Навчальний проект «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я» Урок

Про матеріал
Навчальний проект «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я» Підготувала STEM-урок з біології Пантелей Г.Г., вчитель біології Нижньосірогозького закладу ПЗСО для учнів 6-Б класу Тема. Навчальний проект «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я» Мета: розкрити негативний вплив антропогенного фактору на навколишнє середовище; пояснити сутність глобальних екологічних проблем ; проаналізувати сучасний стан довкілля України; показати негативний вплив антропогенного фактора на здоров'я людини; розробити заходи, спрямовані на покращення екологічного стану планети. розвивати логічне мислення, вміння і навички працювати з додатковою літературою, систематизувати та узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки. виховувати почуття відповідальності за долю рідної Землі, за майбутнє планети, почуття патріотизму, прагнення до гармонії, людяності, доброти, дбайливе ставлення до природи, особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища. Тип навчально-виховного заходу: засвоєння нових знань, формування практичних вмінь Методи навчання: навчально-дослідницький проект Обладнання: ноутбук, літературні джерела інформації, міні-проектні роботи учнів План і хід уроку. 1.Орг. момент 2 Мотивація навчальної діяльності Епіграф: Кому загрожує небезпека? Усім. Хіба ви не бачите, що перед вами терези, на одній шальці яких ваша могутність, а на іншій-ваша відповідальність? В. Гюго. Проблемне питання: -Що ви розумієте під поняттям про відповідальність людини за збереження довкілля? -Яка небезпека загрожує людині?Планеті Життя? -Як допомогти вижити людині у небезпечній ситуації, що склалась? На ці питання ми спробуємо відповісти сьогодні під час проведення навчально-виховного заходу «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я» Сьогодні свої думки , рекомендації та пропозиції продемонструють учасники проекту: аналітики, медики, журналісти, хіміки, теоретики, науковці-дослідники, фізики. Слово аналітикам: країна, де повітря вбиває -Що таке забруднення атмосфери? Це привнесення нових, не характерних для неї речовин або підвищення їх вмісту понад допустиму норму. Статистика показує, що близько семи мільйонів людей у всьому світі щорічно помирають через забруднення повітря У 2016 році кількість таких смертей оцінювалася в 4,2 млн 91% населення Землі живе в регіонах з повітрям, яке за стандартами ВООЗ вважається забрудненим Серед 20 найбільш забруднених міст світу, 14 находяться в Індії Дев'ять з десяти жителів нашої планети дихають забрудненим повітрям Джерело: ВООЗ. Забруднення повітря носить глобальний характер. Забруднення повітря в Україні спричинює у 4 рази більше смертей, ніж у 5 "найчистіших країнах" світу (Ісландія, Фінляндія, Ліберія, Канада,Вануату) разом узятих. В Україні кожен 918-й мешканець під ризиком смерті від забруднення атмосфери. У 2010 році близько 3,3 млн. людей по всьому світі померли через постійну негативну дію часточок пилу та хімічних речовин, якими насичене нині повітря. Цей показник може подвоїтися до 2050 року Світове господарство щорічно викидає в атмосферу більше 15 млрд т вуглекислого газу, 200 млн т оксиду вуглецю, понад 500 млн т вуглеводнів, 120 млн т золи та ін. Загальний обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферу становить більше 19 млрд т. Відомо 10 найбільших забруднювачів повітря в Україні.(Див слайд 6.) -Які ж шляхи забруднення повітря? Слово мають теоретики. За походженням атмосфери забруднення поділяють на природне і штучне; за хімічним дисперсним складом - на газове і аерозольне; за дією на організм, навколишнє середовище і матеріальні цінності - на позитивне і негативне. До природних джерел атмосферного забруднення відносять пилові бурі, виверження вулканів, космічний пил і т.