Навчальний посібник "Дієслово"

Про матеріал

https://sway.office.com/KpKDP9tb7MW6LHnu?ref=Link&loc=mysways

Електронний навчальний посібник «Дієслово»

Мета: створення електронного посібника, який дасть змогу пояснити учням тему, розширити й поглибити знання про дієслово

Актуальність:

Для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти під час дистанційної та змішаної форм навчання виникає необхідність створювати такі засоби навчання, які допоможуть урізноманітнити освітній процес.

Електронний посібник являє собою доповнення до шкільного підручника, є доповнення до інструментарію взаємодії учителя й здобувача освіти. Виконує такі функції:

Інформаційну;

Самоосвіти;

Розвиваючу;

Систематизуючу;

Закріплення.

Саме тому така форма роботи з учнями допоможе реалізувати більшість ключових компетентностей.

Виконано в додатку Microsoft Sway із застосування ресурсів Google Форми та LearningApps.org

Перегляд файлу

image 

Навчальний посібник "Дієслово"

image

Мета:  

дізнатися, що таке дієслово, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчитися

знаходити дієслова в реченнях; визначати граматичні ознаки дієслів, належність їх до дієвідміни; правильно вживати дієслова у писемному й усному мовленні

image

image

1. Прочитайте вірш Галини Гордасевич. Поставте питання до виділених слів. Що вони називають? Звіртеся з поданим нижче правилом.

image

image

Хрущі над вишнями гудуть,

В саду дрімають сонні вишні, А матері до хвірток вийшли Поглянуть, чи сини ідуть.

Як легко матерям зітхати!

Сягнувши далей і висот,

Сини вертаються. І от

Сім’я вечеря коло хати.

Вже соловей завів своє

Десь у гущавині вишневій,

А у високім чистім небі

Вечірня зіронька встає.

І от поснули вже сини.

А в матерів нові турботи.

Весь вік готові ждать вони

Синів із мандрів чи з роботи, Лиш щоб ніколи — із війни.

2. Із яким твором перегукується прочитаний вами вірш, хто автор?

image

1   - Тарас Шевченко "Садок вишневий коло хати"

image

 

ДІЄСЛОВО — самостійна частина мови, що називає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що роблять? що зроблять? що робили? що зробили?

тощо. Дієслова мають такі граматичні категорії: час, число, особу, рід, вид, спосіб. У реченнях дієслова найчастіше виконують роль присудків

image

Embed://<iframe

src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScQVh9wYOD8B7WgIEOHt661VyjHCZ8s91uwB_yF

01xyKB2jgg/viewform?embedded=true" width="700" height="520" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

image 

2   - Форми дієслова

image 

3   - Особові форми дієсловаЗВЕРНИ УВАГУ!

Дієслова на -ть, -ться пишуть зі знаком м'якшення: вивчають, пишаються.

Дієслова на -ш, - шся пишуть без знака м'якшення: вивчаєш, пишаєшся

Перевір себе! Перейди за покликанням або скористайся QR-кодом і розподіли дієслова за формами

https://learningapps.org/watch?v=pxr21v6xt20

image 

 

image 

У першому стовпчику дієслова відповідать на питання  що робити? У другому - що зробити?

image 

4   - Запам'ятай!

Дієслова: читати, писати, малювати, іти - недоконаного виду.  

Дієслова: прочитати, написати, намалювати, прийти - доконаного виду.

image

Embed://<iframe

src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeJShd25C1daVKl9bcUmwNsmtiLN2tzFyjHAd05Lu

image

Cf4fKkmg/viewform?embedded=true" width="640" height="1372" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

image 

5   - Час дієслова

image

image 

6   - Перевір себе! Перейди за покликанням https://learningapps.org/display?v=pm98vszo320

або скористайся QR-кодом і склади пазл. Спочатку вибери час дієслова, а потім відкрий ті частини пазлу, на яких

записані дієслова вибраного часу

image 

7   - Дієвідміни дієслів

image 

Embed://<iframe

src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdyiupaQn7ubBbrW5z1jNNTJKeECMwgGaBWVt5C UUW09C7fZQ/viewform?embedded=true" width="640" height="1372" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

image 

8   - Способи дієслів

image 

Творення дієслів умовного способу  

Дієслова умовного способу творяться за допомогою частки б/би. Ця частка пишеться окремо від дієслів. Якщо дієслово закінчується на приголосний, то вживаємо частку би: написав би, якщо на голосний - б: написала б.

ЗАПАМ'ЯТАЙ! 

Частка б/би може стояти після дієслова: Кудись у далеч невідому злетіла б я із журавлями (О. Лятуринська).

Частка б/би може стояти перед дієсловом: Він би робив, та рукава болять (Народна творчість).

Частка б/би може бути відділена від дієслів іншими словами: Люди чомусь не так швидко ростуть, як би їм хотілося (М. Стельмах).

Творення дієслів наказового способу

image 

Embed://<iframe

src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdi7IJ2S3oiyXDIfEdWHC6yTHmxuQ0FaFCHFCRcnR oR3kzhWg/viewform?embedded=true" width="640" height="1920" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

Не забувай про чистоту власної мови. Чи завжди правильно ти вживаєш форми  часу та способу дієслів? Переглянь відео!

image 

https://youtu.be/rzIYwUHsFdU Способи творення дієслів:  

Дієслова творяться від дієслів (писати → написати), іменників (обід → обідати), прикметників (червоний → червоніти), числівників (два → подвоїти),займенників (ви → викати).

Найуживаніші способи творення дієслів такі:

        префіксальний: записати ← писати, стиснути ← тиснути;

        суфіксальний: учителювати ← учитель, записувати ← записати;

        префіксально-суфіксальний: покращувати ← кращий, приспівувати ←співати.

Складні дієслова найчастіше утворюються від складних іменників: вільнодумствувати ← вільнодумство; добродіяти ← добродій.

Embed://<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdIbaVBXsEUfbzVDi-

7U7jIDdXuXfOROK-zK-ZpE1EwSXZtRQ/viewform?embedded=true" width="640" height="1054" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

image

Написання частки не

РАЗОМ: 

image

image

1.      Якщо без не дієслово не вживається: нехтувати, незчутися, ненавидіти.

2.      Якщо дієслово має префікс недо-: недочувати, недобачати 

image

image

ОКРЕМО:  у всіх інших випадках

 

РОЗРІЗНЯЙ! 

image

image

        Немає (нема) - присудкове слово: У мене жодних претензій нема до Долі - моєї обраниці (Ліна Костенко).

        Не має - дієслово ІІІ особи однини теперішнього часу: Секунди не мають виміру – це тільки удари серця (Юрій Іздрик).

image

ЗАПАМ'ЯТАЙ! 

Написання деяких дієслів з не залежить від лексичного значення.

РАЗОМ:

неславити = ганьбити непокоїтися = хвилюватися нездужати = хворіти

ОКРЕМО:

не славити = не прославляти не покоїтися = не бути похованим не здужати = не змогти 

Embed://<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSditbVOpKD-aw9RK8_bbq8j4ysGOH2tC-V6MHaYw5iXtzZBw/viewform?embedded=true" width="640" height="1672" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

Підсумкове завдання. Перевір себе! Заповни форму.

Embed://<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjS-aXp31YYZSXfDovhcr4WXoyKWheUuj0iBYqKOQtnfALQ/viewform?embedded=true" width="640" height="4764" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Завантаження…</iframe>

pdf
Додано
6 грудня 2020
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку