Навчальний посібник "Логопедичні вірші-чистомовки в малюнках" містить мовно-мовленнєвий матеріал для роботи з дітьми, які мають порушення звуковимови. Він побудований за методикою мнемотехніки. Рекомендовано вчителям-логопедам, вчителям і вихователям загальноосвітніх та спеціальних шкіл-інтернатів, дитячих садків.
В. А. Пономаренко
Логопедичні вірші-чистомовки в малюнках
Миколаїв
Рекомендовано до друку вченою радою Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (Протокол № 5 від
19.11.2015 р.).
Автор-укладач: В. А. Пономаренко – логопед, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист Миколаївської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів №3.
Рецензенти:
Л. В. Сидорова – логопед, спеціаліст вищої категорії, вчитель – методист Миколаївської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату І-ІІІ ступенів №7.
В. А. Сєднєва – методист Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Пропонований посібник містить мовно-мовленнєвий матеріал для роботи з дітьми, які мають порушення звуковимови.
Рекомендовано вчителям-логопедам, вчителям і вихователям загальноосвітніх та спеціальних шкіл-інтернатів, дитячих садків.
Зміст
Передмова.
Автоматизація звуків[с]-[с'] у складах, словах.
Автоматизація звуків [з]-[з'] у складах, словах.
Диференціація звуків [с], [с']-[з], [з'].
Автоматизація звука [ш] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Диференціація звуків [с], [с']-[ш].
Автоматизація звука [ж] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Диференціація звуків [з]-[ж].
Автоматизація звуків [ц], [ц′] у складах, словах.
Автоматизація звука [ч] у складах, словах.
Диференціація звуків [ц], [ц′]-[ч].
Диференціація звуків [ч]-[ш].
Автоматизація звукосполучення [шч] у складах, словах.
Диференціація звуків [ч]- [шч].
Автоматизація звуків[л], [л'] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Автоматизація звуків [р], [р'] у складах, словах, зв’язному мовленні.
Диференціація звуків [р], [р']-[л], [л'].
Автоматизація звука [й′] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Автоматизація звука [й′і] у складах, словах.
Диференціація звуків [й′] - [й′і].
Автоматизація звуків [к], [к'] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Автоматизація звуків [г] у складах, словах, зв′язному мовленні.
Диференціація звуків [к]- [ґ]-[г].
Диференціація звуків [г] - [ґ].
Автоматизація звука [х] у складах, словах.
Диференціація звуків [х] - [г] - [ґ] - [к].
Науковці визнають, що добре розвинене мовлення дитини є важливим чинником її успішного навчання в школі. Мовленнєві вади негативно впливають на всі психічні функції, відбиваються на діяльності дитини, її поведінці. Крім того, важкі порушення мовлення мають суттєвий негативний вплив на розумовий розвиток особистості, на формування вищих рівнів пізнавальної діяльності.
Безумовно, на сучасному етапі розвитку логопедичної науки та практики у кожного логопеда є відповідний практичний матеріал, використання якого сприяє ефективному подоланню мовленнєвих порушень. Водночас зміни, що постійно відбуваються у житті суспільства (прискорення науково-технічного прогресу, кризові екологічні, економічні, демографічні та інші явища, інклюзивна освіта), збільшують кількість мовленнєвих порушень серед дітей. Це вимагає застосування інноваційних технологій, нестандартних методів і прийомів, нових підходів у корекційній роботі.
Застосування нетрадиційних прийомів роботи активізує діяльність дітей, обмежує «механічне тренування», сприяє розвитку пізнавальних можливостей, що у цілому підвищує ефективність корекційної роботи.
Потрібно зазначити, що у своїй логопедичній практиці я намагаюся активно використовувати нетрадиційні вірші-чистомовки в малюнках, що є елементами технологізації навчально-виховного процесу. Для того, щоб навчити дитину правильно вимовляти звуки, логопедові потрібно на відповідних теоретичних засадах підготувати різноманітний мовленнєвий матеріал, використання якого забезпечує формування вмінь, закріплення та автоматизацію навичок.
Вірші найбільш доцільно використовувати на етапі автоматизації поставлених звуків у складах, словах, реченнях, зв’язному мовленні. Тому виокремлюють вірші для автоматизації складів, слів на певний звук і сюжетні вірші, що забезпечують автоматизацію звуків у зв’язному мовленні. Практика засвідчує, що дітям дуже подобаються такі види роботи: по-перше, вірші не друге, віршики швидко запам’ятовуються, що придає дитині впевненість у власних можливостях. Використання віршів сприяє збагаченню словника, вони активізують і вдосконалюють мовленнєвий апарат, сприяють розвитку пам’яті.
Заучування віршів також допомагає розвивати у дитини почуття ритму, що є важливим чинником логопедичної роботи, оскільки саме ритмічна здібність має особливе значення для розвитку дитини. Відомо, що добре розвинене почуття ритму стає базою для подальшого засвоєння фонетичної сторони мовлення, складової структури слова, словесного та логічного наголосів, ритмічної організації мовленнєвого акту. До того ж, розвиток почуття ритму готує дитину до роботи над наголосом, інтонаційною виразністю мовлення.
Створені та адаптовані вірші-чистомовки в малюнках також доцільно використовувати на першому етапі заняття, коли вони стають своєрідною «мовленнєвою зарядкою». Ефективним є їхнє застосування як на індивідуальних, так і групових заняттях. Вони будуть корисними також і дітям-дошкільнятам, і учням молодших класів. Використання запропонованих завдань створює сприятливе емоційне середовище, підвищує ефективність корекційної роботи.
Хочу висловити сподівання, що запропонований методичний матеріал, який став наслідком та узагальненням моєї багаторічної практичної діяльності, допоможе колегам-логопедам та вчителям початкових класів загальноосвітніх шкіл в їхній праці.
Автоматизація звука [с] у складах, словах.
Са-са-са- у Соні
Су-су-су - ми купили
Со-со-со - покотилось
Се-се-се – Семен гусей
Ас-ас-ас - у Панаса
Ос-ос-ос - на палубі
Ис-ис-ис - кислий
Ес-ес-ес - коні їдять
Автоматизація звука [с] у словах.
Сані, самокат, оса,
Сонце, сом, сова, коса,
Сумка, сир, весло, сирок,
Соловей, сосна, садок, Слива, колос, абрикос,
Слон, смородина, насос.
Автоматизація звука [с'] у складах, словах.
Сі-сі-сі – я їду на
Ся-ся-ся – купили
Осся-осся-осся – спіле
Сюк-сюк-сюк – купив
Ись-ись-ись – на дереві
Усь-усь-усь – сопілку витесує
Ась- ась- ась- плаває
Автоматизація звука [з] у складах, словах.
За-за-за - гарна
Зу-зу-зу-ми ведем
Зи-зи-зи - ми поставили
Зо-зо-зо - на дереві
Аз-аз-аз - одягни
Уз-уз-уз - великий
Оз-оз-оз - їде
Из-из-из - збирали
Автоматизація звука [з] у словах.
Заєць, озеро, коза,
Зуби, ваза, гроза,
Змія, зебра, язик,
Гніздо, зірка, грузовик,
Газета, замок, віз,
Кизил, фазан, хмиз.
Автоматизація звука [з′] у складах, словах.
Зі-зі-зі - ми вірні
Зі-зі-зі - їдемо по
Зі-зі-зі - гніздо на
Зі-зі-зі - оса їде на
Зя-зя-зя - собаку звати
Азь-азь-азь - я купила Озь-озь-озь - на деревах
Диференціація звуків [с], [с'] - [з], [з′] у зв′язному мовленні.
Вночі зірка загубилась, А ранесенько з’явилась. За сонечко завернула І до вечора заснула.
Диференціація звуків [с], [с'] - [з], [з'] у звя′зному мовленні.
Стрибає зайчисько Із золота м’ячик.
- Хто ти і звідки?
- Я сонячний зайчик! Від сонечка-мами
На землю спустився Як коник і кізка Стрибати навчився.
Зі сходом встаю І вночі засинаю.
Я з дзеркальцем в парі Весь день прострибаю.
Автоматизація звука [ш] у складах, словах.
Шад-шад-шад - смачний
Шок-шок-шок - гарний
Шик-шик-шик - плетений
Шур-шур-шур –товстий
Шер-шер-шер - їде
Уш-уш-уш –діти приймають
Иш-иш-иш - вірний
Автоматизація звука [ш] у словах.