п. Продукти природного забруднення атмосфери на 3/4 складені із неорганічних речовин. Це продукти вивітрювання гірських порід, частинки ґрунтів, попіл, сіль, вуглеводні спирти, органічні кислоти, ефіри, альдегіди. Штучне забруднення атмосфери є результатом діяльності промислових підприємств, транспортних засобів, утилізації побутових відходів. Основним джерелом штучного забруднення атмосфери також є підприємства комунального сектора, сільського господарства. (Слайди 7-11) Розрізняють такі види забруднення: хімічне, автомобільними викидами, аерозольне, вуглеводневе, радіаційне, шумове, електромагнітне. -Про що повідомляють хіміки? найсильніше позначається на навколишньому середовищі забруднення продуктами хімічних перетворень. Хімічні забруднення - тверді, газоподібні й рідкі речовини, хімічні елементи й сполуки штучного походження, які надходять - у біосферу, порушуючи встановлені природою процеси кругообігу речовин і енергії. Викиди та витоки небезпечних хімічних речовин, загорання різних матеріалів, обладнання, будівельних конструкцій, аварії на транспорті при перевезенні небезпечних хімічних речовин, вибухових та пожежонебезпечних вантажів супроводжуються забрудненням навколишнього середовища. Хімічні аварії є дуже небезпечними, бо хімічні викиди здатні розповсюджуватись на значні території, де можуть виникати великі зони забруднення навколишнього середовища. До числа небезпечних для здоров'я людини газоподібних сполук, які забруднюють атмосферу, можна віднести: С12, НС1, HF, HCN, SO3, SO2, CS2, CO, СО2, NH3, COC13, оксиди Нітрогену та інші. Важливим джерелом атмосферних забруднень є транспортні засоби всіх видів. Автомобільні викиди - це суміш близько 200 речовин, серед яких альдегіди з різким запахом і сильною подразливою дією, канцерогенні речовини, які можуть викликати ракові захворювання та інші. Середньостатистичний автомобіль за рік пробігу забирає з атмосфери 4,35 т кисню, викидаючи 3,25 т вуглекислого газу, 0,53кг оксиду Карбону, 0,093 т вуглеводнів, 0,027 т оксидів Нітрогену. Одним із найяскравіших представників аерозольного забруднення атмосфери є органічний пил, що містить у собі аліфатичні й ароматичні вуглеводні, солі кислот. Він утворюється при спалюванні залишкових нафтопродуктів, у процесі піролізу на нафтопереробних, нафтохімічних та інших подібних підприємствах. В атмосфері аерозольні забруднення також можна спостерігати у вигляді диму, туману, імли або серпанка. -Як організм людини реагує на забруднення повітря хімічними речовинами, концегогенами тощо? Пояснити це питання запросимо присутніх медиків. Людина в середньому за добу вдихає до 20 тисяч літрів повітря. Однак разом з необхідним організму чистим киснем ми проносимо через легені отруйні пари, частинки кіптяви і попелу. Вони осідають в легенях, отруюючи людину. Систематичне вдихання фотооксидантів стає причиною зменшення маси тіла, зниження активності ферментів у крові і зниження потреби в кисні, зменшення вітамінного балансу, а також патологічних змін у внутрішніх органах і ЦНС Наростаюче забруднення повітря свинцем сприяє накопиченню його в печінці, селезінці, нирках та інших органах. Свинець, що міститься у відпрацьованих газах автомобільного транспорту, прискорюючи розпад еритроцитів, діє як протоплазматична отрута. Свинцеве отруєння зумовлює також функціональні зміни вищої нервової діяльності. Основними скаргами внаслідок свинцевого отруєння є головний біль, запаморочення, підвищена роздратованість, швидка втомлюваність, порушення сну. Забруднення повітря відбивається також на генетичному апараті людини. Це призводить до зниження народжуваності, народження недоношених або ослаблених дітей, до їхньої розумової та фізичної відсталості Медики стурбовані, що забруднене повітря створює смертельну небезпеку для людства.