Найбільший екологічний урок «Планета – мій дім»
Мета: Продовжити знайомити учнів з природоохоронною діяльністю в світі та в Україні; створити умови для формування екологічної культури ; для формування комунікативної компетентності учнів; вчити передбачати можливі негативні наслідки діяльності людини для природи; виховувати бажання брати участь у природоохоронній роботі, бажання примножувати багатства рідної землі.
Обладнання: ілюстрації; фотографії ; ноутбук; презентація ,, Світ Червоної книги’’, картки для роботи в парах, групах.
Хід заходу
І. Організаційний момент
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів
Перегляд ілюстрацій, які показують природоохоронні проблеми, стан екології землі.
--Який настрій викликав перегляд? Чому?
- То в якій небезпеці наша планета?
-Що вас схвилювало?
ІІІ. Оголошення теми та мети заняття
- Сьогодні на занятті ми поговоримо про небезпеку , яка підстерігає нашу планету, знайдемо причини та вирішимо шляхи розв’язання цієї проблеми .
IV. Основна частина
1. Вправа ,, Асоціативний кущ’’
- Любі діти! Ми живемо на планеті, яка зветься Земля. Це наш спільний дім, багатий , щедрий. Але сьогодні планета перебуває в небезпеці. Багато років назад природне середовище практично не відчувало на собі діяльність людини. Воно легко самоочищалось, самовідновлювалось.
Але минули тисячоліття. Людина перетворилась на могутню силу, яка впливає на природу. В результаті такої діяльності виникли глобальні екологічні кризові ситуації.
-Діти, як ви вважаєте, що є причиною екологічної катастрофи?
Причини :
- вирубування лісів
-миття машин
-сміття в довкіллі
-дим від спалювання
-вихлопні гази машин
-добування корисних копалин
- глобальне потепління
- зміна клімату
-викиди шкідливих газів
-А чи впливають ці причини на життя людини?
Отже, проблеми довкілля важливі, оскільки вони впливають на кожного з нас. Тому й вирішувати їх потрібно всім разом.
2. Учні надають інформацію про причини екологічної катастрофи
1 учень:- Природа — це все, що нас оточує, серед чого ми живемо. Вона дає все необхідне для життя живих організмів. Людина є частиною живої природи. Та щохвилини на планеті знищується понад 50га лісів. У результаті їх знищення почастішали катастрофічні повені на ріках, селі в горах, що завдають багато збитків людині.
2 учень: Клімат завжди змінювався — просто дуже повільно. А сьогодні зміна відбувається швидко, тому це стало проблемою — кліматичною кризою.
Кліматична криза — це занадто швидке зростання середньої температури на всій планетіПростіше кажучи, щороку спекотних днів стає більше, а прохолодних — менше.
3 учень: Льодовики тануть — зменшується площа поверхні, яка відбиває сонячні промені.
Планета поглинає ще більше тепла, а отже — ще більше нагрівається. Через те, що льодовики тануть, води у Світовому океані стає більше. Тому танення льодовиків — одна з причин, чому зростає рівень усього Світового океану. Якщо так відбуватиметься й надалі, цілі острови та країни зникнуть під водою.
4 учень: Промислові підприємства, які не мають очисних споруд, забруднюють атмосферу шкідливими газами. Це є причиною розвитку у людей різних захворювань, зміни клімату, порушення нормального функціонування екологічних систем.
5 учень: Дуже швидкими темпами погіршується стан грунтів. Сучасна людина здатна зіпсувати грунт за 1-2 роки. А, як відомо, щоб відродити його родючість , треба тисячі років.
6 учень: Надзвичайно швидкими темпами в наш час забруднюються води рік, морів шкідливими речовинами. Чиста вода стає дефіцитом. Деякі маленькі річечки внаслідок неправильних меліоративних робіт та забруднення висихають, забруднюються, зникають.
- А можливо ви спостерігали за такими річками? Де ?
- Що ж сталося з ними? Чому?
3. Перегляд відеоролика « Славен будь»
4.Робота в парах.
Відновіть та поясніть прислів’я.
● Дай землі, то і вона тобі дасть.
● Земля — тарілка, що покладеш, те й візьмеш.
● Земля багата — народ багатий.
● 3 брудної води ще ніхто чистим не вийшов.
● Пролиту воду назад не збереш.
● Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела пити.
● Горнися до природи — не матимеш пригод.
● Земля — наша мати, горнися до неї.
● Посадив дерево — себе прославив, посадив сад — рід прославив.
● Не плюй у криницю, бо схочеш водиці.
- Чого вчить народна мудрість? Як слід ставитися до природи?
5.Робота в групах
-А зараз ви попрацюєте в групах. Кожна група- це група вчених. Які вирішують певну проблему.
1група: як врятувати річки;
2група: як зберегти рослинний світ
3 група: як ми можемо допомагати тваринам
4 група: як надати ,,друге’’ життя використаним предметам побуту
Презентація роботи груп.
-Захистімо тендітну квітку і спів солов'я, степову балку і поліське болото, червону калину і могутній віковий дуб, чисте повітря і дзвінке джерело — все це і буде надійною гарантією збереження самого життя в усій його красі та гармонії. Докладімо зусиль, щоб жити у дружбі з природою. І тоді вона буде милувати нас своїми чарівними краєвидами.
V. Підсумок заняття
1.Бесіда . Вправа ,, Мікрофон’’
-Що вас вразило на занятті?
-Що нового ви дізнались?
-А якими знаннями поділитесь з батьками та друзями?
-Який висновок ми сьогодні зробили?
2. Вправа ,, Займи позицію’’
-А зараз подумайте та оберіть одну з позицій:
- Природі не потрібна наша допомога. Вона самоочищається та самовідновлюється
- Природі дуже потрібна наша допомога
- Я ще не зрозумів, для чого охороняти природу
( діти обговорюють вибір позиції, озвучують свої доведення)
3. Читання вірша вчителем. Настанова
Вмійте природу любити.
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти , дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.