Профілактична програма соціального педагога
«Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми»
Тема: «Попередження соціально небажаних вчинків серед дітей молодшого шкільного віку »
1
Профілактична програма соціального педагога
«Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми»
Тема: «Попередження соціально небажаних вчинків серед дітей молодшого шкільного віку »
Автор програми: соціальний педагог Рокитнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Рокитнянської райдержадміністрації Київської області Пономаренко Світлана Миколаївна, спеціаліст І категорії.
Зміст
Заняття 1. Урок і перерва
Заняття 2. Знання – світло, а незнання – темрява
Заняття 3 . Я та інші.
Заняття 4. Коли всім весело, а одному сумно
Заняття 5. Чарівні слова
Заняття 6. Я і моя сім’я
Заняття 7. Відчуття образ
Заняття 8. Настрій
Заняття 9. Секрети успіху
Заняття 10. Емоційність
Заняття 11. Створення колажу в групах «Життя – це дивна казка»
Актуальність.
В сучасних умовах Нової української школи робота соціального педагога з дітьми молодшого шкільного віку значно посилюється на розширення соціально-педагогічних функцій, таких як: соціально-адаптивну та соціально-стабілізуючу, що забезпечить здорове включення учня в реальні соціальні відносини, пом’якшить соціальну напруженість та конфлікти в учнівському колективі.
Для організації соціально-педагогічної роботи з формування ціннісних життєвих орієнтацій, соціальний педагог у процесі продумано організованої діяльності прагне підкреслити успіхи, досягнення дітей, підтримує їхні починання, акцентує увагу на позитивних проявах. В процесі утвердження себе по-новому, на доброзичливій основі, складаються стосунки між однокласниками, що, безперечно, впливає на емоційне самопочуття дітей, знижує їх напруженість, незадоволеність собою.
Керуючись власним досвідом роботи в щколі, можу впевнено сказати, що є велика потреба розпочинати превентивну діяльність вже починаючи з 1 класу. У виховній системі закладу освіти соціальному педагогу необхідно головний акцент зробити саме на формування ціннісних орієнтацій дітей, враховуючи їх вікові та індивідуальні особливості, бо без пробудження совісті, обов’язку, відповідальності, доброти й людяності, без поліпшення клімату людських взаємин навряд чи можна розраховувати на позитивні зміни в нашому суспільстві.
Мета:
Завдання соціально-педагогічної роботи з учнями: сформувати вміння позитивно оцінювати певну ситуацію та її перспективи; розвивати вміння долати відчуття власної неповноцінності; розвивати відчуття справедливого, доброзичливого ставлення до себе оточуючих; розвивати впевненість у собі та своїх діях; формувати навички самоконтролю; розвивати вміння знаходити і використовувати адекватні засоби і способи задоволення основних потреб.
Обираючи те чи інше педагогічне втручання, пам’ятайте, що суть справжнього педагогічного впливу – не покарання. Педагогічний вплив повинен зупинити неприйнятну поведінку та вплинути на вибір учнем більш прийнятної поведінки у майбутньому.
Програма передбачає розв’язання ігрових вправ та задач, бесіди, дискусії та самостійні спостереження. Надається перевага ігровим формам роботи, спрямованим на попередження соціально небажаних вчинків дитини.
Учасники: колектив учнів (25 - 30 осіб).
Вікова категорія: учні 1-4 класів (6-10 років).
Прийняття правил. Вправа «Скарбничка правил роботи» (3 хв., нагадування правила перед кожним заняттям)
Мета: визначити правила для продуктивної роботи під час занять; створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи. Пропонуються правила, які соціальний педагог записує на ватмані.
Орієнтовні правила:
Заняття 1. Урок і перерва
Мета: ознайомити дітей із правилами поведінки на уроці і на перерві, тренуватися виконувати ці правила; виявити шкільну мотивацію.
Бесіда «Що таке урок?»
Соціальний педагог. Як можна показати, що ти готовий до уроку? Давайте покажемо, як ми вміємо виконувати це правило.
Програвання ситуації. Що потрібно сказати або зробити, коли:
Вправа «А так буває?»
Завдання на формування уваги й уміння вільно викладати свої думки.
Дитині розповідають неправдиву історію, а потім запитують: « А так буває?». Якщо дитина відповідає «ні» - уточнюють, чого саме не буває і чому. Якщо «так» - потрібно переконатися в тому, що учень зрозумів історію.
Соціальний педагог. На уроці потрібно бути дуже уважним. Щоб перевірити вашу спостережливість, давайте пограємося і гру. Заплющте очі, покладіть голову на парту. У кого сусід по парті блондин? Підніміть руку із заплющеними очима. Розплющте очі й перевірте себе. У кого сусід...
