Посібник розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використаний як додатковий матеріал для учнів на уроки. Він складається з двох тем. Кожна тема має таку структуру:
Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
І семестр
Любий друже!
Ти розпочинаєш вивчати новий предмет – економіку. Через вивчення цієї науки ти зрозумієш основні економічні закони, зможеш запобігти непотрібним витрачанням грошей і часу, навчишся діяти у світі обмежених ресурсів і робити правильний громадянський вибір. І в цьому тобі допоможе цей посібник. Він складається з двох блоків, кожен з яких містить уроки розбору матеріалу блоку, уроки фронтального опрацювання матеріалу, практичні роботи, які позначені значком .
Будь уважний, активний і наполегливий, не лінуйся і таким чином принесеш радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні економіки!!!
Урок №1
БЛОК №1
Основи економічного життя суспільства
Світ надто великий, аби задовольнити людську потребу,
але надто малий, аби задовольнити людську жадобу
М.Ганді
Питання:
Література:
Крупська Л.П. Економіка. 11 клас. Рівень стандарту. Академічний рівень: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Видавництво «Ранок», 2011. – Теми 1, 2, ст. 5 -42.
Радіонова І.В. Економіка (рівень стандарту, академічний рівень). 11 клас. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. – Теми 1,2, ст. 4 – 33.
І. Взаємозв’язки економічних процесів та явищ
1.1. Економіка – це наука про використання людиною обмежених виробничих ресурсів для виготовлення різноманітних товарів і послуг і подальшого їх розподілу між людьми та різними групами суспільства з метою споживання.
1.2. Економічними суб’єктами є:
- домогосподарства;
- підприємницький сектор;
- державний сектор;
- зовнішній сектор.
Економічними об’єктами є все те, чим володіють економічні суб’єкти.
1.3. Основними чинниками, які визначають предмет економіки, є безмежні людські потреби та обмежені ресурси.
1.4. Мета економічної діяльності: Що? Як? Скільки виробляти?
1.5. Для здійснення процесу виробництва необхідно мати економічні або виробничі ресурси:
1. Земля – природничі ресурси, земельні ділянки, ліси, корисні копалини, тобто все те, що людина бере з навколишнього середовища і перетворює;
2. Праця – здатність людини до продуктивної діяльності, основними складовими якої є здоровʼя, розумові та фізичні здібності, професійні навички.
3. Капітал – ті елементи виробництва, що частіше є результатом попередньої праці людини і протягом тривалого часу використовуються на виробництві: обладнання, верстати, автомобілі тощо;
4. Підприємницькі здібності – здатність людини приймати організаційні та управлінські рішення, що стосуються поєднання факторів виробництва з метою створення товарів та послуг, отримання прибутків при умові економічної відповідальності.
1.6.Виділяють наступні фактори використання ресурсів (фактори виробництва):
Виробництво – це цілеспрямована діяльність людей, результатом якої є створення благ, що задовольняють різноманітні потреби.
Обмін – це відносини, завдяки яким речі та послуги рухаються від виробників до споживачів.
Розподіл – формування доходів підприємця чи робітника, службовця чи власника земельної ділянки, банкіра чи держави.
Споживання – використання доходів і реалізація тих корисних ознак, що їх мають речі та послуги.
1.7.Економічна ефективність – це такий стан економіки, за якого збільшення виробництва одного товару можливе тільки за рахунок зменшення виробництва іншого товару.
ІІ. Раціональна економічна поведінка споживача та виробника
2.8. Всі блага, які оточують людину, поділяються на економічні та неекономічні. Економічні характеризуються обмеженістю та коштовністю, неекономічні – необмеженістю та безкоштовністю.
2.9. Потреби – прояв необхідності певних благ, бажання володіти ними, відчуття нестачі, якщо бажання залишається незадоволеним.
Найбільш поширеною є ієрархічна класифікація потреб за А.Маслоу – піраміда потреб Маслоу:
5. Потреба у самореалізації
4. Потреби у визнанні та повазі суспільства:
3. Соціальні потреби
2. Потреби у безпеці (інстинкт самозбереження)
1. Фізіологічні потреби
2.10. Корисність споживчого блага – задоволення, що одержує споживач товару або послуги.
Загальна корисність (TU) – це задоволення, що людина одержує від споживання товару або послуги в даному обсязі (кількості). Загальна корисність збільшується по мірі того, як людина споживає все більше кількість товару, але з все меншою швидкістю.
