Навчити учнів правильно вимовляти звук [ґ], ознайомити з буквою «ге».виробляти навички читання слів з новою буквою, уміння порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість. Вправляти в звуковому та звуково-буквеному аналізі слів. Поповнювати лексичний запас школярів.
Навчання грамоти, 1 клас
Тема. ЗВУК [ґ], БУКВА «ге». ЧИТАННЯ СЛІВ. СКОРОМОВКА.
Мета:
Навчити учнів правильно вимовляти звук [ґ], ознайомити з буквою «ге».виробляти навички читання слів з новою буквою, уміння порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість. Вправляти в звуковому та звуково-буквеному аналізі слів. Поповнювати лексичний запас школярів.
Х І Д У Р О К У
І. Організація класу.
Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному!
Людям усім і всьому прекрасному!
Доброго ранку, мої любі діти!
І всім присутнім на уроці!
Починаємо наш урок
ІІ. Мотивація уроку.
Першим сонечко зустрічає Півник. Послухаємо вірш про нього.
Назвіть ту тварину, назва якої не зустрічається в тексті, але вона зображена на малюнку.
Любить наш півник
Усім на світанку
Ґречно бажати
Доброго ранку:
Свинці і гусочці,
Індику і качці,
Котику Мурчику
І, навіть, собачці.
(Ґава)
(Ґречно – учтиво)
Який звук ви чуєте на початку слів: Ґава, ґречно? Тож ви вже здогадались, що сьогодні на уроці ми будемо вивчати звук [ґ], та букви, що його позначають.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
(Малюнок – ґава і ґедзь)
Ґава ґречно ґаздувала,
ґогель – моґель готувала.
Ґедзь наївся – просто жах!
Ґудзик тріснув на штанцях!
Ґаздувала – господарювала
ґогель – моґель
ґедзь – овод (комаха)
ґудзик – пуговица.
Звуко – буквений аналіз слова. Ґава (скільки голосних стільки й складів)
Назвіть перший звук в слові – готувала.
Звуки [ґ] та [г] – слід розрізняти. В українській мові частіше вживаються слова із звуком [г]. Давайте наведемо приклади слів, в яких є звук [г]. (Малюнки: гуска, граблі, гарбуз, огірок...)
Назвіть і виставте на набірне полотно букви, що позначають звук [г] – Гг.
А зараз ми познайомимось з буквами, що позначають звук [ґ].Це буква ґ .
(Учитель показує місце букви в абетці).
Порівняйте ці букви.- Чи схожі вони між собою? Чим відрізняються?
Буква Г – кочерга.
Довга, довга нога.
Ґедзь цю букву добре знає
Ґ – вгорі ріжечок має –
(завчити).
ІV.Читання складів з новою буквою.
1. Нас знову запрошує Гном прочитати склади, що він склав. Але перш, ніж ми оправимось до нього в гості давайте згадаймо букви, що позначають голосні звуки (а, о, у, е, и, і).
а а
о о
у ґ у
и и
і і
назвіть звук в складі ґ і [ґ]
Ця хвилинка дуже дорога
І легенька, і гарненька,
Як пір’їнка.
Наша праця цього вимага,
Тож звучи для всіх дітей
Фізкультхвилинко.
Добре те, що сонце світить! - руки вгору
Добре те, що вітер віє! - нахили
Добре те, що ось цей ліс! - присісти
Разом з нами ріс і ріс. – встати
Добре те, що в нашій річці - махи руками
Синя, не брудна вода!
У мене матуся рідна - маршируємо
Після школи зустріча.
Добре гратися на дворі - стрибки
Добре вчитися у школі. – сідають за парти
1. Учитель демонструє малюнки – учні читають слова: аґрус, ґудзик, ґава, ґанок.
Ґанок – прибудова з площадкою і східцями біля входу в будинок.
2. Читання піраміди слів.
ґава
ґрунт
ґудзик
ґаламаґа
ґелґотати
Вправа «Вітер».
Вітер повіває –
Вітер сильніший –
Ураган –
Вітер слабший –
Легенький –
Вітер не віє –
Читають тихо
Голосніше
Голосно
Тихіше
Зовсім тихо
Закінчують читати
- Прочитайте найдовше, найкоротше слова.
3. Читання слів, дивлячись на крапку.
ҐА ВА
ҐА НОК
АҐ РУС
ҐРО НО
Назвіть слово, значення якого вам не зрозуміле.
4. Послухайте загадку і знайдіть серед цих малюнків відгадку:
Мов їжак, колючий,
Солодкий та пахучий.
Ягідку зірвеш – руку обдереш.
(аґрус).
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити:
Трава – низенька, низенька
Дерева – високі, високі
Вітер дерева колише, гайдає
То вліво, то вправо хитає,
То вперед, то назад,
То вниз перегинає.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
Тихше, жабки, ні гу-гу.
Ходить чапля по лугу
Щоб не трапилось біди
Наберіть у рот води.
Добудова це до хати.
Та «ґ» на «р» як поміняєш
То новий день ним починаєш.
(Ґанок – ранок).
Пропала літера одна
Без неї бути ми не можем
Допомогти ж зуміє кожен.
Ти, друже, добре поміркуй
І нас скоріше порятуй.
Ґ…ва, ґр…но, ґр…нт (а, у, о)
3. А ці слова – пустуни. Вирішили з нами в піжмурки пограти.
ВБАҐРУСТК
ОПҐЕДЗЬРТ
4. Перед нами складовиця. Прочитайте й поясніть вирази.
- Нічого не робити
- Людина нервує
5. Ґава й гуска коло хати
Почали пісень співати
Каркали та ґелґотали
Поки голос не зірвали.
Ґави ґелґотали
Гуси каркали
6. Допитлива ворона заглядала в книжку і залишила в деяких словах своє КАР! Відгадайте ці слова:
__ __ КАР (Той, хто лікує дітей)
КАР __ __ __ (Твердий, товстий папір).
Х. Підсумок уроку.