9
Шахи, шина, мишка,
Шуба, шорти, шишка,
Душ, каштан, ромашка,
Шило, пушка, пташка,
Шайба, чашка, фартушок, Штани, шапка, порошок.
Автоматизація звука [ш] у зв’язному мовленні.
У шафі шапки і шарфи,
І шкарпетки, і штани,
Ще шовкові шалі
І кашне, і рушники, Шорти, шаровари.
Дивується мишеня:
В шафі все на букву «Ша».
Диференціація звука [с]-[ш] у словах.
Сани, шахи, мишка,
Сом, собака, шишка,
Шуба, шорти, шапка,
Сало, сито, сапка,
Айстри, проліски, ромашка,
Соловей, шуліка, кашка,
Вишні, сливи, абрикос,
Компас, шина, пилосос.
Диференціація звуків [с], [с′]-[ш] у зв′язному мовленні.
В лісі весело співають
Соловей, шуліка, шпак,
І синичка, і сорока, Ластівка і навіть грак.
Люди слухають їх спів, І цей спів серця їм грів.
Купив Сашко у магазині
Сир, ситро і апельсини,
М'ясо, сухарі, сосиски,
Груші, сливи та іриски,
Ще локшину, сіль, сирок, Кішці – сала мішок.
|
|
|
|
|
|
|
|
Осінь, осінь до нас прийшла, Подарунки принесла: Жовті листочки,
Смачненькі грибочки,
Овочі та фрукти,
Корисні продукти.
Автоматизація звука [ж] у складах, словах.
Жа-жа-жа - маленьке
Жок-жок-жок жовтий
Жон-жон-жон - купи
Жі-жі-жі- пливуть
Аж-аж-аж- ми заїхали в
Уж-уж-уж - лежить
Іж-іж-іж- принеси
Орж-орж-орж -ми
їмо
Автоматизація звука [ж] у словах.
Жаба, жук, жоржина,
Жито, жир, пружина,
Жираф, гараж, жердина, Жилет, журнал, кажан, Огорожа, баклажан.
Автоматизація звука [ж] у звя′зному мовленні.
У калюжі вужик жив,
З жабою він не дружив.
Жаба його ображала:
- В тебе, вужик, нема жала!
Диференціація
звуків [з]-[ж].
Ланцюжок, зайчата, жабка,
Журавель, бузок, жуки,
Баржа, жолудь, їжаки,
Язик, жало, паровоз,
Возик, ніж, електровоз.
Диференціація звуків [с] - [ш], [з] - [ж] у зв’язному мовленні.
Холодна зимонька настала. Всіх від морозу заховала.
Заснули оси, коник, бабка, Мурашка, бджілки всі і жабка.
Тільки зайченя не спить
І під кущиком тремтить.
Автоматизація звуків [ц]-[ц'] у складах, словах.
Це-це-це - куряче
Цу-цу-цу - ми заказали
Цикли-циклицикли-нові
Ці-ці-ці - ми гарні
Ця-ця-ця - у траві
Иц-иц-иц - новий
Ець-ець-ець - добрий
Єць-єць-єць - білий
Автоматизація звука [ц′] у словах.
Киця, палець, горобець,
Ранець, перець, прапорець,
Хлопець, цяцька, рукавиця,
Вівця, мильниця, синиця, Танець, вулиця, борець, Заєць, олівці, кінець.
Автоматизація звука [ч] у складах, словах.
Ча-ча-ча- дайте
Чата-чата-чата – бігають Чок-чок-чок – маленький
Чі-чі-чі – у малечі
Ач-ач-ач – спекли
Іч-іч-іч – настала
Юч-юч-юч – загубили
Ічка-ічка-ічка – горить
Автоматизація звука [ч] у
словах.
Бочка, качка, черв’ячок, Обруч, чапля, язичок,
Чайка, ручка, блюдечко,
Річка, зайчики, калач,
Печиво, черешня, м’яч.
Диференціація звуків [ч]-[ц]-[ц'] у словах.
Цегла, мильниця, віконце,
Горобець, курчатко, сонце,
Чапля, блюдечко, синиця,
Зайчик, печиво, лисиця,
Чайка, м’ячик, олівець, Бочка, місяць, молодець!
Диференціація звуків [ш]-[ч] у зв’язному мовленні.
До Чебурашки в чашку Залізла мурашка.
Добрий Чебурашка Витягнув мурашку. І поклав мурашку Біля чашки.
Диференціація звуків [ч] - [ш] у зв’язному мовленні.
Каже Гені Чебурашка:
-Шапокляк розбила чашку.
Що мені тепер робити?
Чаю ні з чого попити.
Гена каже Чебурашці:
-Справа зовсім тут не в чашці.
Чаєм голод не вгамуєш,
Ти ж за чашкою шкодуєш.
Що їдять Мишко і Маша?
Мабуть, це ж молочну кашу!
Будеш їсти манну кашу
Станеш, як Мишко і Маша!
На чайнику кришечка, На кришечці шишечка. Рукою за шишечку
Піднімаємо кришечку.
Автоматизація звукосполучення [шч] у складах, словах.
Ща-ща-ща - ми ловили
Ще-ще-ще - запалало
Ащ-ащ-ащ - скинь свій
Ущ-ущ-ущ - росте
Ющ-ющ-ющ - плететься
Ощ-ощ-ощ -іде
Ящ-ящ-ящ - пливе
Орщ-орщ-орщ - зварю
Автоматизація звукосполучення [шч] у словах.
Щавель, щелепа, дощ,
Щенятко, щука, борщ,
Щипці, щетина, хрущ,
Щурі, щілина, плющ,
Ящик, ящірка, плащі,
Щогла, вогнище, кущі.
Диференціація [ч]-[шч]
Хмарка дружить з дощиком,
Квіточка – з горщиком,
Вітерець – з листочком,
Бережок – з пісочком, Жабенятко – з річкою, А я дружу з сестричкою.
Автоматизація звука [л] у складах, словах.
Латка-латка-латка - біла
Лат-лат-лат - смачний
Ола-ола-ола - наша
Ула-ула-ула -хижа
Ал-ал-ал - їдемо на
Ел-ел-ел- впертий
Ел-ел-ел- на дереві
Іл-іл-іл- новий
Автоматизація звука [л′] у складах, словах.
Ля-ля-ля - пасеться
Лі-лі-лі – відлітають Лют-лют-лют- святковий
іль- іль-іль- їде
Аль-аль-аль - у торті Аль-аль-аль- кує залізо
Автоматизація звука [л] у словах.
Липа, лист, лимон, малина,
Лев, лопата, ложка, слива,
Дятел, столик, голуб, білка,
Глобус, поле, бублик, гілка,
Плита, глечик, салат,
Словник, булка, шоколад.
Автоматизація звуків [л], [л′] у зв′язному мовленні.
Ми ділили апельсин:
Дольку – Галі,
Дольку – Валі,
Дольку – Нелі,
Дольку – Стеллі,
І Данилці дали –
Усі дольки роздали.
Автоматизація звука [р] у складах, словах.
Ра-ра-ра - пливе
Ру-ру-ру - прудкий
Ро-ро-ро -підземне
Ре-ре-ре - чорне
Ар-ар-ар - літає
Ор-ор-ор - отруйний
Ир-ир-ир - миші з'їли
Ір-ір-ір -Ірина п'є
Автоматизація звука [р] у словах.
Рама, райдуга, криниця,
Риба, редька, рукавиця,
Хмара, перець, мухомор, Ручка, парта, помідор, Відро, праска, прапорець,
Куртка, фрукти, горобець.
Автоматизація звука [р′] у складах, словах.
Рі-рі-рі - запалюють
Рі-рі-рі - літери у Рі-рі-рі-їжачок спить у
Ріх-ріх-ріх - смачний
Ріг-ріг-ріг - походжає Рю-рю-рю - бачу ясную Рюк-рюк-рюк - смачний Ря-ря-ря - піднімаємо
Диференціація звуків [р]-[л] у словах.
Рис, лисиця, рама,
Лук, корова, лама,
Груша, слива, рак,
Відро, малина, лак,
Голуб, ручка, помідор, Орел, білка, мухомор.
Автоматизація звуків [р] – [р′] у зв’язному мовленні.
У сороки і ворони
В сковорідці макарони,
У горобчика – горішки, У синиці – сало, Але дуже мало.
Диференціація звуків [р], [р′]-[л], [л′] у зв’язному мовленні
Лелека ластівку питає:
-Хто найкраще з нас співає?
Затьохкав в лісі соловей, Курличе в небі журавель. Сорока голосно скрекоче, Зозуленятко пісню хоче. Люблять люди спів дрозда… Найкраще всіх співа весна!
На широкі поля Виїжджають трактора.
Плугом землю розробляють,
Зерном поле засівають
І збирають урожай,
Багатіє рідний край!
Автоматизація звука [й′] у складах, словах.
Ай-ай-ай - чудовий
Ей-ей-ей – співає
Ей-ей-ей - пасу
Ий-ий-ий - посуд
Ой-ой-ой- мій тато
Автоматизація звука [й′] у зв′язному мовленні.
Наталка вчила кольори:
Червоний у маківки,
Жовтий у кульбабки,
Чорний у гілочки,
Зелений у жабки,
У ромашки – білий,
У волошки – синій,
У природи – весняний, А у сонця – золотий.
Автоматизація звука [й′і] у складах, словах.
Аї-аї-аї - люди їдуть у
Аї-аї-аї - бігають
Аї-аї-аї - гарно співають
Еї-еї-еї - діти були в
Ії-ії-ії - чудові
Їна-їна-їна - моя рідна
Иїв-иїв-иїв – столиця
України
Диференціація звуків [й′]-[й′і] у словах.
Йогурт, їжаки, музей,
Рій, трамваї, чайка,
Їжа, йога, соловей,
Шайба, йоржик, майка, Гайка, змії, солов’ї, Бій, конвалії, гаї.
Автоматизація звука [к] у складах, словах.
Ак-ак-ак- червоний
Ок-ок-ок- зелений
Ик-ик-ик - довгий
Ек-ек-ек- повний
Ік-ік-ік - абрикосовий
Ук-ук-ук - повзе
Ка-ка-ка – нова
Ка-ка-ка-дивлюся на
Ки-ки-ки-великі
Ки-ки-ки- граємо в
Ко-ко-ко-їмо
Ко- ко-ко- купили
Ку-ку-ку – підніми
Автоматизація звуків [к], [к′] у зв′язному мовленні.
Маленькі та великі Хлопчики й дівчатка! Бережіть на морозі Свої пальченятка.
Рукавички на ручки,
Чобітки на ніжки,
Їдуть на санчатах,
Не бачать доріжки.
Кішка любить кошенятко,
А собака – цуценятко,
Корова лиже телятко,
Баранчик кличе ягнятко,
Курочка веде курчаток На ставок до каченяток.
Автоматизація звука [г] у складах, словах.
Га-га-га - летить
Гу-гу-гу - гуси на
Ги-ги-ги - смачні
Гин-гин-гин - скляний
Гон-гон-гон - новий
Гета-гета-гета - свіжа
Іг-іг-іг - випав перший
Іг-іг-іг - великий
Воркоче голуб: гу –гу -гу!
Попуга: пугу, пугу!
Тільки гуси мовчать І від голоду шиплять.
Ось насипали зерна
Гуси раді: га –га - га!
Диференціація звуків [к]-[ґ]-[г] у словах.
Аґрус, ґанок, котик, мак,
Ґуля, ґудзик, ґрати, рак,
Кит, курча, ґаздиня, гумка, гвинт, метелик, ґава, сумка,
Качка, кабачок, ґирлиґа,
Крейда, ґавенятко, дзиґа.
Диференціація звуків [г]-[ґ].
Ґава, ґуля, ґрати, дзиґа,
Ґедзь, ґирлиґа, дзиґарі,
Голуб, голова, гвоздика,
Граблі, глобус, горобці,
Ґудзик, градусник, гвіздок, Голка, гойдалка, грибок.
Автоматизація звука [х] у складах, словах.
Ха-ха-ха повзе
Хат-хат-хат -новий
Ах-ах-ах- ми вилізли на
Ухо-ухо-ухо- велике
Ух-ух-ух-безліч
чорних
Ох-ох-ох-на городі
Іх-іх-іх –я їм
Ях- ях- ях-ми забили
Диференціація звуків [х]-[г]-[ ґ] -[к] у зв’язному мовленні.
Біля ґанку гусенята Жалібно ґелґочуть. Маму гуску шукають, Бо їстоньки хочуть.
З’їли по горошку
На своїм ставку,
Але така їжа їм не до смаку.