Гранична корисність (MU) – це корисність додаткової одиниці блага, що набувається споживачем. У міру споживання гранична корисність спадає.
2.11. Закон спадної граничної корисності: в одному безперевному процесі споживання корисність наступної одиниці блага, що споживається, спадає.
2.12. Альтернативна вартість товару – це те, від чого слід відмовитись, щоб отримати бажане.
Урок №2
«Ми стільки матимемо, скільки знаємо.
Знання – сила»
Френсіс Бекон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Обмеженість ресурсів та безмежність потреб
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. У вас на парті є аркуш паперу, олівці, ножиці, маркери. Вам необхідно вирішити:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Урок №3
«Хочеш бути розумним,
навчися розумно запитувати, уважно слухати,
спокійно відповідати і переставати говорити,
коли немає що сказати»
І. Лафатер, Швейцарія, ХVІІ ст.
Фронтальне опрацювання матеріалу
Виробничі ресурси. Виробництво та продукт економічної діяльності
І. Робота над засвоєнням понять, означень, правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1 – 1.7 блоку №1 та дайте відповіді на питання:
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок, застосування правил
Завдання 2.
Накресліть схему в зошиті, заповніть пропуски «Структурні елементи виробництва».
Структурні елементи виробництва
2)Як підвищити ефективність виробництва?
Завдання 3.
3.1. Скласти схему «Фактори виробництва»
3.2. Які доходи отримують від використання різних видів економічних ресурсів?
ІІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування задач
Завдання 4.
Визначте до якої категорії економічних ресурсів (факторам виробництва) відносяться:
Завдання 5.
Сімейне підприємство виробляє трикотажні вироби: светри і шапки машинного плетіння. Які засоби виробництва для цього потрібні:
Урок №4
«Своє серце зверни до навчання,
а свої уші – до розумних речей.»
Книга приповістей
Соломонових 23:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Споживач як головний суб’єкт сучасної економіки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2. Відгадай фізіологічні потреби людини
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом, як назвати,
Щоб гостей почастувати?
Можем бігати, стрибати,
А вночі ми безпорадні,
Бо лягають ноги спати.
Завдання 3.
Уявіть, що ви в Арктиці.
Головні потреби: 1. 2. 3.
Другорядні потреби: 1. 2. 3.
Головні потреби: 1.______________2._______________3.________________
Другорядні потреби: 1.______________2._______________3.____________
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Дмитро дуже полюбляє морозиво. Задоволення від споживання він оцінює так: першої порції – 10 ютилів, другої – 8 ютилів, третьої – 6 ютилів, четвертої – 4 ютили, п’ятої – 3 ютилі, шостої – 1 ютиль, сьомої - –1 ютиль. Заповніть таблицю та визначте загальну корисність (TU) та граничну корисність (MU) його споживання. Побудуйте графіки загальної та граничної корисності споживання морозива.
Товар |
Виробничі можливості |
||||
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
Цукерки, т |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
Печиво, т |
0 |
4 |
7 |
9 |
10 |
Урок №5
«Я не терпів поразок. Я просто знайшов
10000 способів, які не працюють»
Томас Едісон
ПРАКТИЧНА РОБОТА №1
Структура споживання родин з різним рівнем доходів
МЕТА:
ХІД РОБОТИ
Закон Енгеля
У XIX сторіччі німецький статистик Ернст Енгель дослідив залежність між зростанням доходів населення і питомою вагою витрат на різні потреби. На його думку, чим бідніша сім'я, тим більша частка всіх витрат виділяється на придбання продуктів харчування. В міру зростання доходів родини питома вага витрат на харчування скорочується, частка витрат на житло, комунальні послуги, одяг може не змінюватися, а питома вага всіх
інших витрат збільшується.
Таблиця 1.1.
Структура сукупних витрат домогосподарств України із різними середньодушовими загальними доходами
(у середньому за місяць у розрахунку на одне домогосподарство)
Середньо-душові доходи на місяць |
Усі витрати на одне домогос-подарство в місяць, гривень |
Відсоток до загального обсягу витрат |
|||
Продовольчі товари (включаючи алкогольні напої та тютюнові вироби) |
Непро-довольчі товари і послуги |
У тому числі оплата житла, комунальних продуктів і послуг |
Неспоживчі сукупні витрати |
||
Всього |
4448,66 |
54,8 |
38,8 |
9,8 |
8,1 |
до 480,0 |
1803,03 |
70,5 |
24,2 |
9,3 |
6,5 |
480,1-840,0 |
2264,43 |
63,6 |
33,3 |
9,3 |
4,0 |
840,1-1200,0 |
3152,29 |
62,1 |
34,5 |
9,4 |
5,7 |
1200,1-1560,0 |
3198,72 |
60,9 |
34,5 |
10,0 |
5,7 |
1560,1-1920,0 |
3781,37 |
58,9 |
35,9 |
9,9 |
6,3 |
1920,1-2280,0 |
4129,19 |
56,0 |
37,6 |
10,2 |
7,7 |
2280,1-2640,0 |
4869,22 |
55,5 |
38,9 |
9,9 |
7,1 |
2640,1 - 3000,0 |
5348,11 |
53,6 |
40,4 |
9,8 |
7,8 |
3000,1 - 3360,0 |
5762,48 |
52,4 |
41,0 |
9,7 |
8,5 |
3360,1 - 3720,0 |
6309,52 |
49,1 |
40,0 |
8,8 |
12,9 |
понад 3720,0 |
7569,17 |
44,5 |
45,3 |
9,5 |
13,2 |
Завдання 1. Проаналізуйте дані таблиці 1.1 і дайте відповіді на питання:
1) Як змінюється частка витрат на продовольчі товари українських домогосподарств залежно від зміни доходів? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Чи свідчать ці дані про те, що бідніші домогосподарства із доходами до 480 грн. на одного члена родини в місяць більше купують продуктів харчування, ніж родини із доходами понад 3720 грн. на місяць?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Середньодушові доходи |
Відсоток на продовольчі товари в складі загальних витрат |
Сума витрат на продовольчі товари |
До 480 грн. |
|
|
Понад 3720 грн. |
|
|
3) Чи свідчать ці дані про те, що багатші домогосподарства купують більшу кількість товарів_______________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Чи підтверджує структура витрат українських домогосподарств закон Енгеля? Якщо так, то наведіть приклади. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Завдання 2. Побудуйте стовпчикову діаграму частки витрат на харчування українських домогосподарств з різним рівнем доходів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70
60
50
40
30
20
10
480 840 1200 1560 1920 2280 2640 3000 3360 3720 понад
Завдання 3. Порівняйте дані про структуру витрат сімей у різних країнах світу, що наведені у таблиці 1.2.
Таблиця 1.2.
Дайте відповіді на питання:
2) Чи можна за питомою вагою витрат на харчування зробити висновок про доходи сімей в різних країнах?___________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Поясніть, чи справедливе таке твердження: «Кількість товарів і послуг, яку може купити родина, залежить виключно від рівня її доходу». ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок №1
Ринкова економіка
«Міцні знання – гарантія успіху»
Прислів’я
Питання:
Література:
Крупська Л.П. Економіка. 11 клас. Рівень стандарту. Академічний рівень: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – Х.: Видавництво «Ранок», 2011. Теми 3 – 5, ст..43 -109.
Радіонова І.В. Економіка (рівень стандарту, академічний рівень). 11 клас. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. – Теми 3 – 5, ст. 33 – 88.
2.14. Ринок праці – та частина ринкових відносин, в якій відбувається купівля-продаж здібностей людини до праці. Платою за використання цих здібностей є заробітна плата.
2.15. Ринок землі – ще один з видів ринків. Найціннішим природним ресурсом є земля. Рента – це плата за використання ресурсу, пропозиція якого жорстоко обмежена.
2.16. Ринок капіталів – та частина ринкових відносин, де відбувається надання та одержання грошових позик. Процес надання грошової позики називається кредитом. Платою за використання кредитних засобів виступає відсоток.
2.17. Грошовий ринок містить у собі купівлю-продаж національних та іноземних грошових одиниць. При купівлі-продажу однієї грошової одиниці в обмін на іншу встановлюється ціна, яка називається курсом валют.
2.18. Ринок інформації – та частина ринкових відносин, в якій відбувається обмін науково-технічною інформацією, яка використовується для виробництва товарів і послуг.
3.19. Підприємництво – це ініціативна, самостійна діяльність, яка ведеться на свій ризик і під свою відповідальність окремою людиною чи групою людей при виробництві продукції, виконанні робіт, послуг, з метою одержання прибутку.
