Навчальний проект "Як тварини готуються до зими?"

Про матеріал

Даний проект розвиває в дітей бажання до самоосвіти та пізнання. Закладає початкові уміння пошукових, дослідницьких робіт, сприйняття, систематизації та аналізу отриманих знань, їх практичне застосування в повсякденному житті. Спонукає дітей до аналітичного та логічного мислення, уміння висловлювати свою думку та приводити коректні аргументи на захист її.

Перегляд файлу

Тема проекту. „ Як тварини готуються до зими?”

Мета та завдання:

 формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;

 залучати учнів до набуття нових знань на основі реальної життєвої практики;

 формувати потребу в пізнанні живої природи;

 з'ясувати причини змін у житті тварин восени;

 учити здійснювати проектну діяльність на основі дослідження;

 розширити і узагальнити уявлення учнів про те, як тварини готуються до зими; 

  вчити виявляти ознаки пристосування тварин до умов навколишнього середовища; 

 формувати здібності розв'язувати проблеми пошукового характеру;

• тренувати навички роботи в групі;

• учити шукати відповіді на запитання;

• розвивати вміння обмінюватися думками;

• формувати в учнів природознавчу компетентність;

 формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації;

 виховувати бережливе ставлення до тварин, любов до природи;

 виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу;

 виховувати вміння дотримувати правил спілкування під час спільної роботи;

 виховувати товариськість, організованість.

Проблема: Дослідити, як тварини готуються до зими.

Спосіб вирішення проблеми: створення колажів: «Як комахи готуються до зими?», «Як птахи готуються до зими?», «Як звірі готуються до зими?»

Характеристика проекту:

За домінуючим видом діяльності:  дослідницько-інформаційний, творчий

За кількістю учасників: груповий.

За тривалістю: короткостроковий.

 

Хід уроку


І.Організація класу.

  1. Вправа «Даруєм усмішки».

(Діти разом з учителькою промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).

Доброго ранку, доброго дня,

Бажаєте ви, і бажаю вам я.

Хай плещуть долоньки,

Хай тупають ніжки,

Кивають голівки,

І сяють усмішки.

Доброго ранку, доброго дня,

Усмішки даруєм і добрі слова.
ІІ.Актуалізація опорних знань. 
1. Відгадування загадки.

У садах гуляє,жовті шати одягає, 
Золотисту стелить постіль, 
Жде сестрицю білу в гості (Осінь). 
- Закінчується її панування. Останні листочки роздала, останнім промінчиком сонечка зігріла землю. Все живе готується до зими.

2. Повідомлення синоптика (слайд №2). 

- Погода восени досить мінлива. А яка ж вона сьогодні? 
- Щоб погоду добре знати,  слід «Синоптик» запитати: 
( повідомлення синоптика за питаннями) 

- Яка пора року? 
- Яке число, день тижня? 
- Стан неба? 
- Чи є вітер? 
- Сьогодні тепло чи холодно? Яка температура повітря? 
- Яка погода переважала протягом тижня? 
3. Перевірка домашнього завдання. Гра «Ти-  мені, а я -  тобі» (слайд №3). 
( Діти задають один одному питання ). 
( Діти називають чиє питання і відповідь найбільше сподобалось). 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 

  1. Розгадування теми уроку.

- Розгадайте тему уроку (слайд №4). 

- На попередньому уроці ми з’ясували підготовку рослин до зими, а сьогодні дослідимо, що відбувається в тваринному світі восени і чому. 
На які групи поділяються тварини? 
(розгадування ребусів) (слайд №5). 

2. Постановка проблеми (слайд №6). 

Ведмідь свариться із совою:


Ти щось наплутала сова!

     Затям своєю головою:

     зими в природі не бува!

     Сова сміється:

     Волохатий! Не дивно чути це мені:

       ти ж восени, як ляжеш спати,

        то встанеш тільки навесні!

                                           (П.Ребро)


- Як  ви думаєте,чому ведмідь думав, що зими в природі не буває?
  Чи вірите ви, що…( слайд № 6) 

- Всі звірі лягають спати до весни? 
- З настанням холодів усі комахи гинуть? 
- Всі птахи відлітають у вирій? 
Давайте це з’ясуємо.  Робитимемо це за рубриками: (слайд №7). 

 - Дізнайся сам. 
- Чи знаєш ти, що… 
- Прикмети з бабусиної скриньки. 
ІV. Робота над навчальним проектом. 

1. Формування груп для проведення дослідження
Учні класу об'єднуються у групи

І група - Сонечка Семикрапочки

ІІ група - Сойки-Синьокрилки

ІІІ група - Іжачка- Хитрячка

2. Складання правил роботи в групі

 - А, щоб вам було комфортно працювати, складемо правила, яких ви дотримуватиметесь під час роботи.

3. Робота в групах.

Опрацювання матеріалу за рубриками.  
-  Кожна група, користуючись підручником  («Комахи» с.45, «Птахи» с.46-47,«Звірі» с.48-49), додатковою літературою, вирізками із журналів, дослідить, як тварини готуються до зими. Отже,  група Сонечка - Семикрапочки дослідить, як комахи готуються до зими. Група Сойки-Синьокрилки дізнається, як птахи готуються до зими. Група Іжачка- Хитрячка повідомить, як звірі готуються до зими. Всі ваші дослідження оформіть у вигляді колажів.

4.Релакс-пауза (слайд №10). 
- А зараз я пропоную відпочити, і запрошую на прогулянку до лісу.

Осіння пора! Як заворожує вона своєю красою. Але найбільш чаруючим і гарним постає перед нами осінній ліс.

 
         Чудово, неначе в казці! Все навколо виблискує під яскравими промінчиками лагідного сонечка. Вже не почуєш веселих пісень дзвінкоголосих пташок. З дерев повільно опадає останнє листя, наче пофарбоване чарівним пензлем у жовтогарячий колір. Воно замріяно кружляє у повільному таночку, поки тихо долетить до землі. Приємно йти доріжкою, коли під ногами лагідно шарудить різнобарвний килим осені. А вітерець, пустотливо граючись, розносить по всьому лісу приємні пахощі достиглих ягід. Поважно хитають маленькі ялинки та високі сосни своїми вічнозеленими верхівками, ніби мирно розмовляючи між собою. Тільки свіжий подих вітру

інколи порушує цю розмову. Аж ось у густих вітках блискавично промайнула і миттєво сховалась руденька білочка — весела сусідка всіх дерев і невпинна трудівниця. 
        Де-не-де з-під опалого листя виглядають маленькі боровички, лисички, підберезники. 
        А високо в блакитному небі безперестанку пливуть темно-сині хмаринки, нагадуючи своїми обрисами різних казкових персонажів. Розсікаючи небесну блакить, повагом летять і зажурливо курличуть журавлі. 
         Як хороше, як гарно навкруги! Спасибі тобі, осінь, за цю красу!

V. Презентація проектів(слайд №11) 

1. Презентація І групи - Сонечка Семикрапочки.
Рубрика  «Я - дослідник» (слайди №12-13). 

- Чи змінюється життя комах з приходом осені? 
- Що вони роблять? 
- Куди ховаються комахи? 
- Чи довго вони спатимуть? 
( В житті комах відбулися зміни тому, що зникли тепло і рослини) . 
Рубрика «Цікавинки про …?» (слайд №14). 
-Мурашки не замерзають навіть тоді, коли температура повітря сягає понад - 30 градусів.У тілі вони накопичують рідину- гліцерин,яка рятує їх від морозу.
- З настанням холодів бджоли перестають рухатись і скупчуються. Але в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. Цим самим рятуються від холоду.
Рубрика «Віночок народних прикмет» (слайд №15). 
-Мурахи почали переносити личинки - скоро дощ. 
-Комарі літають роєм - буде гарний день. 
-Комарі з’являються пізно восени - до м’якої зими. 
-Так, чи гинуть комахи? (Ні, вони засинають до весни) 
2. Презентація ІІ групи - Сойки-Синьокрилки.
Рубрика  «Я - дослідник» (слайди №16-17). 

  • Що відбувається в житті птахів з приходом осені? 
  •  Які птахи збираються у зграї і відлітають? 
  • З якої причини вони це роблять? 
  • Які птахи не відлітають? Чому? 
  • Як люди допомагають птахам взимку? 
    Рубрика «Цікавинки про... (слайд №18).  
    - В Україні найбільше шпаків і горобців.
    - Ластівка за літо з’їдає до мільйона комах.

-  А синичка за день з’їдає стільки комах, скільки важить сама.
- Під час перельоту птахи долають тисячі кілометрів і багато птахів гине. Витримують тільки міцні та сильні, які добре живляться влітку. Тому не можна заважати птахам шукати корм, ганяти їх.
Рубрика «Віночок народних прикмет» (слайд №19). 
- Птахи відлітають пізно - зима буде теплою. 
- Синиця пищить – зиму віщить. 
- Гуси летять високо – осінь буде тривалою. 

2. Презентація ІІІ групи - Їжачка- Хитрячка.

  Рубрика  «Я - дослідник» (слайди №20-21). 

- Чи однаково зустрічають зиму звірі? 
- Що відбувається з шерстю багатьох із них? 
-Чим займаються білочки і полівки? 
-Що роблять ведмідь і борсук? 
-Чи всі звірі засинають на зиму? ( Тільки ті, що не можуть знайти собі їжу). 

Рубрика «Цікавинки про … (слайд №22). 
-Якщо ведмідь не нагуляє потрібну кількість жиру за літо - він не засинає, а бродить по лісу. Його в народі називають « шатун».
- Під час зимової сплячки у їжака вповільнюється дихання до 6 разів на хвилину, різко знижується температура тіла, а маса тіла зменшується на третину.
- Білочка на зиму заготовляє до 3 кг горіхів. Вона не впадає в сплячку, але дуже сильні морози засинає на кілька днів, прикрившись пухнастим хвостиком.
Рубрика «Віночок народних прикмет» (слайд №23). 
- У зайців шерсть посвітлішала - скоро зима. 
- Кішка шкребе підлогу - на вітер і заметіль 
- Білка мостить гніздо високо – на теплу зиму. 

VІ. Оцінювання (слайд №24).  
VІІ. Підсумок уроку(слайд №25). 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Ця інформація дозволяє нам зробити висновок...

Сьогоднішній урок навчив мене...

  • Навіщо ми все це з’ясовували? 

( Щоб допомогти тваринам пережити зиму). 

  • Як ми це можемо зробити?

У природі все взаємопов'язане. Природа - наш дім. А ми з вами - господарі в нім. Тож давайте будемо гарними господарями.

- А зараз визначте своє ставлення до уроку. На ваших партах лежать маленькі сонечка. Їм не вистачає ротика. Якщо вам сподобався наш урок - намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим - спокійне личко, а якщо ви незадоволені - похмуре личко.

- Мені сподобалось, як ви працювали на уроці.

Діти, ви працювали старанно.

Тож урок пройшов не марно.

Працювали від душі.

Другий клас - ви молодці!
 


 

 

1

 

docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
4726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку