Назва проекту: Людина має творити добро.
Учасники проекту: 3 клас
База реалізації проекту: м. Луцьк, гімназія № 4 імені Модеста Левицького.
Обгрунтування вибору проекта: тема даного уроку має допомогти учням з'ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; навчити учнів критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, аналізувати матеріал з різних джерел і самостійно робити правильні висновки; розвивати почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним, уникати злих вчинків.
Характеристика проекту:
Ключове питання: чи повинні люди творити добро?
Реалізація проекту
Тема: Людина має творити добро
Компетентності:
Загально-предметні компетентності:
Соціальна (здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми та дорослими, працювати в команді, приймати самостійні рішення);
громадянська (усвідомлення своїх прав і обов'язків , використання моделей поведінки, які відповідають нормам моралі і права, здатність практично мислити, приймати рішення, виявляти громадську позицію до природи, до людей, до самого себе);
загальнокультурна (здатність сприймати духовно – моральні основи життя людини, досягнення національної та світової культури, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності);
уміння вчитися (здатність визначити мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, володіти навичками самоконтролю і самооцінки, робити нескладні дослідження);
інформаційно-комунікативна (вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою, уміння здійснювати комунікацію у групі та в колективі).
Предметні компетентності:
Обладнання: підручник «Я у світі», мікрофон, листочки, індивідуальні картки, плакат добрих справ, смужки, «Годинник добра», пам'ятка «Правила доброти», презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І.ВСТУПНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Врятує світ краса – завжди так говорили,
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди на землі! Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен зміг серед краси прожити,
У царстві справедливості й добра.
- Чому кажуть, що Людина і Добро нерозривно пов'язані між собою і повинні йти поруч?
- У мене для вас є казкова скринька, у ній знаходиться найціннішій скарб нашої планети. Правда ж цікаво, що там? Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, нам обов'язково треба посміхнутися тому, кого ви побачите у скриньці. (На дні скриньки дзеркало)
- Ви щойно посміхнулися найголовнішій людині на Землі, самому собі! За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні Ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров'я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.
- Коли людина робить добрі справи, Ангел радіє, а коли злі – сумує, плаче, втрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добрі справи, щоб ваш Ангел – охоронець радів і допомагав вам у скрутні хвилини.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа - енергізатор «Я вважаю себе..»
(Сприяти самопізнання та взаємопізнання учасників)
- Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про добро, про те, що людина повинна творити добро.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Гра «Добрі чарівники»
- Я пропоную стати вам добрими чарівниками. Ви одне одному передаватимете «мікрофон» і пригадувати, які добрі справи ви робили.
- Молодці! А зараз ще пограємо у одну гру.
2. Гра «Хвости»
Продовжіть прислів'я
Слова для довідок: не кайся; той і собі має; не роби зла; зла й сподівайся.
3. Створення дерева доброти
- Запишіть на заготовлених листочках доброзичливі слова. Прикріпіть їх до дерева.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
Назва проекту: Людина має творити добро.
Учасники проекту: 3 клас
База реалізації проекту: м. Луцьк, гімназія № 4 імені Модеста Левицького.
Обгрунтування вибору проекта: тема даного уроку має допомогти учням з’ясувати сутність понять «добро», «доброта», «милосердя» як принципів людського буття; навчити учнів критично ставитися до своїх вчинків та вчинків інших людей, аналізувати матеріал з різних джерел і самостійно робити правильні висновки; розвивати почуття доброти, чуйності, милосердя, гуманності, спонукати творити добро, бути милосердним, уникати злих вчинків.
Характеристика проекту:
Ключове питання: чи повинні люди творити добро?
Реалізація проекту
Тема: Людина має творити добро
Компетентності:
Загально-предметні компетентності:
Соціальна (здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми та дорослими, працювати в команді, приймати самостійні рішення);
громадянська (усвідомлення своїх прав і обов’язків , використання моделей поведінки, які відповідають нормам моралі і права, здатність практично мислити, приймати рішення, виявляти громадську позицію до природи, до людей, до самого себе);
загальнокультурна (здатність сприймати духовно – моральні основи життя людини, досягнення національної та світової культури, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності);
уміння вчитися (здатність визначити мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, володіти навичками самоконтролю і самооцінки, робити нескладні дослідження);
інформаційно-комунікативна (вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою, уміння здійснювати комунікацію у групі та в колективі).
Предметні компетентності:
Обладнання: підручник «Я у світі», мікрофон, листочки, індивідуальні картки, плакат добрих справ, смужки, «Годинник добра», пам'ятка «Правила доброти», презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І.ВСТУПНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Врятує світ краса – завжди так говорили,
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди на землі! Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен зміг серед краси прожити,
У царстві справедливості й добра.
- Чому кажуть, що Людина і Добро нерозривно пов’язані між собою і повинні йти поруч?
- У мене для вас є казкова скринька, у ній знаходиться найціннішій скарб нашої планети. Правда ж цікаво, що там? Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, нам обов’язково треба посміхнутися тому, кого ви побачите у скриньці. (На дні скриньки дзеркало)
- Ви щойно посміхнулися найголовнішій людині на Землі, самому собі! За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні Ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров'я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.
- Коли людина робить добрі справи, Ангел радіє, а коли злі – сумує, плаче, втрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добрі справи, щоб ваш Ангел – охоронець радів і допомагав вам у скрутні хвилини.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа - енергізатор «Я вважаю себе..»
(Сприяти самопізнання та взаємопізнання учасників)
- Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про добро, про те, що людина повинна творити добро.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Гра «Добрі чарівники»
- Я пропоную стати вам добрими чарівниками. Ви одне одному передаватимете «мікрофон» і пригадувати, які добрі справи ви робили.
- Молодці! А зараз ще пограємо у одну гру.
2. Гра «Хвости»
Продовжіть прислів’я
Слова для довідок: не кайся; той і собі має; не роби зла; зла й сподівайся.
3. Створення дерева доброти
- Запишіть на заготовлених листочках доброзичливі слова. Прикріпіть їх до дерева.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником
- Прочитайте текст на с. 78 і поділіться своїми думками щодо прочитаного «Людина має творити добро».
- Що із прочитаного вам було знайоме?
- Що нового ви дізналися?
- Що означають слова добро, доброта, милосердя? Давайте ми з вами прочитаємо у тлумачному словнику ці визначення.
- Як, на вашу думку, виявляється доброта й милосердя людини?
Добро і доброта спільнокореневі слова, але треба чітко розрізняти ці поняття.
- Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка.
Доброта – це стан душі людини, що спонукає творити добро.
Добро – корисна справа, вчинок.
Добро – завжди сильніше від зла.
- Люди, які цінують і пам’ятають добрих людей,а від злих намагаються бути подалі.
Запам'ятайте: на добро слід відповідати добром. Той, хто робить щось добре, не повинен чекати винагороди.
2. Робота в парах
- У кожного з вас на парті індивідуальні картки, ваше завдання з'єднати прислів’я.
Складання прислів’їв про доброту.
Добре слово
Вітер рушить гори,
Сила слова,
Тепле слово і у,
Добре слово дім будує,
Добре слово людині,
Слово – ключ,
Мале зле слово,
і безмежна.
мороз зігріє.
що дощ у посуху.
залізні ворота відкриває.
а зле руйнує.
яким відкривають серця.
а слово – дружбу.
велику образу творить.
3. Практичне завдання
- Організація класом куточка добрих справ. На великий аркуш наклеювати маленькі смужки з побажанням своїм друзям. Описом справ за які вони комусь вдячні.
4. Робота з підручником
- Прочитайте українську народну казку «Вовк та кіт» на с. 78-79.
- Яка поведінка вовка?
- Змініть текст казки таким чином, щоб учинки вовка допомогли йому уникнути біди.
- Доберіть прислів’я за змістом казки. (Що посієш, те й пожнеш)
- Давайте прочитаємо притчу «Добро і Зло» на с. 79.
- Про що в ній йдеться?
- Як Добро віддячило Злу?
1. Продовжіть твердження
2. Виберіть та обґрунтуйте правильні, на вашу думку, міркування на с.79.
Фізкультхвилинка
- А зараз давайте трошки відпочинемо.
Руки в сторону та вгору -
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору –
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз – присіли, руки прямо.
Встали – знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво – вправо повернулись
І сусіду посміхнулись.
5. Робота з підручником
- Прочитайте тест на с.80 «Делікатність»
- Про що йдеться в тексті?
- Яка людина називається делікатною?
- Що неделікатно робити?
Прочитайте рубрику «Чи знаєш ти?» на с.80.
- Розкажіть про що ви дізналися.
- Розгляньте малюнки на с.81.
6. Робота в групах
- Обговоріть текст і на його основі сформулюйте правила делікатної поведінки людини, як от: негарно в чужому домі заглядати без дозволу в шафу, шухляди столу, тощо.
- Наведіть приклади делікатної поведінки своїх знайомих.
2. РОБОТА ТА ЗВІТ ГРУПИ
- Діти, давайте поділимося на групи, і кожна група отримає своє завдання.
1. Інтерактивні завдання(робота в групах)
1 група «Шифрувальники»
Пронумеруйте букви алфавіту за порядком їх розташування. Користуючись шифром запишіть вислів.
22 23 7 21 7 9 11 22 33 10 16 19 4 19, 27 11 18 11 6 19 2 21 7.
(Стережися злого, чини добре)
2 група «Магічний квадрат»
Знайти у клітинках кросворда назви кращих людських рис.
Д |
О |
Б |
Р |
Щ |
Е |
Д |
В |
А |
Т |
О |
О |
В |
Р |
В |
Ь |
Ч |
|
Ь |
И |
І |
І |
Т |
Е |
|
Ц |
Т |
С |
Ч |
С |
С |
Ь |
А |
І |
Т |
Л |
І |
Н |
Т |
Р |
С |
Ь |
И |
В |
І |
С |
Т |
Ь |
П |
(Доброта, ввічливість, щедрість, чесність.)
3 група «Знайди слово»
Виконати дії і відгадати одну з рис доброї людини.
Мо – о + ил + оде – д – е + сеж – ж + ру – у + дю – ю + ді – і + я. (Милосердя)
- Чи легко було працювати разом?
- Що допомогло вам у спільній праці?
2. Вправа – звіт «Годинник добра»
- Кожен учень готуючись до уроку підготував звіт у вигляді годинника які він добрі справи робив протягом 12 днів. Звіт дітей.
3. Вправа «Подарунок»
- Діти, подумайте з яким кольором у вас асоціюється добро, оберіть необхідного кольору серце та подаруйте один одному свої «серця» з ким сидите за партою, промовляючи хороші, добрі слова, побажання.
- Діти, що ви відчуваєте після виконання вправ?
- Який у вас настрій?
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ
1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Анкетування (Відповіді «так» чи «ні»)
- У вас вийшло більше відповідей «так» і я бачу, що ви щиро прагнете добра. Бо доброта завжди приносить радість не тільки оточуючим, але й тому хто це добро творить. Люди прагнуть добра і ненавидять зло.
- Поспішайте робити добро! Будьте добрими і щедрими, і це повернеться вам, і пам’ятайте правила доброти.
Пам'ятка доброти:
(Діти отримують пам’ятки доброти)