навчальною програмою «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.)
Тема 2. Людина і суспільство Давнього Сходу
Тема уроку: Як розвивалось господарство Давнього Єгипту
Мета: формувати предметну компетентність учнів про Давній Схід, з’ясувати причини виникнення найдавніших держав у цьому регіоні; надати знання про географічні та природні умови Єгипту, дослідити зв’язок між природними умовами та особливостями господарського життя країни; застосовувати теоретичні знання на практиці (пояснювати наукові терміни та формулювати факти), удосконалювати й корегувати вміння здійснювати пошук та працювати з джерелами наукової інформації, удосконалювати вміння роботи з історичною картою, навички роботи з історичним текстом, вміння виділяти головне, працювати з таблицею, робити висновки; виховувати спостережливість і уважність.
Обладнання: підручник, атлас, історичні документи, презентація
Основні поняття: «дельта», «пороги», «шадуф», «хамсин», «папірус», «іригація»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: компетентність у галузі суспільних наук, природнича, інноваційність, інформаційно-комунікаційна, навчання впродовж життя, соціальна та громадянська, вільне володіння державною мовою культурна компетентності.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Любимо ми подорожувати і нове, цікаве знати !
Сьогодні ми відправляємось в уявну подорож до Давнього Сходу. Що ж це за країни і де вони знаходились? На допомогу нам приходить історична карта та атласи.
Досліди! ( Робота з картою в підручнику с.40, атласами)
Біля яких річок виникли давні держави? Де розташовувались ?Які заняття могли бути? Чи подібен у них міг бути спосіб життя?( Прогнозування )
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь. Мотивація теми
Однією з давніх цивілізацій Сходу був Давній Єгипет. Мабуть, усі чули про Єгипет? Можливо ви були в Єгипті? Які у вас виникають асоціації з цим словом?
Ми відправляємось у подорож до Єгипту і дізнаємось багато цікавого про нього. Але спочатку потрібно дізнатись де він знаходився і яким чином ми зможемо дістатись до нього. Давайте разом по карті прокладемо наш шлях.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
(Робота з картою, вивчаємо географічне розташування країни)
Відповіді учнів про розташування Єгипту на північному Сході Африки, річку Ніл, яка впадає в Середземне море, на основі яких робиться висновок, що подорожувати потрібно літаком.
Проблемне питання: Чому давньогрецький філософ Геродот називав Єгипет « Даром Нілу»? Чи можна було б без наполегливої праці людей використати цей дар?
1) Мозковий штурм. Учні пропонують відповіді, які записуємо на дошці і продовж уроку шукаємо правильну відповідь.
Завдання. На основі розповіді учителя та підручника с.41-42, проаналізувати природні умови Давнього Єгипту, які впливали на життя людей як позитивно так і негативно, і записати в таблицю в 2 колонки
2)Таблиця «Природні умови Єгипту»
Позитивно впливали на життя людей Негативно впливали на життя людей
Розповідь учителя
На північному сході Африки протікає одна з наймогутніших річок світу — Ніл. Велична ріка несе свої води на північ серед безмежних піщаних пустель. За 200 км від місця до впадіння в Середземне море.
Ніл розгалужується на шість рукавів, які утворюють трикутник, що нагадує перевернуту грецьку літеру « А» (дельта). Звідси й назва всієї заболоченої долини — Дельта. Спекотне, сухе повітря, гарячі вітри, що дмуть із заходу, з пустелі Сахари, відсутність дощів — ось що зустріло людей, коли вони ступили на неродючу землю цієї країни. Волога була тільки в прибережних болотах, що поросли густими хащами папірусу (багаторічна трав'яниста рослина з якої виготовляли папір), які кишіли крокодилами, зміями, бегемотами. І ніколи б люди не оселилися тут, якби не одна особливість великої річки.
Перші поселенці помітили, що в червні з'являється блакитна зірка, яку вони назвали Сиріус. Варто лише їй засяяти на небі, як через кілька годин вода в Нілі починає швидко прибувати, розтікаючись на багато кілометрів в обидва береги. У червні в горах, де бере початок Ніл, починають танути сніги, а в тропічних лісах розпочинається сезон дощів. Зливи вимивають із ґрунту перегній, що потрапляє у Ніл, а потоки води з гір несуть частинки мінеральних порід.
У листопаді річка повертається в русло, залишаючи на землі тонку та блискучу плівку намулу, що складається з твердих частинок деревини та гірської породи, принесених Нілом від самих витоків. Ця плівка чорного кольору, і, здавалося, земля ставала чорною. Тому жителі назвали свою країну Кемі, або Кемет («Чорна земля»). Намул був джерелом родючості, що забезпечувало нечу-вану врожайність землі й можливість заселення долини Нілу.
Перевірка таблиці, висновок про важкі умови життя єгиптян.
Фізкультхвилинка
Досліди зображення на с. 43, знайди опис їх і дай відповідь на питання
«Як єгиптяни боролись з важкими умовами життя та пристосовувались до них»
Поясніть терміни: дамба, шадуф, зрошувальна система-іригація
Шадуф – пристрій, схожий на колодязний «журавель», на підняття води на вищий рівень.
Дамба- це гідротехнічна споруда у вигляді насипу для захисту території від повеней, для оточення штучних водойм і водотоків, для спрямування потоку води в потрібному напрямку
Робота з презентацією . Слайд «Заняття єгиптян»
Роздивіться ілюстрації і поясніть про які заняття єгиптян ви дізнались? Поділіться припущенням, завдяки чому єгиптяни досягли високого розвитку їх занять
2. Населення
Розповідь учителя: Якими були єгиптяни?
А) селяни
Перші жителі прийшли в долину Нілу в V тис. до н. є. — у часи неоліту. Про них ми дізнаємося з речових і писемних джерел.
Робота з презентацією Слайд «Жителі Єгипту »
Завдання: опишіть як виглядали жителя Єгипту на основі малюнка
Прогнозовані відповіді учнів: Це були люди середнього зросту, сильної статури, з чорним прямим волоссям, інколи використовували перуку. Чоловіки носили короткі спідниці, жінки — довгий одяг.
Бесіда: Яке було головне заняття єгиптян?
Розповідь учителя або індивідуальне випереджальне завдання учня
про життя та роботу селян
Якщо землю долини не зрошувати, вона за кілька днів під спекою перетворюється на броню. Тому предкам єгипетських селян довелося створювати систему каналів, вирубувати хащі папірусу, висушувати болота, будували дамби(насипи). Річковий мул щороку поновлював високу врожайність землі. Територію, що розташована вище від рівня повені, доводилося зрошувати за допомогою шадуфів, схожих на український колодязь –«журавель». Це давало змогу збільшити площу орної землі. На лани виганяли худобу, яка затоптувала зерно в ґрунт.
Б) Ремісники
3 початком обробки міді та виготовлення посуду в Єгипті розвиваються ремесла.
Завдання «Досліди» , робота з підручником с. 44
Опрацюйте документи. Проаналізуйте відповідність малюнків з описами праці ремісників. Зробіть висновок про розвиток ремесла.
Вирішення проблеми уроку.
Проблемне питання: Чому давньогрецький філософ Геродот називав Єгипет « Даром Нілу»? Чи можна було б без наполегливої праці людей використати цей дар?
Обговорення відповідей. Висновок дітей про те, що Ніл грав велике значення в житті людей Давнього Єгипту, але без важкої, наполегливої праці єгиптян не можливо було б використати цей дар.
IV. Рефлексія
Наша подорож завершується. Чим цікава була вона ? Що нового ви дізнались ? Щоб хотіли дізнатись ще ?
V. Закріплення знань
Бліц-тест
1. Давній Єгипет був розташований:
а) у Центральній Африці;
б) у Північно-Східній Африці;
в) на заході Африки.
2. Головним заняттям стародавніх єгиптян було:
а) скотарство;
б) землеробство;
в) рибальство;
г) полювання.
3. Ніл впадає:
а) у Чорне море;
б) у Середземне море;
в) у Червоне море.
4. Головна зернова культура Єгипту:
а) ячмінь;
б) пшениця;
в) рис.
5. Давні єгиптяни називали свою країну:
а) «Червона земля»;
б) «Чорна земля»;
в) Єгипет.
6. Шадуф — це ... :
а) канал для зрошування;
б) особливий пристрій для подачі води на узвишшя.
VI. Підбиття підсумків роботи (виставлення оцінок)
VІI. Домашнє завдання
Прочитати відповідний матеріал у підручнику(§ 8, С.40-45, вивчити терміни ); на контурній карті позначити Давній Єгипет, моря, річку Ніл;
Творче завдання: складіть оповідання про один день із життя єгипетського селянина