Усі наукові знання єгиптяни одержували в своєрідній школі, яку називали будинком життя. Там вивчали такі предмети: астрономія, математика, географія, лікувальна справа та інші. У школі учні повинні були навчитися читати, грамотно та красиво писати, складати ділові документи. Спочатку учні вчилися писати на уламках глиняних глечиків, кам’яних і дерев’яних дошках. Після цього вони переходили до письма на папірусі.
Стебла папірусу нарізали тоненькими смужками й вкладали в ряд, потім упоперек, і так кілька шарів, після цього відбивали й пресували, поки папірус не ставав схожим на папір наших днів. Єгипетські книги виглядали як сувої й сягали завдовшки 30-40 метрів.
Для письма розводили спеціальну фарбу – червону або чорну. Червоною фарбою писали початки розділів і дати. Потім очеретяною паличкою на папірусі креслили ієрогліфи зліва направо.
На початку уроку учень повинен був поставити число, місяць та день. Зберігся уривок, що закликав старанно вчитися: «Пиши своєю рукою і читай своїм ротом, і порадься з тим, хто знає більше, ніж ти… Не проводь дня без діла, а то поб’ють тебе, бо вухо хлопчика на його спині, й він слухає, коли його б’ють. Не будь людиною без розуму, без виховання!».
Батьки також намагалися привчати дітей до навчання: «Душею вболівай за те, щоб учитися писати, тоді ти зможеш уникнути будь-якої важкої роботи й досягнути важливої посади».
У єгипетських школах вчилися й хлопчики, й дівчатка. Навчання починалося зі слухання міфів, усних легенд, казок та оповідань. Так виникла у єгиптян література. Серед казок Давнього Єгипту, є розповідь про воскового крокодила, якого оживив чаклун, щоб покарати грішника, оповідання про відважних мореплавців і воїнів.
У єгиптян були розвинуті наукові знання, вони могли обчислювати довжину кола, площу круга, знали арифметичну прогресію.
Також була розвинута медицина, єгиптяни робили складні операції. У медичних папірусах описано методи лікування, починаючи від огляду й лікування ран на голові, закінчуючи хворобами ніг. Єгипетські лікарі мали спеціалізацію, вони лікували певний орган, тобто в них були стоматологи, терапевти та інші лікарі. Цікаво, що першу зубну щітку створили єгиптяни.
Єгиптяни одними з перших стали позначати звуки й слова певними знаками – малюнками. Щоб написати «сонце», малювали коло з крапкою посередині, воду зображували трьома хвилястими лініями. Ці знаки – малюнки, називають ієрогліфами. Пізніше знаками стали позначати не тільки ціле слово, але один або кілька приголосних звуків.
Завдання:
Використовуючи малюнок в підручнику (Давньоєгипетські ієрогліфи), спробуйте написати ієрогліфами своє ім’я.