Мета: поглибити знання школярів про різні аспекти бджільництва; сприяти виробленню стійкого інтересу до життя бджіл, усвідомленню значення меду та інших продуктів бджільництва в житті людей
Тип проекту: індивідуальний, інтегрований.
Предмети, що інтегруються: українське читання, образотворче мистецтво.
Вид проекту: інформаційно-дослідницький.
Завдання проекту. Визначити лікувальні властивості продуктів бджільництва, зібрати рецепти використання меду при лікуванні застуди.Схарактеризувати різні сорти меду. Дослідити, як бджола допомагає визначити погоду. Довести, що бджола – «велика трудівниця». Визначити основні рослини-медоноси. Познайомитися з діяльністю Петра Івановича Прокоповича – видатного українського бджоляра, основоположника бджільництва в Україні. Дослідити історію виникнення бджільництва та перших вуликів.
Дата Урок Природознавство 1 кл.
Тема. Навчальний проект «Медоносна бджола»
Мета: поглибити знання школярів про різні аспекти бджільництва; сприяти виробленню стійкого інтересу до життя бджіл, усвідомленню значення меду та інших продуктів бджільництва в житті людей
Тип проекту: індивідуальний, інтегрований.
Предмети, що інтегруються: українське читання, образотворче мистецтво.
Вид проекту: інформаційно-дослідницький.
Завдання проекту. Визначити лікувальні властивості продуктів бджільництва, зібрати рецепти використання меду при лікуванні застуди.Схарактеризувати різні сорти меду. Дослідити, як бджола допомагає визначити погоду. Довести, що бджола – «велика трудівниця». Визначити основні рослини-медоноси. Познайомитися з діяльністю Петра Івановича Прокоповича – видатного українського бджоляра, основоположника бджільництва в Україні. Дослідити історію виникнення бджільництва та перших вуликів.
Тривалість проекту: 1 тиждень.
Кінцевий продукт: урок-проект, книга «Медоносна бджола»
Керівник проекту: вчитель. Учасники проекту: вчитель,бібліотекар, учні 1 класу, батьки.
План виконання проекту
I. Організація проекту Формування основної проблеми і дидактичної мети.
II. Планування проектної діяльності:
1. Обирання учнями частини проекту.
2. Обміркування шляхів розв’язання проблеми.
3. Пошук матеріалів: бібліотека, мережа Інтернет.
III. Робота на уроках
Читання. Українська мова
1. Дібрати художню літературу: вірші, оповідання про бджіл.
2. Зібрати загадки, прислів`я та приказки про бджіл,мед.
Образотворче мистецтво
1. Намалювати малюнки на тему: « Медоносна бджола».
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Привітання 2. Реклама уроку
Діти, розпочинаємо наш урок. А що ви очікуєте від уроку? Яким він повинен бути?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Урок має бути…• цікавим;• незвичним;• навчальним.
- А як ви будете працювати на уроці? ( Ми будемо…• уважними;• активними;• кмітливими.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Мета людини не в тому, щоб жити якнайдовше, а в тому, щоб не вкорочувати дароване Богом життя, виснажуючи душу і тіло хворобами. Для цього мудра людина окрім духовної поживи шукає здорову природну їжу. І якщо добре шукає, то знаходить мед - найбагатший за складом природний продукт, який містить кілька сотень необхідних для нашого організму речовин і з яким за своєю життєдайною силою не зрівняються жодні солодощі світу. Мед та інші бджолопродукти колись були першими ліками людини, а нині вони незаслужено чи не останні, бо їх витіснили хімічні препарати. Проте мед не повинен стояти в домашній аптечці поряд з ліками. Його місце - на столі, поряд з хлібом, і їсти його треба щодня, тоді і ліки не будуть потрібні. Не доведеться сягати по такі "атомні" ліки як антибіотики, назва яких красномовна - із латинської перекладається як "проти життя", бо вони таки руйнують в організмі окрім шкідливого ще й корисне та важливе. А тут сама Природа простягає руку помочі, пропонуючи натуральні ліки, які не мають собі рівних. І це не перебільшення!
ІІI. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Ми поговоримо про значення меду і його компонентів, поглибимо знання про історичні факти і ви зможете дізнатись багато нового про бджолиний труд.
ІV. Основна частина
1.Команда «Історики-науковці» Із давніх-давен люди використовують продукти бджільництва і знають їх поживну цінність. Мед вважався улюбленою їжею богів. Він і досі залишається обов'язковим компонентом багатьох ритуальних страв: куті, колива, сити, медвяних коржів. Українці називають бджолу "божою пташкою" і вважають помічницею Всевишнього. За однією з легенд, бджола полегшила хресні муки Спасителя. Юдеї замовили цигану п'ять цвяхів для розп'яття Христа. Їх мали забити в руки, ноги та груди Спаса. Але циган пожалів Ісуса і п'ятий цвях, який мав забити у груди, сховав у своєму волоссі. Євреї помітили це, схопили цигана і звинуватили в обмані. Але він став божитися, що забив п'ять цвяхів.У цей момент на груди Христа сіла бджола. Циган помітив це і вказав на неї зі словами: "Оно той п'ятий цвях, що я забив. Щоб я почорнів, як земля, якщо брешу". З того часу Бог прощає циганам брехню, але, по слову свого побратима,всі стали чорними як земля
Бджільництво має надзвичайно важливе значення в житті людей. З пасік людина одержує цінні продукти, рівнозначних замінників яким немає. Це – мед, віск, квітковий пилок, прополіс, маточне молочко, бджолина отрута. Ці продукти мають високі лікувальні властивості, а також великий склад вітамінів та амінокислот. • Сучасне сільськогосподарське виробництво неможливе без галузі бджільництва. Скрізь, де вирощують соняшник, гречку, ріпак, кормові бобові, овочеві культури, у садах, на городах, під склом теплиць, на квітках комахозапилюваних рослин працюють бджоли.
Віками люди вживають продукти бджільництва. Найдавнішому наскельному малюнку, на якому зображено людину, що дістає з розщілини в скелі стільник, а навколо неї рояться бджоли, — 15 тисяч років. Його знайшли археологи в одній з печер на території Іспанії. Під час розкопок в єгипетських пірамідах, яким уже біля п’яти тисяч років, було знайдено предмети бджільництва, настінні малюнки із зображенням процесу розливання меду у глиняні горщики. Єгиптяни робили вулики з обпаленої глини. Бджільництво було добре розвинене в Давній Греції, і відомий учений Арістотель першим докладно описав життя бджіл. А грецький лікар Діоскорид вважається родоначальником використання продуктів бджільництва у медицині.
Бджоли належать до сімейства перепончастокрилих комах. Всього їх у природі – 30 000 видів. Найцікавішою серед них вважають бджолу медоносну. Крім диких бджіл існують такі домашні породи бджіл, які поширені серед пасічників – карпатська, українська, кавказська.
Бджільництво було улюбленим заняттям слов’ян. Спочатку селяни знаходили в лісах дупла з дикими бджолами, викурювали їх, руйнували гнізда і забирали мед. З часом помічали: є «медові» дерева, в дупла яких бджоли поверталися після розорення. Люди називали такі дерева бортями, позначали, щоб восени повернутись до них за медом. З часом назріла проблема охорони бортей. Щоб уберегти мед від «зайшлих людей», бортники (власники бортей) вирубували шматки дерев із дуплами й прилаштовували їх поблизу своїх жител. Так з’явилися перші нерозбірні вулики. За однією із версій, слово «пасіка» походить від слова «посіка», що означає «вирубка». Щоб вибрати мед з такого вулика, бджолиний рій потрібно було вигнати і знищити його житло — систему стільників. Нерідко при цьому бджолині родини знищувались.
Петро Іванович Прокопович ( 1775 – 1850) — видатний український бджоляр, основоположник бджільництва. Він вивчав біологію бджолиної сім’ї, вдосконалював методи бджільництва. Його пасіка була найбільшою в світі – вона нараховувала 10 000 бджолосімей. У 1814 році Прокопович створив перший у світі розбірний рамковий вулик. Петро Прокопович був талановитим педагогом. Із заснованої ним школи за 53 роки її існування вийшло понад 700 кваліфікованих пасічників. Похований Петро Прокопович у селі Пальчики, на Чернігівщині, де була його школа. Тепер там збудовано пам’ятник, його іменем названо Український інститут бджільництва.
Вячеслав Григорович Неліпа – бджоляр з великим стажем, член Спілки бджолярів України. Постійно буває на семінарах у Києві, які проводить рада Спілки, він – постійний учасник всеукраїнських ярмарків з реалізації меду та іншої продукції бджолярства. Тож не дивно, що перейняти досвід його роботи приїхали пасічники, які живуть за сотні кілометрів від Покровського. Під час майстер-класу В.Г.Неліпа продемонстрував збирання пилку з медоносних рослин пилкозбирачами за новою технологією. Він також ознайомив колег з технологію збору маточного молочка, розповів про виведення маток тощо.
