Виховна година
Вихователь ГПД 1 - А класу: Козлова Л.Е.
Тема: «Запорізький край – перлина України»
Мета: Узагальнити знання дітей про Україну, як рідну країну (Батьківщину). своє місто та свій рідний край, державні символи України; продовжувати поглиблювати та збагачувати знання про історію українського народу; формувати уявлення дітей про козацтво, Запорізьку Січ, особливості життя, національний одяг українського народу, зокрема козаків; удосконалювати уявлення про герб, як символ влади, надати елементарні уявлення про найбільші міста країни і Запорізьку область; розвивати увагу, мислення, пам’ять, пізнавальну активність, зосередженість, зв’язне мовлення, впевненість у собі та почуття гідності; виховувати любов та повагу до рідної землі, до свого краю, почуття гордості за свою державу, дбайливе та шанобливе ставлення до речей, що пов’язані з поняттям «рідний край». Викликати бажання бути захисниками Батьківщини.
Обладнання: мапа України, мапа Запорізької області, об’єктів рідного краю. Матеріали до Дидактичних ігор: «Склади мапу України», «Герби міст України», «Український національний одяг» (за кількістю дітей), експозиція книг, фотоматеріалів (сучасне, минуле краю, міста), прислів’я, тексти віршів: А. Костецький «Що таке Батьківщина?», А.Матвійчук «За дніпровськими порогами», презентація: «Запорізький край – перлина України», Вправа куб Блума: «Укрїнські символи», Вправа лего – цеглинки (за кількістю дітей), холохуб.
Хід бесіди:
І. Організаційний момент.
(вихователь в ігровій кімнаті пропонує всім дітям встати в коло)
Вих.:
Всі до мене поверніться, привітайтесь, посміхніться
І пошліть в дарунок повітряний поцілунок.
Хтось заглядає у віконечко? Та це ж – сонечко!
Доброго дня, наше сонечко!
Доброго дня, земле прекрасна, дерева весняні,
Квіти духмяні, птахи галасливі і люди щасливі!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вихователя: У кожній людини є рідний дім. Де їй затишно і тепло. Як ви вважаєте, що є нашим з вами спільним домом? (наше родинне місто, село, селище, край, країна). Як зветься наша країна? (Україна). Яка вона? (велика, багата, красива, квітуча, дорога, і т. д.). Так ми живемо в Україні, любимо її, пишаємось нею. Україна це - Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території.
Послухайте будь ласка вірш А. Костенко
«Що таке Батьківщина?»
Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина це - ліс осінній,
Це домівка твоя, і школа,
І гаряче сонячне коло.
Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина – це мама і тато,
Це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Батьківщина це – рідна мова,
Це дотримане чесне слово,
Небо сине і сад зелений,
Це твоя і моя Україна!
ІІІ. Активізація опорних знань.
Вправа куб Блума: «Українські державні символи»
( вихователь подає дитині куб із запитаннями і дитина читає та відповідає, або доповнює речення. ( 6 питань).
Дидактична гра « Склади мапу України» ( діти командно на окремих поверхнях викладають мапу з запропонованих частин)
Пропоную вам зараз знайти серед багатьох гербів українських міст герб Запоріжжя і Енергодара.
Дидактична гра « Знайди герб свого міста»
( серед декількох карток з гербами українських міст діти знаходять картку з потрібним гербом )
ІV. Актуалізація опорних знань.
Ось послухайте вірш А. Матвійчука
За дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Шанували волю вільную.
Україну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Вих. : Про кого цей вірш?( про козаків) От же, діти, ми розмовлятимемо про славних козаків. Одним із символів України є – козаччина. В Україні було декілька Січей. Легендарна Запорізька Січ – це символ мужності і незламності українського народу! Знаходилась и зараз знаходиться в нашій області в місті Запоріжжя. Від роду і до роду передається заповіт Запорізьких козаків: «Жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитись, любити свою землю, рідну мову, з повагою і розумом ставитись до інших народів. Скажіть, що ви знаєте про козаків, якими вони були, що найбільше любили? ( існували та жили по всій Україні 500 років тому, були дуже сміливими, мужніми та героїчними, любили родину, дім, рідну землю, коня та шаблю).
Вправа « Виправ помилку»
( вихователь навмисно робить іноді веселі помилки, діти виправляють, називаючи правильні відповіді)
Вих.: Так, діти, гетьмана обирали усі козаки і молоді і старі. Це був сильний, мудрий, сміливий та відважний чоловік, який дуже любив свою Батьківщину. Що ж, пропоную вам перетворитись в козаків та козачок, та обрати собі гетьмана.
Рухлива гра « Два гетьмани»
(вихователь обирає серед бажаючих однієї команди двох хлопців, які встають в коло, відводять руки за спину, та штовхаючись животами намагаються виштовхнути один одного за межі кола. Перемагає той, хто залишився в колі.)
Фізхвилинка :
Рідне земле, матінко моя ( встають)
Сонечко привітне (підносять руки догори)
Співи солов’я (руки вказують на вікна)
Уклонімось низенько рідній Україні ( вклоняються)
За пісні, за духмяні квіти (присідають)
Ми тебе вічно будем любити!
Вправа «Закінчи прислів’я»
(вихователь читає прислів’я до половини, а діти проговорюють його до кінця)
Дидактична гра «Український одяг»
( на столах у дітей знаходяться картки – малюнки, діти розглядають їх, та показують ту, яку запитає вихователь )
V. Закріплення і узагальнення знань.
Вих.: Дорогі мої козачата і козачки! У вас на столах лежать цеглиночки «лєго», на мої запитання підніміть та покажіть той цєглиночок, який я вам запропоную.
Вправа « Цеглинки – лєго»
VІ. Підсумок.
Вих.:Про що ми сьогодні говорили? Що ви найкраще запам’ятали про козаків? Що було найцікавішим?
Любі діти, милі мої козачата, а чи знаєте ви, який найбільший скарб в України? Що потрібно любити та берегти більш за все? Чому в Європі та на всіх континентах Запорізьку Січ вважають перлиною України? (відповіді дітей).