Тема №4. Рівнобедрений трикутник. Прямокутний трикутник
Урок №1
Рівнобедрений трикутник. Прямокутний трикутник
«Ні один живописець не може
писати, не знаючи геометрії»
Л. Альберті
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2015 рік, розділ 3, § 14 – 15, стор. 82 – 92, § 19 – 20, стор. 108 – 126.
|
||
1.1 |
Трикутник, у якого дві сторони рівні, називається рівнобедреним.
|
АС = ВС – бічні сторони АВ - основа |
1.2 |
Рівні сторони рівнобедреного трикутника називаються бічними сторонами, а третя сторона – основою. |
|
1.3 |
Трикутник, у якого всі сторони рівні, називається рівностороннім. |
АВ = ВС = АС |
1.4 |
Трикутник, у якого всі сторони мають різні довжини, називають різностороннім. |
В
А С |
1.5 |
Теорема. У рівнобедреного трикутника кути при основі рівні, а бісектриса, проведена до основи, є медіаною і висотою.
|
, ВК – бісектриса, медіана, висота |
1.6 |
Теорема. Якщо у трикутнику два кути рівні, то він рівнобедрений. |
|
1.7 |
Наслідок. У трикутнику проти рівних сторін лежать рівні кути, а проти рівних кутів – рівні сторони.
|
|
1.8 |
У рівносторонньому трикутнику всі кути рівні (60°) |
|
2. Прямокутний трикутник |
||
2.9 |
Трикутник називається прямокутним, якщо один із його кутів прямий. |
АВ – гіпотенуза АС, ВС – катети
|
2.10 |
Сторона прямокутного трикутника, що лежить навпроти прямого кута, називається гіпотенузою, а сторони, які утворюють прямий кут – катетами. |
|
2.11 |
Сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 90°. |
|
2.12 |
Катет прямокутного трикутника, який лежить навпроти кута 30, дорівнює половині гіпотенузи |
|
2.13 |
Ознака рівності прямокутних трикутників за двома катетами: якщо катети одного трикутника відповідно дорівнюють катетам другого трикутника, то такі трикутники рівні; |
|
2.14 |
Ознака рівності прямокутних трикутників за катетом і гострим кутом: якщо катет і прилеглий гострий кут одного трикутника дорівнюють відповідно катету і прилеглому гострому куту другого трикутника, то такі трикутники рівні; |
|
2.15 |
Ознака рівності прямокутних трикутників за гіпотенузою і гострим кутом: якщо гіпотенуза і прилеглий кут одного трикутника дорівнюють відповідно гіпотенузі і прилеглому куту другого трикутника, то такі трикутники рівні; |
|
2.16 |
Ознака рівності прямокутних трикутників катетом і гіпотенузою: якщо катет і гіпотенуза одного трикутника дорівнюють відповідно катету і гіпотенузі другого трикутника, то такі трикутники рівні. |
|
3. Нерівності трикутника |
||
3.17 |
Теорема. У кожному трикутнику проти більшої сторони лежить більший кут, а проти більшого кута – більша сторона. |
|
3.18 |
Теорема. Кожна сторона трикутника менша від суми двох інших сторін. |
В
А С
|
3.19 |
Наслідок. Якщо точки А, В, С не лежать на одній прямій, то правильні нерівності (нерівності трикутника):
|
Уроки №2, 3
«Радісне серце лице веселить..…»
Приповістей 15:13
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівнобедрений трикутник, його властивості і ознаки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Усно розв’яжіть задачу
Казка-питання.
Зібралися представники всіх видів трикутників на лісовій галявині і стали обговорювати питання про вибір свого короля. Довго сперечалися і ніяк не могли прийти до єдиної думки. І ось один старий трикутник сказав: “ Давайте всі підемо до царства трикутників. Хто першим прийде, той і буде королем ”.
Всі погодилися. Рано вранці трикутники відправилися в далеку подорож. На дорозі мандрівників зустрілася річка, яка сказала: “ Перепливуть мене лише ті, у кого всі кути гострі ”.
Частина трикутників залишилися на березі, інші перепливли і відправилися далі. На дорозі їм зустрілася висока гора, яка сказала, що дасть пройти лише тим, у кого хоча б дві сторони рівні. Ті, що здолали другу перешкоду продовжили дорогу. Дійшли до великого урвища, де був вузький міст. Міст сказав, що пропустить тих, у кого всі сторони рівні. По мосту пройшов лише один трикутник, який першим дістався до царства і був проголошений королем.
Питання:
Хто став королем?
Хто був основним суперником?
Хто першим вийшов із змагання?