2.Команда «Науковці»
Мед – це продукт життєдіяльності двох взаємозв’язаних організмів: комахи і рослини. І дістається він бджолі тяжкою працею. Щоб зібрати один кілограм меду, бджола повинна відвідати приблизно 210 мільйонів квіток і принести у вулик 120-150 тисяч нош нектару, крапельками якого вона наповнює свій медовий шлуночок, або зоб. Бджола пролітає в годину приблизно 65 кілометрів і навіть з ношею, рівною 75 відсотків її ваги, вона летить із швидкістю 30 кілометрів на годину. Отже, якщо квіти, з яких бджола бере взяток, знаходяться в півтора кілометрах від пасіки, бджолі-трудівниці потрібно налітати приблизно 400 тисяч кілометрів, що в 10 разів перевершує коло земної кулі по екватору.
Такі медоноси, як малина, гречка, липа ростуть звичайно на великих площах, тому кожний із них може стати джерелом головного взятку. Найбільш тривалий взяток (до місяця) буває з буркуну, гречки, вересу. Найбагатший взяток із деревних рослин – біла акація і липа.
Квітковий мед володіє неповторним ароматом і чудовим смаком, який народжується з нектару різноманітних польових квітів. Має забарвлення блідо-жовтого кольору та ніжний відтінок. Пофасований у невелику тару та збережений при кімнатній температурі – легко маститься на хліб, має маслоподібний вигляд. Корисні властивості квіткового меду Квітковий мед містить в собі цілющі властивості...
Запашний травневий мед з ледь зеленкуватим відтінком, має чудові смакові і лікувальні властивості. Містить аромати весняних квітів, квітучих садів. В поєднані з акацією утворює цікаву композицію – на колір, смак за запах. Травневий мед має виражену жарознижуючу, болезаспокійливу, протизапальну, антибактеріальну та кровоспинну дії. Травневий мед може мати різні відтінки, залежно...
Мед має яскраве насичене золотисто-янтарне забарвлення, швидко кристалізується в крупнозернисту масу. Відрізняється терпким присмаком і має слабкий аромат квіток соняшнику. Заряджений теплом південного сонця, цей мед – чи не найсолодший серед інших видів і має прекрасні лікувальні властивості. Бджолиний віск має надзвичайно велике значення в багатьох галузях народного господарства. Оптичні заводи використовують віск для гравірування скла і виготовлення мастик для склеювання та полірування. У металургійній промисловості використовують віск для перевірки форм при чавунних відливках, а у радіотехнічній — при виготовленні конденсаторів та електропроводів. Віск входить до складу різних мастик, якими обробляють шкіру взуття, щоб вона не пропускала воду. На кондитерських фабриках України тонким шаром воску обробляють деякі сорти цукерок, щоб вони не склеювалися. Крім того, віск механічно очищає зуби від нальоту, зміцнює ясна. Віск як складова частина вживається при виготовленні кремів, які випускає вітчизняна фармацевтична промисловість.
Прополіс, (бджолиний клей) – темно-коричневого або з зеленим відтінком речовина, яка має досить приємний запах меду, ваніліну, що особливо відчувається при його горінні. Бджолиний клей використовують бджоли як ремонтно-будівельний матеріал та для полірування стільникових комірок. Він не шкідливий для організму людини, а тому його в медицині використовують для лікування туберкульозу, бронхіту, захворювань шкіри. Команда «Лікарі»
Застосування меду в косметичних процедурах відомо з давніх часів. Ще Клеопатра активно використовувала медові маски для обличчя і медові ванни для тіла. Для ванн цариця використовувала суміш молока і меду. Медові маски та масажі - пом'якшують, зміцнюють і живлять шкіру, підвищують її еластичність і перешкоджають появі зморшок, і ще: мед в масках проявляє свої гігроскопічні властивості - він поглинає шкірні виділення, а його інгібітори надають знезаражуючу дію.
Щоб бути здоровою, людині варто з’їдати одну ложку меду двічі на добу. Дітям корисні медові чаї, медовий квас і звичайний мед, особливо акацієвий. Мед використовують як загальнозміцнювальний, протизапальний, тонізуючий, антиалергічний засіб. Його застосовують для лікування ран і опіків, при захворюваннях серцево-судинної системи, нирок, печінки, жовчних шляхів. Мед нормалізує діяльність шлунковокишкового тракту, стимулює функцію внутрішніх органів, попереджає склероз, активізує утворення еритроцитів, нормалізує сон, стимулює захисні сили організму.
ЛІКАР РАДИТЬ Часник з медом. Суміш натертого часнику з натуральним медом у співвідношенні 1:1 (приймають на ніч 1 / 4 ложки суміші, запиваючи кип'яченою водою). Малина з медом. 1 ст. ложка меду, 1 ст. ложка шипшини, 1 ст. ложка малини, 1 ст. ложка смородини, залити 100 мл окропу. Витримати 15 хвилин. Пити 3 рази по 1 / 2 склянки перед їжею. Гаряче молоко з медом і вершковим маслом
МЕД З ДАВНИНИ ВІДОМИЙ ЯК НАТУРАЛЬНІ ЛІКИ. КОРИСНІ ВЛАСТИВОСТІ ХІМІЧНИЙ СКЛАД І КОРИСНІ ВЛАСТИВОСТІ МЕДУ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ПОРИ РОКУ І РОСЛИН, З ЯКИХ ЗБИРАВСЯ НЕКТАР. МЕД ЕФЕКТИВНИЙ НАТУРАЛЬНИЙ ЗАСІБ ПРИ БОЛЯХ У ГОРЛІ, АЛЕРГІЯХ І ЗАХВОРЮВАННЯХ ВЕРХНІХ ДИХАЛЬНИХ ШЛЯХІВ. КРІМ ТОГО, ЗАВДЯКИ ВМІСТУ ОРГАНІЧНИХ КИСЛОТ МЕД СТАБІЛІЗУЄ РОБОТУ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ.
3.Команда «Лірики»
У нас у бджіл такий девіз: не працюєш – в мед не лізь. • І бджола летить на червону квітку. • Як бджоли не кусають, а з них же мед беруть. • Бджола – дармовий трудівник. • Бджола летить, де мед пахтить, а муха сяде, де попаде. • За бджолою підеш – до меду дійдеш. • Без матки і бджілки – пропащі дітки.
Кому з нас не доводилося чути і вживати надзвичайно точні й поетичні прислів'я, приказки, порівняння, фразеологізми зі словом "мед"?! Якщо хочуть підтвердити добрі намагання, то кажуть, що "Медом води не зіпсуєш" чи "З медом і долото проковтнеш"; коли ж говорять про щось неприємне і тяжке, то кажуть, що "Не з медом було"; коли про щось дуже приємне, то "Як медом по губах". "Вашими устами та мед пити" - було б дуже добре, якби сталось так, як ви говорите. "Передати куті меду" - переборщити, вийти за межі допустимого. А перший місяць шлюбного життя називають "медовим місяцем"; улесливі слова - "медові речі". Бджолина сім'я - це ідеальне суспільство, - казав один старий пасічник.
Трутнів бджоли викидають, як неробів люди. На чужій пасіці бджіл не розведеш. Добру людину бджола не кусає. Одна бджілка краще, ніж рій мух. Бджола працює не лише для себе, а й для людей. Бджола мала, а й то працює. Одна бджола меду не наносить. Бджола з дупла, а свиня – з хліву. Маленька бджола, а багато знає. Раз бджола, значить, і жало є.
Бджілка Майя на весні по саду літала. З яблуневих квіточок нам медок збирала.
У ліщиновий лісок жу-жу-жу летіла, і на гілочку куща відпочити сіла.
Наша Майя зібрала мед з усіх усюдів: з поля, з лісу, з беріжка на здоров’я людям.
Трудівниця замала, та все носить, носить. Меду стільки нам дала – На всю зиму досить! БДЖІЛКА
Всім привіт! Зь-зь, я Бджілка! Носик в мене як сопілка
Крильця маю я прозорі, Бо збираю квіти в полі.
Ех, робота не проста... Але ж корисна яка!
Зараз меду назбираю Буде солодко із чаєм.
Ранком бджілка у садок прилетіла по медок.
На будяк зненацька сіла – шпичаком ступню пробила й заридала…
Джміль із хати Лине бджілку рятувати. Стиха мовить у журбі:
- Я ж наказував тобі не літати у садок, не узувши чобіток!
Я труд поважаю, все літо літаю у поле до гаю, збираю медок із різних квіток.
Кого не злюблю, того жалом колю. (Бджола)
У саду малий Микитка захотів зірвати квітку. А вона його вкусила, загула та й полетіла.
Що за квітка це була? То не квітка, а... (бджола).
Зимою спить, літом бринить, понад садами літає, солодку росу збирає. (Бджола)
Цілий день вона літає і з квіток нектар збирає,буде в місті й на селі мед солодкий на столі.(Бджілка)
Сімсот солов’ят на одній подушці сидять. (Бджоли)
4.Команда «Художники»
VІ. Підсумок уроку
Якби ти, людино, була як бджола, то край наш прекрасним медоносом став би, а Україна - могутньою державою з прекрасним і багатим життям її народу.
1