Практична робота
з теми:
Розробила:
майстер виробничого навчання за професією «Діловод. Адміністратор. Касир (установи, підприємства»)
Цюпак Ольга Володимирівна
Хмельницький, 2018
ЗМІСТ
Широке й ефективне впровадження інноваційних методик сприяє підвищенню якості освіти, зацікавленості учнів і викладачів. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу є методика web-квестів.
Давня мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом, дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем.
Модель сучасного вчителя передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку. Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній учительській праці.
Сьогодні ми розуміємо: бути гарним професіоналом, означає бути в постійному пошуку, зростанні, розвитку. Праця педагога відрізняється високою мобільністю, надзвичайною складністю, вимагає від нього глибоких та різнобічних наукових, професійних знань, умінь, навичок, що становлять основу професійної компетентності.
Професійна компетентність педагога є не лише сумою теоретичних знань та вміння їх репродукувати у певному обсязі згідно з правилами, а також мотивом і засобом розвитку навичок практичних дій в інформаційному суспільстві. Можливість різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання і новітні технічні здобутки. Широке й ефективне впровадження інноваційних методик в навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів і викладачів, є важливою стадією процесу реформування традиційної системи освіти в контексті глобалізації. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі є методика web-квестів.
Вперше модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р. Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.
Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі.
Веб-квест - це технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення.
Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.
Веб-квест містить такі основні елементи:
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну проблему.
Завдання веб-квеста подається окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення; онлайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію, зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку веб-квесту? Початок уроку має основні, характерні для інших уроків, елементи: організаційна частина, мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних знань.
Викладення нового матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання - робота з Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої інформації - перехід до наступного питання. Давши відповіді на кожне з питань, отримуємо результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці та проведенні такого уроку важливо чітко усвідомити роль кожного учасника навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
Викладач:
Методика веб-квестів активізує навчальний процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернета в навчальному процесі; це і проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету; також це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету; це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Викладач перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
Така діяльність перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
"Security is a process, not a product"
(Безпека це процес, а не результат.)
/Bruce Schneier/
Мета:
Після проходження веб-квесту учні повинні:
Тип веб-квесту: короткочасний.
Хід веб-квесту
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація веб-квесту: Інтернет — дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку кожного, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом із тим в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей та і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути.
Мета веб-квесту — розглянути найпоширеніші сервіси мережі Інтернет, інтернет-небезпеки, які підстерігають кожного користувача, а також психологічні небезпеки, яким може піддаватися учень в мережі та дізнатися про сучасні засоби антивірусного, антиспамового програмного забезпечення. Крім того ознайомитися з відповідальністю за порушення прав інтелектуальної власності.
Вам необхідно виступити в одній із ролей:
Роль 1. Користувач мережі.
Роль 2. Консультант з програмного забезпечення.
Роль 3. Юрист.
Роль 4. Психолог.
Кожна мінігрупа після проходження веб-квесту повинна відповісти на головне питання веб-квесту: «Як зробити світ Інтернету безпечним для себе і свого комп’ютера».
ІІ. Організація роботи у веб-квесті. Створення міні-груп. Розподіл ролей
Для проходження веб-квесту групу необхідно об’єднати у команди по 5 учнів та вибрати для кожної команди відповідну роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному. У кожній ролі є свої завдання, які буде необхідно виконати і підготувати звіт про виконану роботу у вказаному в завданнях вигляді. Завдання веб-квесту є окремими блоками питань, в яких є перелічені інтернет-ресурси, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, що при перегляді сайту учень змушений робити підбір матеріалу, виділивши головне з тієї інформації, яку він знаходить. Після завершення роботи над квестом проводиться захист робіт (звіт) у вигляді поданому до кожної ролі. З кожної команди виступатимуть по одному учасникові. Основні критерії звіту: розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, творчий підхід.
(Кожен учасник веб-квесту отримує пам’ятку — алгоритм роботи у веб-квесті, яка допоможе йому організувати свою роботу).
Пам’ятка для учасників веб-квесту
Роль 1. Користувач мережі: Завдання: До обов’язків користувачів мережі входить описати, які послуги надає будь-якому користувачу всесвітня мережа Інтернет, чи потрібно дотримуватися правил мережевого етикету. Провести дослідження та представити їх і вигляді діаграм. Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в Інтернеті»
http://www.chl.kiev.ua — Правила інтернет-безпеки та інтернет етики для дітей і підлітків
http://www.etika.ru — Про етикет в Інтернеті
http://www.youtube.com/watch?v=MfTGJJmDP50&feature=related — відео про інтернет-безпеку
http://www.viruslist.com — Портал інтернет-безпеки
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 2. Консультант з програмного забезпечення: Завдання: До обов’язків консультанта з програмного забезпечення входить користуючись даними джерелами, охарактеризувати найпоширеніші класи комп’ютерних вірусів, описати сучасні засоби антивірусного захисту та порівняти можливості декількох програм. Крім того розглянути і інше програмне забезпечення, яке дозволить убезпечити комп’ютер від інших інтернет-небезпек.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
http://www.kaspersky.ru — Сайт антивірусної програми Лабораторії Касперського
http://bezpeka.ho.ua — Правила безпечного використання інтернет ресурсів для учнів, про інтернет фільтри та антивірусні програми
http://www.avast.com — Антивірусна програма Avast!
http://www.drweb.com — Сайт антивірусної програми Dr. Web
http://www.lavasoft.com — Сайт виробника анти шпигунської програми Ad-Aware
http://www.viruslist.com — Портал інтернет-безпеки
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в Інтернеті»
http://www.chl.kiev.ua — Правила інтернет-безпеки та інтернет етики для дітей і підлітків
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 3. Юрист: Ви юрист, який займається вивченням інформаційного права і інформаційної безпеки. Завдання: Завдання юриста — це розглянути правові аспекти інтернет-піратства, порушення авторського права та як правильно розміщувати інформацію в мережі, щоб потім не зіткнутися з плагіатом.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
http://www.patent.net.ua — Відповідальність за порушення прав інтелектуальної власності
http://uk.wikipedia.org — Порушення авторського права
http://udau.edu.ua — Комп’ютерне піратство: методи і засоби боротьби
http://zakon1.rada.gov.ua — Конвенція про кіберзлочинність
http://zakon.rada.gov.ua — Про захист суспільної моралі http://www.google.com/intl/uk/goodtoknow — Поради щодо контролю даних в Інтернеті
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 4. Психолог: Ви — психолог, який займається вивченням інформаційно-психологічної безпеки особи і впливу комп'ютерних технологій на психіку людини. Завдання: Психолог повинен знати у чому виявляється інтернет-залежність, чим небезпечна недостовірна інформація в мережі, та що собою представляє кібернасилля.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в інтернеті»
http://uk.wikipedia.org — енциклопедія
http://tsn.ua — всі новини про інтернет-залежність
http://it-tehnolog.com — про інтернет-залежність
http://netiquette4uth.blogspot.com — про веб-спілкування
http://psiholog.com.ua — про кібер-буллінг
http://bezpeka.kyivstar.ua — безпечний інтернет Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
ІІІ. Робота учасників веб-квесту над обраними завданнями з використанням ресурсів мережі Інтернет.
IV. Представлення результатів роботи: Виступ учнів з кожної групи. Представлення звіту.
V. Підведення підсумків. Оцінювання учнів. Обговорення кожного виступу. Самооцінка та взаємооцінка результатів роботи.
Отже, веб-квест — це формат уроку з орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької діяльності учнів, на якому основна частина інформації добувається через ресурси Інтернет. Ця технологія перетворює інформаційні технології на універсальний інструмент, здатний допомогти в рішенні найрізноманітніших проблем сучасної людини.
Зміст завдання |
Відмінно 12-11-10 |
Добре 9-8-7 |
Задовільно 6-5-4 |
Розуміння завдання |
Робота демонструє точне розуміння завдання |
Чи включаються як матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел. |
Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється |
Виконання завдання |
Оцінюються роботи різних періодів; висновки аргументовані; всі матеріали мають безпосереднє відношення до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних джерел. |
Не вся інформація взята з відкритих джерел; частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми. |
Випадкова вибірка матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію. |
Результат роботи |
Чітке і логічне подання інформації; вся інформація має безпосереднє відношення до теми, точна, добре структурована і відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу, визначеність позиції. |
Точність і структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо виражена власна позиція і оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські роботи. |
Матеріал логічно не вибудовано й подано зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на поставлені питання. |
Творчий підхід |
Подані різні підходи до рішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і висловлює точку зору мікрогрупи. |
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки. |
Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему; робота мало пов'язана з темою веб-квесту. |
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ п\п |
Назва теми |
Кількість годин на тему |
З них практичних занять |
1 |
Встановлення та налагоджування операційної системи Windows XP |
18 |
10 |
2 |
Комп’ютерні мережі |
3 |
2 |
3 |
Локальні комп’ютерні мережі |
10 |
6 |
4 |
Робота в мережі Internet |
14 |
8 |
|
Всього з предмету |
45 |
26 |
Додаток 1
ПАМ'ЯТКА «ПОШУКОВЦЮ»
Якщо ви розмовляєте з людиною мовою, яку вона розуміє, - слова досягають її голови. Якщо ви розмовляєте з людиною її мовою, то слова досягають серця.
Нельсон Мандела
Шановний пошуковцю! Ви вважаєте, що не варто втручатися в розмову, зміст якої для Вас незрозумілий? Але істина відшукується шляхом помилок! Робити спробу – означає прагнути до відкриття! Навіть маленького…
Додаток 2
ПАМ’ЯТКА ДОПОВІДАЧУ
Шановний доповідачу! Ви осмислили, як багато матеріалу потрібно опрацювати, щоб написати доповідь? А тепер уявіть, скільки безцінних знань Ви отримаєте!
1. Складіть план, який не просто розкриє Вашу доповідь, а ілюструватиме її головні та другорядні складові.
Ви готові виступати перед будь – якою аудиторією! Успіху!
Додаток 3
ПАМ’ЯТКА «ОРАТОРУ»
«Поетами народжуються, ораторами стають».
М.Т. Цицерон
Ораторе! Ви, безперечно, вразите нас красномовством, адже почути Вас мріяла вся аудиторія!
Додаток 4
ПАМ’ЯТКА «КРИТИКУ» (схема рецензії виступу)
Шановний критику! Зважте, що Ваша рецензія має бути толерантною і коректною! Завтра на місці виступаючого спробуєте себе і Ви!
Зверніть увагу на відповідність проблеми та розкритого змісту виступу:
Дякуємо за об’єктивність!
Додаток 5
ПАМ’ЯТКА «ПРАВИЛА ДИСКУСІЇ»
Шановні опоненти! Толерантність у взаєминах – це «золоте правило» дискусії. А прояв толерантності – то свідчення нашої цивілізованості та культури!
Пам’ятай - завершення дискусії – не кінець роздуму над проблемою, а лише наступний крок у її реалізації!
Список використаної літератури