За допомогою різноманітних вправ і завдань учні з'ясовують, що робить нашу мову багатою, виразною та яскравою. В основі навчального проекту лежить блокова система вивчення української мови.
Навчальний проект
вчитель початкових класів
Дьомино-Олександрівської ЗОШ І –ІІІ ступенів Свєрдлова Л.В.
Художник рідної мови
Проблема: Що робить нашу мову багатою, виразною та яскравою?
Мета проекту:
Змістові питання:
Які ознаки мають предмети?
Як називаються слова-ознаки в українській мові?
Які особливості має прикметник?
Яке значення прикметника в нашому мовленні?
Кінцевий результат:
За результатом діяльності: інформаційно-прикладний (в основі проекту блокова система вивчення української мови)
За кількістю навчальних предметів: монопредметний (українська мова
2 клас)
За кількістю учасників: колективний
За тривалістю: короткостроковий (перший урок теми)
За характером контактів: внутрішній
Обладнання: герої-Чарівники (іменник, прикметник); предметні малюнки: яблуко, м’яч, повітряна кулька; тлумачні словники; схеми-опори; картки зі словами: м’яч, стіл, лисиця, помідор;картки із завданням; смайлики; кросворд; «Рятівничок-довідничок».
Хід роботи над проектом:
І.Організація класу
Дружньо візьмемось за руки,
І приступимо до науки.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Хочем все на світі знать.
ІІ. Підготовчий етап проекту
1.Мотивація навчальної діяльності, Виявлення навчальної проблеми
- До нас урок, діти, з планети Частин мови прибув Чарівник, який дає назви всім предметам, що нас оточують. Кілька таких предметів він намалював і приніс із собою.
- Що ж намалював Чарівник і хто він сам, як його звуть?
(на дошці не кольорові малюнки предметів: яблуко, м’яч, повітряна кулька)
«Привіт, друзі! Я чарівник-художник, бо можу дати словам назвам предметів будь-яку ознаку чи прикмету . Я можу зробити будь-який предмет кольоровим, змінити його колір, визначити смак. Без мене мова не була б такою багатою, виразною та яскравою. Хочете в цьому впевнитися? Хочете зі мною подружитися й дізнатися, як мене звуть? Тоді виконайте мої завдання, і я відкрию вам свої таємниці й своє ім’я.»
2. Словникова робота + хвилинка каліграфії
- Пропишіть каліграфічно літери: о к н а а з
- Складіть із літер слово, бо воно дуже потрібне Чарівникові
- Що означає слово «ознака»? Звернемося до тлумачного словника.
- Запишіть і запам’ятайте нове словникове слово. Це слово «ознака».
ІІІ. Планування навчальної діяльності
Вправа «Очікування результатів»
Цей урок мене навчить….
працював активно, творчо
я старався
міг працювати й краще
ІV. Реалізація проекту – практичне виконання завдань
1.Формування поняття «ознака»
А) аналітична робота
(учитель демонструє перед учнями чорно-біле зображення повітряної кульки)
(Звичайно, діти не можуть виконати прохання вчителя, бо малюнок не дає для цього підстав._
(Учитель демонструє предмет у натурі, а діти характеризують його. При цьому вчитель користується питаннями, наприклад: за кольором кулька яка? і т. ін.)
(з’являється схема-опора)
ОЗНАКА
За розміром за смаком за матеріалом за формою за кольором
Б) виконання практичних вправ
Робота в парі: гра «Додай слово ознаку»
Кожна пара отримує картку з предметом, дібрати якомога більше слів-ознак, користуючись схемою-опорою
Слова-предмети: м’яч, яблуко, лисиця, помідор
Презентація зробленої роботи
Коментоване письмо, вправа 320 с.122
Самостійна робота з карткою: визначити предмет за його ознакою
2.Визначення питання до слів-ознак
- Працюючи із словами-ознаками, які питання ставили до них?
(з’являється схема-опора)
ПИТАННЯ
ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?
Творчий диктант: запиши питання
Словосполучення для роботи: цибуля гірка, будинок кам’яний, сонце
яскраве,річка широка, казка цікава.
Презентація роботи
3.Фізкультхвилинка
4.Формування поняття «один-багато»
Робота з предметними малюнками(мал.. на дошці)
(з’являється схема-опора)
ОДИН – БАГАТО
Синє – сині
Висока – високі
Смачний - смачні
5.Спостереження за роллю прикметноків у мовленні
Творча робота в групі: доповніть текст словами-ознаками
Прилинула (яка?) весна. Під (яким?) промінням парують поля. По (акому?) небу пливуть (які?) хмарки.
Презентація зробленої роботи
Вправа «Броунівський рух» - робота в парах: складіть прислівя, визначте слова-ознаки
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Маленька праця краще за велике безділля.
Земля чорна, а білий хліб родить.
V. Підсумок роботи
1. Узагальнення результатів
- Чарівник дуже задоволений, що ви такі кмітливі, дякує вам за таку сумлінну роботу й хоче назвати своє ім’я, але хитро сховав його в ребусі.
- Спробуємо відгадати
(прикметник)
Вправа «Прес»: Я думаю, що…..
Тому що……..
Наприклад…….
2. Оцінювання роботи в проекті
- Оцініть за допомогою смайликів свою роботу на уроці.
VІ. Домашнє завдання:
- Ознайомтеся із домашнім завданням, виберіть, з яким ви впораєтеся, виконайте його
1.Скласти, використовуючи слова-ознаки загадки, намалювати відгадки
2.Виконати завдання с.123 вправа 322, повторити правило с.122