Урок "Бактерії друзі чи вороги людини? Їх будова та форма

Про матеріал
Розробка уроку з біології для 6 класу на тему "Бактерії друзі чи вороги людини? Їх будова та форма"
Перегляд файлу

Тема. Бактерії друзі чи вороги людини? Їх будова та форма.

Мета:
навчальна - сформувати знання в учнів про бактерії як найменші одноклітинні організми, ознайомити з будовою, формами бактеріальної клітини, виокремити їхні корисні властивості і нанесення шкоди, актуалізувати опорні знання про одноклітинні організми;

розвивальна – розвивати навички аналізувати будову одноклітинних, порівнювати біологічні об’єкти, розрізняти їх за будовою та знаходити відмінності;

виховна: прищеплювати розуміння важливості всіх біологічних організмів та значення правильної санітарії та співжиття з бактеріями.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та матеріали:

Терміни та поняття: бактерії, джгутики, прокаріоти, анабіоз, токсини, епідемії, молочно-кислі бактерії, біфідобактерії, гетеротрофи, автотрофи, бродіння, ціанопрокаріоти, паразитизм, симбіоз.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Знайди помилку».

Учитель зачитує текст із помилками, учням необхідно їх виявити і виправити. (Помилки в тексті виділені курсивом, а правильні відповіді наведені в дужках.)

Одноклітинні рослини поширені переважно у прісних водоймах. Ми знаємо таких представників одноклітинних рослин: хламідомонада, хлорела, ламінарія. Хламідомонада — прісноводна макроскопічна (мікроскопічна) одноклітинна водорість грушоподібної форми. На її задньому (передньому) кінці розташовані два джгутики, за допомогою яких вона ловить собі здобич (рухається). Біля основи джгутика є синя (червона) пляма — вічко, що бере участь у пошуках їжі (світла).

 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань

уроку.

Чи спостерігали ви коли-небудь за рибою у водоймі? Можливо бачили, що луска риби ніби світиться? Переливається білувато-блакитним сяйвом. Так от діти, це бактерії. Інколи бактерії можуть покривати рибу чи м'ясо і утворювати на них таку плівку, яка світиться.

Тому темою нашого уроку будуть «Бактерії». Дізнаємося друзі чи вороги вони для нас.
Тож запишіть, будь-ласка, тему уроку. Бактерії друзі чи вороги людини? Їх будова та форма. (СЛАЙД 1-2)

Чи знаєте ви що таке бактерії? Давайте переглянемо 12 цікавих фактів про ці організми і зрозуміємо про що ж буде наш урок. (перегляд відеофайлу)

 

ІV Вивчення нового матеріалу

 

  1. Загальна характеристика бактерій

Розповідь з елементами бесіди. Робота з підручником. На планеті існує дуже багато різноманітних бактерій. їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, в льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Ми можемо знайти бактерії навіть на висоті 20 кілометрів над Землею. Там де температура нижче -50...-55 °С, бактерії почуваються добре й успішно розмножуються. Більшість їх безбарвні. Лише деякі червоного, зеленого і пурпурного забарвлення, що пов'язано з наявністю у них пігментів.

Які ознаки властиві живим організмам? Якщо бактерії ми відносимо до живих організмів, то чи потрібен їм кисень для дихання? Більшість бактерій може обходитись без кисню. Деякі з них пристосувалися до життя навіть у воді ядерних реакторів. Їхні спори не гинуть від опромінення. Чим живляться бактерії? Виявлено і такі бактерії, які живляться мармуром, цеглою і асфальтом, руйнуючи тим самим автошляхи, пам’ятники, будівлі. Японськими вченими було виявлено групу бактерій, яким абсолютно не шкодить отрута. Від такої отрути гинуть гризуни, доза її у половину міліграма смертельна для людини. А ґрунтові бактерії живляться цією отрутою, і це не шкодить їхній життєдіяльності. Бактерії не можна побачити неозброєним оком, оскільки вони мікроскопічно малих розмірів: лише в чотирьох краплях води близько трьох мільярдів бактерій. Розмножуються вони з фантастичною швидкістю. За 6 годин з однієї бактерії може утворитися півмільйона нащадків. Протягом доби маса нащадків однієї бактерії може досягти 1 млн. 800 тисяч кілограмів, а через тиждень вона може дорівнювати масі земної кулі. Чому в природі немає стільки бактерій? Існують обмежуючі фактори (нестача їжі, вологості, отруйна дія продуктів виділення тощо) затримують розмноження бактерій або зовсім зупиняють його. (СЛАЙД 2)

 

  1. Із історії бактерій.

Тезово складаємо хронологічну таблицю життєдіяльності бактерій.

Приклад:
1. Сліди життєдіяльності починаються з Архейської ери…
2. Розміри від 0,1 до 10 мкм……. (СЛАЙДИ 3-4)

  1. Дослідницька діяльність (по випереджаючому завданню)

Розповідь підготовлених учнів про Левенгука і мікроскоп та бактеріологічну лабораторію (СЛАЙД 5-6).

Зміст дослідницького завдання, яке було проведене вчителем. Щоб ознайомитися з особливостями будови бактерій, треба розглянути мікропрепарат сінної палички. Для цього я на предметне скло у краплину туші кінчиком голки перенесу шматочок бактеріальної плівки.

Весь вміст перемішую, накриваючи накривним скельцем, розглядаю під мікроскопом. Бактеріальну плівку взято з колби з настоєм сіна.

Спостерігаю безліч паличкоподібних клітин з тонкою оболонкою й цитоплазмою. Проте я не бачу ядра в жодній клітині. (Вчитель на дошці робить схематичний малюнок будови бактеріальної клітини і відповідні написи до нього. Учні змальовують з дошки і порівнюють з малюнком у підручнику). (СЛАЙДИ 8 - 12)

 

  1. Прийом «Портрет» (СЛАЙДИ 13-15 )

Змальовуємо у зошит будову клітини бактерії та позначаємо її органели.

 

  1. Досліджуємо усім знайомі кисломолочні бактерії. (СЛАЙДИ 16-17)

Розглядаємо кисле молоко, досліджуємо зміни, які відбулися з ним з моменту скисання, визначаємо причини та наслідки дії кисломолочних бактерій.

  1. Схема «Форми бактеріальних клітин» (СЛАЙДИ 19-24)

Схематично змальовуємо форми бактерій та занотовуємо назви.

  1. Інтерактивне завдання «А навіщо..?» за принципом гри «Мікрофон».

Вчитель запитує навіщо бактеріям джгутик, а учні відповідають. Таким чином досліджуємо як рухаються бактерії. (СЛАЙДИ 25-28)

  1. Живлення бактерій. (СЛАЙД 29)

Розповідь вчителя. Більшість бактерій живляться залишками рослин і тварин. Лише деякі з них, такі як ціанобактерії, можуть живитися автотрофно, тобто фотосинтезом. Тільки кисень в процесі живлення вони не виділяють, на відміну від рослин. Такі організми, які харчуються готовими речовинами називаються паразитами.

  1. Розмноження бактерій (СЛАЙД 30 – 32)

Пригадайте, що таке поділ?

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Відгадайте загадки:

1)   Круглий, ніби колобок,

 Сам живу я... (Монокок)

2)   А у парі коки звуться... (Диплококи)

3)  А чотири коки це вже...  (Тетракоки)

4)   У ряд вишукуються коки.  Звати їх... (Стрептококи)

5)      У гроно винограду зібралися коки,  Всі їх звуть... (Стафілококи)

6)  Придивіться ніби коми, нам з граматики відомі. Небезпечні коми звуться...   (Вібріони)

7)  Два чи три виточки природа закрутила, звати ці мікроби, звичайно... (Спірили)

8) А багато завитків біга по паркету, як же зветься ця мікроба? Звісно (Спірохета)

9) А якщо бактерія спору утворила, тоді називається вона вже… (Бацила)

 

Гра «Так — ні»

Бактерії — живі організми.

За допомогою бактерій виготовляють кефір і ряжанку.

Серед бактерій є тільки корисні.

Слід остерігатися хвороботворних бактерій.

Правила особистої гігієни:

— мити руки з милом після роботи, після відвідування туалету і перед уживанням їжі;

— суворо дотримуватися правил особистої гігієни;

— підтримувати чистоту в житлових і робочих приміщеннях;

— звертатися до лікаря за консультацією та у разі потреби (негайно!) своєчасно робити щеплення; вести здоровий спосіб життя;

Правила здорового способу життя:

— раціональне харчування;

— оптимальний руховий режим;

— загартування організму;

— особиста гігієна;

— відсутність шкідливих звичок;

— позитивні емоції;

— інтелектуальний розвиток.

Правила харчування:

— кількість їжі — це стільки, щоб вона забезпечила добові енерговитрати організму;

— якість їжі — правильне співвідношення жирів, білків, вуглеводів, вітамінів, мікроелементів, води відповідно до вікових періодів дитини;

— правильно організований режим прийому їжі;

— засвоєння їжі — створення приємної обстановки при прийомі їжі;

— будь-які сумніви щодо доброї якості харчових продуктів, готових до споживання, особливо консервованих, необхідно вирішувати на користь власного здоров'я і відмовлятися віл їх споживання.

— продукти зберігати згідно терміну придатності та умов зберігання, написаних виробником на етикетці;

— ретельно мити овочі і фрукти, обдавати окропом.

VI. Підсумок уроку.

«Мікрофон»

— Чим бактерії відрізняються одна від одної?

— Чи всі бактерії шкідливі?

— Як розрізняти шкідливі і корисні бактерії?

— Чи можуть жити разом корисні і шкідливі бактерії?

— Як уберегтися від шкідливих бактерій?

VII. Повідомлення домашнього завдання. Оцінювання

Опрацювати параграф до теми.

Дати відповіді на запитання і виконати тести в кінці параграфа.

Створити міні-проект на тему (на вибір) «Чому скисає молоко?», «Такий корисний йогурт» і «Хвороботворні бактерії» за бажанням.

 

ДОДАТОК

Термінологічний словник

Мікробіологія - наука, яка вивчає мікроорганізми.

Прокаріоти - (від грецького про – попереду, раніше і каріон – горіх,

ядро) – доядерні організми, які на відміну від еукаріот не мають типово

сформованого ядра й ядерної мембрани.

Бактерії - мікроскопічні, переважно одноклітинні, організми, для яких

характерна наявність клітинної стінки, цитоплазми, різних включень,

відсутність ядра, мітохондрій, пластид та інших органел.

Будова бактеріальної клітини (джгутик, капсула, фотосинтетичні

мембрани, пілі або фімбрії, мезосома, клітинна стінка, плазматична

мембрана, рибосоми, запасні поживні речовини, цитоплазма, кільцева

молекула ДНК).

Ціанобактерії - (від грец. Κυανοs  «блакитний» і βακτήριον 

«паличка») - тип бактерій, що отримують необхідну їм енергію через

фотосинтез. Їх також іноді називаютьсиньо-зеленими водоростями.

Коки - бактерії, що мають форму клітини у вигляді кулі.

Бацили - бактерії з паличковидною формою клітини.

Вібріони - бактерії, що мають форму клітини у вигляді коми.

Спірили - бактерії, що мають звивисту форму клітини.

Спірохети - відділ грам-негативних бактерій, які мають довгі

клітини спіральної форми.

Стрептокок – рід бактерій, що мають форму  бактеріальної клітини у вигляді ланцюжка.

Стафілокок – рід бактерій, що мають форму бактеріальної клітини у вигляді грона.

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку