НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ
ЗА КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЄЮ
«ШЛЯХ ДО ПРОФЕСІЇ»
(кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів)
У зв’язку з поширенням ІКТ технологій та орієнтації учнів на самоосвіту, важливого значення набуває комплекс методів та засобів навчання, спрямованих на цілісний підхід до організації навчального процесу, який зорієнтований не тільки на засвоєння знань і набуття навичок, але і на тренінг здібностей самостійного й активного перетворення інформаційного середовища шляхом пошуку і практичного застосування інформаційних ресурсів, зокрема, освітніх інтернет-ресурсів.
Сьогодні ми розуміємо: бути гарним професіоналом, означає бути в постійному пошуку, зростанні, розвитку. Праця педагога відрізняється високою мобільністю, надзвичайною складністю, вимагає від нього глибоких та різнобічних наукових, професійних знань, умінь, навичок, що становлять основу професійної компетентності.
Професійна компетентність педагога є не лише сумою теоретичних знань та вміння їх репродукувати у певному обсязі згідно з правилами, а також мотивом і засобом розвитку навичок практичних дій в інформаційному суспільстві. Можливість різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання і новітні технічні здобутки. Широке й ефективне впровадження інноваційних методик в навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів і викладачів, є важливою стадією процесу реформування традиційної системи освіти в контексті глобалізації.
Однією з перспективних технологій навчання, яка вчить вирішувати проблемні питання, знайомитись з роботою в професійних програмах, знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі є методика кейсів ( кейс-технологія (case-study) – один із засобів організації ресурсно-орієнтованого навчання.
Ця технологія являє собою синтез проблемного навчання, інформаційно-комунікативних технологій та методу проектів.
Кейс-уроки – це інноваційний підхід у навчанні, тому що саме таким чином вирішується головна проблема закладів: як поєднати теорію з практикою і знання з компетенціями. За останні роки кейси досить широко поширилися у практиці навчання. Впровадження навчальних кейсів у практику освіти в даний час є досить актуальним завданням. Головне призначення кейс-технологій – розвивати здатність опрацьовувати різні проблеми і знаходити їх рішення, іншими словами навчитися працювати з інформацією.
Поняття та зміст кейс-технології
Технологія застосування кейсів або «кейс-стаді» (case-study - з англійської кейс – випадок, кейс-стаді – навчальний випадок), ситуація, яка реально існує. Вперше було використано як метод на початку ХХ ст. в навчальному процесі Гарвардської школи бізнесу у 1921 році. З методичної точки зору кейс – це спеціально підготовлений учбовий матеріал, що «містить структурований опис ситуацій, що запозичені з реальної практики». Кейс-стаді, за визначенням вчених (Ш.І. Бобохужаев, З.Ю. Юлдашев) - це «сукупність умов та обов’язків, що описують конкретні, реальні обставини на даному етапі». Кейс, це завжди моделювання життєвої ситуації. При використанні кейс-технології конкретні відповіді на проблемні запитання учні знаходять самостійно, що дозволяє залучити власний досвід, або здобувати його в процесі проходження виробничої практики, формулювати висновки, застосовувати на практиці отримані знання, пропонувати власний (або груповий) погляд на проблему. У деяких випадках потрібно знайти не лише рішення, але і сформулювати завдання.
Як інтерактивний, кейс-метод використовує засоби ІКТ і може застосовуватися під час виробничої практики при закріпленні знань та вмінь, що були отримані учнями на заняттях, розвиткові навичок аналізу та критичного мислення, зв’язку теорії та практики. Кейси допомагають у перенесенні навчального середовища з аудиторії на робочі місця.
Ситуаційні вправи (кейси) мають чітко визначений характер і мету - оцінка теоретичних знань та практичних навичок учнів у сфері документального забезпечення. Вони пов’язані з проблемою чи ситуацією, яка існувала чи й зараз існує. При цьому проблема чи ситуація або вже мали якесь попереднє рішення, або їх вирішення є необхідним і нагальним, а тому потребують аналізу. Кейс - комплект навчально-методичних матеріалів, розроблених на основі виробничих ситуацій. Для захисту виробничої практики учням-третьокурсникам за професіями: «Діловод. Адміністратор. Касир (на підприємстві, установі)», «Секретар керівника» пропонуються кейси, розроблені у 30 варіантах різного рівня складності, структурований опис яких базується на ситуаціях з практичного досвіду, моделюванні життєвої ситуації. Зміст кожного кейсу містить проблемні питання у теоретичному викладі та практичну частину, результатом виконання якої є власноруч створений навчальний відеоролик процесу роботи відповідно до ситуації. Кейси загострюють інтерес учнів до питань, з якими ті стикаються, підкреслюють їх значущість та необхідність вирішення, вдосконалюють майстерність учнів у вирішенні проблем.
Структура кейсу
Вимоги до створення кейсів (проблемних ситуацій):
Кейси можуть бути представлені у паперовому вигляді (надруковані: можуть містити графіки, таблиці, ілюстрації, діаграми), мультимедіа-кейс та відео-кейс (може містити фільм, відещ- чи аудіо матеріали).
При використанні кейс-технології не даються конкретні відповіді, їх необхідно знаходити самостійно. Це дозволяє таким, що вчитися, спираючись на власний досвід, формулювати висновки, застосовувати на практиці отримані знання, пропонувати власний (або груповий) погляд на проблему. У кейсі проблема представлена в неявному, прихованому вигляді, причому, як правило, вона не має однозначного рішення. В деяких випадках потрібно знайти не лише рішення, але і сформулювати завдання, оскільки формулювання її представлене не явно.
За типом і спрямованістю кейси можна розділити на тренувальні, навчальні, аналітичні, дослідницькі, систематизуючі і прогностичні. Вони можуть бути різними не лише за змістом, але і по структурі.
Типи кейсів за структурою
1. Структурований кейс. Містить мінімум інформації. Завжди має оптимальне рішення, для рішення необхідно знати визначену формулу. Структуровані кейси включають стислий і точний виклад ситуації з конкретними цифрами і даними. Тут існує певна кількість правильних відповідей, до яких можна прийти, опанувавши одну формулу, навик, методику в якійсь галузі знань.
2. "Нариси". Містить кілька сторінок тексту і додаток. Містить у собі ключові поняття, при рішенні його необхідно спиратися на свої знання.
3. Великі неструктуровані кейси. Звичайно досить великі (40-50 сторінок тексту). Містить багато докладної інформації, причому іноді зайвої. При рішенні необхідно дуже чітко розібратися з умовами — потрібними і непотрібними. Неструктуровані кейси є матеріалом з великою кількістю даних. Вони призначені для оцінки швидкості мислення, уміння відокремити головне від другорядного. Для цього вигляду кейсів існують декілька правильних варіантів відповідей, і не унеможливлюється знаходження нестандартного рішення.
4. Кейси-"першовідкривачі". При роботі з ними вчитель повинен запропонувати яке-небудь нове рішення. Саме творче завдання. Кейси першовідкривачів можуть бути як дуже короткими, так і довгими. Спостереження за рішенням такого кейса дає викладачеві можливість побачити, чи здатна людина мислити нестандартний, скільки креативних ідей він може видати за одиницю часу. Якщо робота ведеться в групі, то чи здатний учень підхопити чужу думку і розвинути її.
Розрізняються кейси також і за об'ємом. Повні кейси (в середньому 20-25 сторінок) призначені для праці в гурті протягом декількох днів. Стислі кейси (3-5 сторінок) – для розбору безпосередньо на занятті і мають на увазі загальну дискусію. Міні-кейси (1-2 сторінки), як і стислі кейси, призначені для розбору в класі і частенько використовуються як ілюстрація до того, про що говориться на уроці.
При підготовці до уроку кейси бажано скласти в писемній формі. На уроці прочитати дітям або роздати для самостійного вивчення. Кейси становлять основу бесіди класу під керівництвом учителя. Знайомство з кейсом може проходити власне на уроці або заздалегідь (як домашнє завдання).
Структура уроку з використанням технології "кейс"
1. Підготовчий етап. Педагог готує ситуацію, додаткові інформаційні матеріали, визначає місце заняття в системі предмету, завдання заняття.
2. Ознайомлювальний етап.
3. Основний (аналітичний) етап. Технологія роботи з кейсом
Вирішення кейсів рекомендується проводити в 5 етапів: Перший етап — знайомство з ситуацією, її особливостями. Другий етап — виділення основної проблеми (основних проблем), виділення чинників і персоналій, які можуть реально впливати. Третій етап — пропозиція концепцій або "мозковий штурм". Четвертий етап — аналіз наслідків ухвалення того або іншого рішення. П'ятий етап — вирішення кейса — пропозиція одного або декількох варіантів (послідовності дій), вказівка на можливе виникнення проблем, механізми їх запобігання і рішення. Кейси повинні бути правдивими, реалістичними, однак, в той же час, не обтяженими деталями, бути за тематикою зв’язаними з матеріалом, що вивчається.
Добрим вважається кейс, який відповідає десяти характеристикам якісного кейсу: бути вміло розказаною історією, стосуватися важливої проблеми, описувати драматичну ситуацію з прийняттям критичного рішення, містити конкретні порівняння, надавати можливість для узагальнення висновків, мати центрального героя, давати змогу оцінити ефективність вже прийнятих раніше рішень, бути оптимальним за розміром, містити оптимальний обсяг інформації. Крім того кейси загострюють інтерес учнів до питань, з якими ті стикаються, підкреслюють їх значущість та необхідність вирішення. Кейси також пропонують шляхи реакції та вдосконалюють майстерність учнів у вирішенні проблем.
Навички, які розвиває технологія "кейс", а саме вирішення кейсів:
Умови застосування кейсу
До кейс-технологій відносяться:
При використанні кожного з перерахованих методів, учні отримують низку питань, на які їм необхідно знайти відповіді для розуміння суті проблеми. Крім того, кейс-технології передбачають як індивідуальну роботу над пакетом завдань, так і колективну, що розвиває уміння сприймати думку інших людей і уміння працювати в команді.
Діяльність педагога при використанні технології кейс:
Шановні учні!
Вашій увазі пропонується
КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЯ
«Шлях до професії»
Мета: закріпити знання, здобуті в процесі вивчення теоретичних та професійних дисциплін, а саме:
Завданнями кейсів є окремі блоки питань, згруповані відповідно варіанту, та переліки адрес Інтернет, де учням можна отримати необхідну інформацію та зробити відбір матеріалу, виділивши головне. У випадку проблемних питань, які містяться у кейсі і потребують додаткового роз'яснення, можуть подаватись методичні вказівки з боку майстра професійної підготовки.
По завершенні виробничої практики ви маєте підтвердити свій професіоналізм, виконуючи індивідуальні творчі завдання у складі групи.
ДІЛОВОД АДМІНІСТРАТОР СЕКРЕТАР (РЕФЕРЕНТ)
Ролі у групі розподіляються за номером ситуаційного завдання
Оберіть одну з ролей у групі та виконайте індивідуальне творче завдання
Оцінювання - завершальний етап роботи над кейсом. Обов’язковим для цієї роботи є попереднє (до початку роботи) оголошення його критеріїв, які можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.
ОСНОВНІ КРИТЕРІЇ ЗВІТУ ЗА ВИКОНАНУ РОБОТУ ДО КЕЙСУ
Оцінювання творчих робіт учнів здійснюється у три етапи:
1 ЕТАП - Теоретична частина роботи
2 ЕТАП - Практична частина роботи
3 ЕТАП - Загальний результат кейсу
Ретельно відібрана література для читання чи посилання на електронний ресурс збагатить та сфокусує навчальний потенціал кейсів. Один і той самий кейс можна використовувати з різними цілями, з різними завданнями для читання.
Програма «Персонал 6.0. Професіонал»,
Вимоги до кейсу
Форми представлення кейсу
Тип і спрямованість кейсу
Конструювання структури кейсу
Крім теоретичних знань учні повинні вміти застосовувати отримані знання з використанням сучасних інформаційних технологій. При написанні опису-реферату необхідно дотримуватись вимог:
Загальні вимоги:
Структура кейсу
Титульний аркуш
Титульний аркуш - перша сторінка звіту, який має містити: найменування організації, де виконана робота; назву роботи; прізвище, ім’я, по батькові автора та його статус; прізвище, ім’я, по батькові майстра прфесійної підготовки; місто та рік.
Основна частина
Зміст роботи складають: теоретичний опис та виклад проблемного питання у розгорнутому вигляді; опис практичних результатів роботи; форма подачі звіту у додатках (мультимедіа-кейс, відео-кейс (містять фільм, відео- чи аудіо матеріали).
Текст звіту до друку вимагає таких розмірів берегів: лівий – верхній, нижній —20 мм, 25 мм, правий —10 мм Розмір шрифту — 14 Times New Roman Через 1,5 інтервала
Висновки
У висновках роблять опис-узагальнення отриманого досвіду та результатів роботи під час виробничої практики.
Метод case study інструмент, що дозволяє застосувати теоретичні знання до вирішення практичних завдань. Метод сприяє розвитку в учнів самостійного мислення, враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою. За допомогою цього методу є можливість проявити та вдосконалити аналітичні та оціночні навички, навчитися працювати в команді, знаходити найбільш раціональне рішення поставленої проблеми. Будучи інтерактивним методом навчання, метод case study завойовує позитивне ставлення з боку учнів, забезпечуючи освоєння теоретичних положень та оволодіння практичним використанням матеріалу; він впливає на професіоналізацію учнів, сприяє їх дорослішанню, формує інтерес і позитивну мотивацію до навчання. Одночасно метод case study виступає і як спосіб мислення викладача, його особлива парадигма, що дозволяє по-іншому думати і діяти, оновлювати свій творчий потенціал
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ВІДЕОРОЛИКИ |
||
<br />