Мета: збагатити знання учнів про охорону тварині рослин рідного краю; розвивати спостережливість, кмітливість, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин і рослин.
Тип проекту: індивідуальний, інтегрований.
Предмети, що інтегруються: українське читання, образотворче мистецтво.
Вид проекту: інформаційно-дослідницький.
Керівник проекту: вчитель.
Дата Урок Природознавство 1 кл.
Тема. Навчальний проект «Добра справа для природи»
Мета: збагатити знання учнів про охорону тварині рослин рідного краю; розвивати спостережливість, кмітливість, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин і рослин.
Тип проекту: індивідуальний, інтегрований.
Предмети, що інтегруються: українське читання, образотворче мистецтво.
Вид проекту: інформаційно-дослідницький.
Керівник проекту: вчитель.
Учасники проекту: вчитель, учні 1 класу, батьки.
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання
2. Реклама уроку
Діти, розпочинаємо наш урок. А що ви очікуєте від уроку? Яким він повинен бути?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Урок має бути…• цікавим; • незвичним; • навчальним.
- А як ви будете працювати на уроці? ( Ми будемо…• уважними;• активними;• кмітливими.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі. Від людини залежить, чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря, прозора вода в річках, зелена трава на лугах, могутні дерева в лісах. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без природи людина загине. Збереження природи — це збереження людини.
Сьогодні люди об'єднуються у товариства, метою яких є охорона природи. Навколишнє середовище потребує нашого захисту. Забруднення річок і озер, загибель лісів, знищення цілих видів рослин і тварин — справа рук людини. Проте тільки людина може врятувати природу. І дорослі, і діти повинні об'єднати свої зусилля у справі захисту довкілля.
Кожен школяр може посадити дерево і нагодувати птахів. Ми повинні обережно поводити себе на лісових галявинах та берегах річок, не залишаючи після себе сміття. Якщо так робитиме хоча б кожен школяр, то й це буде вагомий внесок у дорослу справу збереження природи.
ІІI. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Ми поговоримо про значення природи, поглибимо знання про історичні факти і ви зможете дізнатись багато нового про навколишній світ та вплив людини на нього.
ІV. Основна частина
- Що ви знаєте про Червону книгу України? Для чого вона створена?
- У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання — ліси, луки, забруднюють річки й озера. Тому тварин потрібно охороняти. Щоб зберегти тварин, які зникають, їх заносять до Червоної книги України. Таких тварин заборонено знищувати.
- Розгляньте фото деяких тварин і рослин, занесених до Червоної книги України.
- Назвіть цих тварин.
- Чому багато диких тварин зникає?
- Дізнайтеся, які з тварин, занесених до Червоної книги України, можна зустріти у нашому краї?
Гра «Скарги рослин і тварин»
- На що скаржаться ці рослини (тварини)? Зазначте стрілками. Як людина може їм зарадити?
- Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним
кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж усього
корабля. І лунає сьогодні "Тривога на космічному кораблі Земля! Майбутнє Землі в небезпеці!".
- Це крик! За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект зменшення озонового шару в стратосфері; проблеми чистої води і кислотні дощі є причиною 70% ракових захворювань; у людей і тварин є порушення взаємодії організму і
навколишнього середовища; щорічно планета втрачає десятки видів тварин,
які заносяться до Червоної книги.
- Важко поранена, плаче хвора земля, і Чорнобиль – тривожний
сполох – закликає до розуму. І у пам'яті спливає пророцтво великого Кобзаря "Схаменіться добрі люди, бо лихо вам буде!"
- Сьогодні ми з вами зібрались, щоб сказати "Ні" таким вчинкам!
Щоб зрозуміти, до чого може призвести безгосподарське, жорстоке
ставлення до природи.
"Гідросфера".
- Гідросфера або водна оболонка Землі – це її моря й океани, крижані
шапки приполярних районів, ріки, озера, підземні води. Забруднення може
бути фізичне, хімічне, біологічне й теплове. Особливої шкоди водоймам
завдають нафта і нафтопродукти, 100 т нафти здатна розпливатись плівкою
на 12 км2 поверхні води.
Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають
синтетичні миючі засоби, які у воді можуть зберігатися роками. Це
призводить до "цвітіння" водойм, загибелі водних тварин. Внаслідок хімічного забруднення стічними водами річок в організмі риб, як щука, судак, концентрація отрути в 10 тис. разів вища, ніж у воді. Це
означає, що з'ївши п'ять-вісім таких рибин, людина отруює свій організм.
- Чуєте, хтось плаче?
- Хто ти?
- Я – риба.
- А чого ти плачеш, рибко?
- Ой, біда! Люди, що це за вода?
Може, вам і добре пити хімікати в ній усі.А вода ж була колись,
А мені в ній важко жити і на дні, і у воді.
Люди, звідки, звідки ви взялись?Звідки, звідки ви взялись?
Люди, трохи совість майте, бідну річечку рятуйте.
- Кожна річка, велика чи маленька, має своє значення. У кожної є своя справа, своє серце, своя неповторна краса. А зараз чому річки обміліли?
Чому не приваблюють своєю чарівністю, а викликають лише співчуття.
- Старожили розповідають, що раніше наші предки брали воду з річки і
заліковували рани, пили джерельну воду. Річки забруднюються, тож нехай вибачає риба, вибачають живі істоти за каналізаційні стоки, промислові відходи, за сміття, що викидають господарі в річку.
"Біосфера".
Бездумне ставлення до навколишнього середовища призвело до того, що вже на початок цього століття ми можемо втратити 20% усіх існуючих
організмів. На сьогодні у світі зникло 12000 видів тварин, щороку
зникає по одному виду тварин. Протягом останніх століть в Україні повністю зникли: тарпан (дикий кінь) та тур український. На межі зникнення норка й вовк.
Гра « Поміняй місцями склади, прочитай слова» і дізнаєшся, які тварини нашої місцевості занесено до Червоної книги.
ЛЕКАЛЕ ВЕЛЬРАЖУ РИЙСІ БАЖА РАСІ
КАББА КАПІРУК РАСІ ХВАДРО НЬОЛЕ - КУЖ
Гра «Вчимося любити природу»
Учитель промовляє фразу, а учні повинні сказати, любить або не любить природу людина, про яку йдеться, і пояснити чому.
• Людина вийшла з лісу з букетом конвалій.
• Людина садить біля будинку дерева.
• Водій миє машину на березі ріки.
• Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
• Діти вішають на дерева шпаківні.
• Після відпочинку в лісі люди зібрали і закопали сміття. .
• Хлопчик б’є пляшки.
Робота в групах.
Який внесок у справу охорони природи можуть зробити молодші школярі ? Виберіть правильні відповіді.
* Не ламати гілок дерев та кущів.
* Не пошкоджувати кору дерев
* Не рвати в лісі та на луках квітучих рослин
* Не ловити комах, не знищувати павуків, жаб., змій та вужів.
* Не ловити диких тварин і не забирати їх додому.
* Не руйнувати гнізда і не зачіпати їх, якщо натрапиш випадково.
* Не розводити багаття в лісі чи на луках.
* Не залишати сміття на природі, не викидати сміття у водоймища.
VІ. Підсумок уроку
Якби ти, людино, була як бджола, то край наш прекрасним медоносом став би, а Україна - могутньою державою з прекрасним і багатим життям її народу.
1