Не і ні з прислівниками
українська мова, 7 клас
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з часткою не та ні разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з часткою не; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів шанобливе ставлення до праці людини.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів; прислівники-синоніми.
Культура мовлення і стилістика: правильне наголошування прислівників з часткою не.
Текст (риторичний аспект): використання прислівників у текстах художнього стилю.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності
ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок
Дослідження-зіставлення
До поданих слів дібрати з довідки прислівники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання прислівників з не.
Мало, обґрунтовано, поганенько, грубо, просто, збитково, тьмяно, низько, постійно, безрадісно, терміново, мілко, халатно, злочинно, могутньо.
Довідка: невтішно, невибагливо, нездоланно, небезпідставно, невиразно, неввічливо, небагато, неглибоко, невигідно, негайно, незаконно, невпинно, неважно, невисоко, недбало.
Визначити, які прислівники без не не вживаються.
2–3 прислівники з часткою не ввести в самостійно складені речення із протиставленням. Пояснити правопис.
Розподільний диктант
Розподілити прислівники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається |
Можна дібрати синонім без частки не |
Є протиставлення |
|
|
|
Не/бавом; не/багатолюдно; не/бажано; не/безплідно, а результативно; не/безуспішно; не/близько, а далеко; не/боязко, а впевнено; не/вгаваюче; не/вгамовано; не/вдало; не/вдогад; не/взабарі; не/відь-де; не/влад; не/навмисно; не/впопад; не/гоже; не/голосно, а тихо; не/гучно, проте приглушено; не/даром; не/задовго; не/квапом; не/мало, а достатньо; не/минуче; не/помалу; не/рідко, не/щодавно; не/швидко, а повільно.
Зробити розбір за будовою слів неабияк, недарма, неподалеку. Запам’ятати їх наголошення.
Диктант з обґрунтуванням
Прочитати. З’ясувати, у яких прислівниках частка не входить до складу префікса недо-. Сформулювати відповідне правило правопису.
Недоречно, недорого, недоброзичливо, недоцільно, недобре, недоброхіть, недостатньо, недоброякісно, недосяжно, недостатньо.
Виписати прислівники з префіксом недо-. Порівняти їх правопис зі словами не до речі, не до вподоби, не до ладу, не до смаку.
Завдання для допитливих
Поміркувати, чому, наприклад, слово недоречно пишеться разом, а не до речі — окремо. Чи належать ці слова до однієї частини мови?
Пояснити лексичне значення прислівника недоброхіть (за потреби скористуватися тлумачним словником). Дібрати до нього слова-синоніми.
Орфографічний практикум
Списати, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прислівниками.
Розмовляти (не)по-вашому; (не)дуже холодно; (не)зовсім правильно; ставитися (не)адекватно; писати (не)розбірливо; співати (не)голосно; говорити (не)точно; коштує (не)дорого, а дешево; поводити (не)дисципліновано; виконати (не)добросовісно, а халатно; стояти (не)порушно; трапилося (не)задовго; (не)забутньо провести час; (не)довершено зроблений; забути (не)навмисно, а випадково; тримати (не)міцно; виїхати (не)надовго, а тимчасово; розташований (не)подалік; учинити (не)по-дружньому.
Визначити тип словосполучень за головним словом. Зробити аналіз виділеного словосполучення.
Пояснювальний диктант
Записати речення, розкриваючи дужки. Пояснити правопис часток не і ні.
1) (Ні)як я барвами досхочу своїх очей (не)напою.
2) (Не)дарма ми гибли, до правди йдучи (Олександр Олесь).
3) Лиш росою буде плакати жито і пливтимуть (не)помітно віки.
4) Геніїв між нами (не)багато, то чому б не поклонятись їм!
5) (Не)можна життя заховати за рожевих ілюзій вуаль.
6) Тут я почну зажинок, бо кращий урожай (не)жде мене (ні)де.
7) Цілий тиждень живу і ходжу між левами, (не)даремно ж і місто взивається — Львів (В.Симоненко).
Виписати з художньої літератури 5–6 речень із прислівниками, у яких уживаються частки не і ні. Позначити орфограми.
Зробити морфологічний розбір виділених прислівників.
Дослідження-відновлення
Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники з часткою ні.
1) Голкою… ткнути.
2) Як… нічого.
3) …у світі.
4) І вгору глянути…
5) …б не подумав.
6) Далі вже…
7) …не годиться.
8) Переводиться на…
Довідка: нікуди, нікуди, нінащо, ніде, ніде, нізащо, ніколи, ніколи.
Назвати синонімічний фразеологізм звороту ні за які гроші.
Виділені фразеологічні звороти ввести в самостійно складені речення.
Творче конструювання з елементами зіставлення
Скласти речення з поданими парами слів. Пояснити різницю в значеннях прислівників.
Ніяк — ніяк, ніколи — ніколи.
Указати на спосіб творення прислівників.
Зробити синтаксичний розбір одного зі складених речень.
Орфографічний практикум
Записати під диктовку слова. Пояснити правопис не і ні з прислівниками. Визначити, у яких випадках не і ні виступають часткою, у яких — префіксом, а в яких — частиною кореня.
Ні/трохи, ні/защо, ні/звідки, ні/туди ні/сюди, ні/так ні/сяк, ні/коли, не/дуже, не/задовго, не/влад, не/даремно, не/інакше, ні/чогісінько, ні/яково, не/одноразово, ні/скільки, ні/почім.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
1. Скласти кросворд з теми «Не з прислівниками».
2. Скласти словниковий диктант на вивчену орфограму.