Урок №2
«Любов виникає з любові; коли хочу,
щоб мене любили, я сам перший люблю»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Попит, пропозиція, ринкова ціна
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1 – 1.8 блоку №2 і дійте відповіді на наступні питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Використовуючи ст. 49 – 50 (ст.38), напишіть, які головні чинники впливають на попит:
1) ціна товару;
2) ________________________________________________;
3) доходи і кількість покупців;
4) ________________________________________________;
5) очікування покупців;
2.2. Використовуючи ст. 52 (ст. 41), визначте, які головні чинники впливають на пропозицію:
2.3. Що станеться з попитом на шоколадні цукерки в разі зростання доходів населення?
2.4. За даними таблиці виконати завдання:
1) побудувати графік попиту на яблука;
2) визначити можливі зміни кривої попиту, якщо:
а) прибутки споживачів зменшаться;
б) споживачі очікують зростання цін на яблука внаслідок неврожаю;
в) зросте ціна на інші фрукти.
2.5. Пропозицію на товар задано формулою . Визначте новий вид функції пропозиції, якщо: 1) уведено додатковий податок на виробництво продукції в розмірі 3 грн. з кожної одиниці товару; 2) надано дотацію виробникам у розмірі 20% від ціни продукції. Розв’язання проілюструйте графічно.
Урок №3
«Ніколи не пізно порозумнішати…»
Д. Дефо
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ринкова рівновага
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1. – 1.11 блоку №2 і дійте відповіді на наступні питання:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
, де ;
; ринкова ціна на електрочайники (грн.)
Завдання 3.
Відомо, що попит на товар задано формулою , а пропозицію , де - ринкова ціна (грн.), – попит (од.), – пропозиція (од.) Виконайте такі завдання:
а) введе податок з продаж у розмірі 1 грн. з кожної одиниці товару;
б) дасть дотацію виробнику у розмірі 1 грн. на одиницю товару.
Урок №4
«Роби сьогодні те, що інші не хочуть,
завтра будеш жити так, як інші не можуть»
Автор невідомий
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Практична робота №2
Визначення ціни ринкової рівноваги з врахуванням функцій попиту та пропозиції
1 варіант
Програма Д (1 – 3 бали)
Зміна попиту
Ситуація на ринку |
|
|
Ринок мобільних телефонів. Ціни на мобільний зв'язок підвищилися |
|
|
Ринок туристичних путівок. Початок літнього сезону, період відпусток |
|
|
Ринок цукру. Період збирання врожаю фруктів, домогосподарки консервують варення |
|
|
Ринок одягу з нейлону. У моду ввійшов одяг із натуральних тканин |
|
|
Зміна пропозиції
Ситуація на ринку |
|
|
Ринок електронних годинників. Технологія виробництва електронних годинників стала значно дешевшою |
|
|
Ринок шкіряних курток. Скоротився експорт шкіри з Китаю |
|
|
Ринок яловичини. Уряд увів дотації для виробників сільськогосподарської продукції |
|
|
Ринок «піратських» дисків. Набрав сили закон про захист прав інтелектуальної власності |
|
|
Програма С (4 – 6 балів)
Виконати програму Д.
Попит (D) |
Пропозиція (S) |
||
Ціна товару (Р), грн |
Кількість товару (, шт) |
Ціна товару (Р), грн |
Кількість товару (, шт) |
18 |
3 |
2 |
1 |
14 |
4 |
5 |
4 |
12 |
5 |
7 |
6 |
9 |
8 |
9 |
8 |
7 |
10 |
11 |
10 |
5 |
13 |
14 |
12 |
4 |
16 |
18 |
15 |
Уявіть, що на даний товар урядом уведено фіксовану ціну: 14 грн. Обчисліть величину надлишку/дефіциту.
Програма В (7 – 9 балів)
Виконати програму С.
Програма А (10 – 12 балів)
Виконати програму В.
Величину попиту на товар задано функцією , а функція пропозиції , де - попит на товар, - пропозиція на товар, - ціна товару. Визначте рівноважний обсяг і рівноважну ціну товару. Побудуйте графік попиту і пропозиції.
«Роби сьогодні те, що інші не хочуть,
завтра будеш жити так, як інші не можуть»
Автор невідомий
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Практична робота №2
Визначення ціни ринкової рівноваги з врахуванням функцій попиту та пропозиції
2 варіант
Програма Д (1 – 3 бали)
Зміна попиту
Ситуація на ринку |
|
|
Ринок мобільних телефонів. Ціни на мобільний зв'язок підвищилися |
|
|
Ринок туристичних путівок. Початок літнього сезону, період відпусток |
|
|
Ринок цукру. Період збирання врожаю фруктів, домогосподарки консервують варення |
|
|
Ринок одягу з нейлону. У моду ввійшов одяг із натуральних тканин |
|
|
Зміна пропозиції
Ситуація на ринку |
|
|
Ринок електронних годинників. Технологія виробництва електронних годинників стала значно дешевшою |
|
|
Ринок шкіряних курток. Скоротився експорт шкіри з Китаю |
|
|
Ринок яловичини. Уряд увів дотації для виробників сільськогосподарської продукції |
|
|
Ринок «піратських» дисків. Набрав сили закон про захист прав інтелектуальної власності |
|
|
Програма С (4 – 6 балів)
Виконати програму Д.
Попит (D) |
Пропозиція (S) |
||
Ціна товару (Р), грн |
Кількість товару (, шт) |
Ціна товару (Р), грн |
Кількість товару (, шт) |
18 |
3 |
2 |
1 |
14 |
4 |
5 |
4 |
12 |
5 |
7 |
6 |
9 |
8 |
9 |
8 |
7 |
10 |
11 |
10 |
5 |
13 |
14 |
12 |
4 |
16 |
18 |
15 |
Уявіть, що на даний товар урядом уведено фіксовану ціну: 6 грн. Обчисліть величину надлишку/дефіциту.
Програма В (7 – 9 балів)
Виконати програму С.
Програма А (10 – 12 балів)
Виконати програму В.
Величину попиту на товар задано функцією , а функція пропозиції , де - попит на товар, - пропозиція на товар, - ціна товару. Визначте рівноважний обсяг і рівноважну ціну товару. Побудуйте графік попиту і пропозиції.
Урок №5
«Навіть кохання не позбавило розуму стільки людей,
як мудрування про сутність грошей»
В. Гладсон (прем’єр-міністр Великобританії)
Фронтальне опрацювання матеріалу
Гроші, їх функції та види
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Завдання 2.
Види грошей
1 |
Міра вартості. |
А |
Завдяки цій функції грошей товари можна купувати з розстрочкою, тобто в кредит. |
2 |
Засіб обігу. |
Б |
Саме за допомогою грошей ми можемо зрозуміти, чим цінність одного товару відрізняється від іншого |
3 |
Засіб платежу |
В |
Деякі види грошей мають здатність виходити за межі держави й вільно обертатися в інших країнах |
4 |
Засіб накопичення. |
Г |
Гроші виступають у ролі посередника між одною людиною (організацією), що хоче щось купити, і іншою людиною (організацією), що хоче щось продати. |
5 |
Світові гроші. |
Д |
Гроші застосовуються для створення запасу багатства як людини, так і організації й країни в цілому. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Україна |
|
|
Росія |
|
|
Польща |
|
|
Китай |
|
|
США |
|
|
Ізраїль |
|
Домашнє завдання
Підготуйте одне із завдань:
- Підготуйте презентацію на тему «Найкрасивіші гроші світу»
- Намалюйте свою власну купюру та складіть про неї розповідь;
- Опишіть історію розвитку грошей на території України;
- Підготуйте презентацію «Незвичайні гроші світу».
Урок №6
«Недостатньо тільки отримувати
знання, треба знати їх застосування.
Недостатньо тільки бажати,
треба діяти»
Й.-В. Гете
Фронтальне опрацювання матеріалу
Особливості ринку праці, ринку землі, ринку капіталів та ринку інформації
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
1.2. Дайте відповіді на питання:
1. Національний ринок за об’єктами купівлі-продажу поділяється на такі ринки…
2. Що називають ринком праці?
3. Яку платню отримують на ринку праці?
4. Що називають курсом валют?
5. Кредит – це…
6. Як називається плата за користування кредитом?
7. Чим особливий ринок інформації?
8. Як називається плата за користування землею?
Завдання 2.
|
Установи, які зосереджують тимчасово вільні кошти з метою використання їх для потреб суспільного відтворення |
|
Кошти, які люди зберігають не у грошових депозитах у банках, а у цінних паперах, нерухомості тощо |
|
Економічні відносини між власниками тимчасово вільних коштів та підприємцями, які хочуть зреалізувати свої інвестиційні проекти, але не мають власних грошей |
|
Ціна на ринку капіталу |
|
Плата, яку отримує кредитор від позичальника за користування позиченими грошима |
1. Ринок праці А. Комбайн
2. Ринок землі Б. Проектна документація
3. Ринок капіталів В. Орне поле
4. Ринок інформації Г. Кошти в сумі, необхідний для купівлі
Комбайна
а)комп'ютери;
б)послуги праці програмістів;
в)гроші для придбання комп'ютера;
г)комп'ютерні програми.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Урок №7
«Бізнес – це вміння приймати правильні
рішення в умовах невизначеності»
Аксіома Гарвардської школи бізнесу
Фронтальне опрацювання матеріалу
Валовий дохід, витрати та прибутки підприємця
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Відомі підприємці – хто вони?
Завдання 3.
Яким видом підприємства є кожна з наступних ситуацій (В – виробниче, П – посередницьке, Ф – фінансове).
Завдання 4.
Запишіть види підприємств відповідно до кількості працівників у ньому.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 5.
За допомогою даних формул заповніть таблицю: де FC – постійні витрати, VC – змінні витрати, TC – загальні витрати. Середні постійні витрати (AFC): . Середні змінні витрати: Середні загальні витрати: або . Граничні витрати: . Загальний дохід: , де Р – ціна товару, а Q – кількість товару.
Обрахуйте середні постійні витрати (AFR), середні змінні витрати (AVC), середні сукупні витрати (ATC) та граничні витрати виробництва (МС), а також сукупні дохід (TR) при ціні товару 34 грн.
Q |
FC |
VC |
TC |
AFC |
AVC |
ATC |
MC |
TR |
TR – TC |
0 |
15 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
15 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
15 |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
3 |
15 |
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4 |
15 |
73 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
5 |
15 |
125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
6 |
15 |
213 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Прийміть управлінське рішення: виберіть один із чотирьох варіантів.
Завдання 7.
Підприємець заснував фірму, вклавши 100 тис. грн власного капіталу. Результати роботи фірми впродовж року характеризуються такими показниками: обсяг продажів — 80 тис. одиниць на одиницю продукції, ціна — 10 грн; витрати на оплату праці робітників — 300 тис. грн; амортизаційні відрахування — 50 тис. грн; витрати на придбання сировини, комплектуючих, інші витрати 250 тис. грн. Альтернативні варіанти використання ресурсів є такими: 1) поклавши гроші на банківський депозит, підприємець отримав би 18% річних; 2) здача в оренду власного приміщення, у якому розташоване підприємство, дала б можливість упродовж року отримувати 70 тис. грн орендної плати; 3) працюючи за наймом в іншій фірмі, підприємець міг би отримувати 30 тис. грн на рік. Дайте відповідь, чи найкращий варіант використання власних ресурсів обрав підприємець.
Домашнє завдання
Вам необхідно знайти інформацію про кожну з професій: бренд-менеджер, криейтор, логіст, медіапленнер, мерчендайзер. Завдання підготувати за наступним планом:
1. Звідки походить та як перекладається назва професії.
2. Обов'язки спеціаліста.
3. Якості які потрібні для здобуття професії.
Урок №8
«Роби сьогодні те, що інші не хочуть,
завтра будеш жити так, як інші не можуть»
Автор невідомий
Індивідуальне опрацювання матеріалу
Практична робота №3
Один день з життя компанії «Вікторія»
Мета. Познайомитися з новими економічними професіями, необхідними якостями, потрібними для кожної спеціальності; оптимізувати групову роботу, творчу співпрацю учнів; спонукати замислитися над своїм майбутнім.
Хід роботи
Пані та панове наша фірма ось уже другий рік займається виробництвом і збутом молодіжних сумок. Для того щоб розпочати нашу роботу прошу співробітників компанії познайомити зі своїми професіями.
Завдання 1.
Вам необхідно представити свої професії. Це завдання ви готували вдома.
Завдання 2.
Всім групам дається 15 хвилин, щоб підготувати презентацію вашого проекту.
Завдання для роботи в групах.
1. Група бренд-менеджерів. Придумати свій бренд—торгову марку.
2. Група криейторів. Запропонувати різний дизайн сумок.
3. Група логістів. Придумати як зекономити час і гроші компанії.
4. Група медіапленнерів. Придумати рекламні акції.
5. Група мерчендайзерів. Розташувати товар і рекламні щити в магазині.
Завдання 3.
Представте свою роботу. Регламент 5 хвилин.
1