Не і ні з прислівниками

Про матеріал
Мета: навчальна: актуалізувати знання учнів про прислівник як частину мови, навчити їх писати не, ні з прислівниками разом і окремо, аргументуючи свій вибір, формувати навички правильного вживання прислівників у мовленні; розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховна: виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови, почуття дружби і товариськості, доброту. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

Урок української мови для 7 класу.

Дата:_________                                                            Учитель: Гуніна А.С.

Тема: не і ні з прислівниками.

Мета:

навчальна: актуалізувати знання учнів про прислівник як частину мови, навчити їх писати не, ні з прислівниками разом і окремо, аргументуючи свій вибір, формувати навички правильного вживання прислівників у мовленні; 

розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення;

виховна: виховувати в учнів любов і повагу до рідної мови, почуття дружби і товариськості, доброту.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник (Заболотний О.В. Заболотний В.В.), мультимедійна презентація, картки для індивідуальної роботи.

 

Епіграф:

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина -

щебече соловейком на весь світ.

                                                        Н. Рій

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Підготовка до сприйняття учнями навчального матеріалу

Слово вчителя. Добрий день, діти. З яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок? Покажіть, будь ласка, свій настрій смайликами. (Учні показують відповіді смайликами).

Учитель: Я починаю наш урок цими поетичними рядками з надією, що сьогодні ви відчуєте, яка багата й милозвучна наша мова, почуєте красу й неповторність українських слів та переконаєтесь у тому, що кожного уроку набуваєте знань, які допоможуть вам досконало оволодіти рідною мовою. Зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?

(Відповіді учнів).

Учитель пропонує учням виписати асоціації до слова МОВА з хмаринки слів.

Хмари слів "Рідна мова"

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.               Бесіда.

- Яка частина мови називається прислівником?

- Це змінна частина мови?

- Прислівники утворюють ступені порівняння? Які? Як вони творяться?

- Які прислівники пишемо з двома літерами н?

  1.               Перевірка домашнього завдання.
  2.               Робота на картках

Картка 1 (середній рівень)

Спишіть слова. Вставте в подані прислівники пропущені н або нн.

Шале (н,нн)о,ображе(нн)о,гума(нн)о,багря(нн)о, приєм(н, нн)о, безпереч(н, нн)о, потріб(н, нн)о, соняч(н, нн)о, невблага(н, нн)о, непримире(н, нн)о, страше(н, нн)о, без підстав(н, нн)о, сором(н, нн)о, нужда(н, нн)о, несказа(н, нн)о.

Картка 2 (достатній рівень)

Переписати, вставляючи на місці крапок  н  або  нн. В останньому реченні підкреслити всі члени речення.

Спотворе..о тоді пісні мої бриніли, оті нові, неспівані пісні. Стурбова..о думки крилами тріпотіли, мов над огнем метелики нічні. (Леся Українка.) Спить у блакитній льолі наша земля дити..о. (Б.Олійник.) Це за стіною стише..о, розміре..о годинник б’є. (П.Тичина.) Стоїть мій кінь на тихому припоні і втомле..о дожовує овес. (Б.Олійник.)

Картка 3 (високий рівень)

Складіть анотацію до улюбленої книги, використовуючи прислівники.

Картка для дітей з ООП

Тести

1.  Яка частина мови називається прислівником?
А. Самостійна  незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або ознаку іншої ознаки. Б.  Самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета.
2. Яким членом речення найчастіше виступає прислівник?
А. підметом Б. обставиною
3. На які питання відповідають прислівники?
А. як? де? коли? звідки? Б. який? котрий? В. що роблячи? що зробивши?
4. На які розряди поділяється прислівник?
А. якісні, відносні та присвійні Б. якісно-означальні, часу, мети, місця, причини
5. Від яких прислівників утворюється ступінь порівняння?
А. від прислівників способу дії. Б. від якісно-означальних.
6. Правильно утворено ступінь порівняння прислівника в рядку:
А. найбільш актуальніше Б. найбільш зручно

1 А   2 Б  3 А   4 Б   5 Б   6 Б  

(Решта учнів – словниковий диктант)

  1.               Словниковий диктант

Записати слова. Вибрати два слова, які найбільше сподобалися, і скласти з ними речення.

Гучно, невблаганно, змістовно, упевнено, законно, страшенно, відмінно, злякано, щоденно, спросоння, сумлінно, негадано, самовіддано, колективно, непомітно.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Учні записують тему, визначають, що вони повинні знати і вміти в кінці уроку.

Вправа «Очікування»

Я хочу…

Я прагну…

Я намагатимуся…

Я очікую…

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Мозковий штурм

  •              Пригадайте правила написання не з іменниками, прикметниками, займенниками та числівниками. Наведіть приклади.
  •              Яку роль у мові відіграє слово ні?
  •              Доберіть і запишіть кілька слів різних частин мови з ні.

V. Вивчення нового матеріалу.

Робота з теоретичним матеріалом у підручнику

Робота в групах.

 І група - опрацювання таблиці «Написання не з прислівниками» на с. 131.

 ІІ група - опрацювання таблиці «Написання ні з прислівниками» на с. 133.

Після опрацювання кожна група пояснює вивчений матеріал.

Робота з таблицею.

Учитель звертає увагу на таблиці «Не і ні з прислівниками разом і окремо»

Не з прислівниками пишемо

Разом

Окремо

  1. Якщо без не не вживається: невдовзі, невідв’язно, невпинно, ненароком.

1.Якщо в реченні є протиставлення: Криві дрова горятьне гірше, а краще від рівних.

  1. Якщо прислівник має префікс -недо-: недоторканно, недолуго.

2. Якщо не заперечує, відхиляє щось: не вчора, не вдруге.

  1. Якщо не з прислівником виражає одне поняття і його можна замінити синонімом без не: недобре (погано), недешево (дорого).

3.Якщо  прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже.

  1. Якщо прислівник утворений від прикметника з наголошеним суфіксом -анн-, -янн- або -енн-: несказанно, незрівнянно.

 

 

Ні з прислівниками пишемо

Разом

Окремо

З заперечними прислівниками: ніде, нізвідки, нітрохи.

У фразеологічних зворотах ні здебільшого виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Виконання вправ 371, 373, 374 (для всіх учнів)

Для дітей з ООП вправи 368, 370, завдання на картці.

Написати ні разом чи окремо.

Ні/коли, ні/туди ні/сюди, ні/як, ні/вперед, ні/назад, ні/чим.

  1. Гра «Ерудит»

Записати речення, замінюючи прислівники синонімами з не.

Завдання слід виконувати терміново (негайно).

Малюнок виконано добре (непогано).

До лісу було близько (недалеко).

  1. Фізкультхвилинка
  2. Орфографічний практикум

Співати (не)голосно, (не)дуже холодно, розмовляти (не)по-вашому, (не)зовсім правильно, писати (не)розбірливо, говорити (не)точно, (не)забутньо провести час, забути (не)навмисно, розташований (не)подалік, учинити (не)по-дружньому, ні/трохи, ні/защо, ні/звідки, ні/коли, не/дуже, ні/чогісінько, ні/яково, ні/скільки, ні/почім.  

  1. Творче завдання

Складіть по два речення так, щоб у першому випадку не було префіксом, а у другому — часткою. Підкреслити прислівники як члени речення.

Нерадісно — не радісно, недорого — не дорого, недалеко — не далеко, неголосно — не голосно, нелегко — не легко.

  1. Проблемне запитання

Поміркуйте, чому, наприклад, слово «недоречно» пишеться разом, а  «не до речі» - окремо? Чи належать ці слова до однієї частини мови?

  1. «Хвилинка перекладу».

Перекладіть прислівники українською мовою. 

Негде, некогда, некуда, нигде, никогда, никуда, нисколько, небрежно, невежливо. 

VIІ. Підсумки уроку

 «Незакінчене речення»

- Не з прислівниками пишемо окремо…

- Не з прислівниками пишемо разом…

- Ні з прислівниками пишемо окремо…

- Ні з прислівниками пишемо разом…

Учитель. Отже, діти, на сьогоднішньому уроці ви зрозуміли, що з не і ні треба дружити, але інколи неприємно чути від вас: не виконав, не зрозумів, не встиг, було ніколи, нізащо не поступлюся….Тож живімо за принципом: «Ніколи не загадуй комусь того, що можеш зробити сам».

Дякую за урок. Без вас би я не змогла його провести. Дякую за активну роботу.

VІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Чи збулися очікування?

  На уроці я:

  • найбільший мій успіх …
  • найбільше труднощів я відчув …
  • не вмів, а тепер вмію …

Оцінювання.

ІХ. Домашнє завдання й інструктаж до нього.

Для всіх: опрацювати параграф 36, вивчити правила.

Середній рівень. Виконати вправу 376.

Достатній рівень. Закінчити прислів’я: Як будемо в дружбі жити- нас…(нікому не зломити). Ніколи не загадуй комусь того, що…(зробиш сам).

Високий рівень. Написати есе «У дружбі нас нікому ніколи не подолати». Використати кілька прислівників з не, ні.

 

 

ДОДАТОК 1

Картка 1 (середній рівень)

Спишіть слова. Вставте в подані прислівники пропущені н або нн.

Шале (н,нн)о,ображе(нн)о,гума(нн)о,багря(нн)о, приєм(н, нн)о, безпереч(н, нн)о, потріб(н, нн)о, соняч(н, нн)о, невблага(н, нн)о, непримире(н, нн)о, страше(н, нн)о, без підстав(н, нн)о, сором(н, нн)о, нужда(н, нн)о, несказа(н, нн)о.

 

Картка 2 (достатній рівень)

Переписати, вставляючи на місці крапок  н  або  нн. В останньому реченні підкреслити всі члени речення.

Спотворе..о тоді пісні мої бриніли, оті нові, неспівані пісні. Стурбова..о думки крилами тріпотіли, мов над огнем метелики нічні. (Леся Українка.) Спить у блакитній льолі наша земля дити..о. (Б.Олійник.) Це за стіною стише..о, розміре..о годинник б’є. (П.Тичина.) Стоїть мій кінь на тихому припоні і втомле..о дожовує овес. (Б.Олійник.)

 

Картка 3 (високий рівень)

Складіть анотацію до улюбленої книги, використовуючи прислівники.

 

Картка для дітей з ООП

Тести

1.  Яка частина мови називається прислівником?
А. Самостійна  незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або ознаку іншої ознаки. Б.  Самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета.
2. Яким членом речення найчастіше виступає прислівник?
А. підметом Б. обставиною
3. На які питання відповідають прислівники?
А. як? де? коли? звідки? Б. який? котрий? В. що роблячи? що зробивши?
4. На які розряди поділяється прислівник?
А. якісні, відносні та присвійні Б. якісно-означальні, часу, мети, місця, причини
5. Від яких прислівників утворюється ступінь порівняння?
А. від прислівників способу дії. Б. від якісно-означальних.
6. Правильно утворено ступінь порівняння прислівника в рядку:
А. найбільш актуальніше Б. найбільш зручно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
13 травня 2021
Переглядів
2003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку