Завдання тренінгу: звернути увагу батьків на проблему насилля в сім'ї, як діти реагують на насильство в сім'ї, на переживання дітей, і як це відбивається на їх поведінці; допомогти батькам зрозуміти своїх дітей та скласти правила ефективної взаємодії в сім'ї.
«Не проявляй безсилля, ти – сильніше насилля!»
(із серії занять шкільної психологічної служби Каховської СЗОШ І-ІІІ ступенів №2 «Батьківство без насильства»)
Практичний психолог Семенова Л.І.,
Соціальний педагог Нарли Т.М.
Завдання тренінгу: звернути увагу батьків на проблему насилля в сім’ї, як діти реагують на насильство в сім'ї, на переживання дітей, і як це відбивається на їх поведінці; допомогти батькам зрозуміти своїх дітей та скласти правила ефективної взаємодії в сім’ї.
Ресурсне забезпечення: фліп-чарт, відеоматеріали, аркуші паперу, скріпки, кружечки, піктограми, кольоровий папір, скотч, маркери.
ХІД ТРЕНІНГУ
1. «Знайомство»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи. Учасникам пропонується об'єднатися в пари, взяти інтерв'ю один в одного, щоб представити свого «візаві» Запитання для інтерв'ю: «Три найулюбленіші речі».
Потім відбувається почергове представлення всіх учасників.
2. Вступ: «Три егостани»
Канадський психолог Ерік Берн розкрив факт, про те, що кожен з нас, незалежно від віку, грає в своєму житті 3 ролі, які включає по черзі, залежно від обставин (малюнок-діаграма на дошці, знайомство з тестом Е.Берна «Три егостани»):
ДОРОСЛОГО, який прагне адекватно оцінювати ситуацію, але іноді перетворюється на комп'ютер і позбавляє себе радостей та емоцій.
БАТЬКІВ, які все контролюють, оцінюють, вказують на помилки, але іноді не помічають своїх.
І життєрадісної ДИТИНИ - спонтанної та безпосередньої, але іноді несерйозної, некерованої та наївної.
Як ви думаєте, яка з цих ролей найважливіша?
- все повинно бути в гармонії, доповнювати один одного, а не витісняти. Але іноді наша роль не відповідає ситуації і коли потрібно включити дорослого, ми поводимося як діти і навпаки ...
Сьогодні ми спробуємо відчути на собі значимість кожної ролі.
3. «Моя семья»
Шановні батьки, думаю, вам буде цікаво дізнатися про секрети спілкування з вашими дітьми в сім'ї. Перед вами два кружечки - «Я» і «Дитина». Розмістіть, будь ласка, ці кружечки на столі, в залежності від того, наскільки близькі ваші взаємини.
Ми отримали різні моделі відносин з нашими дітьми.
|
Ви з дитиною незалежні один від одного, не зовсім близькі. Це насторожує, варто задуматися над пошуком шляхів зближення.
|
|
Ви незалежні, не дуже близькі, але контактуєте, є щось спільне - точка дотику. Це вже краще
|
|
Разом ви як особистості дуже близькі, а й незалежні.
|
|
Ви близькі як ціле ми. Це дуже хороші відносини.
|
|
Одна особистісь повністю поглинута іншою особистістю. Для виявлення свого «Я» дитині не залишається місця. Це ситуація тиску.
|
Уявіть, що вас поєднує невидима нитка, що б ви на ній написали?
4. «Обмеження і дозволи»
«Заповніть таблицю «Заборони – заохочення», записавши:
1)Що вам забороняли ваші батьки і чим вони вас заохочували;
2)Що ви забороняєте своїм дітям і чим заохочуєте.
Порівняйте. Підкресліть пункти, які збігаються. Які ви зробили висновки?»
Ребёнок учится тому,
Что видит у себя в дому,
Коль видят нас и слышат дети,
Мы за дела свои в ответе.
И за слова…Легко толкнуть
Детей на нехороший путь.
Держи в приличии свой дом,
Чтобы не каяться потом.
А хочете дізнатися, що відповіли ваші діти на ці питання?
(Бажано заздалегідь провести анкетування дітей
Ознайомлення з результатами опитування дітей:
1.Якщо тебе карають, то як…
2.Якщо тебе заохочують,то як…
3.Чотири «не можна», коли тебе карають.
5. «Історія про Катю»
А зараз давайте разом складемо історію про одну дівчинку. (Учасники по черзі читають висловлювання, ведучий після кожної фрази відриває по шматочку паперу, на якому намальована Катя )
Вправа «Катя»
Вранці Катя прокинулася в чудовому настрої. Сонечко яскраво світило і ласкаво гріло її вії. Дівчинка потягнулася, і схопилася з ліжка. У коридорі зустрілася з батьком:
1. Видача наказів, розпоряджень.
- З завтрішнього дня ти постійно будеш вчити уроки. Це наказ.
- Сиди спокійно і слухай мене, поки я не дозволю тобі йти.
- Перестань ревіти. Ти вже не маленька.
Тут втрутилася сердита мама:
2. Попередження, погрози.
- Катя, якщо ти ще раз не пропустиш школу, то в суботу нікуди не вийдеш з дому. Катя глянула на старшу сестру:
- Дашка, це ти чи що донесла?
- Ще раз ти до мене так звернешся, і ти пошкодуєш - пригрозила кулаком сестра.
3. Проповіді, моралізація.
- Я в твоєму віці отримувала в школі тільки п'ятірки і намагалася бути порядною дівчиною.
- Ти не можеш робити речі, які приносять сором нашої сім'ї ...
В школу Катя прийшла невесела ...
- Доброго ранку, Марія Петрівна! - привіталася дівчинка з класним керівником.
4. Постійні поради, підкладання готових рішень.
- Якщо заплануєш свій день і все вивчиш, то очевидно, тільки тоді
ти отримаєш гарну оцінку з математики - строго сказала вчителька.
5. Повчання, «логічні аргументи».
- Пам'ятай, до кінця чверті - тільки два місяці ... Знаєш, що буде, якщо ти, нарешті, чи не візьмешся за розум? Адже правда? - звернулася вона до завуча школи.
6. Засудження, оцінка, критика.
- А, так це Катя. Вона всього-на-всього ледащо, яка нічого не хоче робити. Тільки і вміє, що гуляти. Катя, з тебе нічого путнього не виросте!
На допомогу дівчинці прийшов учитель фізкультури:
7. Перебільшені похвали і позитивні оцінки.
- Катя, ти ж така здатна і талановита, напевно, впораєшся з цією математикою ...
Катя зайшла в клас. Однокласники стали жартувати над нею:
8. Прізвиська і висміювання.
- Ну що, ледащо, не хочеш ходити в школу? Хочеш виглядати дурніше,
ніж є насправді?
9. Інтерпретація, діагноз, аналіз.
- Ти ведеш себе так, тому що хочеш звернути на себе увагу - додала староста класу.
Сусідка по парті боязко прошепотіла:
10. Заспокоєння, вираження співчуття, поради.
- Не переживай, подумаєш незадовільно з математики. Зрештою, не у тебе однієї проблеми в школі ...
Безрадісний шкільний день добігав кінця. Катя, втомлена і змучена постійними докорами і причіпками, похмуро пасла додому, де на неї чекали чергові моралі батьків.
11. Перехресний вогонь питань - неефективні питання.
- Чому ти така лінива? Ти завжди будеш отримувати тільки двійки з математики?
- Ну і що, ти думаєш, що завжди будеш така дурна? А може це ти намовила подругу разом втекти з уроків? Може, ви пішли в бар за пивом? Ви курили? Цікаво, звідки у вас були гроші? І що ти скажеш вчительці? ..
12. Сарказм, жарти і відволікання уваги.
- І що, Катя, ти загордився? Думаєш, що якщо одягнеш цю свою коротеньку і яскраву футболку, то станеш мудрішою? – єхидно промовила сестра.
Катя увійшла в свою кімнату і заховала носом в подушку ... День був остаточно зіпсований.
Що ви відчуваєте, по відношенню до Каті? Що вам захотілося зробити?
Обійняти! і сказати Я ТЕБЕ ЛЮБЛЮ! Так, цього якраз дуже не вистачає нашим дітям!
6. «Обійми!»
Встаньте, будь ласка, і займіть свою позицію по відношенню до висловлювань. «За», «Проти», «Не знаю»
5. Рятують від внутрішніх страхів, депресії, самотності.(так)
А для дитини обійми - це просто життєва необхідність! Адже обійми покращують розумовий розвиток, стресостійкість, імунітет, підвищують самооцінку, дарують почуття опори і захищеності, яке залишається з людиною на все життя!
Відео «Обійми мене» (https://www.youtube.com/watch?v=1MXqKyJxEe8)
6. «Папірець»
Іноді у нас бувають неприємності, проблеми на роботі, в сім'ї, накопичилися негативні емоції. Згадайте себе в такий момент. Візьміть папір, віддайте йому всю свою тривогу, обурення, злість, агресію, дратівливість.
Подивіться на свій папірець - в якому вона стані? Іноді в такий же стан ми вводимо своїх близьких. Піддаючись своїм емоціям, кидаючись колючими словами, вчинками, незаслуженим ставленням, реакціями.
Відео «Діти» (https://www.youtube.com/watch?v=2Jw9mgmxuZk)
7. «Перефразуй!»
Ми всі розуміємо, що треба навчитися терпимості до близьких, але не завжди у нас виходить правильно. Давайте потренуємося знаходити потрібні слова: перефразуйте висловлювання, не використовуючи образливих слів:
1. Закрий рот!
2. З тебе нічого путнього не вийде!
3. Зі своїми курячими мізками ти нікуди не поступиш!
4. Скільки разів тобі ще повторювати!
5. Ну ти і бовдур!
6. Ну і на кого ти схожа!
7. Не розумію, в кого ти такий безглуздий!
8. Відстань від мене, я зайнята!
9. У всіх діти як діти, а ти ...
10. Нічого без мене зробити не можеш!
11. Не заважай мені!
12. Не ганьби мене!
13. Тільки одні гульки в голові!
14. Про що ти тільки думаєш!
15. Від тебе ніколи не дочекаєшся допомоги!
16. Я тобі не довіряю!
17. Мене не цікавить твоя думка!
18. Звідки ти звалився на мою голову!
19. Не розумію, що тобі потрібно від мене!
20. Ну і дружки у тебе! Не смій з ними спілкуватися!
21. Яка ти нечупара - ніколи не прибираєш за собою!
22. Якщо ти не зробиш те, що я сказала - отримаєш ременя!
8. «Скріпка»
А зараз проведемо експеримент: візьміть скріпку та розігніть її. А тепер спробуйте скласти її назад. Чи вийшло у вас?
Отже, робимо висновок, що будь-яке насильство залишає глибокий слід в душі дитини.
9. «Правила спілкування»
Тепер складемо правила ефективної взаємодії з дитиною. Ми для вас зашифрували правила - спробуйте їх назвати. (робота з піктограмами)
10. «Релаксація: повернення дитини» (під спокійну музику)
А тепер давайте трохи помандруємо. Сядьте зручніше, заплющте очі.
Текст медитації до вправи "Повернення дитини"
Уявіть, що ви у лузі серед соковитої зеленої трави. Повітря чисте і прозоре. Поруч ви чуєте гудіння бджіл, щебетання пташок. Удалині ви бачите ліс і, не поспішаючи, прямуєте до нього.
На вашому шляху трапляється невеликий струмок. Сядьте на хвилинку. Вода в струмку тепла, і вам захотілося занурити в неї ноги. Зробіть це. Відчуйте, як тепла вода пестить ваші ноги. Це дозволяє вам добре розслабитися. Ви відчуваєте повний спокій. Тепер погляньте навколо. Ви помічаєте різноманітний рух. Пташки перелітають з гілки на гілку у вас над головою, метелики кружляють біля квітів, комахи гойдаються на стеблах трави. Що ви ще бачите?
Тепер ідіть далі. Поступово ви наближаєтесь до лісу. Ви бачите стежинку серед дерев і прямуєте нею між дерев. Удалині з'являється галявина. Ви обережно підходите до неї і бачите маленьку дитину, яка стоїть посеред галявини. Ви відчуваєте радість від зустрічі з дитиною. Але, наблизившись, ви бачите, що дитина засмучена, в її очах — сльози. Тільки тепер ви помічаєте, що дитина дуже схожа на вас. Можливо, ця дитина і є ви самі, коли вам було 3—4 роки. Можливо, її покинули в дитинстві і вона не могла бути щасливою до цієї зустрічі з вами.
Вам стає жаль її. Ви хочете заспокоїти дитину, берете її на руки. 1 раптом вона зменшується в розмірах і стає такою маленькою, що вміщується на вашій долоні. А через мить дитина перетворюється на часточку сонця. Ви притискаєте її до свого серця, і ця тепла часточка сонця входить у ваше серце і зігріває його своїм теплом. Ви відчуваєте це тепло і тиху внутрішню радість за себе і дитину. Тепер ви ніколи не розлучатиметесь. З цього моменту ваша дитина буде завжди разом з вами. Ви допомагатимете одне одному у скрутних ситуаціях, будете радіти і переживати щасливі моменти життя. Головне — ваша дитина повернулася до вас.
Тепер ви можете самостійно, не поспішаючи, повертатися до лугу, звідки почався ваш шлях до лісової галявини. Після повернення, ви можете розплющити очі і знову опинитись у нашій кімнаті.
Отже, незважаючи на те, що ми дорослі, в душі кожного з нас живе дитина і тому не варто вбивати дитину в собі.
Завжди пам'ятайте: ми виховуємо дітей власним прикладом, системою власних цінностей, звичним тоном спілкування, ставленням до праці та дозвілля. І, навіть, тоді, коли ми не помічаємо, наші діти спостерігають за нами і вчаться бути такими, як ми.
11. Коли ти думав, що я не дивлюсь...
(тренер читає під музику)
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти повісив мій перший малюнок на стіну, i я захотів намалювати ще один.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти годуеш бездомного котика, i я подумав, що добре піклуватися про тварин.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що ти печеш мій улюблений пиpiг, i я зрозумів, що навіть мале може бути особливим.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув, як ти поцілував мене перед сном, i я відчув себе коханим.
Коли ти думав що я не дивлюсь, я побачив, як сльози капали з твоїх очей, i я зрозумів, що іноді буває боляче, й це нормально – плакати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив, що тебе турбує моє життя, i я захотів стати тим, ким маю стати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився … та захотів подякувати Toбi за все те, що ти робив, коли думав, що я не дивлюся.
Якщо хочеш змінити світ на краще, прийшовши додому люби свою сім'ю (Мати Тереза)
12. «Рефлексія»
На дошці оголошення з почуттями, людськими якостями - візьміть з собою те, що вам необхідно і аргументуйте свій вибір, наприклад: «Я беру наполегливість у досягненні взаєморозуміння у своєю дитиною» (учасники по черзі висловлюються).
Пам’ятка для батьків
1. Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.
2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.
3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.
4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»
5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).
6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, то підтримайте її.
7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.
8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.
9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.
10. Приймайте та любіть дитину такою, якою вона є.
Батькам на замітку:
1. Будьте завжди уважними до справ своїх дітей
2. Аналізуйте з дітьми причини їх успіхів і невдач
3. Підтримуйте дитину, коли їй нелегко
4. Намагайтеся не захищати підлітка від труднощів
5. Навчіть долати труднощі
6. Порівнюйте свою дитину тільки з нею самою !!!, обов'язково зазначаючи просування вперед
7. Постійно контролюйте дитину, але без гіперопіки за принципом: «Довіряй, але перевіряй!»
8. Заохочуйте навіть ледь-ледь виниклі потреби в знаннях, в гармонії і красі, в самоактуалізації
9. Інформуйте свою дитину про межі матеріальних потреб і нагадуйте, що духовні потреби повинні розвиватися постійно
10. Помічайте будь-яку позитивну зміну в розвитку особистості дитини
11. Розповідайте дитині про свої проблеми, про те, що хвилювало Вас, коли Ви самі були в їхньому віці
12. Купуйте своїй дитині книги з психології, самопізнання
13. Будьте завжди особистим прикладом (вчіть справами, а не словами)
14. Пам'ятайте, що тільки особистим прикладом можна щось змінить в кращу сторону, тому що самоактуалізація передається від батьків до дітей. У творчих батьків завжди неординарні діти.
15. Розмовляйте з дітьми як з рівними, поважаючи їх думку, уникаючи моралей, окриків, повчальності і вже тим більше іронії
16. Радьте дитині стежити за своєю зовнішністю: одягом, зачіскою, особистою гігієною
17. Ні в якому разі не забороняйте підлітку відносин з протилежною статтю, не припиняйте розмови на теми взаємин хлопчиків і дівчаток, щоб уникнути недовіри між вами.
18. Виховуйте природне ставлення до проблем взаємини статей, просте, здорове, яке дозволить створити в майбутньому нормальну сім'ю.
19. Частіше розповідайте своїм дітям про те, які у Вас були взаємини з протилежною статтю в 14-15 років, роблячи акцент на шляхетність, культурі почуттів, повазі один до одного, відповідальності один за одного.
20. Вашій дитині буде цікаво дізнатися, як познайомилися її батьки, як розвивалися їхні стосунки
21. Познайомтеся з друзями своєї дитини, просіть їх інформувати Вас про проведення часу, але не перетворюйтеся в шпигуна, що стежить за кожним кроком дитини.
22. Пам'ятайте: недовіра ображає !!!
23. Стежте за тим, які книги читає Ваша дитина, які фільми дивиться. Постарайтеся захистити його від тих, які можуть викликати напади агресії або девіантної поведінки.
24. Будьте завжди для своєї дитини перш за все старшим, мудрим другом і тільки потім люблячими мамою й татом.
Тест на определение трёх состояний личности
(Эрик Берн)
Инструкция: оцените приведённые ниже высказывания в баллах от 0 до 10.
№ |
Вопрос |
0 – 10 б |
|
Мне порой не хватает выдержки. |
+ |
|
Если мои желания мешают мне, то я умею их подавлять. |
- |
|
Родители как более взрослые люди должны устраивать семейную жизнь своих детей. |
* |
|
Я иногда преувеличиваю свою роль в каких-либо событиях. |
+ |
|
Меня провести нелегко. |
- |
|
Мне бы понравилось быть воспитателем. |
* |
|
Бывает, мне хочется подурачиться, как маленькому |
+ |
|
Думаю, что правильно понимаю все происходящие события. |
- |
|
Каждый должен выполнять свой долг. |
* |
|
Нередко я поступаю не как надо, а как хочется. |
+ |
|
Принимая решение, я стараюсь продумать его последствия. |
- |
|
Младшее поколение должно учиться у старших, как ему следует жить. |
* |
|
Я, как и многие люди, бываю обидчив. |
+ |
|
Мне удается видеть в людях больше, чем они говорят о себе. |
- |
|
Дети должны безусловно следовать указаниям родителей. |
* |
|
Я — увлекающийся человек. |
+ |
|
Мой основной критерий оценки человека — объективность. |
- |
|
Мои взгляды непоколебимы. |
* |
|
Бывает, что я не уступаю в споре лишь потому, что не хочу уступать. |
+ |
|
Правила оправданны лишь до тех пор, пока они полезны. |
- |
|
Люди должны соблюдать все правила независимо от обстоятельств |
* |
Взрослый «-»________
Ребенок «+»_________
Родитель «*»________