання творчих робіт «Моя мама найкраща», «Незвичайне захоплення».

6. Текст. Ознаки тексту (8 годин)

Визначення поняття «текст». Ознаки тексту. Частини тексту.

Практична робота

Написання творчих робіт «Моя мрія», «Улюблений куточок природи».

7. Вибір теми майбутнього матеріалу (4 години)

Що таке тема та як підходити до її вибору? Фактори, від яких залежить вибір теми: особистість автора та характер навколишніх подій. Уміння вибрати головне з безлічі деталей, які стосуються певного явища.

Практична робота

Диспут «Як знайти справжніх друзів?», «Шкільна форма, за та проти!».

8. Тема і основна думка творчої роботи ( 10 годин)

Визначення понять «тема» «головна думка» та «ідея» тексту.

Практична робота

Написання творчої роботи «Що таке щастя?».

9. Робота над планом майбутнього матеріалу (4 години)

10. Заголовок – перше слово автора. Обумовленість його вибору (10 годин)

Важливість правильного вибору заголовка. Відповідність заголовка змісту матеріалу.

Практична робота

Підбір заголовків для власних робіт.

11. Початок і кінець – важливі частини творчої роботи (14 годин)

Практична робота щодо написання початку та логічної, несподіваної кінцівки творчої роботи. Аналіз власних матеріалів.

12. Цікаві факти. Роль факту (10 годин)

Факт – основа будь-якого газетного матеріалу. Збирання фактів. Джерела фактів. Як з факту «знайти» тему?

Практична робота

Знаходження фактів у газетних публікаціях.

13. Творче осмислення факту (8 годин)

Творче осмислення деталей факту майбутнього матеріалу.

Практична робота.

Написання творчої роботи «Моє рідне місто».

14.Замальовка. Види замальовок (20 годин)

Поняття про замальовку як жанр журналістики. Роль деталей у змалюванні героя замальовки. Пейзажна та портретна замальовки.

Практична робота

Написання творчих робіт «Моя мрія це….», «Книга, яку я читаю…», «Моє місце релаксу».

15. Інтерв’ю як метод збору інформації. Правила інтерв’ю (12 годин)

Мистецтво розмови. Підготовка до інтерв’ю. Вимоги до бесіди.

Практична робота

Інтерв’ю з однолітками за темами: «Інформаційний полон?», «Що вам не подобається у вашому житті?»

16. Творчі зустрічі (16 годин)

Зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, творчі відрядження.

17. Підсумкове заняття (4 години)

Підсумкове заняття можна провести у формі індивідуального звіту журналіста.


Навчально-тематичний план

Початковий рівень

2-й рік навчання

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття

4

2

2

2

Історія газети

4

4

-

3

Етапи написання журналістського твору

10

2

8

4

Інформаційні жанри журналістики

6

4

2

5

Інформація та інформаційна замітка

12

4

8

6

Інтерв’ю як інформаційний жанр журналістики

12

2

10

7

Репортаж

12

2

10

8

Звіт

8

2

6

9

Художньо-публіцистичні жанри журналістики

6

2

4

10

Життєвий факт і авторська думка

12

2

10

11

Нарис. Різновиди нарисів.

30

6

24

12

Гумореска

12

2

10

13

Творчі зустрічі

12

-

12

14

Підсумкове заняття

4

-

4

 

Всього

144

34

110

 


Зміст програми

На другому році навчання діти продовжують знайомство з журналістською справою, з особливостями роботи журналіста, знайомляться  з історією газети та з жанровими особливостями журналістики.

  1.               Вступне заняття (4 години)

Знайомство з планом роботи на рік. Підготовка до заходу «День відкритих дверей у школі журналістики Strong Words.

2. Історія газети (4 години)

Походження слова «газета», поняття «преси». Роль преси в житті суспільства. Газети державні, обласні, міські. Екскурсія у друкарню.

  1.               Етапи написання журналістського твору (10 годин)

Визначення етапів написання журналістського твору: виникнення задуму, теми, основної думки, добір фактів, складання плану, написання матеріалу, редагування, доопрацювання. Правило «трьох запитань»: про що матеріал, кому він адресований, кому і чим він може бути корисний. Схема побудови матеріалу.

Заголовок і підзаголовок. Функції заголовка. Типи заголовків. Прийоми підвищення експресії. Використання приказок, крилатих виразів, афоризмів.

Практична робота

Творча робота «Місто мого дитинства».

  1.               Інформаційні жанри журналістики (6 годин)

Поняття про інформаційні жанри. Коротка характеристика замітки, звіту, репортажу, інтерв’ю.

Ознаки новини.

Практична робота

Знаходження у газетах матеріалів інформаційних жанрів.

  1.               Інформація та інформаційна замітка (12 годин)

Визначення поняття «новина». Визначення понять «інформація» і «інформаційна замітка». Їх особливості: новизна, актуальність, достовірність, оперативність. Літературне оформлення замітки.

Практична робота

Написання інформаційних заміток на шкільні теми.

  1.               Інтерв’ю як інформаційний жанр журналістики (12 годин)

Визначення поняття «інтерв’ю». Інтерв’ю – один з найпоширеніших жанрів журналістики. Різновиди інтерв’ю: інтерв’ю- монолог, інтерв’ю-діалог, інтерв’ю-замальовка, прес-конференція, інтерв’ю-анкета.

Практична робота

Складання опорного переліку базових запитань для умовного інтерв’ю із обраним респондентом.

  1.               Репортаж (12 годин)

Специфіка жанру. Його можливості. Особливість журналіста в репортажі. Популярність репортажів. Важливіші особливості репортажу:

  • ефект присутності (описування обстановки, погоди тощо);
  • динаміка описування та емоційність;
  • використання мовних засобів (метафора, порівняння, прислів’я);
  • авторське «я»;
  • наявність прямої мови;
  • використання дієслів у теперішньому часі.

         Практична робота

Визначення теми власного репортажу. Збір матеріалу для його написання. Аналіз написаних репортажів з погляду дотримання жанру, використання фактів, змісту, форми, задуму і мовного оформлення.

  1.               Звіт (8 годин)

Звіт як докладна розповідь, інформація про якусь подію. Види звітів: стислий та розгорнутий. Комплектування подій у звіті.

Практична робота

Звіт про шкільне свято.

  1.               Художньо-публіцистичні жанри журналістики (6 годин)

Особливості художньо-публіцистичних жанрів. Публіцистика як вид літературної творчості. Стисла характеристика художньо-публіцистичних жанрів: нарису, замальовки, етюду, гуморески.

Практична робота

Написання творчої роботи «Портрет мого міста».

 10. Життєвий факт і авторська думка (12 годин)

Місце факту у матеріалах різних жанрів. Вплив авторської думки на реальні факти.

Практична робота

Знаходження впливу авторської думки у газетних публікаціях.

  1.          Нарис. Різновиди нарисів (30 годин)

Нарис як художньо - публіцистичний твір оповідного характеру. Різновиди нарисів: портретний, проблемний, подорожній, науково-популярний, нариси за тематикою шкільного життя тощо. Сюжетні і описові нариси. Герої нарису. Особливості написання нарису.

Практична робота

Написаня нарисів: «Наш видатний земляк», «Ліна Костенко –душа сучасності», «Людина – легенда».

  1.          Гумореска (12 годин)

Гумореска як невеликий прозовий чи віршований твір про кумедну пригоду або рису характеру. Історія жанру. Прийоми написання. Побудова гуморески на вигаданих фактах, які мають життєву аналогію.

Практична робота

Складання гуморесок з шкільного життя.

13. Творчі зустрічі (12 годин)

Зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, творчі відрядження.

14. Підсумкове заняття.

Підсумкове заняття можна провести у формі індивідуального звіту юнкора.

 

Навчально-тематичний план

Основний рівень

3-й рік навчання

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття

4

2

2

2

Функції журналістики

4

4

-

3

Журналістська етика

4

4

-

4

Вступ до історії журналістики

8

8

-

5

Вітчизняна журналістика

8

8

 

6.

Розвиток журналістики в Камя’нському . Видатні журналісти Кам'янського.

14

8

6

7

Формування журналістських жанрів

6

6

-

8

Жанрові особливості журналістики

8

2

6

9

Методи збору інформації. Джерела інформації

10

4

6

10

Особливості роботи журналіста в друкованих виданнях

4

4

-

11

Процес написання журналістського матеріалу

20

6

14

12

Художньо-публіцистичні жанри журналістики

4

2

2

13

Замальовка

10

2

8

14

Етюд

10

2

8

15

Нарис

20

4

16

16

Подорожні замітки

10

2

8

17

Есе

10

2

8

18

Фейлетон

8

2

6

19

Пародія

6

2

4

20

Газетний штамп. Канцеляризм

4

2

2

21

Прийоми побудови заголовків

6

2

4

22

Творчі зустрічі

32

-

32

23

Підсумкове заняття

6

-

6

 

Всього

216

78

138

 

Зміст роботи

На третьому році навчання діти продовжують знайомство з журналістською справою, з особливостями роботи журналіста, з жанровими особливостями журналістики, вивчають історію вітчизняної та зарубіжної журналістики, закінчують вивчення художньо-публіцистичних жанрів.

  1.               Вступне заняття  ( 4 години)

Знайомство з планом роботи на рік. Виставка-звіт літніх робіт вихованців.

  1.               Функції журналістики (4 години).

Інформаційна та комунікативна функції журналістики.

3. Журналістська етика (4 години)

Поняття журналістської етики. Кодекс професійної етики українського журналіста. Моральна відповідальність журналіста.

  1.               Вступ до історії журналістики ( 8 годин)

Як і чому виникла журналістика? Пражурналістські явища. Ранні етапи розвитку преси.

Журналістика XX століття.

Екскурс до історії зарубіжної журналістики.

  1.               Вітчизняна журналістика (8 годин)

Народження української преси. Українська журналістика XIX століття. Швидкий розвиток української преси на початку XX століття.

6. Розвиток журналістики в Камя'нському  Видатні Кам'янчани  (14 годин)

Практична робота

Підготовка доповідей та рефератів «Перші газети в Камя’нському». Формування журналістських жанрів (6 годин)

Розвиток формування системи журналістських жанрів з часів виникнення ЗМІ. Історія виникнення жанрів.

8. Жанрові особливості журналістики (8 годин)

Жанри журналістики як різноманітні форми відображення дійсності. Ознаки жанрів. Композиція, структура, сюжет, образні засоби, творчі прийоми, мова і стиль викладу.

Три групи жанрів за специфічними ознаками та рисами: інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні.

Практична робота

Знаходження у газетах матеріалів різних жанрів.

9. Методи збору інформації. Джерела інформації (10 годин)

Метод спостереження, робота з документами, метод інтерв’ю. Практичні поради юнкорам щодо використання різних методів збору інформації. Джерела новин: оголошення , реклама, свідчення людей, листи до редакції, спостереження на вулицях міста тощо.

Практична робота

Аналіз газетних публікацій з точки зору застосування різних методів збору інформації.

Написання творчої роботи про один з творчих колективів Будинку творчості. 

10. Особливості роботи журналіста в друкованих виданнях (4 години)

Сучасна інформаційна система. Центральні та місцеві друковані видання. Структура газети. Обов’язки і права працівників газети.

11. Процес написання журналістського матеріалу (20 годин)

Початок роботи над матеріалом. Стадії впливу матеріалу на аудиторію. Поетика журналістського твору. Прийоми утримання читацької аудиторії. Роль композиційної побудови твору. Основні закони побудови сюжету. Поняття про сюжет. Поняття про конфлікт у творі.

Потреби людини в отриманні інформації.

Практична робота

Написання творчих робіт та аналіз публікацій газет.

12. Художньо-публіцистичні жанри журналістики (4 години)

Публіцистика як вид літературної творчості. Історія розвитку публіцистики. Завдання публіцистики. Об’єкт та предмет дослідження публіциста. Стислий огляд художньо-публіцистичних жанрів.

Практична робота

Написання нарису «Улюблений твір».

  1.          Замальовка (10 годин)

Визначення поняття «замальовка». Мета замальовки. Стержень замальовки. 

Практична робота

Написання замальовок «Вчинок мого товариша», «Майбутня професія, складний вибір».

  1.          Етюд (10 годин)

Визначення поняття «етюд». Етюди про природу, мистецтво.

Практична робота

Написання етюдів «Ранок», «Сумний день».

  1.          Нарис (20 годин)

Герої нарису. Види нарисів.

Практична робота

Написання портретних та сюжетних нарисів.

16. Подорожні замітки (10 годин)

Визначення поняття «подорожні замітки». Особистість автора подорожніх заміток. Подорожній нарис.

Практична робота

Написання подорожніх заміток.

17. Есе (10 годин)

Визначення поняття «есе». Історія розвитку жанру. Прийоми написання есе.

Практична робота

Написання есе «Найщасливіший день у моєму житті».

18. Фейлетон (8 годин)

Розвиток жанру. І Ільф, Є. Петров. Гумор та сатира. Фейлетон як синтез трьох складників: публіцистичного, сатиричного, художнього. Історія жанру. Ознаки фейлетону. Фактична основа фейлетону. Прийоми написання. Фейлетоні образи.

Практична робота

Написання фейлетону на шкільну тему.

  1.          Пародія (6 годин)

Визначення жанру пародії. Історія жанру. Прийоми написання.

Практична робота

Складання пародій для шкільного клубу веселих та кмітливих.

  1.          Газетний штамп. Канцеляризм ( 4 години)

Культура мови – складова загальної культури людини. Уникнення у мовній практиці канцеляризмів.

Практична робота

Аналіз газетних публікацій щодо знаходження газетних штампів.

  1.          Прийоми побудови заголовків (2 години)

Основні прийоми та приклади побудови заголовків. Приклади заголовків.

Практична робота

Аналіз заголовків газет.

  1.          Творчі зустрічі (32 години).

Екскурсії, зустрічі з цікавими людьми з метою написання творчих робіт.

  1.          Підсумкове заняття (6 годин)

Проводиться у формі іспиту (теорія та написання творчої роботи).

 

Навчально-тематичний план

Основний рівень

4-й  рік навчання

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття

4

2

2

2

Журналістська творчість як особливий вид діяльності

28

14

14

3

Майстерність журналіста

20

10

10

4

Аналітичні жанри журналістики

4

2

2

5

Кореспонденція

12

2

10

6

Стаття

10

2

8

7

Коментар

4

2

2

8

Рецензія

16

2

14

9

Майстерня журналістських жанрів.

50

6

44

10

Телевізійна журналістика

16

6

10

11

Мова газети

24

12

12

12

Правові основи журналістики

8

6

2

13

Творчі зустрічі

14

 

14

14

Підсумкове заняття

6

 

6

 

Всього

216

66

150

 

 

Зміст роботи

На четвертому році навчання діти продовжують знайомство з журналістською справою та з жанровими особливостями журналістики, вивчають аналітичні жанри журналістики та основні поняття культури мови.

  1.               Вступне заняття  (4 години)

Ознайомлення з тематичним планом і метою роботи. Виставка-звіт літніх робіт вихованців.

  1.               Журналістська творчість як особливий вид діяльності (28 годин)

 Інформаційно-комунікативна діяльність. Засоби масової інформації в сучасному світі. Поняття «комунікація», «масова комунікація». Місце і роль ЗМІ в суспільстві. Чи є засоби масової інформації «четвертою владою»?

 Поняття про творчість. Журналістська творчість. У чому творча суть людини? Чому творчість розглядається як вища форма праці? Чи можна вважати журналістику спеціалізованою областю творчої діяльності? Що важливіше для успішної кар’єри в журналістиці: творчі здібності чи професійні навики?

Організаційна робота журналіста. Які місце і роль організаційної діяльності в роботі журналіста? Редакційний колектив, його склад і структура. Для чого необхідний сприятливий психологічний клімат у редакції?

Практична робота

Підготовка усного журналу «Журналіст – це професія чи покликання», ділова гра «Якщо я б був редактором», прес-конференція з представниками преси та телебачення, круглий стіл «Кому потрібна жовта преса?», «Як створити газету?», конкурс на кращий редакційний коллектив.

  1.               Майстерність журналіста  (20 годин)

 Стиль статті. Поняття про стиль. Стильова різноманітність.

Психологія журналістики. Основи психології спілкування. Імідж. Невербальне спілкування. Ефективне слухання. Особливості сприйняття інформації.

Практична робота

Проведення тесту «Чи володієш ти творчими здібностями?», вправи на розвиток уміння розуміти відчуття і емоції інших людей, розвиток навиків ефективного слухання. Написання творчих робіт «Сила слова», «Доброта врятує світ».

  1.               Аналітичні жанри журналістики (4 години)

Особливості аналітичних жанрів. Стислий огляд кореспонденції, коментаря, статті, кореспондентського розслідування, критичної замітки, рецензії, огляду.

Практична робота

Аналіз публікацій аналітичних жанрів.

  1.               Кореспонденція (12 годин)

Кореспонденція як один із найпопулярніших газетних жанрів. Найважливіші риси кореспонденції. Типи кореспонденції.

Практична робота

Написання аналітичної та інформаційної кореспонденції.

  1.               Стаття (10 годин)

Поняття про статтю. Види статей. Роль факту у написанні статті.

Практична робота

Написання статті «Моя друга домівка».

  1.               Коментар (4 години)

Поняття про коментар. Автор коментаря. Приводи для написання коментаря.

Практична робота

Написання коментарів до листів, надрукованих у молодіжних виданнях.

  1.               Рецензія (16 годин)

Визначення поняття «рецензія». Мета рецензії.  Об’єкт рецензії. Призначення рецензії. Типи рецензії.

Практична робота

Екскурсія до театру з метою написання рецензії на спектакль.

  1.               Майстерня журналістських жанрів (50 годин)

 Інформаційні жанри. Замітка, звіт, інтерв’ю, репортаж. Причини помилок при написанні новин. Схема побудови інформаційного повідомлення.

Аналітичні жанри. Критична замітка, кореспонденція, коментар, рецензія.

Художньо-публіцистичні жанри. Замальовка, етюд, нарис, фейлетон, гумореска.

Практична робота

Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

Замітка:  інформаційна, на дискусійну тему, з елементами художнього опису.

Звіт: прямий, короткий, тематичний.

Інтерв’ю : монолог, діалог, інтерв’ю-замальовка.

Репортаж: звітний, репортаж-роздум, репортаж-інтерв’ю.

Критична замітка.

Кореспонденція: інформаційна, аналітична.

Рецензія: рецензія-нарис, рецензія-інтерв’ю, рецензія-замітка.

Замальовка: пейзажна, портретна.

Етюд.

Нарис: сюжетний, описовий.

Фейлетон. Гумореска.

  1.          Телевізійна журналістика ( 16 годин).

Історія розвитку тележурналістики. Специфіка роботи тележурналіста. Місце телебачення у системі ЗМІ.  Класифікація телевізійних програм. Методика підготовки телепередач. Перспективи розвитку телебачення.

Екскурсія на телестудію.

Практична робота

Виконання творчого завдання на телестудії.

  1.          Мова газети (24 години)

Робота журналіста над словом. Авторський «почерк». Заголовки. Рубрики. Розбивка тексту на абзаци. Публіцистичний стиль мови. Основні якості мови.

Практична робота

Конкурси на кращий заголовок, рубрику, тему. Аналіз матеріалів відомих журналістів, знаходження авторського «почерку».

  1.          Правові основи журналістики (8 годин)

Свобода друку. Закони про ЗМІ. Норми професійної етики журналіста.

Особливості журналістської праці. Права та обов’язки журналіста.

Практична робота

Ділова гра «Незалежність мас-медіа: чи залежність ? від чого?».

  1.          Творчі зустрічі (14 годин)

Культпоходи у музеї, на художні виставки, театральні вистави, концерти, зустрічі з цікавими людьми.

  1.          Підсумкове заняття (6 годин).

Проводиться у формі іспиту (теорія та написання творчої роботи).


Навчально-тематичний план

5-й  рік навчання

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Вступне заняття.

4

2

2

2

Журналістська етика, професійна культура

10

4

6

3

Українська мова і культура мовлення

80

30

50

4

Граматичний практикум

18

 

18

5

Загальні питання журналістської творчості та редакційно-видавничої справи.

22

10

12

6

Особливості роботи журналіста у друкованих виданнях, на радіо, телебаченні, інтернет-сайтах

20

4

16

7

Інтернет як один із засобів масової інформації

6

3

3

8

Взаємодія з професійними творчими журналістськими колективами

20

-

20

9

Творчі зустрічі

30

-

30

10

Підсумкове заняття

6

-

6

 

Всього

216

53

163

 


Зміст роботи

На п’ятому році навчання діти продовжують знайомство з журналістською справою, особливостями роботи журналіста у різних ЗМІ, вивчають основні поняття культури мови та мовного етикету, проходять активну практику у редакціях місцевих газет.

  1.               Вступне заняття (4 години)

Ознайомлення з тематичним планом і метою роботи. Огляд виставки-звіту літніх робіт вихованців.

  1.               Журналістська етика, професійна культура (10 годин)

Свобода слова і її законодавчі гарантії в Україні. Утвердження свободи слова як процес підвищення рівня цивілізованості суспільства.

Журналістська етика.

Інформаційна агресія: форми прояву, наслідки і відповідальність.

Практична робота

Круглий стіл з представниками громадських організацій.

  1.               Культура мови ( 60 годин)

Основні етапи розвитку української мови.. Форми існування національної мови.

Основні якості мови: змістовність, виразність, зрозумілість, чистота, багатство і різноманітність.

Мовна норма. Варіантність норми. Формування норм літературної мови. Норми літературної мови. Мовний етикет.

Практична робота

Вправи на розвиток культури мови.

  1.               Граматичний практикум (18 годин)

Написання диктантів українською і російською мовами. Аналіз помилок. Повторення правил. Робота зі словниками. Коригування написаних матеріалів.

5. Загальні питання журналістської творчості та редакційно-видавничої справи (22 години)

Журналістика і журналіст. Завдання сучасної журналістики.

Сучасна інформаційна система.

Поняття редакційно-видавничого процесу. Поліграфія та видавнича справа на сучасному етапі.

Практична робота

Підготовка доповідей та рефератів.

6. Особливості роботи журналіста у друкованих виданнях, на радіо, телебаченні, інтернет-сайтах (20 годин)

Характеристика засобів масової інформації як медіоносіїв. Подача інформації в пресі, на радіо, телебаченні. Закон України «Про інформацію». Ідеологія комунікації. Політична влада і журналістика. Інформаційні агентства.

Практична робота

Підготовка доповідей та рефератів.

  1.               Інтернет як один із засобів масової інформації (6 годин)

Журналістика і Інтернет. Інтернет-ЗМІ: основні функції та особливості. Інтернет-сайти служби новин України. Як написати статтю для Інтернета?

Практична робота

Підготовка доповідей, рефератів, написання творчих робіт для інтернет-сайтів.

  1.               Взаємодія з професійними творчими журналістськими колективами (20 годин)

Зустрічі із редакційними колективами обласних та місцевих газет, з представниками обласного радіо та телебачення. Виконання завдань редакцій.

  1.               Творчі зустрічі (30 годин)

Культпоходи у музеї, на художні виставки, театральні вистави, концерти, зустрічі з цікавими людьми.

10. Підсумкове заняття (6 годин)

Проводиться у формі іспиту (теорія та написання творчої роботи).

 


 

План індивідуальної роботи  блог, сайт чи газета.

 

з\п

Тема

Кількість годин

Разом

Теорія

Практика

1

Розподіл обов’язків членів редколегії

2

-

2

2

Планування

10

2

8

3

Збір матеріалу

42

-

42

4

Підбір ілюстрацій

12

2

10

5

Редагування матеріалів

56

6

50

6

Коректура

30

6

24

7

Обговорення підготовлених випусків

16

-

16

8

Робота з інформацією та коментарями

12

-

12

 

Всього

180

16

164

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. . Михайлів І.Л. Історія української журналістики: навч. пос.для вузів.-2000.
  2. Москаленко А.З. Вступ до журналістики.- К.: Школяр,1997.
  3. Журбина Е.И. Теория и практика художественно-публицистических жанров. Очерк. Фельетон. - М.: Мысль, 1969.
  4. Український правопис / НАН України, Інститут мовознавства ім. О.О.Потебні; Інститут української мови. – К.: Наукова думка, 2004. – 240 с.
  5. Пономарів О. Культура слова: Мовностилістичні поради: Навч. посібник. 2-ге вид., стереотип. – К.: Либідь, 2001.
  6. Пономарів О.Д. Стилістика сучасної української мови: Підручник. – 3-тє вид., перероб. і доповн. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2000.
  7. Сучасна українська мова: Підручник / О.Д. Пономарів, В.В. Різун, Л.Ю. Шевченко та ін.; За ред. О.Д.Пономарева. – К.: Либідь, 1997.
  8. Різун В.В., Трачук Т.А. Нарис з історії та теорії українського журналістикознавства: Монографія. – К.: Київський університет, 2005.
  9. Іванов В.Ф. Теоретико-методологічні основи вивчення змісту масової комунікації. – К.: Київ. ун-т, 1996.
  10.                Потятиник Б.В. Медіа: ключі до розуміння. – Львів: ПАІС, 2004.
  11.                Українське журналістикознавство. Дисертаційні дослідження 1982 – 2000 рр.: Бібліографічний покажчик / Укладач Б.І. Черняков. – К.: Ін-т журн. Київ. ун-ту, 2000.
  12.                Лизанчук В.В., Кузнєцова О.Д. Методи збирання і фіксації інформації в журналістиці: Навчальний посібник. – К., 1991.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Svetlana Spotar
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 квітня 2021
Переглядів
1038
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку