Навчання аудіювання, зразки завдань

Про матеріал
Навчання аудіювання Для формування навичок аудіювання вчителі використовують певні комунікативні вправи та тести, нижче наведено загальні завдання, які вчителі можуть використовувати для складання комунікативних завдань з формування та вдосконалення навичок, розвитку вмінь аудіювання та набуття інших видів мовленнєвої діяльності: говоріння, письма.
Перегляд файлу

Навчання аудіювання

Для формування навичок аудіювання вчителі використовують певні комунікативні вправи та тести, нижче наведено загальні завдання, які вчителі можуть використовувати для складання комунікативних завдань з формування та вдосконалення навичок, розвитку вмінь аудіювання та набуття інших видів мовленнєвої діяльності: говоріння, письма.

 

I Рівень розуміння змісту прослуханого

Цілі: розвивати уміння цілеспрямовано, відповідно до комунікативної задачі сприймати інформацію навчального тексту на рівні фактів і на рівні ідей, загально чи детально, здійснювати розумовий пошук за визначеним завданням; виділяти опорну думку, основну ідею, основні твердження, як вони здійснюються автором.

Види вправ: завдання на розуміння змісту прослуханого.

Прослухайте розповідь і скажіть, про кого в ній говориться і що про нього сказано;

виділить основну думку, ідею;

прослухайте текст ще раз і перекажіть епізод або текст, використайте запитання як план розповіді;

прослухайте текст і придумайте йому назву;

прослухайте текст і підберіть ілюстрації до нього;

прослухайте наступне повідомлення і скажіть про який предмет (явища, події) йде мова.

Answer the questions

Listen to the text, try to retell it using questions as a plan

Listen to the text and choose the title, prove your choice

Listen to the extract from the text and say what/who it is about

Зразки завдань

II Рівень творчoї переробки сприйнятої інформації

Цілі: розвивати уміння осмислення сприйнятої інформації, активної розумової роботи учнів, вираження свого відношення до загального змісту, до окремих проблем, до тверджень автора

Види вправ: завдання на творчу переробку сприйнятої інформації.

Охарактеризуйте діючих осіб;

визначте ставлення автора до дійових осіб і подій;

скажіть, як ви відноситесь до подій і дійових осіб.

Listen to the description and try to guess about who these words are

Describe the characters using adjectives and expressions

Tell what you think about the characters

Зразки завдань

III Рівень використання отриманої інформації у спілкуванні й інших видах діяльності.

Цілі: розвивати уміння включенням отриманої інформації в процес спілкування

Види вправ: скажіть, яке ваше враження від почутого, яка ваша думка;

запитай сусіда, чи згоден він з думкою автора;

як би ви вчинили в такій ситуації

What do you think about the story?

Ask your friend if he agrees with you or with an author?

What you would do if you were a main character?

Зразки завдань

 

 

 

 

Text 1

When Robert Marsh graduated from the university, he began to look around for a job. He did not know what he would like to do, but one of his uncles had worked for the govern­ment for twenty years, and he advised Robert to try to get a job of the same kind, so a young man went for an examination one day. He was successful, and his first job was in a large government office in London.

When Robert had been working there for a few weeks, his uncle came to visit the family one Saturday evening. He was delighted that his nephew had managed to get a job working for the government, and. he asked him a lot of questions about it.

He wondered, by the way, how many people work in his nephew department

The young man thought for a few moments and answered,” About half of them, Uncle Tom.”

 

I Рівень розуміння змісту прослуханого

Цілі: розвивати уміння цілеспрямовано, відповідно до комунікативної задачі сприймати інформацію навчального тексту на рівні фактів і на рівні ідей, загально чи детально, здійснювати розумовий пошук за визначеним завданням; виділяти опорну думку, основну ідею, основні твердження, як вони здійснюються автором.

Зразки завдань

Answer the questions

1. Why did Robert Marsh begin to look around for a job?

2. Did he know what job suited (satisfied) him?

3. Who advised him to get a job for the government?

4. What kind of job did Robert's uncle advise him try to get?

5. How did Robert Marsh get his first job?

6. Why did his uncle know a lot about such jobs?

7. How did Robert manage to get the job?

8. Why was his uncle so pleased when he came to visit the family?

9. When he said, “How many people work in your department?”

10. What kind of answer did he expect?

 

Listen to the text, try to retell it using questions as a plan

 

Listen to the text and choose the title, prove your choice

1. The choice we make.

2. It’s a good choice to follow smb’s advice.

3. Sense of humour is a good thing.

Listen to the text and tell what it is about;

What is the main idea of the text?

II Рівень творчoї переробки сприйнятої інформації

Цілі: розвивати уміння осмислення сприйнятої інформації, активної розумової роботи учнів, вираження свого відношення до загального змісту, до окремих проблем, до тверджень автора.

Зразки завдань

Listen to the description and try to guess about who these words are

He as many young people did not know what he would like to do after graduating from the university. Why not to try any job?

Describe the characters using adjectives and expressions

ambitious, lazy, rather witty, honest, humourist, frank

Tell what you think about Robert Marsh

III. Рівень використання отриманої інформації у спілкуванні й інших видах діяльності.

Цілі: розвивати уміння включенням отриманої інформації в процес спілкування.

Зразки завдань:

What is a moral of the story?

Do you like it?

What do you think about him?

Do you often meet such persons in real life?

How would you act in the same situation? Would you prefer to use protection in your career?

What you would do if you were Robert Marsh?

What job will you choose (hard or easy) at the beginning of your career?

 

Text 2

Jack was a waiter in a small restaurant. One day a man came in and sat down at one of the tables. Jack noticed him and went to find out what a new customer wanted to eat. The man ordered some chicken with potatoes and vegetables. “Roast chicken,” he added as Jack was leaving. “Very well, sir,” Jack answered politely and disappeared into the kitchen.

But in a moment the man called him back, asking the waiter to return as he wanted to add something.” Please try to have it cooked just right — not too little, and not too much, and with as little fat as possible as I like.”

“Very well, sir,” answered Jack obediently. “I’ll tell the cook.”

Once more he began to go towards the kitchen, but again the man stopped him with the words, “Oh, and I forgot to explain that I'm fond of the leg”

“Very well, sir,” answered Jack politely. “I wonder you prefer the left leg, or the right one?”

 

I Рівень розуміння змісту прослуханого

Цілі: розвивати уміння цілеспрямовано, відповідно до комунікативної задачі сприймати інформацію навчального тексту на рівні фактів і на рівні ідей, загально чи детально, здійснювати розумовий пошук за визначеним завданням; виділяти опорну думку, основну ідею, основні твердження, як вони здійснюються автором.

Зразки завдань

Answer the questions

1. Where did Jack work?

2. Who was a new customer in the restaurant?

3. What did a man want to order?

4. Was a waiter patient enough?

5. How many times did the waiter return to the customer and why?

6. Do you think Jack had sense of humour?

Listen to the text, try to retell it using questions as a plan

Listen to the text and choose the title, prove your choice

1. A patient waiter

2. A customer who had sense of humour

3. A waiter who had sense of humour

Listen to the text and tell what it is about

What is the main idea of the text?

II. Рівень творчoї переробки сприйнятої інформації

Цілі: розвивати уміння осмислення сприйнятої інформації, активної розумової роботи учнів, вираження свого відношення до загального змісту, до окремих проблем, до тверджень автора.

Зразки завдань

Listen to the description and try to guess about who these words are

He was rather tired but he should always be polite, never show his real attitude to anybody, he couldn’t allow himself to show his feelings.

Describe the characters using adjectives and expressions

Patient, tolerant, reserved, humorist, naughty, absent-minded,

Tell what you think about a customer of a restaurant.

III рівень використання отриманої інформації у спілкуванні й інших видах діяльності

Цілі: розвивати уміння включенням отриманої інформації в процес спілкування.

Зразки завдань:

What is a moral of the story?

Do you like it?

What do you think about main characters of the story?

Do you often meet such persons in real life?

How would you act in the same situation?

What you would do if you were a waiter? A customer?

 

Text 3

One lady Miss Black lived alone in a small flat. She was old and did not like noise at all, so she was very pleased when the noisy young man and woman who lived in the flat above her moved out.

A new young man moved in, and Miss Black thought the young man looked rather quiet.'

But at three o'clock the next morning, Miss Black was woken up by the barking of a dog.

She thought she had never heard a dog barking there before so she guessed the dog had to belong to the new man in the flat above.” she guessed.

So she telephoned the young man who lived upstairs, said some rude, nasty things to him about the dog and then hung the telephone up before he could answer.

Nothing more happened until three o'clock the next morning. Then Miss Black's telephone rang, and when she answered, a polite quiet voice said, “'I'm the man upstairs. I've rung you up to say that I haven't got a dog.”

 

I Рівень розуміння змісту прослуханого

Цілі: розвивати уміння цілеспрямовано, відповідно до комунікативної задачі сприймати інформацію навчального тексту на рівні фактів і на рівні ідей, загально чи детально, здійснювати розумовий пошук за визначеним завданням; виділяти опорну думку, основну ідею, основні твердження, як вони здійснюються автором.

Зразки завдань

Дайте відповіді на запитання

Answer the questions

1. Where did Miss Black live?

2. Why was Miss Black very pleased when a new neighbour appeared?

3. Why didn’t she like noisy neighbours?

4. Why did she wake up at 3 a.m.? What woke her at night?

5. What did she think about the new young man?

6. Why did she telephone the young man?

7. How did the young man feel after the old lady’s call?

8. What did he do in return?

9. What was his revenge?

Прослухайте текст ще раз і перекажіть епізод, використайте запитання як план розповіді

Listen to the text, try to retell it using questions as a plan

Прослухайте текст, придумайте назву;

Listen to the text and choose the title, prove your choice

1. First think then act

2. People are all the same

3. Who’s more bad-tempered?

II Рівень творчoї переробки сприйнятої інформації

Цілі: розвивати уміння осмислення сприйнятої інформації, активної розумової роботи учнів, вираження свого відношення до загального змісту, до окремих проблем, до тверджень автора.

Зразки завдань

Describe the characters using adjectives

Rude, bad-tempered, hot-tempered, polite, well-bred,calm

Tell what you think about Miss Black and her neighbor.

III Рівень використання отриманої інформації у спілкуванні й інших видах діяльності

Цілі: розвивати уміння включенням отриманої інформації в процес спілкування.

Зразки завдань:

What is your impression about characters’ behavior? What do you think about them?

How would you act in the same situation?

 

doc
Додано
20 листопада 2023
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку