Виховна година: "Запорізький край-перлина України"

Про матеріал
Виховна година до Дня Краєзнавства, буде в нагоді, як керівникам так і вихователям ГПД в школах.
Перегляд файлу

Виховна година

Вихователь ГПД  1 - А класу:  Козлова Л.Е.

Тема: «Запорізький край – перлина України»

Мета: Узагальнити знання дітей про Україну, як рідну країну (Батьківщину). своє місто та свій рідний край, державні символи України; продовжувати поглиблювати та збагачувати знання про історію українського народу; формувати уявлення дітей про козацтво, Запорізьку Січ, особливості життя, національний одяг українського народу, зокрема козаків; удосконалювати уявлення про герб, як символ влади, надати елементарні уявлення про найбільші міста країни і Запорізьку область; розвивати увагу, мислення, пам’ять, пізнавальну активність, зосередженість, зв’язне мовлення, впевненість у собі та почуття гідності; виховувати любов та повагу до рідної землі, до свого краю, почуття гордості за свою державу, дбайливе та шанобливе ставлення до речей, що пов’язані з поняттям «рідний край». Викликати бажання бути захисниками Батьківщини.

Обладнання: мапа України, мапа Запорізької області, об’єктів рідного краю. Матеріали до Дидактичних ігор: «Склади мапу України», «Герби міст України», «Український національний одяг» (за кількістю дітей), експозиція книг, фотоматеріалів (сучасне, минуле краю, міста), прислів’я, тексти віршів: А. Костецький «Що таке Батьківщина?»,  А.Матвійчук «За дніпровськими порогами», презентація: «Запорізький край – перлина України», Вправа куб Блума: «Укрїнські символи», Вправа лего – цеглинки (за кількістю дітей), холохуб.

                                            Хід бесіди:

І. Організаційний момент.

               (вихователь в ігровій кімнаті пропонує всім дітям встати в коло)

Вих.:

                      Всі до мене поверніться, привітайтесь, посміхніться

                      І пошліть в дарунок повітряний поцілунок.

                      Хтось заглядає у віконечко? Та це ж – сонечко!

                      Доброго дня, наше сонечко!

                      Доброго дня, земле прекрасна, дерева весняні,

                      Квіти духмяні, птахи галасливі і люди щасливі!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вступне слово вихователя: У кожній людини є рідний дім. Де їй затишно і тепло. Як ви вважаєте, що є нашим з вами спільним домом? (наше родинне місто, село, селище, край, країна). Як зветься наша країна? (Україна). Яка вона? (велика, багата, красива, квітуча, дорога, і т. д.). Так ми живемо в Україні, любимо її, пишаємось нею. Україна це - Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території.

 Послухайте будь ласка вірш А. Костенко

                                         «Що таке Батьківщина?»

                                 Знаєш ти, що таке Батьківщина?

                                 Батьківщина це - ліс осінній,

                                 Це домівка твоя, і школа,

                                 І гаряче сонячне коло.

                                 Батьківщина - це труд і свято,

                                 Батьківщина – це мама і тато,

                                 Це твої найщиріші друзі

                                 І бджола у веснянім лузі.

                                 Батьківщина це – рідна мова,

                                 Це дотримане чесне слово,

                                 Небо сине і сад зелений,

                                 Це твоя і моя Україна!

ІІІ. Активізація опорних знань.

  1. Вих.: Діти, ми з вами знаємо, що кожна країна в світі має державні символи, за якими впізнають її в усьому світі. Це? ( Державний прапор, герб і гімн). Як виглядає прапор нашої країни? ( жовто - блакитна смуга), герб? ( золотий тризуб на синьому фоні), гімн? (перша строка - «Ще не вмерла в Україні…»). Скажіть, де розташовані ці символи в нашому класі? ( в куточку України та на стіні в класній кімнаті).

                     Вправа куб Блума: «Українські державні символи»

( вихователь подає дитині куб із запитаннями і дитина  читає та відповідає, або доповнює речення. ( 6 питань).

  1.  Вих.: Сьогодні прийшовши до школи  я отримала цей великий конверт і хочу разом з вами його відкрити. Мені сказали, що лист від школярів  першого класу міста Запоріжжя. Тут ми бачимо однакові  картки для виконання певного завдання. Давайте розділимось на дві команди и почнемо змагання.

                            Дидактична гра  « Склади мапу України»                             ( діти  командно на окремих поверхнях викладають мапу з запропонованих частин)

  1. Вих.: Що таке – Україна? ( відповіді дітей). Це – ще край, де ми народились, живемо, де жили наші пращури. Ми любимо та шануємо її. Вона багата своєю історією, неповторною природою. І все це добре видно по її містах великих і маленьких, селах та мальовничих краях. ( вихователь роздивляється разом з дітьми мапу країни) - На мапі ми бачимо назви річок, морів, гір, та назви великих і малих міст. Ось столиця нашої країни – місто Київ, ось – місто Ужгород та Житомир, ось Полтава та Харків, тут - Одеса та Миколаїв, а ось тут Запоріжжя – головне місто нашої з вами області, в якій знаходиться наше місто – Енергодар. На цій мапі (вихователь підводить дітей до мапи Запорізької області) добре видно саме нашу область з її містами. Тут і наш Енергодар. Кожне місто має свій герб, символ, іноді і гімн.

 Пропоную вам зараз знайти серед багатьох гербів українських міст герб Запоріжжя і Енергодара.

                       Дидактична гра « Знайди герб свого міста»

( серед декількох карток з гербами українських міст діти знаходять картку з потрібним гербом )

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Вих.: Діти, думаю, що вам цікаво, про що ж ми говоритимемо сьогодні далі?

Ось послухайте вірш А. Матвійчука

                      За дніпровськими порогами,

                     За південними дорогами,

                     За степами за широкими

                     Наші прадіди жили.

                     Мали Січ козацьку сильную,

                     Шанували волю вільную.

                     Україну свою рідную,

                     Як зіницю берегли.

Вих. : Про кого цей вірш?( про козаків) От же, діти, ми розмовлятимемо про славних козаків. Одним із символів України є – козаччина. В Україні було декілька Січей. Легендарна Запорізька Січ – це символ мужності і незламності українського народу! Знаходилась и зараз знаходиться в нашій області в місті Запоріжжя. Від роду і до роду передається заповіт Запорізьких козаків: «Жити чесно, не зазіхати на чуже, трудитись, любити свою землю, рідну мову, з повагою і розумом ставитись до інших народів. Скажіть, що ви знаєте про козаків, якими вони були, що найбільше любили? ( існували та жили по всій Україні 500 років тому, були дуже сміливими, мужніми та героїчними, любили родину, дім, рідну землю, коня та шаблю).

  1. Вих.:Зараз ми дізнаємось, як добре ви знаєте про запорізьких козаків і те, що з ними пов’язане.

                              Вправа   « Виправ помилку»

( вихователь навмисно робить іноді веселі помилки, діти виправляють, називаючи правильні відповіді)

  • Вишиванка - це білі вишити штанці ( біла вишита сорочка)
  • Шаровари – це шари, які варять в бульйоні на Великодєнь ( чоловічі широкі штани)
  • Шапка з китицею – це велика тепла шапка з м’якою пухнастою кішкою ( чоловіча шапка з хутра та м’якої тканини )
  • Оселедець – це риба, яка мешкає у Дніпрі ( це зачіска козака)
  • Острів Хортиця – це місто де добувають мінеральну воду ( острів, де заснована Запорізька Січ)
  • Курінь – це головний півень серед курочок ( це козацьке  селище на Січі)
  • Кошовий – це людина, яка добре варить кашу для козаків ( головний помічник отамана і гетьмана)
  • Гетьман – це «мєн», який усім каже: «Геть!» (найголовніший командир у козаків).

Вих.: Так, діти, гетьмана обирали усі козаки і молоді і старі. Це був сильний, мудрий, сміливий та відважний чоловік, який дуже любив свою Батьківщину. Що ж, пропоную вам перетворитись в козаків та козачок, та обрати собі гетьмана.

                   Рухлива гра  « Два гетьмани»

(вихователь обирає серед бажаючих однієї команди двох хлопців, які встають в коло, відводять руки за спину, та штовхаючись животами намагаються виштовхнути один одного за межі кола. Перемагає той, хто залишився в колі.)

  1. Вих.: Діти, ви знаєте, що козаки мали свій флот. Це були невеликі легкі кораблі. Як вони називались? («Чайки»). Ходили вони  не тільки по Дніпру, а іноді виходили і в Чорне море. А коли наштовхались на мілину, або кам’яні  пороги – могли підняти і перенести їх самотужки. Та, щоб козакам дістатись слави та перемоги, часто доводилось йти по річкам і болотам по камінню і купинах. Давайте зараз наш гетьман обере собі гурт із кількох хлопців і ось на цій «чайці»( вихователь пропонує дітям саморобний іграшковий корабель) вони  будуть переходити до іншого місця – «берега» (в класну кімнату), а всі інші козаки і козачки переходитимуть по купинах (перша група – 6 хлопців ідуть з паперовим кораблем по декоративним купинам, всі інші переходять таким же чином за ними). Діти сідають на свої місця.
  2. Вих. : Пропоную вам переглянути презентацію на тему: «Запорізький край – перлина України»

Фізхвилинка :

                         Рідне земле, матінко моя ( встають)

                         Сонечко привітне (підносять руки догори)

                         Співи солов’я (руки вказують на вікна)

                         Уклонімось низенько рідній Україні ( вклоняються)

                         За пісні, за духмяні квіти (присідають)

                         Ми тебе вічно будем любити!

  1. Вих.: Згадаємо прислів’я про козаків і рідну землю.

                                    Вправа  «Закінчи прислів’я»

(вихователь читає прислів’я  до половини, а діти проговорюють його до кінця)

  • « Не журися козаче, … (нехай ворог плаче)»
  • « Козацькому роду - … ( нема переводу»)
  • « Де козак,… ( там і слава»)
  • « Погана та пташка, що… (не любить свого гнізда»)
  • « Батьківщина - мати,… (то ж вмій її захищати»)
  1. Вих.: Діти давайте згадаємо як називається український одяг, який носили, а іноді і зараз носять українські люди і козаки.

                          Дидактична гра «Український одяг»

( на столах у дітей знаходяться картки – малюнки, діти розглядають їх, та показують ту, яку запитає вихователь )

V. Закріплення і узагальнення знань.

Вих.: Дорогі  мої  козачата і козачки! У вас на столах лежать цеглиночки  «лєго», на мої запитання підніміть та покажіть той цєглиночок, який я вам запропоную.

                                          Вправа  « Цеглинки – лєго»

  • Якщо вважаєш, що в кожному місті нашої країни є свій герб- підійми жовтий цеглинок.
  • Якщо українське козацтво було по всій країні – підійми блакитний цеглинок.
  • Якщо запропонуєш батькам зробити подорож  до острова  Хортиця- підійми зелений цеглинок.
  • Помаранчевий цеглинок підійме той, кому сьогодні було цікаво і все зрозуміло.
  • Якщо вважаєш найголовнішим заповітом козаків – «Любити та захищати свою Батьківщину» - підніми червоний цеглинок.

VІ. Підсумок.

Вих.:Про що ми сьогодні говорили?  Що ви найкраще запам’ятали  про козаків? Що було найцікавішим?

 Любі діти, милі мої козачата, а чи знаєте ви, який найбільший скарб в України? Що потрібно любити та берегти більш за все? Чому в Європі та на всіх континентах Запорізьку Січ вважають перлиною України? (відповіді дітей).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 квітня 2021
Переглядів
913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку