Навчальний проект "Художник рідної мови"

Про матеріал

За допомогою різноманітних вправ і завдань учні з'ясовують, що робить нашу мову багатою, виразною та яскравою. В основі навчального проекту лежить блокова система вивчення української мови.

Перегляд файлу

Навчальний проект

вчитель початкових класів

Дьомино-Олександрівської ЗОШ І –ІІІ ступенів Свєрдлова Л.В.

Художник рідної мови

Проблема: Що робить нашу мову багатою, виразною та яскравою?

Мета проекту:

  • познайомити учнів із лексичним значенням слів, які називають ознаки предметів;
  • формувати вміння ставити до них питання, добирати та змінювати їх;
  • вчити з’ясовувати, як пов’язані між собою в мові іменники і прикметники;
  • сприяти розвитку спостережливості, самостійності, формуванню ключових компетентностей учнів ;
  • виховувати любов до рідної мови

Змістові питання:

  Які ознаки мають предмети?

Як називаються слова-ознаки в українській мові?

Які особливості має прикметник?

Яке значення прикметника в нашому мовленні?

Кінцевий результат:

  • засвоєння програмного матеріалу з теми;
  • формування навичок роботи в парі;
  • створення «Довідничка-рятівничка» з теми «Прикметник»

За результатом діяльності: інформаційно-прикладний (в основі проекту блокова система вивчення української мови)

За кількістю навчальних предметів: монопредметний (українська мова

 2 клас)

За кількістю учасників: колективний

За тривалістю: короткостроковий (перший урок теми)

За характером контактів: внутрішній

Обладнання:  герої-Чарівники (іменник, прикметник); предметні малюнки: яблуко, м’яч, повітряна кулька; тлумачні словники; схеми-опори; картки зі словами: м’яч, стіл, лисиця, помідор;картки із завданням; смайлики; кросворд; «Рятівничок-довідничок».

Хід роботи над проектом:

І.Організація класу

  • Діти, сьогодні гарний  день, лагідно посміхається сонечко. Усміхніться ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружно нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному візьмемося за руки і промовимо наш девіз:

                      Дружньо візьмемось за руки,

                      І приступимо до науки.

                      Раз, два, три, чотири, пять,

                      Хочем все на світі знать.

ІІ. Підготовчий етап проекту

1.Мотивація навчальної діяльності, Виявлення навчальної проблеми

- До нас урок, діти, з планети Частин мови прибув Чарівник, який дає назви всім предметам, що нас оточують. Кілька таких предметів він намалював і приніс із собою.

http://www.playing-field.ru/img/2015/052104/2840459      http://ras-kras.ru/uploads/posts/2013-09/1378394198_raskraska-myachik.jpg       http://rudocs.exdat.com/pars_docs/tw_refs/378/377440/377440_html_m5a8521.png

- Що ж намалював Чарівник і хто він сам, як його звуть?

(на дошці не кольорові малюнки предметів: яблуко, м’яч, повітряна кулька)

  • Що ви бачите на малюнках? Назвіть предмети. Поставте до них питання.
  • Як називаються слова-предмети в мові?
  • А значить гість – Чарівник-іменник.
  • Але він прийшов не з пустими руками, у нього для вас лист. Давайте прочитаємо, що в ньому написано:

«Привіт, друзі! Я чарівник-художник, бо можу дати словам назвам предметів будь-яку ознаку чи прикмету . Я можу зробити будь-який предмет кольоровим, змінити його колір, визначити смак. Без мене мова не була б такою багатою, виразною та яскравою. Хочете в цьому впевнитися? Хочете зі мною подружитися й дізнатися, як мене звуть? Тоді виконайте мої завдання, і я відкрию вам свої таємниці й своє ім’я.»

2. Словникова робота + хвилинка каліграфії

- Пропишіть каліграфічно літери: о к н а а з

- Складіть із літер слово, бо воно дуже потрібне Чарівникові

- Що означає слово «ознака»? Звернемося до тлумачного словника.

- Запишіть і запам’ятайте нове словникове слово. Це слово «ознака».

ІІІ. Планування навчальної діяльності

  • Сьогодні на нас чекають дослідження та відкриття: ми повинні навчитися визначати в мовленні слова-ознаки, ставити питання до слів-ознак, змінювати їх за зразком, доповнювати ними  речення, спостерігаючи як при цьому змінюється наше мовлення; дізнаємося про вірного друга слів-ознак.  В кінці уроку на вас чекає сюрприз. Тому, щоб нічого не забути, пропоную скласти план уроку.

 

 

 

 

 

Вправа «Очікування результатів»

  • Як ви думаєте, чому ви навчитеся сьогодні на уроці?
  • Побудуйте міркування:

Цей урок мене навчить….

  • Як ми можемо скористатися в житті цими вміннями?
  • Сьогодні оцінювати свою роботу на уроці та роботу своїх товаришів будете  за допомогою смайликів

http://www.kidslibrary.ru/sites/default/files/ghllcudmxhk_0.jpg    працював активно, творчо

http://st.depositphotos.com/1001911/2438/v/950/depositphotos_24388727-Eyelashes-emoticon.jpg          я старався

http://flash71.ru/image/cache/data/CBR%20SIMPLE%20S9%20ANGEL-900x900.jpg         міг працювати й краще

ІV. Реалізація проекту – практичне виконання завдань

1.Формування поняття «ознака»

А) аналітична  робота

(учитель демонструє перед учнями чорно-біле зображення   повітряної  кульки)

  • Який предмет ви бачите за розміром, кольором і матеріалом.

(Звичайно, діти не можуть виконати прохання вчителя, бо малюнок не дає для цього підстав._

  • Чому ви не можете назвати ознаки предмета? (Не бачимо їх.)
  • А що ви тепер можете сказати про неї?

(Учитель демонструє предмет у натурі, а діти характеризують його. При цьому вчитель користується питаннями, наприклад: за кольором кулька яка? і т. ін.)

  • А якщо я скажу, що на малюнку зображена синя кулька, яку фарбу візьмете, щоб її розмалювати? (Синю.)
  • Що вам це підказало? (Слово «синя».)
  • Отже, для чого нам потрібно слово «синя»? (Щоб назвати колір.)
  • З чого зроблена наша кулька? (З гуми.)
  • Отже, яка вона? (Гумова.)
  • Якої форми кулька?
  • Вона яка? (Кругла)
  • Що цікавого ми можемо розказати про кульку?

являється схема-опора)

ОЗНАКА

За розміром    за смаком   за матеріалом   за формою   за кольором

Б) виконання практичних вправ

Робота в парі: гра  «Додай слово ознаку»

Кожна пара отримує картку з предметом, дібрати якомога більше слів-ознак, користуючись схемою-опорою

Слова-предмети: м’яч, яблуко, лисиця, помідор

Презентація зробленої роботи

Коментоване письмо, вправа 320 с.122

Самостійна робота з карткою: визначити предмет за його ознакою

http://teacher.in.ua/images/1(1).jpg

 

  • Ми з вами вияснили, можна ознаку добирати до предмета, а можна ознаками визначити предмет.
  • Прослухавши стільки варіантів слів, які визначають ознаки одного предмета, який висновок можна зробити?(Слів назв-ознак дуже багато і що предмет можна характеризувати за різними ознаками. Мова від цих слів стає виразнішою і точнішою)

2.Визначення питання до слів-ознак

- Працюючи із словами-ознаками, які питання ставили до них?

являється схема-опора)

 

ПИТАННЯ

 

ЯКИЙ?         ЯКА?         ЯКЕ?        ЯКІ?

Творчий диктант: запиши питання

Словосполучення для роботи: цибуля гірка, будинок кам’яний, сонце

                                                    яскраве,річка широка, казка цікава.

Презентація роботи

  • Отже, на які питання відповідають слова-ознаки?

3.Фізкультхвилинка

4.Формування поняття «один-багато»

Робота з предметними малюнками(мал.. на дошці)

http://torgdecor.com/files/uploads/2013/02/156-013.jpg     http://www.ikea.com/pl/pl/images/products/mala-kredki__0191633_PE345497_S4.JPG        http://img.alibaba.com/img/pb/023/815/506/506815023_918.jpg    http://artkoza.ru/image/cache/data/p/44/1011005/pugovicy-9-mm-malenkie-plastikovye-kruglye-raznocvetnye-500x500.jpg               

  • Чим відрізняються малюнки?
  • Запишіть у стовпчик слова, що означають один предмет.
  • Доберіть до цих слів ознаки предметів та запишіть разом із питанням.
  • Запишіть у стовпчик словіа, що означають багато предметів.
  • Запишіть поряд із цими слова ознаки предметів, які ви вже добирали до одного предмета. Чим відрізняються записані слова?
  • Який висновок зробимо? (Якщо слово виражає ознаку одного предмета, до нього ставимо питання Яка? Який? Яке?Якщо слово виражає ознаки кількох предметів, ставимо питання Які?Отже, прикметники можна змінювати за числами)

являється схема-опора)

                                                         ОДИН – БАГАТО

                                                      Синє – сині

                                                          Висока – високі

                                                        Смачний - смачні

5.Спостереження за роллю прикметноків у мовленні

Творча робота в групі: доповніть текст словами-ознаками

Прилинула (яка?) весна. Під (яким?) промінням парують поля. По (акому?) небу пливуть (які?) хмарки.

Презентація зробленої роботи

Вправа «Броунівський рух» - робота в парах: складіть прислівя, визначте слова-ознаки

Краще гірка правда, ніж солодка брехня.

Маленька праця краще за велике безділля.

Земля чорна, а білий хліб родить.

  • Назвіть пари слів-ознак. Яке значення мають?
  • Чи потрібні вони в нашому мовленні? Чому?

V. Підсумок роботи

1. Узагальнення результатів

-  Чарівник дуже задоволений, що ви такі кмітливі, дякує вам за таку сумлінну роботу й хоче назвати своє імя, але хитро сховав його в ребусі.

- Спробуємо відгадати

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\906223_html_m37a581fe.jpg

(прикметник)

  • То ж як називаються слова-ознаки в українській мові?
  • Як називаються слова, до яких добирали ознаки? (Слова-предмет або іменники)
  • Так з якими ж слова завжди прикметник веде дружбу?
  • Доберіть прикметники до іменників ребуса.
  • Отже, якими новими знання ви збагатилися сьогодні на уроці?
  • Що з цього уроку можете використати в житті?
  • А коли ми обєднаємо всі наші відкриття на уроці разом, то отримаємо ось таку книжечку.
  • Яку назву їй дамо? («Довідничок», «Рятівничок»)
  • Чи знадобиться вона нам?

Вправа «Прес»: Я думаю, що…..

                           Тому що……..

                           Наприклад…….

2. Оцінювання роботи в проекті

- Оцініть за допомогою смайликів свою роботу на уроці.

VІ. Домашнє завдання:  

- Ознайомтеся із домашнім завданням, виберіть, з яким ви впораєтеся, виконайте його

1.Скласти, використовуючи слова-ознаки загадки, намалювати відгадки

2.Виконати завдання  с.123 вправа 322, повторити правило с.122

 

 

 

docx
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
2246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку