Урок з курсу «Я у світі» у 3 класі
Тема: Людські чесноти
Мета:
-Продовжити знайомити учнів з людськими чеснотами, вчити характеризувати події та явища, як прояв добра і зла розкрити моральний зміст доброти;
-Сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних вчинків, розвивати мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас;
-виховуватибажання жити за золотим правилом моралі.
Ключові компетентності та наскрізні вміння:
• Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
• Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
• Інформаційно-цифрова компетентність
• Уміння вчитися впродовж життя
• Спілкування іноземними мовами.
• Математична компетентність.
• Ініціативність і підприємливість.
• Обізнаність та самовираження у сфері культури.
• Екологічна грамотність і здорове життя.
• Соціальна та громадянська компетентності.
• Уміння читати і розуміти прочитане
• Уміння висловлювати думку
• Усно і письмово
• Критичне мислення
• Здатність логічно обґрунтовувати позицію
• Виявляти ініціативу
• Творити
• Уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення
• Уміння конструктивно керувати емоціями
• Застосовувати емоційний інтелект
• Здатність співпрацювати в команді.
Загальнопредметні компетентності:
• Соціальна
• Громадянська
• Загальнокультурна
• Уміння вчитися
• Інформаційно-комунікативна.
Предметні компетентності:
• Учень наводить приклади ввічливого поводження, подільчивості, доброти, працьовитості, виявляє ці якості у життєвих ситуаціях.
• Розуміє визначення слів: ввічливість, щедрість, ощадливість.
• Усвідомлює, що щедрість краще ніж жадібність.
• Усвідомлює важливість ввічливого поводження у сім'ї.
• Наводить приклади життєвих ситуацій, коли потрібно вживати слова такі, як: дякую, будь-ласка, вибачте.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник «Я у світі» (3 клас), тексти оповідань В.Сухомлинського, таблиці, прислів'я на картках, дерево «Доброти і добрих вчинків», «Чарівний клубок», дидактичний роздатковий матеріал.
Міжпредметні зв'язки: етика, літературне читання.
Хід уроку:
ВСТУПНА ЧАСТИНА
І. Організаційний момент.
Вчитель: Доброго дня, діти! Сідайте. Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Галина Олександрівна.
1. Розминка «Привітання»
Урок з курсу «Я у світі» у 3 класі
Тема: Людські чесноти
Мета:
Ключові компетентності та наскрізні вміння:
• Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
• Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
• Інформаційно-цифрова компетентність
• Уміння вчитися впродовж життя
• Спілкування іноземними мовами.
• Математична компетентність.
• Ініціативність і підприємливість.
• Обізнаність та самовираження у сфері культури.
• Екологічна грамотність і здорове життя.
• Соціальна та громадянська компетентності.
• Уміння читати і розуміти прочитане
• Уміння висловлювати думку
• Усно і письмово
• Критичне мислення
• Здатність логічно обґрунтовувати позицію
• Виявляти ініціативу
• Творити
• Уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення
• Уміння конструктивно керувати емоціями
• Застосовувати емоційний інтелект
• Здатність співпрацювати в команді.
Загальнопредметні компетентності:
• Соціальна
• Громадянська
• Загальнокультурна
• Уміння вчитися
• Інформаційно-комунікативна.
Предметні компетентності:
• Учень наводить приклади ввічливого поводження, подільчивості, доброти, працьовитості, виявляє ці якості у життєвих ситуаціях.
• Розуміє визначення слів: ввічливість, щедрість, ощадливість.
• Усвідомлює, що щедрість краще ніж жадібність.
• Усвідомлює важливість ввічливого поводження у сім’ї.
• Наводить приклади життєвих ситуацій, коли потрібно вживати слова такі, як: дякую, будь-ласка, вибачте.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник «Я у світі» (3 клас), тексти оповідань В.Сухомлинського, таблиці, прислів’я на картках, дерево «Доброти і добрих вчинків», «Чарівний клубок», дидактичний роздатковий матеріал.
Міжпредметні зв’язки: етика, літературне читання.
Хід уроку:
ВСТУПНА ЧАСТИНА
І. Організаційний момент.
Вчитель: Доброго дня, діти! Сідайте. Сьогодні урок у вас проведу я. Звати мене Галина Олександрівна.
1. Розминка «Привітання»
Весело у світ дивіться,
Сум од себе проженіть.
Встали вранці – усміхніться
І добро весь день творіть.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає.
Вчитель: Всі сьогодні присутні на уроці? (Так!) Подивіться на свої парти. Чи все у вас готове до уроку? (Так!) Тоді починаймо!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель: Діти, з якою темою ми ознайомились на попередньому уроці? (Із темою «Школа. Історія рідної школи. Збереження традицій»)
Вчитель: Що було задано додому? (Написати невеликий твір про рідну школу)
Вчитель: Хто бажає зачитати свій твір? (Учні зачитують за бажанням твори)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель: Дітки, посміхніться веселіше.
-Який у вас зараз настрій? Спобуйте передати свій настрій виразом обличчя (сумне, веселе, усміхнене…)
- Посміхніться товаришам, мені. Я бачу, що у вас все гаразд.
1. Гра «Настрій класу»
Вчитель: Давайте зараз з вами позначимо настрій нашого класу знаком. (діти вибирають правильний знак: усміхнене обличчя)
2. Розминка «Побажання»
Вчитель: У мене чарівний клубок. Кожен з вас буде розмотувати його за ниточку і висловлювати свої побажання один одному.
Хай оживає істина стара:
Та нагород за це не вимагай
Живи, добро звершай,
Людина починається з добра.
Це чудові рядки Любові Забашти.
Вчитель: Давайте підберемо собі з цього вірша девіз. Які б рядок обрали ви?
От ми і вибрали девіз нашого уроку:
«Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра»
Тема нашого уроку: «Людські чесноти».
Отже, сьогодні ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей.
3. Гра «Магічний квадрат»
- Позитивні риси характеру ще мають іншу назву. Прочитайте букви в «магічному квадраті» і складіть з них слово. (Чесноти)
Ч |
Р |
П |
А |
м |
Е |
Д |
И |
а |
Р |
К |
С |
о |
Н |
А |
О |
Т |
л |
И |
С |
4. Проблемне запитання:
Вчитель: Як ви можете пояснити значення слова чесноти?
- Звернемось до словничка.
(Чеснота – це позитивна моральна риса в характері людини; доброчесність).
Сьогодні ми з вами поговоримо про людську чесноту. А щоб дізнатись, про яку чесноту, нам потрібно розгадати кросворд.
5. Колективна робота над кросвордом.
Кросворд « Доброта »
По горизонталі:
1. Антонім до слова жадібність. ( Щедрість).
2. Антонім до слова жорстокість. ( Милосердя).
3. Антонім до слова ворожість. ( Дружелюбність).
4. Синонім до слова правдивість. ( Щирість).
5. Антонім до слова зловтіха. ( Доброзичливість).
6. Антонім до слова байдужість. ( Чуйність).
7. Антонім до слова грубість. ( Лагідність.).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
щ |
е |
д |
р |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
м |
и |
л |
о |
с |
е |
р |
д |
я |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
д |
р |
у |
ж |
е |
л |
ю |
б |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
щ |
и |
р |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
д |
о |
б |
р |
о |
з |
и |
ч |
л |
и |
в |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
6 |
ч |
у |
й |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
л |
а |
г |
і |
д |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель: Отже, яка чеснота закодована в нашому кросворді? (Доброта)
ІV. Стимулювання навчальної діяльності.
Вчитель: Коли я ішла до вас на урок зустріла казкового героя (Показує малюнок).
- Ви знаєте хто він? (Незнайко)
- Він вам передав завдання, які ми сьогодні з вами будемо вирішувати. Тому ви уважно мене слухайте, щоб не засмучувати нашого друга.
V. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
1. Запитання на відтворення.
Вчитель: Діти, як ви розумієте слово добро? (Хороші вчинки)
- Ввічливість - це погана риса чи хороша? (Хороша)
-Що краще жадібність чи щедрість? (Щедрість)
2. Аналіз ситуацій.
Вчитель: Діти, зараз я вам зачитаю ситуації і ми з вами обговоримо їх.
Ситуація 1
Хлопчик Дмитро відчинив двері у під’їзд, пропустив дівчинку Наталку, взяв у неї портфель. Почали підніматися сходинками: попереду Наталка, за нею Дмитро. Коли їх побачила сусідка, то сказала: «Який вихований хлопчик! Буде справжнім чоловіком».
- Чому в сусідки склалося таке враження?
- Чи правильно повів у цій ситуації себе хлопчик? (Так!)
Ситуація 2
Уяви, що однокласник без дозволу взяв твої олівці. Розкажи, як ти вчиниш: поскаржишся вчителеві, кричатимеш на однокласника, плакатимеш, мовчки забереш олівці, ввічливо попросиш повернути чи почнеш погрожувати? (Діти відповідають.)
- Молодці, потрібно ділитися своїм з іншими, тоді і вони ділитимуться з тобою.
Ситуація 3
Повертаючись узимку зі школи, ми з подругою побачили на річці багато дітей. Річка замерзла. Біля берегів лід був товщим, по ньому всі ходили. А ми з Оленою забігли далі — і провалилися. Я перша вибралася з води і простягнула руку Олені. Але витягти її не змогла— важко. Думала: хто-небудь із хлопців поспішить на допомогу. Але вони спокійно стояли неподалік, деякі навіть підсміювалися. Нарешті Олену витяг чоловік, що проходив неподалік.
- Чи можна іти узимку на лід? (Відповіді дітей)
-Дайте оцінку діям хлопців. (Відповіді дітей)
3. Гра «Так чи ні?»
Вчитель: А чи любите ви гратись? (Так.) Зараз я буду читати речення, а ви якщо можна так робити хлопаєте в долоні, а якщо ні, то просто тихенько сидите. Домовились? (Так.)
Вчитель: Молодці.
ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
VІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Читання вірша І. Драча:
Добро твориться просто – ні за так,
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в’ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка – горопашна.
Вчитель: Яка головна думка цього вірша? (Добро потрібно робити просто так, а не за щось.)
- Як автор доводить нам цю думку? (Порівнює з маком, пташкою, хмаркою і мурашкою.)
Висновок: якщо ми робимо добро, то не повинні за це сподіватися на винагороду.
2. Складання «Асоціативного куща».
Вчитель: На дошці є у нас сонечко, але воно без промінчиків. Тому давайте ви будете відповідати на мої запитання, а я буду малювати промінчики для нашого сонечка. З чим у вас асоціюється слово «добро»? ( тепло, мама, сонечко, любов…)
- У яких рисах характеру живе добро? (доброзичливість, добропорядність, ввічливість, чесність, чемність…)
Добра людина схожа на ясне сонечко, бо вона може зігріти всіх оточуючих своєю любов’ю, ласкою, щирістю, турботою.
3. Метод «Прес».
Вчитель: Діти, а з кого починається добро?
Учні за пам’яткою дають відповіді:
Я вважаю, що… Тому що… Наприклад… Таким чином…
Висновок: Добро починається з мене і тебе, з кожного з нас, і цією дорогою людина повинна йти повсякчас.
4. «Скарбничка мудрості». Робота над прислів’ями:
Вчитель: Зараз ви маєте перед собою картки на яких написані прислів’я, але вони незакінчені. Їх закінчення розкидали, тому давайте допоможемо нашому гостю - Незнайку і з’єднаємо частини прислів’я.
Завдання: з’єднати частини прислів’я.
Хто людям добра бажає, надійніше кам’яного мосту.
Доброму скрізь а лихо ще довше.
Не одежа красить людину, той і собі має.
Добре роби, людей.
Добро довго пам’ятається, добре.
Світ не без добрих добре й буде.
Добрий чоловік – а добрі діла.
Вчитель: Молодці. Наш гість задоволений вашою роботою на уроці.
5. Фізкультхвилинка
Вчитель: Ви вже всі стомились, тому вставайте рівненько біля своїх парт і порторюйте за мною.
Руки вгору,
Руки вниз.
На сусіда подивись.
Раз подивимось угору,
Два нахилимось додолу
Не згинайте діти ноги, як торкаєтесь підлоги.
Щоб ногам роботу дати,
Будем низько присідати.
Сплесніть діти: раз і раз…
За роботу все гаразд.
6. Робота з прислів’ям.
Гра «Розсипанка»
Вчитель: Діти, ви вже трішки відпочили, тому давайте пограємо.
- Гра полягає у тому, щоб ви склали прислів’я із розсипаних слів. (Ніщо не дається людині так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість)
людині, дешево, так, дорого, не, Ніщо, і, не, ввічливість, як, цінується, так, дається. |
- Як ви розумієте це прислів’я? (Відповіді дітей)
- Молодці, ви всі справились із цим завданням.
7. Робота за підручником (с. 70-71).
Вчитель: Відкриваємо свої підручники на с.70.
Давайте прочитаємо твір «Ввічливість». (с.70-71)
Я прочитаю вам один раз, а потім будете читати ви. (Діти читають ланцюжком по одному реченню).
Обговорення прочитаного твору.
Вчитель: Діти, давайте обговоримо цей твір. Сподобався він вам?
- Що із прочитаного було вам знайоме?
- Що нового ви дізналися?(Діти відповідають).
Закриті запитання.
- Що таке стриманість?(Стриманість- то найкращий стиль поведінки).
- Перерахуйте слова ввічливості, які є в творі. («пробачте, що потурбував», «дякую», «спасибі», «будь ласка»).
- Що рекомендує робити автор, щоб захистити себе від грубощів? (навчитися залагоджувати сварку, не гарячкувати).
Відкриті запитання.
- Чому люди на грубощі відповідають грубощами? (Орієнтовні відповіді. Люди заздрісні, не вміють робити добро).
- Чому автор дібрав саме такий заголовок? (Орієнтовні відповіді. Тому, що в творі описується така людська чеснота, як ввічливість).
- Що потрібно робити, щоб сім’я жила дружно?( Орієнтовні відповіді. Ввічливо ставитись один до одного).
- Як ви розумієте слово ввічливість? Прочитайте про це у тлумачному словничку на с. 71.
8. Ребуси
Вчитель: А наступною нашою вправою буде ребус. Давайте поділимось на дві групи. Перша група розгадує перший ребус, друга- другий. Хто перший справиться із цим завданням отримає смайлик.
Завдання для 1 групи.
Завдання для 2 групи.
Вчитель: Отже, які слова закодовані в ребусах?
1 група: Добро
2 група: Щедрість
Вчитель: Діти, ви всі молодці, обидві команди одночасно правились із цим завданням, тому смайлики отримують всі.
9. Робота за підручником (с. 72).
Вчитель: А зараз зверніть увагу на вірш Грицька Бойка «Сашко» у підручнику на с. 72.
Слухайте уважно. (Вчитель читає вірш).
- Хто бажає прочитати вірш ще раз?(Учень(иця) читає вірш).
Обговорення прочитаного вірша.
- Чи сподобався вам вірш?
Закриті запитання.
- В чому сидів Сашко? ( В переповненому трамваї)
- Хто стояв старенький біля Сашка? (Старенький дідусь)
- Яку відповідь дав Сашко?( Що зараз канікули, і його ніхто не вчить)
Відкриті запитання.
- Чому так вчинив Сашко? (Орієнтовні відповіді. Тому, що він не ввічливий і не вихований хлопчик)
- Як ви б поступили на місці Сашка? (Орієнтовні відповіді. Поступилась б місцем.)
- Які поради ви б дали цьому хлопчику? (Орієнтовні відповіді. Щоб він і в канікули був ввічливим і добрим, щоб Сашко наступного разу поступився місцем людям, які старші за нього).
Вчитель: Перейдемо до наступного твору «Щедрість і жадібність» Роберта Ротенберга. (с.72-73)
- Читаємо по абзацах. Зверніть увагу на те чим відрізняється щедрість від жадібності. Хто хоче розпочати?(Діти читають твір)
Обговорення прочитаного твору.
Закриті запитання.
- З якими дітьми ніхто не хоче гратись? (З жадібними дітьми)
- Як почуваються мама і тато, коли дарують нам те, що ми давно хотіли? (Вони щасливі, що роблять нас щасливими)
- Які подарунки приносять особливу радість? (Які подаровані в звичайний день, а не до дня народження чи до якогось іншого свята)
Відкриті запитання.
- Що найбільше вам сподобалось в цьому творі? (Відповіді дітей)
- Як ви почуваєтесь, коли робите людей щасливими? (Відповіді дітей)
- Як ви думаєте чим щедрість відрізняється від жадібності? (Відповіді дітей)
10. Робота з додатковим матеріалом (Сюжетні малюнки).
Вчитель: Діти, зверніть увагу на дошку (На дошці сюжетні малюнки).
- Що ви бачите на першому малюнку? (Добрі вчинки дітей)
- Оціни вчинки дітей на даному малюнку (Відповіді дітей).
- Про які чесноти й вади вони свідчать? (Ввічливість, доброта, щедрість)
Творча робота учнів.
- Складіть міні-твір за поданим малюнком.
Вчитель: Зверніть увагу на другий малюнок (Діти розглядають другий сюжетний малюнок).
- Що ви бачите? (Діти допомагають мамі прибирати будинок)
- А який заголовок ми можемо дібрати до цього малюнка? (Добрі вчинки, допомога дітей, працьовиті діти )
- А ви допомагаєте своїм батькам? (Так,ні)
Вчитель: Молодці, ваші батькі щасливі, що мають таких дітей, як ви.
11. Зустріч з Левом та Мишею. Робота з підручником (с. 75-76).
Вчитель: А зараз попрацюємо з підручником. Прочитаємо ураїнську народну казку «За добро - добром»
- Слухайте мене уважно, зверніть увагу на добрі вчинки, які робили герої казки (Вчитель читає казку).
Творча робота над казкою.
- Прочитаємо казку в особах.
Обговорення прочитаної казки.
Закриті запитання.
- Чого навчила Мишка Лева? (Що навіть нещасна мишка в пригоді може стати)
- Куди побігла Мишка, після того, як її відпустив Лев? (До нірки)
- Що сталося після того, як Лев попав в сітку? (Мишка його визволила, перегризла петельки)
Відкриті запитання.
- Поміркуйте, чому казка називається саме так? (Відповіді дітей)
- Як би ви поступили на місці Мишки? (Відповіді дітей)
- Як ви думаєте, чому Мишка допомогла Леву? (Відповіді дітей)
- Чому не можна злом відповідати на зло? (Орієнтовні відповіді. Зло викличе нове зло)
12. Робота з відеороликом на тему «Подарована радість»
https://www.youtube.com/watch?v=-aqN4PuKzdo
Вчитель: Зараз, діти, ми з вами подивимось казку, яка називається «Подарована радість». Уважно дивіться, і зверніть увагу на те хто з хлопчиків зробив добру справу.
Обговорення відеоролика.
- Діти, про що ця казочка? (Про те, як один хлопчик подарував радість іншому)
- А чому цей хлопчик так поступив? (Він був добрий, зробив добрий вчинок)
- А ви б віддали щось своє іншим людям, щоб вони стали щасливими? (Так, ні)
- Що вам найбільше сподобалось? ( Відповіді дітей)
13. Гра «Ромашка»
Вчитель: Ми з вами обговорили казочку, тепер давайте пограємось.
- У кожного з вас на парті є пелюсточка квітки, ви маєте написати хорошу рису характеру свого друга. І тоді ми прикріпимо їх на дошці в одну єдину квітку.
- Молодці, ви об’єднали всі позитивні риси, запам’ятайте їх.
ІV. Закріплення нових знань (осмислення, узагальнення, систематизація знань)
1. Гра «Літературне лото». «Вчинок героя»
Вчитель: Зараз ми пограємо ще в одну гру, в якій потрібно вгадати казку і оцінити вчинок героя. Всі готові? Слухайте уважно.
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає,
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. («Котик і півник»)
Вчитель: Хто з цих казкових героїв поступив погано по відношенню до півника? (Лисичка)
- Як би ви поступили на місці котика? (Відповіді дітей)
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигрят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар…(«Айболить»)
Вчитель: Чи робить добрі справи доктор Айболить? (Так, він лікує звірят)
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало –
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами. («Івасик-Телесик»)
Вчитель: Хто врятував Івасика-Телесика? (Гусенятко)
2. Опрацювання уривків з творів В. Сухомлинського. Робота в групах.
Вчитель: Діти, а зараз ми перейдемо до читання уривків з творів В. Сухомлинського «Покинуте кошеня», «Як ми знайшли гніздечко», «Чи винен м’яч?» і обговоримо життєві ситуації за творами В. Сухомлинського (Диференційовано)
Поділимося на групи за рядами.
1 група учнів
«Покинуте кошеня»
Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: бідне кошенятко, та й іде собі.
Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить – тремтить. Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.
Вчитель: Чи правильно поступила Наталочка?(Так)
- Як би ви поступили на місці дівчинки?
- Чи можна покидати кошенят на вулиці? (Ні)
-Що вам найбільше сподобалось? (Відповіді дітей)
2 група учнів
«Як ми знайшли гніздечко»
Одного теплого весняного дня ми пішли до лісу. Дорогою притомилися, сіли перепочити. Сидимо біля куща. Коли це Оля тихенько шепоче:
- Дивіться, в кущі гніздо.
Бачимо: поруч, ось близесенько, гніздечко. І пташечка у ньому сидить: маленька, сіренька пташечка. Дивиться на нас червоними оченятами, немовби просить: ой, відійдіть од мене, не наближайтесь до мого гніздечка.
Ми не могли відвести очей від маленької пташечки. Але таки встали тихенько, відійшли в ліс та й посідали далеченько від гнізда. У нас полегшало на душі: ми не злякали пташки. Вона сидить у гнізді і дякує нам.
Вчитель: Що вам найбільше сподобалось у творі? (Так, ні.)
- Чому не можна наближатися до гніздечка і брати пташенят? (Щоб не злякати пташенят, може бути ластовиння)
- Як би ви вчинили на місці дітей? (Відповіді дітей)
3 група учнів
«Чи винен м’яч?»
Одного разу діти грали в м’яча. Весело було грати, радісно.
Повз стадіону ішла старенька бабуся. Вона недобачала, ішла поволі, пробуючи ціпком стежку.
Чи випадково, чи може й навмисне, хтось ударив м’яч так, що той покотився під ноги бабусі, вдарився об ціпок і вибив його з рук. Зупинилася бабуся, розгубилася, не знає, що робити. Нахилилась, шукає ціпок, а він лежить далеченько. Не бачить бабуся ціпка. Діти дивляться на бабусю й сміються. Нікому з них і на думку не спало підійти до старенької, попросити пробачення й допомогти їй.
Діти сміються, а бабуся стоїть і плаче. І нікому й не тенькнуло, що в цю хвилину коїться велике зло: людина знущається над людиною.
Сміятися над старістю – сміятися над собою. Кожен із тих, хто сміявся над бабусею, через кілька десятиріч сам стане старим. А ще більший гріх – сміятися над фізичною вадою людини. То вже – злочин.
Вчитель: Як поступили діти? (Підло, вони не допомогли бабусі, і насмівались з неї)
- Чи можна так робити? (Ні)
- Які б поради ви дали дітям? (Не насміхатися з стареньких, ми самі такими будемо)
Вчитель: Чому вчать нас твори В.Сухомлинського? (бути добрими, чуйними, милосердними до людей, природи, тварин і до всього, що нас оточує)
Вчитель: Давайте пограємо в гру, яка називається «Незавершені речення». Вона полягає в тому, щоб ми завершили речення, назвавши якості, які описані.
Вчитель: Виберіть листочки, на яких написані добрі вчинки і по черзі виходьте до дошки, щоб прикріпити до нашого деревця.
Листочки: допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим; галасувати, якщо хтось відпочиває; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися; багато читати; не слухатися своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя; ображати інших; захищати слабших; доглядати за тваринами; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагай нагороди; дотримуйся свого слова. (Учні прикріплюють до дерева листочки, які є пам’яткою добрих і корисних справ.)
5. Запитання на закріплення.
Вчитель: Отже, діти то що ж таке ввічливість? (Ознака добре вихованої людини; уміння привітно поводитися з іншою людиною)
- Що таке щедрість? (Вміння ділитися з іншими тим, що маєш)
- Що таке стриманість? (Найкращий стиль поведінки)
VІІІ. Підведення підсумків уроку
1. Робота з таблицею.
Вчитель: Ви всі мате таблички в себе на парті. Підкресліть якості, які людина повинна викорінювати в собі.
Щедрість |
працьовитість |
жадібність |
доброта |
скупість |
делікатність |
справедли-вість |
брехливість |
ввічливість |
улесливість |
агресивність |
ощадливість |
Вчитель: Всі справились із завданням?
- Давайте обговоримо з вами ваші таблички.
- Потрібно було закреслити такі слова: брехливість, агресивність, жадібність, улесливість, скупість.
- У всіх так? (Так.)
- Молодці! Тепер ви знаєте, які якості потрібно викорінити в собі.
2. Робота з прислів’ями.
Вчитель: Український народ засуджує нещирість, улесливість, напускну ввічливість. Зверніть увагу на прислів'я. Поясніть їхній зміст.
«Щебече, як соловейко, а кусає, як гадюка».
«Дивиться лисицею, а думає вовком».
«Слова ласкаві, та думки лукаві».
«На язиці медок, а на думці льодок».
Вчитель: Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.
Не лінуйтесь робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляху земному,
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним,
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим!
3. Гра «Бумеранг добра»
Вчитель: Діти, я вам пропоную на перерві погратися в цікаву гру. Якщо зрозумієте, що вам хтось зробив добро, то у відповідь на це вам також потрібно комусь зробити щось добре.
ІХ. Повідомлення домашнього завдання
Вчитель: Вам на домашнє завдання буде опрацювати твір у підручнику на с. 74-75, який називається «Бути ощадливим – добре, скупив – погано!»
- Також диференційовано:
1 групі учнів – дібрати прислів’я про доброту;
2 групі учнів – малюнок «Добро у моїй уяві»;
3 групі учнів – Скласти казку по Добро і Зло.
Вчитель: Діти, я дякую вам за роботу. Ви молодці. До побачення! (До побачення)
Література та джерела:
1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 3–4 класи (ОНОВЛЕНО) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html . – Назва з екрану.
2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://goo.gl/V5Yr34 . – Назва з екрану.
3. «Уроки етики в 1-4 класах», Харків, Видавнича група «Основа», 2009, с.32
4. Підручник Бібік Н. М. Я у світі. 3 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. /Н. М. Бібік.- Х.: Вид. група «Основа», 2014.- 160 с.:іл.
5. Електронні ресурси. Малюнки https://sites.google.com/site/boratyndnz/_/rsrc/1487106049964/batkam/poradi-fahivciv/trudovevihovannadoskilnikiv/праця.jpg?height=260&width=400
https://i.ytimg.com/vi/1Gq2anvzJk0/hqdefault.ipg
http://zubrila.com/wp-content/uploads/2014/12/780.jpg
https://nbu4kids.files.wordpress.com/2012/06/d0bbd196d0bad0b0d180-2.jpeg?w150&h=150
1