( Див. слайд 15) Проблеми забруднення повітря виявляють і фізики. Вони констатують той факт, що існує шумове забруднення атмосфери - одна з форм хвильового, фізичного забруднення, адаптація організму до нього є неможливою. Інтенсивність шумового забруднення (тиску) вимірюється в децибелах (дБ). Шуми інтенсивністю 30-80 дБ не наносять шкоди людському організму. Водночас шуми інтенсивністю 85 дБ і більше призводять до фізіологічних і психологічних негативних наслідків на нервову систему, сон, емоції, працездатність.( Див. слайд 16-17) Електромагнітне забруднення також є одним із вилів забруднення повітря.Це особливо відчутне в умовах міських поселень, де рівень електромагнітних полів в сотні раз перевищує рівень природних полів. Напруга електромагнітних полів (ЕМП) в 1000 в/м викликає несприятливий вплив ЕМП на людський організм, який проявляється у порушенні нервової системи, ендокринного апарату, обмінних процесів. (Див. слайд 18) Вважається, що особливо чутливі до впливу ЕМП кора головного мозку і проміжний мозок. їхнє ураження викликає порушення процесів регуляції функцій організму з боку центральної нервової системи Впливу ЕМП піддаються головний мозок, периферичні рецепторні зони вестибулярного, слухового аналізаторів, сітківка очей. Генетичні зміни в організмі людини під дією електромагнітних полів можуть викликати рак. Знижується імунітет. Може спровакувати попадання блискавки в людину. Спричинюються перенапруження м’язів, запалення сухожиль, зміщення хребців. Порушуються фази сну. Показники депресії серед дітей стали значно вищими -Чи можна експериментально довести шкідливий вплив забрудненого повітря на живий організм та здоров’я людини?Спробуємо це довести й надамо слово науковцям-дослідникам. Дослідження №1.Вплив складу тютюнового диму на живий організм. (Див. слайд №19) Дослідження №2. Дослідження впливу ЕПМ на організм. (Слайд№20) Дослідження №3. Дослідження чистоти повітря методом біоіндикації (Слайд№21) Дослідження №5. Дослідження забрудненості повітря статистичним методом (Слайд№22) Дослідження №6. Запилене приміщення (Слайд№23) Дослідження №7. Виявлення запахів на самопочуття людини. (Слайд№24) -Чи знаєте ви , як допомогти очистити повітря приміщення класної кімнати? Так, живі фільтри-це кімнатні рослини та деревні насадження . ( Див. слайд 25,26, 27) -Що можна зробити , щою поліпшити стан навколишнього середовища? (Див. слайд№28) -Як люди повинні дотримуватися ряду заходів, щоб зменшити кількість викидів отруйних речовин в повітряний простір? Відомо, що дерева поступово знижують дію парникового ефекту, фільтрують повітря і виділяють кисень.Потрібно берегти зелені насадження Відомо також, що болота по праву вважаються кращими фільтрами нашої планети. Шкідливі речовини осідаючи в них переробляються в нешкідливі Вже існує завод, що переробляє радіоактивні відходи з атомних електростанцій і підприємств, що виробляють реактивне паливо. Якщо розвинути цей напрямок, то важких металів в атмосфері буде набагато меншУ сільському господарстві рекомендується запропонувати поступову відмову від хімікатів, які отруюють ґрунт і повітряну оболонку. Гній та інші органічні залишки можна використовувати в якості натуральних добрив, безпечних для природи. Отже, який висновок можна зробити? -Яка особиста відповідальність кожного з нас за охорону навколишнього середовища.? Вправа « Думки вголос». Написати звернення до мешканців селища, школярів щодо збереження чистоти повітря у населеному пункті, де ми живемо, вказати на пропозиції щодо участі у природоохоронних акціях, форумах « Збережи довкілля-збережи життя
Перегляд файлу

 

 

C:\Анютка 2\Волонтери\images (5).jpg

 

                       Навчальний проект

 «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я»

Картинки по запросу забруднення повітря і здоровя людини

 

                                              Підготувала STEM-урок з біології

                           Пантелей Г.Г., вчитель біології 

                           Нижньосірогозького закладу ПЗСО

                           для учнів 6-Б класу

 

Тема. Навчальний проект «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я»             

Мета: розкрити негативний вплив антропогенного фактору на навколишнє середовище; пояснити сутність глобальних екологічних проблем ; проаналізувати сучасний стан довкілля України; показати негативний вплив антропогенного фактора на здоров'я людини; розробити заходи, спрямовані на покращення екологічного стану планети.

розвивати логічне мислення, вміння і навички працювати з додатковою літературою, систематизувати та узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки.

виховувати почуття відповідальності за долю рідної Землі, за майбутнє планети, почуття патріотизму, прагнення до гармонії, людяності, доброти, дбайливе ставлення до природи, особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища.

 

Тип навчально-виховного заходу: засвоєння нових знань, формування практичних вмінь

Методи навчання: навчально-дослідницький  проект

Обладнання: ноутбук, літературні джерела інформації, міні-проектні роботи учнів

План і хід уроку.

1.Орг. момент

2 Мотивація навчальної діяльності

Епіграф:

Кому загрожує небезпека? Усім. Хіба ви не

бачите, що перед вами терези, на одній шальці

яких ваша могутність, а на іншій-ваша

відповідальність?

В. Гюго.

 

Проблемне питання:

-Що ви розумієте під поняттям про відповідальність людини за збереження довкілля?

-Яка небезпека загрожує людині?Планеті Життя? 

-Як допомогти вижити людині у небезпечній ситуації, що склалась?

На ці питання ми спробуємо відповісти сьогодні під час проведення навчально-виховного заходу

«Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я»

Сьогодні свої думки , рекомендації та пропозиції продемонструють учасники проекту: аналітики, медики, журналісти, хіміки, теоретики, науковці-дослідники, фізики.

 

Слово аналітикам: країна, де повітря вбиває

-Що таке забруднення атмосфери? Це привнесення нових, не характерних для неї речовин або підвищення їх вмісту понад  допустиму норму. Статистика показує, що близько семи мільйонів людей у всьому світі щорічно помирають через забруднення повітря

У 2016 році кількість таких смертей оцінювалася в 4,2 млн

91% населення Землі живе в регіонах з повітрям, яке за стандартами ВООЗ вважається забрудненим

Серед 20 найбільш забруднених міст світу, 14 находяться в Індії

Дев'ять з десяти жителів нашої планети дихають забрудненим повітрям

Джерело: ВООЗ.

Забруднення повітря носить глобальний  характер.

Забруднення повітря в Україні спричинює у 4 рази більше смертей, ніж у 5 "найчистіших країнах" світу (Ісландія, Фінляндія, Ліберія, Канада,Вануату) разом узятих. В Україні кожен 918-й мешканець під ризиком смерті від забруднення атмосфери. У 2010 році близько 3,3 млн. людей по всьому світі померли через постійну негативну дію часточок пилу та хімічних речовин, якими насичене нині повітря. Цей показник може подвоїтися до 2050 року

Світове господарство щорічно викидає в атмосферу більше 15 млрд т вуглекислого газу, 200 млн т оксиду вуглецю, понад 500 млн т вуглеводнів, 120 млн т золи та ін. Загальний обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферу становить більше 19 млрд т.

Відомо 10 найбільших забруднювачів повітря в Україні.(Див слайд 6.)

-Які ж шляхи забруднення повітря?

Слово мають теоретики. За походженням атмосфери забруднення поділяють на природне і штучне; за хімічним дисперсним складом - на газове і аерозольне; за дією на організм, навколишнє середовище і матеріальні цінності - на позитивне і негативне.

До природних джерел атмосферного забруднення відносять пилові бурі, виверження вулканів, космічний пил і т.п. Продукти природного забруднення атмосфери на 3/4 складені із неорганічних речовин. Це продукти вивітрювання гірських порід, частинки ґрунтів, попіл, сіль, вуглеводні спирти, органічні кислоти, ефіри, альдегіди.

Штучне забруднення атмосфери є результатом діяльності промислових підприємств, транспортних засобів, утилізації побутових відходів. Основним джерелом штучного забруднення атмосфери також є підприємства комунального сектора, сільського господарства. (Слайди 7-11)

Розрізняють такі види забруднення: хімічне, автомобільними викидами, аерозольне, вуглеводневе, радіаційне, шумове, електромагнітне.

-Про що повідомляють хіміки?

найсильніше позначається на навколишньому середовищі забруднення продуктами хімічних перетворень. Хімічні забруднення - тверді, газоподібні й рідкі речовини, хімічні елементи й сполуки штучного походження, які надходять - у біосферу, порушуючи встановлені природою процеси кругообігу речовин і енергії.

Викиди та витоки небезпечних хімічних речовин, загорання різних матеріалів, обладнання, будівельних конструкцій, аварії на транспорті при перевезенні небезпечних хімічних речовин, вибухових та пожежонебезпечних вантажів супроводжуються забрудненням навколишнього середовища. Хімічні аварії є дуже небезпечними, бо хімічні викиди здатні розповсюджуватись на значні території, де можуть виникати великі зони забруднення навколишнього середовища. До числа небезпечних для здоров'я людини газоподібних сполук, які забруднюють атмосферу, можна віднести: С12, НС1, HF, HCN, SO3, SO2, CS2, CO, СО2, NH3, COC13, оксиди Нітрогену та інші.

Важливим джерелом атмосферних забруднень є транспортні засоби всіх видів. Автомобільні викиди - це суміш близько 200 речовин, серед яких альдегіди з різким запахом і сильною подразливою дією, канцерогенні речовини, які можуть викликати ракові захворювання та інші.

Середньостатистичний автомобіль за рік пробігу забирає з атмосфери 4,35 т кисню, викидаючи 3,25 т вуглекислого газу, 0,53кг оксиду Карбону, 0,093 т вуглеводнів, 0,027 т оксидів Нітрогену. Одним із найяскравіших представників аерозольного забруднення атмосфери є органічний пил, що містить у собі аліфатичні й ароматичні вуглеводні, солі кислот. Він утворюється при спалюванні залишкових нафтопродуктів, у процесі піролізу на нафтопереробних, нафтохімічних та інших подібних підприємствах.

В атмосфері аерозольні забруднення також можна спостерігати у вигляді диму, туману, імли або серпанка.

-Як організм людини реагує на забруднення повітря хімічними речовинами, концегогенами тощо?

Пояснити це питання запросимо присутніх медиків.

Людина в середньому за добу вдихає до 20 тисяч літрів повітря. Однак разом з необхідним організму чистим киснем ми проносимо через легені отруйні пари, частинки кіптяви і попелу. Вони осідають в легенях, отруюючи людину.

Систематичне вдихання фотооксидантів стає причиною зменшення маси тіла, зниження активності ферментів у крові і зниження потреби в кисні, зменшення вітамінного балансу, а також патологічних змін у внутрішніх органах і ЦНС

Наростаюче забруднення повітря свинцем сприяє накопиченню його в печінці, селезінці, нирках та інших органах. Свинець, що міститься у відпрацьованих газах автомобільного транспорту, прискорюючи розпад еритроцитів, діє як протоплазматична отрута.

Свинцеве отруєння зумовлює також функціональні зміни вищої нервової діяльності. Основними скаргами внаслідок свинцевого отруєння є головний біль, запаморочення, підвищена роздратованість, швидка втомлюваність, порушення сну.

Забруднення повітря відбивається також на генетичному апараті людини. Це призводить до зниження народжуваності, народження недоношених або ослаблених дітей, до їхньої розумової та фізичної відсталості

Медики стурбовані, що забруднене повітря створює смертельну небезпеку для людства.( Див. слайд 15)

Проблеми забруднення повітря виявляють і фізики. Вони констатують той факт, що існує шумове забруднення атмосфери - одна з форм хвильового, фізичного забруднення, адаптація організму до нього є неможливою. Інтенсивність шумового забруднення (тиску) вимірюється в децибелах (дБ). Шуми інтенсивністю 30-80 дБ не наносять шкоди людському організму. Водночас шуми інтенсивністю 85 дБ і більше призводять до фізіологічних і психологічних негативних наслідків на нервову систему, сон, емоції, працездатність.( Див. слайд 16-17)

Електромагнітне забруднення також є одним із вилів забруднення повітря.Це особливо відчутне в умовах міських поселень, де рівень електромагнітних полів в сотні раз перевищує рівень природних полів. Напруга електромагнітних полів (ЕМП) в 1000 в/м викликає несприятливий вплив ЕМП на людський організм, який проявляється у порушенні нервової системи, ендокринного апарату, обмінних процесів.

(Див. слайд 18)

Вважається, що особливо чутливі до впливу ЕМП кора головного мозку і проміжний мозок. їхнє ураження викликає порушення процесів регуляції функцій організму з боку центральної нервової системи

Впливу ЕМП піддаються головний мозок, периферичні рецепторні зони  вестибулярного, слухового аналізаторів, сітківка очей.

Генетичні зміни в організмі людини під дією електромагнітних полів можуть викликати рак.

Знижується імунітет. Може спровакувати попадання блискавки в людину.

Спричинюються  перенапруження м’язів, запалення сухожиль, зміщення хребців. Порушуються фази сну.  Показники депресії серед дітей стали значно вищими

-Чи можна експериментально довести шкідливий вплив забрудненого повітря на живий організм та здоров’я людини?Спробуємо це довести й надамо слово науковцям-дослідникам.

Дослідження №1.Вплив складу тютюнового диму на живий організм.

(Див. слайд №19)

Дослідження №2. Дослідження впливу ЕПМ на організм.

(Слайд№20)

Дослідження №3. Дослідження чистоти повітря  методом біоіндикації

(Слайд№21)

Дослідження №5. Дослідження забрудненості повітря статистичним методом

(Слайд№22)

Дослідження №6. Запилене приміщення

 (Слайд№23)

Дослідження №7. Виявлення запахів на самопочуття людини.

(Слайд№24)

-Чи знаєте ви , як допомогти очистити повітря приміщення класної кімнати?

Так, живі фільтри-це кімнатні рослини та деревні насадження .

( Див. слайд 25,26, 27)

-Що можна зробити , щою поліпшити стан навколишнього середовища?

 C:\Анютка 2\Волонтери\00c.jpg

(Див. слайд№28)

-Як люди повинні дотримуватися ряду заходів, щоб зменшити кількість викидів отруйних речовин в повітряний простір?

Відомо, що дерева поступово знижують дію парникового ефекту, фільтрують повітря і виділяють кисень.Потрібно берегти зелені насадження

Відомо також, що болота по праву вважаються кращими фільтрами нашої планети. Шкідливі речовини осідаючи в них переробляються в нешкідливі

Вже існує завод, що переробляє радіоактивні відходи з атомних електростанцій і підприємств, що виробляють реактивне паливо. Якщо розвинути цей напрямок, то важких металів в атмосфері буде набагато меншУ сільському господарстві рекомендується запропонувати поступову відмову від хімікатів, які отруюють  ґрунт  і повітряну оболонку.

Гній та інші органічні залишки можна використовувати в якості натуральних добрив, безпечних для природи. Отже, який висновок можна зробити?

C:\Анютка 2\Волонтери\img17.jpg

-Яка особиста відповідальність кожного з нас за охорону навколишнього середовища.?

Вправа « Думки вголос». Написати звернення до мешканців селища, школярів щодо збереження чистоти повітря у населеному пункті, де ми живемо, вказати на пропозиції щодо участі у природоохоронних акціях, форумах « Збережи довкілля-збережи життяІ»

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Майстер-класи
Додано
2 січня 2020
Переглядів
1959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку