Найнеобхідніші онлайн-інструменти для організації змішаного навчання
Змішане навчання — це така методика формальної освіти, згідно з якою учень чи учениця засвоює одну частину матеріалу онлайн, частково самостійно керуючи своїм часом, місцем, шляхом і темпом навчання, а іншу частину матеріалу вивчає у шкільному класі.
Які обрати інструменти для організації змішаного навчання, аби воно було результативним та не викликало труднощі й стрес в учнів та вчителів? Ось орієнтовний перелік, варіанти комбінацій та рекомендації щодо використання.
Варіант 1. Платформа дистанційного навчання + додаткові інструменти.
Варіант 2. Персональний сайт (блог) вчителя чи закладу освіти + додаткові інструменти.
Розглянемо детально кожен з цих варіантів та інструментів.
Платформа дистанційного навчання дозволяє організувати не лише дистанційне навчання, але й розмістити матеріали для змішаного навчання, самостійного вивчення окремих тем учнями тощо. Серед найпопулярніших платформ є Moodle (https://moodle.org/), Open edX (https://open.edx.org/), Google Classroom (https://classroom.google.com/, й кожна з них має свої переваги та недоліки. Всі вони безкоштовні, але найпростішою в опануванні пересічним вчителем є Google Classroom (офіційна інструкція розробника за посиланням), більш професійною та функціональною є Moodle (спільнота Moodle в Україні), платформа Open edX використовується в усьому світі для створення масових відкритих онлайн-курсів (навчитися користуватися інструментом можна, навчаючись на курсі від Prometheus https://courses.prometheus.org.ua/courses/Prometheus/MOOC101/2016_T1/about).
Найбільш корисними додатковими інструментами при впровадженні змішаного навчання є наступні:
-
Інструменти для створення, редагування та розміщення відео. Найпростіше – перетворити готову навчальну презентацію Microsoft PowerPoint на відео (інструкція за посиланням https://cutt.ly/yfQjMP7), записати відео з екрану допоможе програмний засіб FastStone Capture (https://www.faststone.org/index.htm), відредагувати відео – Camtasia Studio (https://www.techsmith.com/video-editor.html), записати його та відразу ж вивантажити в онлайн – Loom (https://www.loom.com/), який є надбудовою для Google Chrome.
-
Інструменти онлайн трансляцій. Найпростішим варіантом є прямі ефіри YouTube (інструкція за посиланням https://cutt.ly/nfQjiIb), найпоширенішим – Zoom (https://zoom.us/, інструкція користувача за посиланням), легко вбудовується в платформу Moodle відеоконференція BigBlueButton (https://bigbluebutton.org/), а Google Meet (https://meet.google.com/) є безкоштовною платформою з потужним функціоналом та інтеграцією з Google Classroom.
-
Інструменти для онлайн співпраці. Під час «живих подій» (очних зустрічей у класі) варто використовувати сервіс Classroomscreen (https://classroomscreen.com/), який допомагає організувати навчальну взаємодію (інструкція знаходиться за посиланням). При дистанційній роботі варто використовувати онлайнові дошки на кшталт Padlet (https://uk.padlet.com/) чи Google Jamboard (https://jamboard.google.com/), з допомогою яких організовують мозковий штурм, взаємодію учнів в командах, їхню самостійну роботу та інші.
-
Інструменти для створення онлайнових дидактичних ігор, вправ, кросвордів, тестів та опитувань допоможуть організувати формувальне оцінювання, налагодити зворотній зв’язок з учнями, закріпити отримані знання. Найпопулярнішими інструментами для створення вправ, робочих аркушів та тестів є Learningapps (https://learningapps.org/), Classtime (https://www.classtime.com/uk/), Оnlinetestpad (https://onlinetestpad.com/ua), Miyklas (https://miyklas.com.ua), Quizizz (https://quizizz.com/), me (https://wizer.me/), Quizlet (https://quizlet.com/), Rebus1 (http://rebus1.com/), Thatquiz (https://www.thatquiz.org/uk/).