Мета: уточнити артикуляцію та ізольовану вимову голосних звуків [а[,[о],[ у ],[и],[ і ],[е],продовжувати учити розрізняти ці звуки на слух і у вимові; розвивати мовне дихання, артикуляційну моторику; розвивати загальну і дрібну моторику, зорову та слухову пам'ять і увагу, логічне мислення. Готувати до вміння вільно володіти інтонаційною виразністю мови. Створювати умови для формування інтересів, спонукати вступати в ігрову і мовленнєву взаємодію з вчителем. Виховувати уміння переключатися з одного виду діяльності на інший. Викликати позитивний відгук від заняття.
Індивідуальне заняття для дітей з ЗНМ.
Середній вік.
Автоматизація і диференціація голосних звуків.
Мета: уточнити артикуляцію та ізольовану вимову голосних звуків [а[,[о],[ у ],[и],[ і ],[е],продовжувати учити розрізняти ці звуки на слух і у вимові; розвивати мовне дихання, артикуляційну моторику; розвивати загальну і дрібну моторику, зорову та слухову пам’ять і увагу, логічне мислення. Готувати до вміння вільно володіти інтонаційною виразністю мови. Створювати умови для формування інтересів, спонукати вступати в ігрову і мовленнєву взаємодію з вчителем. Виховувати уміння переключатися з одного виду діяльності на інший. Викликати позитивний відгук від заняття.
Обладнання: альбом з розвитку мовлення, дзеркало, музичні інструменти, ширма, м’яч, ілюстрації до артикуляційної гімнастики, іграшка-ведмедик, картинка з зображення гори, клубок ниток, конструктор.
Хід заняття
Налаштуваня на заняття
- Привітаймося із собою (Перед дзеркалом виконувати дії за текстом, показувати частини тіла).
- Доброго ранку, очки, доброго ранку, вушка, доброго ранку , носику.
- Доброго ранку ,ротику.
- Доброго ранку, зубки, доброго ранку, шийко, доброго ранку, спинко, доброго ранку, животику, доброго ранку, ніжки, доброго ранку, ручки, доброго ранку, голівко.
- Ось такий красивий я.
-Сьогодні я запросила до нас у гості незвичайного гостя з лісу. Він чекає нашого запрошення. Давай його покличемо:
- Ау,ау,ау, заходьте будь ласка!(завдання для дитини: необхідно з гостем привітатися, назвати ім’я своє і запитати ім’я гостя, запросити присісти на стільчик).
Дефектолог:
Сядемо тихенько,
Спинку розправимо рівненько,
Звуки в кімнату покличемо,
Як вимовляти їх, вивчимо.
Артикуляційна гімнастика.
Дефектолог:
Що нам треба тренувати,
Щоб красиво розмовляти?(Язичка)
Виконання вправ перед індивідуальним дзеркалом.
«Посмішка», «Парканчик»
Наші губки посміхнулися,
Прямо до вушок потягнулися.
Ти спробуй «І-і-і» скажи,
Свій парканчик покажи.
«Трубочка»
В гості до нас прийшов слоненя,
Дивовижний дитина.
На слоненяти подивися,
Губки хоботком тягни.
«Усмішка» / «Трубочка»
Якщо наші губки посміхаються,
Подивися - парканчик з'являється.
Ну, а якщо губки вузької трубочкою,
Значить, ми можемо грати на сопілці.
«Часики»
Один за одним, один за одним
Ходять стрілочки по колу.
Ти обидві оближи губки,
Як стрілки ходять, покажи.
«Маятник»
Ходить мятник в годинах:
Вліво - тік, а вправо - так.
Ти зумієш зробити так:
Тік і так, тік і так?
Розвиток немовленнєвого слуху
Гра «Чутливе вушко»
За ширмою грати на музичних інструментах. Завдання для дитини: необхідно вгадати, який музичний інструмент прозвучав і рухами імітувати гру на ньому.
Розвиток мовного дихання .
Вправа «Летить м’яч»
Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи „у-х-х-х-х”. ( Повторити 5-6 разів).
Вправа «Вітер, вітерець, вітрище»
Дефектолог:
Подуй на на ведмедика Барні тихенько, ніжно, наче легкий вітерець.
Подуй сильніше і голосніше, як дме вітер, нагинаючи дерева.
Подуй, мов злий, дужий морський вітрище, що дме з величезною силою, здіймаючи високі хвилі.
Голосові вправи. Розвиток дрібної моторики і орієнтування на площині.
Вправа «Гірка»
Дефектолог:
«Прокоти» по черзі голосні звуки з гірки:
-постав пучку вказівного пальчика на вершину гори на картинці та промов: «А!», стрибни на гірку;
-проведи пальчиком по лінії, довго вимовляючи : «А-А-А –А!», - з’їдь з гірки;
-постав пучку вказівного пальчика на крапочку та промов коротко: «А!»;
-зістрибни з гірки.
Вправа «Кольорові клубочки»
Дефектолог:
Проведи пальчиком по ниточці від зовнішнього кінчика до внутрішнього, довго промовляючи звук, намотай клубочок.
Проведи пальчиком по ниточці від внутрішнього кінчика до зовнішнього, довго промовляючи звук, розмотай клубочок.
Фізкультхвилинка.
Ручки піднімаємо,
Потім опускаємо,
Спинки випрямляємо,
Вільно видихаємо.
Подивися ти направо,
Подивися ти наліво.
Сіли, ручки на коліна.
І нітрохи не втомились.
Вдих і видих, вдих і видих,
Знов на мене подивись.
Звуконаслідування.
Гра «Повтори» і «Хто як голос подає»
Запропонувати дитині уважно роздивитися малюнки у альбомі для розвитку мовлення. Назвати, хто або що зображено на малюнках. Озвучити.
Художнє слово.
Віршик про голосні звуки.
О-о-о —
Яєчко одно
Знесла курочка чорненька.
Знайшла дівчинка одненька —
О-о-о —
Яєчко одно.
А-а-а,
А яблучка два,
Два яблучка червоненькі
Несе донечка для неньки,
А-а-а,
Аж яблучка два.
И-и-и,
А хлопчики три
В калабаню упали
І всі разом кричали -
И-и-и -
Тих хлопчиків три.
І-і-і —
Лошачки малі,
Є у них чотири ніжки,
Коло воза ідуть пішки —
І-і-і —
Лошачки малі.
У-у-у,
Песик на шнурку,
Цуценяток п’ять кудлатих
Полягло біля хати.
У-у-у,
Песик на шнурку.
Е-е-е,
Де то мама, де?
Нема мами, пішла в поле,
Там бур’ян на ниві поле.
Е-е-е,
Ось вже мама йде!
Конструювання «Потяг».
Дефектолог:
-Наше заняття вже закінчується. Ведмедику Барні вже час повертатися додому. Давай зробимо для нашого Барні потяг на якому він поїде додому.
Дві сороки,
Три ворони
Посідали у вагони.
Чух, пах! Ту-ту-ту!
Їде поїзд по мосту!
Дефектолог і дитина:
-До побачення, Барні! Приїзди до нас у гості ще. Ми будемо на тебе чекати.