Методичні рекомендації на тему "Розвиток уваги - ключ до успіху"

Про матеріал

Значення уваги в житті людини величезне. Воно робить психічні процеси повноцінними. Тільки увага дає можливість бачити, чути, сприймати навколишнє. Без уваги немає свідомого ставлення людини до того, що вона робить. Увага має величезне значення для будь-якої діяльності, особливо для навчання.

Молодший шкільний вік сприятливий для розвитку уваги. Без достатньої сформованості цієї психічної функції процес навчання неможливий. Виконуючи нескладні завдання, які наведені у роботі, ви зробите значний внесок у розвитку уваги молодших школярів. Слід лише пам'ятати, що ці вправи дадуть найкращий результат лише при систематичному виконанні.

Перегляд файлу

Розвиток уваги – ключ до успіху

 

Увага – зосередженість, спрямованість свідомості людини у даний момент часу на якомусь реальному або ідеальному об’єкті, явищі події тощо.

Увага - це найважливіша якість, яка характеризує процес відбору потрібної інформації та відкидання зайвої. В людський мозок постійно надходять тисячі сигналів із зовнішнього світу. Якби не існувало уваги (своєрідного фільтра), наш мозок не зміг би уникнути перевантаження.

Особливу роль відіграє увага в навчальній роботі школярів. Зосередженість, концентрація, спрямованість свідомості учня на певні предмети чи явища необхідні на всіх етапах його навчальної діяльності. Часто нерозуміння навчального матеріалу, поява помилок під час виконання самостійних завдань, пояснюються не відсутністю здібностей до певних видів занять, не слабкою кмітливістю чи поганою пам’яттю, а саме недостатньою уважністю.

Молодший шкільний вік найсприятливіший для розвитку уваги. Без достатньої сформованості цієї психічної функції процес навчання неможливий. Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вищий результат навчання. Неуважність одна із найпоширеніших причин низької успішності дітей молодших класів. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання та запам’ятовування вимагає довшого зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. Щоб оволодіти усіма новими знаннями та навичками, дитині потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним за допомогою ігор і спеціальних вправ. Добре розвинуті властивості уваги і її організованість є факторами, які безпосередньо визначають успішність навчання в молодшому шкільному віці. Як правило, учні, які краще навчаються, мають кращі показники розвитку уваги.

Пропоную підбір цікавих вправ для розвитку уваги.

На уроці математики доцільно використовувати графічні диктанти. Суть полягає в тому, щоб диктувати учням послідовність дій з вказівкою кількості клітинок і їх напрямків (вліво, вправо, вгору, вниз). Дитина виконує роботу на слух, а потім порівнює своє зображення орнаменту або фігури зі зразком на дошці. Ускладнюємо завдання самостійним завершенням орнаменту або створенням такої ж фігури у дзеркальному відображенні.

Вправа “Змальовування по клітинках”. Дитині пропонується простим олівцем намалювати відповідно до зразка фігуру на аркуші в клітинку. Завдання має два рівні складності: 1-й рівень складності — зразок складається з розімкнутих фігур; 2-й рівень складності — зразок складається із замкнених фігур.

Гра «Знайди літеру». Учням потрібно видати аркуш з невеличким текстом та запропонувати уважно дивитись на кожне слово та викреслювати якісь дві літери, наприклад, «А» та «О». Можна зробити виконання завдання на час, можна у вигляді змагань із дитиною за принципом «хто швидше». В першому класі цю гру можна використовувати на етапі закріплення – знайти та закреслити вивчену букву.

На уроках навчання грамоти можна використовувати гру «Знайди такий самий». «Подивися уважно на цю картинку і знайди серед усіх намальованих предметів два однакові. Покажи ці предмети і поясни, у чому їхня схожість». Можна ускладнити гру, збільшивши кількість предметів, відмінності яких мало помітні.

На уроках природознавства, вивчаючи тему про тіні, можна застосувати гру «Знайди тінь». Учні мають за розміром або формою визначити належність тіні до того чи іншого предмета. Ускладнити завдання можна підібравши різні тіні до одного предмета.

Сприяє розвитку уваги також гра «Знайди відмінності». На двох картинках, на перший погляд однакових, учням потрібно знайти 7 (5, 10, 32 тощо) відмінностей. Особливу увагу слід приділяти деталям та дрібницям. Відмінності можуть бути не лише на головних героях, я й на задньому плані зображення. На другому етапі ускладнюємо гру, підібравши картинки в дзеркальному відображенні.

На уроках фізичної культури доцільно проводити гру “Дивися на руки”. Діти, рухаючись по колу, точно виконують різні рухи, показані дорослим чи «командиром».

Гра “Виключення зайвого». Дитині пропонується знайти з усіх зображених на картинці предметів один, що відрізняється від інших, і пояснити свій вибір.

На уроках трудового навчання варто застосовувати гру «Нанизування намистинок». Дитині пропонується за зразком нанизати намисто. Можна використовувати справжнє намисто, великий бісер або ж однаково нарізані шматочки кольорових трубочок..

Вправа “Викладання візерунка з мозаїки”. Дитині пропонують за карткою-зразком викласти з мозаїки: цифри, букву, простий візерунок чи силует. При відсутності мозаїки можна використовувати нарізані кольорові шестикутники або квадратики.

Гра “Танграм”. Дитині пропонують самостійно викласти за зразком фігуру-силует з геометричних фігур. Зразки фігур-силуетів отримують шляхом розрізування квадрата певним чином на 7 фігур. Під час складання фігур-силуетів потрібно використовувати всі частини, приєднуючи одну до одної та не накладаючи їх одна на одну.

Виходячи з того, що у молодшому шкільному віці увага дітей ще нестійка, тому діти відрізняються великою рухливістю і вразливістю, саме тому необхідно завдання досить часто змінювати. В якості відпочинку використовуються рухливі ігри, які теж сприяють розвиткові уваги.

Гра “Чотири стихії”. Гравці сидять у колі і виконують рухи відповідно до слів: «земля» — руки вниз, «вода» — витягнути руки вперед, «повітря» — підняти руки вгору, «вогонь» — зробити обертання руками в зап'ясткових і ліктьових суглобах. Хто помиляється, той програв. Інший варіант цієї гри: рухаючись по колу кожна дитина повинна виконувати рухи відповідно до команди дорослого: «зайчики» — стрибати; «конячки» — бити «копитом об підлогу»; «раки» — задкувати; «птахи» — бігати, розкинувши руки; «лелеки» — стояти на одній нозі. .  

Гра «Заборонені рухи». Учні утворюють коло. Ведучий оголошує, що всі учасники гри повинні повторювати всі його рухи, крім одного. Як тільки руки ведучого опускаються вниз, всі повинні підняти руки догори, тобто зробити навпаки. Той, хто помилиться, вибуває з гри. Інший варіант цієї гри, коли учасники мають повторювати за ведучим усі рухи, окрім одного, забороненого. Той, хто повторить заборонений рух вибуває з гри або стає ведучим .

Гра «Пошук предмета». Для проведення цієї гри вчитель завчасно готує декілька дрібних предметів: значок, гумку, ґудзик, іграшку тощо. Дорослий пропонує дитині уважно оглянутись навколо, добре запам’ятати обстановку в кімнаті, предмети, які в ній знаходяться. Після цього дитина виходить з кімнати. Дорослий кладе один маленький предмет на видному місці (це місце має бути таким, щоб дитина могла його побачити з висоти свого росту, тобто не класти речі на шафи чи полиці, де дитина фізично не зможе побачити предмет). Запрошуємо дитину до кімнати, де вона має знайти новий предмет.

Гра “У магазині дзеркал”.Інструкція: «Зараз я розповім вам історію про мавпочку. Уявіть собі, що ви потрапили до магазину, де стоїть багато великих дзеркал. Туди увійшов чоловік, у якого на плечі була мавпочка. Вона побачила себе в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, і почала корчити їм мордочки. Мавпочки у відповідь скорчили їй точнісінько такі самі пички. Мавпочка показала їм кулака, і їй із дзеркал також показали кулаки. Вона тупнула лапкою, й усі мавпочки тупнули. Що не робила мавпочка, всі інші точно повторювали її рухи. Починаємо гру. Я буду мавпочкою, а ви віддзеркаленнями».

Виконуючи нескладні завдання, які наведені вище, ви зробите значний внесок у розвитку уваги молодших школярів. Слід лише пам’ятати, що ці вправи дадуть найкращий результат лише при систематичному виконанні.

 

doc
Додано
13 січня 2019
Переглядів
1834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку