Посібник розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використаний як додатковий матеріал для учнів на уроки. Кожна тема посібника має таку структуру:
Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
І семестр
Шановні учні!!!
В цьому навчальному році ви продовжите вивчати геометрію, а допоможе вам у цьому посібник, який ви тримаєте в руках.
Він містить уроки розбору блоку навчального матеріалу, уроки фронтального опрацювання матеріалу та уроки внутрішньопредметного узагальнення матеріалу.
Перевірити свої знання і підготуватись до індивідуального опрацювання матеріалу можна, виконавши завдання у рубриці «Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу», позначеного
Якщо ви пропустите один або кілька уроків, опрацюйте матеріал цих уроків вдома.
Бажаю успіхів у вивченні геометрії!!!
Блок №1. Координати на площині
Урок №1
Координати на площині
«Велика справа Декарта – створення аналітичної
геометрії – перекинула міст між алгеброю і геометрією»
С.І. Вавилов, вчений-генетик, ботанік
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: Підручник для 9 класу, §1, 3 – 5, стор. 6 – 11, 21 – 53.
1. Координатна площина |
||
1.1 |
Проведемо дві перпендикулярні координатні прямі, які перетинаються у точці О – їх спільному початку відліку. Ці прямі називаються осями координат, О – початком координат. Горизонтальну вісь називають віссю абсцис і позначають буквою х, вертикальну – віссю ординат і позначають буквою у. Вісь абсцис і вісь ординат утворюють прямокутну систему координат на площині. |
|
1.2 |
Площину із введеною на ній системою координат називають координатною площиною. |
|
1.3 |
Впорядкована пара чисел, яка відповідає кожній точці координатної площини, називається координатами точки. А (х; у); х – абсциса точки; у – ордината точки В (х; 0) – точка, що лежить на осі абсцис С (0; у) – точка, що лежить на осі ординат
|
|
2. Координати середини відрізка. Відстань між двома точками із заданими координатами. |
||
2.4 |
Теорема 1 (про координати середини відрізка) Кожна координата середини відрізка дорівнює півсумі відповідних координат його кінців: – середина відрізка АВ
|
|
2.5 |
Теорема 2 (про відстань між двома точками із заданими координатами) Відстань між двома точками дорівнює кореню квадратному із суми квадратів різниць їх відповідних координат:
|
|
2.6 |
Наслідок з теореми 2 Відстань від точки до початку координат дорівнює кореню квадратному із суми квадратів її координат:
|
|
3. Поняття рівняння фігури. Рівняння кола |
||
3.7 |
Рівняння з двома змінними х і у називається рівнянням фігури, якщо виконуються дві умови: 1) координати будь-якої точки фігури задовольняють рівняння; 2) будь-які два числа, що задовольняють це рівняння, є координатами деякої точки фігури. |
|
3.8 |
Теорема 3 (про рівняння кола) Коло з центром і радіусом R задається рівнянням:
|
|
3.9 |
Наслідок з теореми 3 Якщо центр кола міститься у початку координат, то рівняння кола має вигляд: |
|
4. Рівняння прямої |
||
4.10 |
Рівняння прямої, що проходить через дві точки
Пряма, що проходить через дві точки , задається рівнянням:
|
|
4.11 |
Загальне рівняння прямої
() |
|
4.12 |
Рівняння прямої з кутовим коефіцієнтом
1) Пряма, що не проходить через початок координат, задається рівнянням
2) Пряма, що проходить через початок координат, задається рівнянням |
|
4.13 |
Кутовий коефіцієнт дорівнює тангенсу кута між даною прямою і додатною піввіссю Ох:
|
|
4.14 |
Умова паралельності прямих Якщо кутові коефіцієнти двох прямих рівні, то прямі паралельні, і навпаки. |
|
4.15 |
Умова перпендикулярності прямих Дві прямі взаємно перпендикулярні тоді і тільки тоді, коли добуток їх кутових коефіцієнтів дорівнює – 1. |
Урок №2
«Хороші друзі дістаються тому,
хто сам вміє бути справжнім другом»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координати середини відрізка. Відстань між двома точками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
М (5;3); Р (-5; 0); О (0; 0).
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ, застосування правил
Завдання 3.
Усно виконай вправи:
Координати точки |
(2;3) |
(-5;-1) |
(-4;6) |
(-3;5) |
Відстань до осі абсцис |
2 |
- 1 |
6 |
5 |
Відстань до осі ординат |
3 |
-5 |
4 |
3 |
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 10, 26 – 27 підручника: 14; 75 (1); 85 (1); 88; 92.
Урок №3
«Доброта – це те, що може
почути глухий і побачити сліпий»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівняння кола
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Завдання 3.
Урок №4
«Всі хочуть змінити світ,
але ніхто не хоче змінитися сам»
Л. М. Толстой
Фронтальне опрацювання матеріалу
Рівняння прямої
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконай вправу:
Чому дорівнює кутовий коефіцієнт прямої:
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«О, коли б ми в ганебних справах були такі ж соромливі і боязкі,
як це часто ми буваємо боязкі і хибно соромливі у порядних вчинках!»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Декартові координати на площині
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5 |
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Блок №2. Вектори на площині
Урок №1
Вектори на площині
«Геометрія – наше велике
творіння, яке нас самих захоплює»
Ле Корбюзьє, французький архітектор
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: Підручник для 9 класу, §6 – 10, стор. 54 – 93.
1. Поняття вектора |
||
1.1 |
Вектором називається напрямлений відрізок. |
В
А А – початок, В – кінець |
1.2 |
Довжиною (модулем вектора) називають відстань між його початком і кінцем: = АВ. |
|
1.3 |
Вектор, у якого початок і кінець співпадають називають нуль – вектором і позначають . Довжина нуль – вектора дорівнює 0: . |
|
1.4 |
Вектор, який має довжину 1, називають одиничним вектором і позначають : . |
|
1.5 |
Два ненульові вектори називаються колінеарними, якщо вони лежать на одній прямій або на паралельних прямих. |
|
1.6 |
Колінеарні вектори, які мають однаковий напрям називаються співнапрямленими, різні напрями – протилежно напрямленими. |
|
1.7 |
Вектори називаються рівними, якщо вони співнапрямлені і мають однакову довжину.
|
|
1.8 |
Якщо два вектори мають рівні довжини, але протилежні напрями, їх називають протилежними векторами. |
|
2. Координати вектора |
||
2.9 |
Якщо , то координати вектора – числа: . (Щоб знайти координати вектора потрібно від координат кінця вектора відняти відповідні координати його початку) |
Позначення:
|
2.10 |
Якщо , то – довжина (модуль) вектора. |
|
2.11 |
Вектори рівні тоді і тільки тоді, коли їх відповідні координати рівні. |
, то і навпаки. |
2.12 |
Вектори колінеарні тоді і тільки тоді, коли їх відповідні координати пропорційні. |
– колінеарні, то і навпаки. |
3. Дії над векторами |
||
3.13 |
Щоб додати вектори, їх відповідні координати додають. |
|
3.14 |
Для будь – яких точок А, В і С справджується рівність:
|
В А С Правило трикутника В С
А D Правило паралелограма |
3.15 |
Щоб відняти вектори, їх відповідні координати віднімають. |
|
3.16 |
Для будь – яких точок А, В і С справджується рівність:
|
В
А С |
3.17 |
Властивості додавання векторів: 1) – переставна 2) - сполучна 3) |
|
3.18 |
Щоб помножити вектор на число, його координати множать на це число. |
|
4. Скалярний добуток векторів |
||
4.19 |
Скалярним добутком векторів називається число . |
|
4.20 |
Властивості скалярного добутку векторів:
Для будь – яких векторів та числа 1) 3) ; 2) ; 4) . |
|
4.21 |
Кут між векторами
А
О
B |
|
4.22 |
Теорема. . |
|
4.23 |
Наслідки з теореми 1) – формула для обчислення кута між векторами; 2) якщо , то ; 3) якщо , то – умова перпендикулярності векторів. |
Уроки №2, 3
«Коли несправедливі ростуть, як трава, і цвітуть
всі злочинці, то на те, щоб навіки були вони знищені»
Псалом 92:8
Фронтальне опрацювання матеріалу
Вектор. Модуль і напрям вектора. Рівність векторів. Координати вектора. Колінеарні вектори
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
2.1. Усно виконай вправи, запропоновані вчителем у презентації.
2.2. Письмово виконай вправи, стор. 58 – 59 підручника: 277; 281; 283.
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
Уроки №4, 5
«Ми ніколи не отримаємо те, що хочемо,
доки не будемо вдячні за те, що маємо…»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання векторів. Множення вектора на число
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
2.1. Вправа: «Морський бій» (самостійно визнач правильну відповідь і знайди ключове слово)
а) вектор – це напрямлений відрізок;
б) вектор – це відрізок, що має координати;
в) вектор – це пряма, що має напрям.
а) вектор, абсолютна величина якого не існує;
б) вектор, у якого початок співпадає з його кінцем;
в) вектор, що не має ні початку, ні кінця.
а) якщо вони не лежать на одній прямій;
б) якщо вони лежать на одній прямій або паралельних прямих;
в) якщо вони не паралельні одній прямій.
а) якщо вони співнапрямлені;
б) якщо вони мають рівні довжини;
в) якщо вони співнапрямлені і мають рівні довжини.
а) колінеарні;
б) рівні;
в) протилежні.
а) рівні;
б) мають одинакові довжини;
в) співнапрямлені.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
а |
Н |
Ф |
Ш |
С |
Я |
Е |
б |
В |
А |
П |
Ю |
Г |
М |
в |
Д |
Б |
У |
Р |
Ю |
Х |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
Уроки №6, 7
«Люди бувають нерозумні, нелогічні
та егоїстичні: все одно прощайте їм»
Мати Тереза
Фронтальне опрацювання матеріалу
Скалярний добуток векторів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, запропоновані вчителем у презентації.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 82, 83 підручника: 394; 396; 401.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 83, 84 підручника: 403 (2; 4); 411; 416.
Завдання 5.
Письмово виконай вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Письмово виконай вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №9
«В математичних питаннях не можна
нехтувати навіть найменшими помилками»
Ісаак Ньютон, англійський вчений
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Вектори на площині
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
В С
А D
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
10 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Блок №3. Розв’язування трикутників
Урок №1
Розв’язування трикутників
«Заняття геометрією непомітно
приводить людський розум до винаходів»
Дені Дідро, французький філософ
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: Підручник для 9 класу, §2, 11 – 14, стор. 12 – 21, 94 – 138.
1. Тригонометричні функції кутів від 0⁰ до 180⁰ |
|||||||||||||||||||||||
1.1
|
R (х; у) ; ;
|
||||||||||||||||||||||
1.2 |
Основні тригонометричні тотожності Для будь – якого кута α, 0⁰ ‹ α ‹ 180⁰,
|
sin 120⁰ = sin (180⁰ - 60⁰) = sin 60⁰ = |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
2. Співвідношення між сторонами і кутами у довільному трикутнику |
|||||||||||||||||||||||
А
с b
В а С |
|||||||||||||||||||||||
2.3 |
Теорема косинусів. Квадрат будь – якої сторони трикутника дорівнює сумі квадратів двох інших сторін без подвоєного добутку цих сторін на косинус кута між ними. |
|
|||||||||||||||||||||
2.4 |
Теорема синусів. Сторони трикутника пропорційні до синусів протилежних кутів. |
R – радіус описаного кола |
|||||||||||||||||||||
2.5 |
У трикутнику проти більшого кута лежить більша сторона, проти більшої сторони лежить більший кут. |
||||||||||||||||||||||
2.6 |
Якщо , то γ = 90⁰, тобто трикутник прямокутний. |
||||||||||||||||||||||
2.7 |
Якщо , то кут γ – гострий; якщо с – найбільша сторона, то трикутник гострокутний. |
||||||||||||||||||||||
2.8 |
Якщо , то кут γ – тупий; якщо с – найбільша сторона, то трикутник тупокутний. |
||||||||||||||||||||||
3. Розв’язування трикутників |
|||||||||||||||||||||||
3.9 |
Розв’язати трикутник означає знайти невідомі сторони і кути трикутника за відомими його кутами і сторонами.
Сторони позначають |
||||||||||||||||||||||
4. Формули для знаходження площі трикутника |
|||||||||||||||||||||||
4.10 |
|
||||||||||||||||||||||
Урок №2
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Синус, косинус і тангенс кутів від 0º до 180º.
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи 32, стор. 18.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 18 – 19 підручника: 34, 36 (1, 3, 5), 46 (1), 51.
Уроки №3, 4
«Розум полягає не тільки в знанні, а й
умінні застосувати знання на ділі»
Аристотель
Фронтальне опрацювання матеріалу
Теорема косинусів
І. Робота над засвоєнням понять, означень, правил
Завдання 1.
За теоремою косинусів маємо:
За теоремою косинусів маємо:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Завдання 3.
Завдання 4.
ІІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Побудуйте трикутник АВС, якщо АВ=3 см, ВС = 4 см, . Виміряйте сторону АС. Знайдіть сторону АС за теоремою косинусів.
Уроки №5, 6
«Ти щасливий не тому, що все
добре, а все добре тому, що ти щасливий»
Народна мудрість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Теорема синусів
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
Завдання 1.
сторонами і кутами трикутника.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок, застосування правил мал.2
Завдання 3.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
1 |
– 1 |
|
В
А С
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
Завдання 5.
Письмово виконай тестування, запропоноване вчителем у презентації. За це ти можеш отримати додаткові бали.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 6.
Накресли рівнобедрений трикутник з кутом при основі. Виміряй довжини сторін трикутника й обчисли їх відношення до синусів протилежних кутів. Порівняй отримані результати.
Уроки №7, 8
«Справжній скарб для людини – вміння трудитися»
Езоп
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування трикутників
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
а) У трикутника дві сторони рівні і один кут дорівнює 90°.
б) У трикутнику дві сторони рівні і один кут дорівнює 120°.
в) У трикутнику всі кути по 60°.
а) У трикутнику проти … лежить більший кут, проти більшого кута лежить …
б) Теорему косинусів називають іноді узагальненою теоремою …
в) … і … трикутника називаються основними його елементами.
г) Розв’язати трикутник означає: за даними … основними елементами трикутника … . При цьому серед заданих основних елементів хоча б один повинен бути …
СТОРОНА, ВЕРШИНА, ДІАМЕТР, ОСНОВА, ПЕРИМЕТР.
А |
Б |
В |
Г |
Прямий |
Тупий |
Гострий |
Розгорнутий |
В
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Y
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
Письмово виконай вправи:
Завдання 3.
Завдання 4.
Користуючись додатком до блоку та презентацією вчителя, письмово виконай вправи:
Урок №9
«Мислить той, кому ставлять розумні запитання»
Народна творчість
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування прикладних задач
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №10
«Геометрія є найміцнішим засобом для витонченості
наших розумових здібностей та дає можливість
правильно мислити та міркувати»
Г.Галілей
Фронтальне опрацювання матеріалу
Трикутники та їх розв’язування
І. Робота над засвоєнням термінів, понять і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
2.1. Відкриття Приватного детективного агентства.
Сьогодні я пропоную вам узяти участь у пошуку двох підозрюваних. На основі результатів пошуку я зроблю висновки про професійну придатність кожного з вас.
Бажаю вам успіху!!! Вам необхідно поділитись на дві групи.
2.2. Установлення осіб підозрюваних і складання їхніх портретів
Перед кожною групою стоїть наступне завдання: визначити підозрюваного та скласти його портрет-фоторобот (на дошці).
Група має час на обмірковування 2 хвилини. Після цього начальник слідчої групи має визначити учня, який встановить особу підозрюваного.
Завдання 3. Слідчий експеримент
3.1. Розв’язати кросворд «Трикутник». Визначити ключове слово кросворда.
3.2. Вставити пропущені слова, запропоновані вчителем у презентації.
Завдання 4.
Наші підозрювані мають одну небезпечну властивість. Вони вміють перевтілюватися і ви повинні навчитися розпізнавати їх за будь-яких обставин. Тому необхідно виконати наступне завдання.
Завдання для слідчих груп
Визначити вид трикутника за кутами:
Завдання для І слідчої групи
У підозрюваного № 1 сторони дорівнюють 3 см, 5 см, 7 см. Який вид трикутника?
Завдання для II слідчої групи
У підозрюваного № 2 сторони дорівнюють 10 см, 8 см, 6 см. Який вид трикутника?
Завдання 5. Проведення експертизи речових доказів
Двох підозрюваних ми відшукали, залишився ще один. Ми знаємо його ім’я – РІЗНОСТОРОННІЙ ТРИКУТНИК. Нам необхідно провести експертизу речових доказів. Завдання для кожної слідчої групи.
І слідча група.
Дві сторони трикутника дорівнюють 5 см і 7 см, а кут між ними 60°. Знайдіть третю сторону трикутника.
ІІ слідча група.
Сторона трикутника дорівнює 10 см, а прилеглі до неї кути - 45° і 75°. Знайти сторону протилежну до кута 45°.
Ми знайшли всіх підозрюваних. І всі можуть бути зараховані до штату детективного агентства.
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Уроки №12, 13
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач на знаходження площі трикутника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
А |
Б |
В |
Г |
2 см ² |
6 см ² |
1,5 см ² |
|
А |
Б |
В |
Г |
30 см ² |
60 см ² |
7,5 см ² |
|
А |
Б |
В |
Г |
32 см ² |
60 см ² |
48 см ² |
12 см ² |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи:
Завдання 4.
Письмово розв’яжи вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №15
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Розв’язування трикутників
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Прямий |
Тупий |
Гострий |
Розгорнутий |
B
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
6 см ² |
12 см ² |
24 см ² |
48 см ² |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
~ 1 ~