2.2. Виконати усні вправи, запропоновані вчителем у презентації.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Продовжте розв’язання кожної задачі
А
В С
Малюнок малювати не потрібно.
Короткий запис задачі:
Завдання 4.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Завдання на додатковий бал до ІОМ: (виконане завдання здати на уроці індивідуального опрацювання)
Вам випала нагода попрацювати дизайнерами і створити ескіз вітража, що складається із трикутників.
Уроки №5, 6
"Над усе, що лише стережеться,
серце своє стережи, бо з нього походить життя".
Приповістей 4:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прямокутний трикутник. Ознаки рівності прямокутного трикутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи зі ст. 111:
465, 466.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
3.1. Знайдіть гострі кути прямокутного трикутника, якщо один з них на 120 більший від другого.
3.2. У трикутнику АВС . Знайти АВ.
Завдання 4.
4.1. Усно виконати вправи, запропоновані вчителем у презентації.
4.2. Вам необхідно поділитись на групи по двоє людей.
Кожній парі дається по 5 питань. Учні обмірковують відповіді протягом 3 хвилин, потім читають питання вголос і відповідають на них. Члени інших пар доповнюють і уточнюють відповіді
Команда 1
1. У трикутниках ABC і AlB1Cl ∠C = C1=90°; ∠A = ∠A1. Доповніть умову задачі ще однією рівністю так, щоб рівність даних трикутників можна було довести за катетом й прилеглим гострим кутом. (АС = А1С1)
2. Чи існує рівнобедрений трикутник з бічною стороною 15 см і висотою, проведеною до основи 16см? (Ні.)
3. У прямокутному трикутнику ABC (∠C = 90°) ∠A=60°, AB = 10 см . Чому дорівнює катет AC? (5 см )
4. Чому дорівнюють гострі кути в прямокутному рівнобедреному трикутнику?(По 45°)
5. Визначте вид трикутника, якщо відомо, що один із його зовнішніх кутів дорівнює 90°. (Прямокутний)
Команда 2
5. Гіпотенуза прямокутного трикутника дорівнює 10 см. Чому дорівнює медіана, проведена до неї? (5 см)
4.3. Знайдіть кути прямокутного трикутника, якщо його висота, проведена з вершини прямого кута, утворює з катетом кут 50°
4.4. Знайти: ВD, якщо КВ = 5 см. Довести: рівність трикутників АКС і DКВ.
Завдання 5.
Для кращого засвоєння інформації, пройдіть тестування, зашифроване у QR- коді.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №8
«Серце радісне добре лікує ...»
Приповістей 17:22
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Рівнобедрений трикутник. Прямокутний трикутник
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
3см |
6см |
12см |
Визначити неможливо |
А |
Б |
В |
Г |
MK = NK |
MN = NK |
MK = MN |
LK = MN |
А |
Б |
В |
Г |
За двома сторонами і кутом між ними |
За стороною та двома прилеглими кутами |
За трьома кутами |
За трьома сторонами |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №5. Коло і круг
Урок №1
Коло і круг
«Господь стерегтиме тебе від усякого зла,
стерегтиме Він душу твою»
Псалом 121:7
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Генеза, 2015 рік, розділ 4, § 21 – 25, § 27 стор. 127 – 148; 155 – 168.
1.Коло і круг |
||
1.1 |
Коло – це геометрична фігура, що складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки. Дану точку називають центром кола. |
|
1.2 |
Відрізок, що сполучає будь – яку точку кола з його центром, називають радіусом кола. |
|
1.3 |
Відрізок, що сполучає дві довільні точки кола, називають хордою. |
|
1.4 |
Хорда, що проходить через центр кола, називається діаметром. |
|
1.5 |
Пряма, що має з колом дві спільні точки, називається січною. |
|
1.6 |
Пряма, що має з колом одну спільну точку, називається дотичною до кола. |
|
1.7 |
Дотична до кола перпендикулярна до його радіуса, проведеного у точку дотику. |
|
1.8 |
Відрізки дотичних, проведених з однієї точки до кола, рівні між собою. |
|
1.9 |
Якщо два різні кола мають дві спільні точки, то говорять, що вони перетинаються в цих точках. |
|
1.10 |
Якщо два кола мають тільки одну спільну точку, говорять, що вони дотикаються в цій точці. |
Внутрішній Зовнішній дотик дотик |
1.11 |
Два кола, які мають один центр, називаються концентричними. |
|
1.12 |
Об’єднання кола з його внутрішньою частиною називають кругом. |
|
1.13 |
– довжина кола - площа круга |
|
2. Коло і трикутник |
||
2.14 |
Коло називається вписаним у трикутник, якщо воно дотикається до всіх сторін трикутника.
|
|
2.15 |
Теорема. У кожний трикутник можна вписати лише одне коло. Його центром є точка перетину двох бісектрис трикутника. |
|
2.16 |
Коло називається описаним навколо трикутника, якщо воно проходить через усі вершини трикутника.
|
|
2.17 |
Теорема. Навколо кожного трикутника можна описати лише одне коло. Його центром є точка перетину серединних перпендикулярів двох сторін трикутника (прямі, що проходять через середину відрізка, перпендикулярно до нього) |
|
2.18 |
Наслідок. Центром кола, описаного навколо прямокутного трикутника, є середина його гіпотенузи. |
|
3. Задачі на побудову |
||
3.19 |
Основні види задач на побудову:
|
|
Урок №2
«Учітесь, читайте, і чужому научайтесь,
і свого не цуpайтесь…»
Т. Шевченко
Фронтальне опрацювання матеріалу
Коло і круг. Взаємне розташування двох кіл
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Виконати усно вправу 577 ст. 130.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
9:5, а АВ=8см. Визначте радіуси кіл.
Розв’язання. Нехай чисельність соняшників першого сорту дорівнює m штук на 1 га, тоді чисельність соняшників другого сорту дорівнює 2m штук на 1 га. Тоді площа, яку мають корзинки соняшників першого сорту, на 1 га дорівнює 706,5m см2, а корзинки соняшників другого сорту — 628m см2. Отже, підприємці вибрали перший сорт.
Відповідь. Перший сорт.
Урок №3
«Ну що здавалося б слова.
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива, як їх почує!»
Т. Шевченко
Фронтальне опрацювання матеріалу
Дотична до кола
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
2.1. Назвати елементи кола зображеного на малюнку
2.3. Знайдіть кути трикутника АОВ.
2.4. Дано: СА — дотична до кола.
Знайдіть кут ВАО.
2.5. Знайдіть кути трикутника АОВ.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
3.1. Накресліть коло, радіус якого дорівнює 3 см. Позначте на ньому точку Р. За допомогою косинця проведіть через точку Р дотичну до цього кола.
3.2. Радіус кола дорівнює 8см. Як розміщені пряма і коло, якщо відстань від центра кола до цієї прямої дорівнює:
1) 5 см; 2) 8 см; 3) 9 см.
3.3. На малюнку КР – дотична до кола, точка О – центр кола. Знайдіть .
3.4. Пряма МК – дотична до кола, точка О – центр кола. Знайдіть .
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних завдань і вправ
Завдання 4.
Виконайте тестування, яке знаходиться за посиланням http://cutt.us/0X2qu
Урок №4
«Усе, що робиш, треба робити добре»
Ф.Бекон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Коло, вписане в трикутник
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
На якому з малюнків зображено коло, вписане в трикутник?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
3.1. Накресліть гострокутний трикутник. За допомогою транспортира, циркуля і лінійки побудуйте коло, вписане в даний трикутник.
3.3. У вписано коло з центром у точці . Знайдіть кути трикутника , якщо .
3.4. Коло, вписане в рівнобедрений трикутник, ділить його бічну сторону на відрізки 3 см і 4 см, починаючи від основи. Знайдіть периметр трикутника.
Урок №5
«Математика вчить мислити й разом з тим
вселяє віру в безмежні сили людського розуму»
В. О. Сухомлинський
Фронтальне опрацювання матеріалу
Коло, описане навколо трикутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
3.1. Накресліть гострокутний трикутник. За допомогою креслярських інструментів опишіть навколо нього коло.
3.2. Знайдіть кут , якщо кут .
3.3. Три кола попарно ззовні дотикаються одне до одного. Відрізки, що сполучають їх центри, утворюють трикутник зі сторонами 9 см, 10 см і 11 см. Визначте радіуси кіл.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Кожному, хто бажає отримати додаткові 2 бали до індивідуального опрацювання матеріалу, виконати наступні завдання:
Урок №6
«Те, що не може геометрія, не можемо й ми»
Блез Паскаль
Фронтальне опрацювання матеріалу
Задачі на побудову
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Переглянути презентацію, запропоновану вчителем.
2.2. Записати алгоритми побудови основних задач, поданих у презентації.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Завдання 3.
Клас ділиться на групи 5 груп. Кожна група виконує відповідне завдання.
Група 1.
Побудувати бісектрису для даного кута.
Група 2.
Побудувати трикутник за даними сторонами.
Група 3.
Побудувати кут, рівний даному.
Група 4.
Поділити даний відрізок навпіл.
Група 5.
Побудувати пряму, перпендикулярну до даної
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №8
«Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків.
Дивіться на неї, як на землю своїх дітей.
І тоді прийдуть зміни»
Святослав Вакарчук
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Коло і круг
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
24 см |
3 см |
12см |
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Тема №6. Повторення матеріалу, вивченого у 7 класі
Урок №1
«Для вченої й освіченої людини жити – значить мислити»
Цицерон
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
Паралельність прямих. Сума кутів трикутника
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
Дайте відповіді на питання:
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Внутрішні різносторонні |
Внутрішні односторонні |
Відповідні |
Вертикальні |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Урок №2
«Якщо запастися терпінням і проявити старання,
то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі плоди»
Леонардо да Вінчі
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
Трикутник. Ознаки рівності трикутників
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
Дайте відповіді на питання:
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Сторона трикутника |
Висота трикутника |
Бісектриса трикутника |
Медіана трикутника |
А |
Б |
В |
Г |
за першою ознакою |
за другою ознакою |
за третьою ознакою |
Рівність трикутників встановити неможливо |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Урок №3
«Алгебра і геометрія – єдині країни, де панують тиша і мир»
Марія Ананьєзі
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
Трикутник. Ознаки рівності трикутників
І. Засвоєння термінології до теми
Завдання 1.
Дайте відповіді на питання:
ІІ. Узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконати вправи:
А |
Б |
В |
Г |
10° |
40° |
60° |
120° |
А |
Б |
В |
Г |
А між В і С |
В між А і С |
С між А і В |
Визначити неможливо |
А |
Б |
В |
Г |
30° |
165° |
150° |
70° |
Завдання 3.
Письмово виконати вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №5
«Коли двоє роблять одне і те ж, це не означає,
що у них вийде одне й те саме»
Автор не відомий
Внутрішньопредметне узагальнення за рік
І. Узагальнення практичних умінь і навичок
Завдання 1.
А |
Б |
В |
Г |
10° |
40° |
60° |
120° |
А |
Б |
В |
Г |
А між В і С |
В між А і С |
С між А і В |
Визначити неможливо |
А |
Б |
В |
Г |
30° |
165° |
150° |
70° |
ІІ. Письмове виконання вправ
Завдання 2.
Урок №7
Творчий залік
Захист проектів «Все навколо – геометрія»
Клас ділиться на 4 групи відповідно до побажань і нахилів учнів. Кожній групі необхідно виконати певне завдання і на уроці захистити виконану роботу у заданій формі.
1 група
Вам необхідно виконати проект, використавши метод «storytelling» - розкриття основних понять через розповідь або складання казки. Вам потрібно скласти казку про ті геометричні фігури, які ми вивчали протягом року у 7 класі, наприклад «Якими б фігурами могли бути трикутник і коло?». У казці повинні бути розкриті основні властивості та означення цих фігур. На уроці-захисті вам необхідно казку озвучити, використавши ілюстрації.
Приклад методу можна побачити у книзі Лева Генденштейна «Аліса в країні математики»
2 група
Вашим завданням буде створити мозаїку із відомих геометричних фігур, використовуючи метод «Танграм», і розповісти про фігури які використали. Використайте різні засоби: папір, фетр, картон різних видів і т.п. Вам необхідно зробити хоча б 3 мозаїки. На уроці-захисті про кожну з них необхідно буде розповісти.
Приклад:
3 група
Вам необхідно створити малюнки, використавши прийом «Піктограма» або «наскельний малюнок». Піктограма (від лат. pictus — мальований і грец. γράμμα — письмовий знак, риска, лінія) – умовний малюнок із зображенням будь-яких дій, явищ, предметів тощо. Піктограми беруть початок із давніх часів, коли вони використовувалися для передавання будь-яких відомостей. Саме спосіб піктограм ліг в основу формування писемності. Кожному учаснику групи потрібно створити свій наскельний малюнок, в основу якого покласти якийсь термін чи поняття, вивчені на уроках геометрії у 7 класі. Всі пікторами мають бути зашифровані, а на уроці-захисті ваша група продемонструє їх, і однокласники мають розшифрувати захований зміст.
Приклад:
4 група
Ваше завдання – дуже оригінальне. Вам необхідно створити закладки у книги, використавши елементи геометричних фігур, відомих вам з уроків геометрії. Види закладок, які повинні бути створені: закладки-кутики, закладки-орігамі, закладки-плетіння, закладки з паличок для морозива, закладки-малюнки. Кожний учасник групи повинен створити кожний вид закладок. Приклади та ідеї, а також техніку створення ви можете знайти за посиланням: https://utka.su/AmbOG або в QR-коді