УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ І СПОРТУ ТА НАЦІОНАЛЬНОГО ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ВИКОНКОМУ МАЛИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Загальноосвітній навчально-виховний комплекс «Школа - ліцей №1 ім. Н.Сосніної І-ІІІ ступенів» м.Малина
ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ
«В пошуках скарбів рідного краю»
(3 клас)
Підготувала
вчитель початкових класів
Падалко Світлана Іванівна
Спеціаліст вищої категорії
Малин 2020
Хід уроку
1. Організація класу. Психологічний настрій уроку. Девіз
2. Фенелогічні спостереження (метеодовідка), народні прикмети про листопад
3. Оголошення теми та завдань
Зашифрований запис - поміняні склади. В пошуках скарбів. «Корисні копалини рідного краю»
Чи пов’язана тема із завданням, яке отримали
Американський бізнесмен
Ця пропозиція вас зацікавила і ви вирішили презентувати інвестору промислові перспективи Малина. Допоможуть нам наші очікування (дерево очікувань)
На уроці я сподіваюсь
- пригадаємо, що таке корисні копалини
- дізнаємось корисну інформацію про наш край
- з’ясуємо, які корисні копалини і яким способом видобуваються на малинщині
- дізнаємось як переробляють та використовують корисні копалини
- які проблеми, пов’язані з корисними копалинами необхідно вирішити
4. Актуалізація опорних знань
- вч. Малинщина
- вч. геологи корисних копалин
- гра «поміркуй і об’єднай» Рудні, горючі, будівельні (всі корисні копалини треба зібрати лише своєї групи)
- дослідники (будівельні)
- фізкультхвилинка
- гра «Знайди застосування»
- практики (горючі)
- атласи
- вч. титанові руди
5. Підсумок уроку гра «Продовжи речення»
Корисні копалини мультик
Урок-проект «Шукачі скарбів»
Дослідницький проект «В пошуках скарбів: корисні копалини рідного краю»
Мета проекту: Здійснити пошук основної інформації про корисні копалини Малинщини. Організувати і провести спостереження за властивостями корисних копалин, взяти участь у захисті проекту, узагальнюючи та систематизуючи зібрану з різних джерел інформацію, застосувати на практиці здобуті знання, розвивати партнерські зв’язки учнів класу, старшокласників, учительської громади та батьків класу, формувати в учнів усвідомлену необхідність розумного природокористування та екологічної грамотності.
Актуальність проекту: Усвідомлення учнями необхідності раціонального використання природних ресурсів - це перший крок на шляху до вирішення глобальної проблеми - вичерпності запасів корисних копалин, у вирішенні цієї проблеми мобілізовано знання, уміння учнів з даної теми; проект спрямований на формування компетентностей учнів шляхом застосування новітніх технологій, через нестандартні форми організації навчальної діяльності. Учні з повагою ставляться до праці та людей праці, горді за свій рідний край, відчувають сильні патріотичні почуття.
Етапи реалізації проекту:
1. Постановка проблеми
2. Колективне обговорення поставлених завдань
3. Збір інформації (екскурсія на оглядовий майданчик Малинського каменедробильного заводу №3), спостереження, колективна творча робота з додатковою літературою, інформацією мережі Інтернет, бесіди з батьками, вчителями - предметниками, старшокласниками
4. Осмислення дизайну та кінцевого продукту
5. Тестування та удосконалення
Обладнання: Мультимедійна техніка, зразки корисних копалин, фото, звіти учнів, презентація
Очікувані результати:
1. Колективно виготовлена колекція корисних копалин
2. Популяризація отриманих знань серед учнів-однолітків 3-Г клас
3. Презентація проекту «В пошуках скарбів рідного краю» у вигляді художньо оформленого колажу
Тип проекту: змішаний (творчий, інформаційний, змішаний)
Об’єкт пізнання: корисні копалини рідного краю
Провідна проблема: вивчення природних ресурсів рідного краю - це шлях до розумного природокористування, розвитку екологічної грамотності
Навчальні предмети:
- природознавство + інформатика - пошук інформації з різних джерел, пропозиції щодо раціонального природокористування
- літературне читання - складання розповідей про корисні копалини рідного краю, робота над поліськими легендами, загадками
- українська мова - комунікативні здібності та мовленнєве спілкування
- математика - розв’язування практичних задач, пов’язаних з повсякденним використанням корисних копалин
- трудове навчання та образотворче мистецтво - створення колажу, оформлення матеріалів проекту, колекції корисних копалин
Тривалість: два тижні
Учасники: учні 3-В класу
Партнери проекту: працівники МКДЗ №31, консультанти будівельних магазинів, вчителі - предметники, батьки, старшокласники
Хід роботи над здійсненням проекту
І Підготовчий етап
1. Ознайомлення з темою проекту
2. Розподіл рольових навантажень, об’єднання дітей у групи з урахуванням їхніх інтересів, уподобань, захоплень
3. Обговорення теоретичного матеріалу з визначеної теми
4. Реалізація практичних завдань: організація екскурсії, консультації з партнерами проекту
5. Пошук додаткової інформації з різних джерел
ІІ Дослідницький етап
Самостійний збір інформації, дослідження властивостей, пошук свідчень про властивості, поклади та використання корисних копалин - учні працювали індивідуально, в групах, парах та в співпраці з партнерами проекту
ІІІ Творче оформлення проекту
Зібрані матеріали переглядались, відсортовувались та готувались до презентації
IV Презентація проекту
Учні презентували свої напрацювання, пояснювали, переконували, захищали свої ідеї, прислухались до інформації партнерів
І група
Діти - геологи узагальнили знання учнів з теми «Корисні копалини» та презентували узагальнену таблицю «Корисні копалини рідного краю»
Корисні копалини рідного краю |
||
Горючі |
Рудні |
Будівельні |
Торф |
Титанові руди |
Граніт Лабрадорит Габро Пісок Глина Мармур |
ІІ група
Інформація про будівельні корисні копалини
Діти - дослідники презентують інформацію про властивості будівельних корисних копалин, поклади цих мінералів на Малинщині та способи їх видобутку
ІІІ група
Діти - практики презентують інформацію про властивості горючих корисних, родовища торфу на Малинщині, багато-цільове використання торфу
Хід уроку
І Організація класу, психологічний настрій уроку
Привітання: Холодно в полі, саду, на городі
Осінь мандрує по нашій господі
Тепло і затишно в класі у нас
Доброго дня, ми вітаємо вас
Усміхніться один одному, побажайте товаришу успіхів на уроці (тиснуть один одному руки)
Вчитель: Я бажаю вам
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно і плідно працювати
Я сподіваюсь, що цей девіз допоможе вам налаштуватись на плідну роботу і ви дізнаєтесь на уроці багато нової цікавої інформації
ІІ Метеодовідка
Розгорніть зошити та звірте свої метеоспостереження з моїми. За повідомленням Малинського гідрометцентру, сьогодні в 3-В класі очікується такий прогноз: ясне безхмарне небо над головами, легкі повітряні коливання від піднятих рук, шквал емоцій та буря позитивних почуттів, температура на наших термометрах зашкалила на позначці 10-12 позитивних градусів. А всім присутнім побажаю «Нехай проблеми та негоди не роблять у житті погоди»
А насправді метеодовідку озвучить.... (один із учнів класу)
Місяць листопад багатий і народними прикметами: як листопад дерев не обрусить - довга зима бути мусить
Відлетіли у вирій журавлі -
Холоди справжні прийшли;
Лебеді рушили - настала пора заморозків:
Гуси у вирій - буде сніг
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку
Тему уроку збирають з розсипаних складів: В по-шу-ках скар-бів: ко-ри-сні ко-па-ли-ни рід-но-го краю.
Чи нічого вам не нагадує тема нашого сьогоднішнього уроку? Це назва нашого навчального проекту
Два тижні тому один з інвесторів відвідав наше місто, побувавши на місцевих підприємствах, він залишився під великим враженням та вирішив допомогти у розвитку економіки нашого краю. Але у нього була одна умова - щоб не сталося, треба заочно познайомити його зі скарбами нашого краю, цікаво розповісти про наші ресурси і довести, що саме в розвиток нашого регіонуварто вкладати гроші.
Учень Ми зацікавилися цією пропозицією - а втілити її ми вирішили у вигляді проекту і кожна група отримала своє завдання: геологи - шукали інформацію про корисні копалини та їх види; дослідники - вивчали властивості будівельних корисних копалин, а практики шукали застосування горючим корисним копалинам
- На що ви сподіваєтесь на сьогоднішньому уроці? (дерево очікувань)
- пригадаємо, що таке корисні копалини
- дізнаємось корисну інформацію про наш край
- дізнаємось які корисні копалини і яким способом видобуваються на Малинщині
- дізнаємось, як переробляють та використовують корисні копалини
- які пробеми, пов’язані з корисними копалинами, потрібно вирішити
IV Актуалізація опорних знань
Вч. Малинщина - наш рідний край. Малинський район розташований у східній частині Житомирської області, на півдні Поліської низовини, у зоні мішаних лісів. Показуємо на карті: на півночі він межує з Народицьким районом, на північному заході та заході - з Коростенським, на півдні - з Радомишльським, на сході - з Іванківським і Бородянським. Площа Малинського району становить 1500 км2. За розмірами наш район є одним із найбільших серед районів Житомирської області. Цікаво, що площа Малинщини у 2,5 рази більша площі такої країни як Сінгапур.
Вирушаймо в путь. А мандрувати теренами нашого краю будуть разом з нами наші давні друзі - пан Кріт та їжачок - хитрячок.
Мудрий пан Кріт хоче про щось нам нагадати (Мультик «Це твоє і це наше - корисні копалини»)
Рушити далі ми зможемо лише тоді, коли впораємося із завданнями хитрюги - їжачка: погляньте, он він ховається в осінньому листі, на кожному листочку - загадки для вас
1. Грію взимку я будови,
З мене паливо чудове,
Я потрібне для тепла,
З мене зроблені, до речі,
І такі корисні речі, як
Пластмаси, гуми, фарба,
Ліки, спирт, бензин, смола,
Чи впізнали ви мене
Я...(вугілля кам’яне)
2. Роблять з мене речовини, фарби, штучнії тканини,
Ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті я народився, але й на полі знадобився,
Бо я - ще й добриво чудове, а ще - зігрію я будови,
Бо й на паливо згожусь. Чи впізнали, як я звусь? (торф)
3. Масляниста рідина,
З різким запахом вона.
Темно- бурий колір має,
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі.
З неї роблять, любий друже,
Гас, бензин, машинне масло,
Фарбу, гуму і пластмаси (нафта)
4. Це відомо для дитини:
Глечики виготовляють з .. (глини)
5. В шахтах, кар’єрах її добувають,
З неї у печах чавун виплавляють.
З нього ллють сталь, роблять речі сталеві
Ну а основа речей металевих -
Буро-червона, важка і тверда -
Це залізняк чи ... (залізна руда)
6. Камінь я, гірська порода,
А також дитя природи,
Я зернистий і твердий,
А також матеріал міцний.
Можна пам’ятник зробити,
Коли треба - роздробити,
Я годжуся на бруківку
Для спорудження домівки,
Я не мармур, не магніт,
А такий собі ... (граніт)
7. Я родом з дна морського,
Природи я дитина
Від мармуру й до крейди -
Це все моя родина.
Ми містим газ,
Від оцту пускаєм бульбашки
Потрібні в будівництві,
Усі ми ... (вапняки)
8. Хочеш побудувати дитячий садок,
Використовуй у розчині ... (пісок)
9. Коли зламаєш руку ти,
Завжди врятує від біди.
І хоч у тебе настрій скис,
В лікарні вдягнуть швидко ... (гіпс)
Вчитель: Отож, на сьогоднішньому уроці спробуймо з’ясувати, які корисні копалини є в нашому краї, де саме розташовані їхні родовища, як їх видобувають та використовують, а також поміркуємо, як ощадно, дбайливо підходити до їх застосування. Отож, вирушаймо в заочну мандрівку у пошуках скарбів рідного краю. Мандрувати ми будемо за цим маршрутом:
Корисні копалини рідного краю
будівельні к/к паливні к/к рудні к/к
А провідниками і мудрими наставниками у цій подорож нам будуть геологи