Бесіда «Що можна зробити за перерву?»
Правила поведінки виробляють самі діти: наприклад, у школі можна усміхатися і сміятися.
Малювання «Що мені подобається у школі?»
Соціальний педагог. Зараз продзвенить дзвінок, наш закінчиться урок.
Учитель по дзвінку говорить: « урок закінчено», - всі учні роблять те ж саме, що і на початку уроку – встають.
https://www.youtube.com/watch?v=GUikeKMiM1o
Заняття 2. Знання – світло, а незнання – темрява
Мета. Зміцнити в учнів бажання вчитися, одержувати знання, показати, що знання необхідні кожному; розвивати уважність.
Соціальний педагог. Діти, як ви думаєте, навіщо людям треба вчитися?
Узагальніть відповідь учнів.
Гра «Відгадай професію»
Діти по черзі імітують рухи, які виконує представник певної професії, або говорять, що він має робити. Інші відгадують, називають риси, які повинен мати представник цього фаху.
Бесіда «Ким ви працюєте?»
Соціальний педагог пропонує дітям пройти випробування на звання учня.
Гра « Алфавіт»
Перевіряємо, як добре знають діти букви.
Гра для розвитку зосередженості «Візерунки»
Дітям роздають аркуші паперу у клітинку.
Соціальний педагог. Зараз ми вчитимемося малювати різні візерунки. Постарайтеся, аби вони вийшли гарними й акуратними. Для цього слухайте мене уважно – я говоритиму, в який бік і на скількох клітинках провести лінію. Проводьте тільки ті лінії, які я буду називати. Коли намалюєте одну, чекайте, доки я назву наступну. Кожну лінію починайте там, де закінчилася попередня, не відриваючи олівця від паперу. Усі пам'ятають, де права рука? Витягніть її в бік. Зараз ви показуєте нею праворуч. А де ліва рука? Молодці! Починаємо малювати. Поставте олівець на крапку.
Малюємо лінію: одна клітинка праворуч, одна клітинка – вгору, одна – праворуч, одна – вниз, одна праворуч, одна – вниз, одна – ліворуч, одна – вниз, одна – ліворуч, одна – вгору, одна ліворуч, одна вгору. Що у вас вийшло? (Хрестик).
Ще раз починаємо малювати. Поставте олівець на наступну крапку. Малюємо лінію: дві клітинки – праворуч, дві – вгору, дві – праворуч, дві – вниз, дві - ліворуч, дві – вниз, дві - ліворуч, дві - вгору. І що вийшло? (Квадратики.)
Гра «Палички»
Для гри візміть 30-40 паличок (сірників). Грати краще удвох.
Соціальний педагог. Я покажу тобі фігурку з паличок, і за 1-2 секунди накрию її аркушем паперу. Ти маєш її викласти. Потім, будь ласка, звір зі зразком, виправ і підрахуй свої помилки.
https://www.youtube.com/watch?v=gdUv6oGrhoM
Заняття 3 . Я та інші.
Вправа – знайомство: «Іра любить футбол»
Мета: у ігровій формі познайомити учасників тренінгу; скласти асоціативний ланцюжок, створити доброзичливу атмосферу.
Завдання: учасники вправи по черзі називають своє ім'я та що вони люблять (наприклад, Іра любить футбол). Наступний учасник називає своє ім'я та те, що він любить і повторює слова попереднього. Наступний знов називає себе і те, що він любить, повторює попереднього використовуючи правило «сніжної кулі». Ведучий, який починав ланцюжок, має повторити все коло.
Казкотерапія «Сила слова». (Автор Применко Н.)
- Подивіться лише на її листя, яке воно широке і яскраво – зелене, - сказала одна Ромашка.
- А гляньте на її ніжно – білі пелюстки, ніби фата у нареченої, - сказала друга Ромашка.
- Привіт, красуне! – заговорила Краплинка, - Я – Краплинка, живу на хмаринці.
- Привіт, а я – Ромашка, живу на зеленій галявині.
- Чому? – запитала зацікавлено квітка.
- Тому, що інші вважають, що ти зазнайкувата, бо красива.
- Я не така, - впевнено відповіла Ромашка.
- А хіба вони захочуть зі мною розмовляти, - запитала Ромашка.
І Краплинка зникла. Довго вагалася Ромашка, але все ж таки розпочала розмову із сусідками:
- Добрий день! Правда, сьогодні чудова погода?
Здивовані ромашки відповіли в один голос:
- А можна мені з вами дружити, гомоніти разом? – запитала красуня Ромашка.
- Звісно можна. Ми охоче будемо дружити з тобою.
Після цієї розмови всі ромашки з галявини почали дружити з нашою красунею.
Красуня Ромашка зрозуміла, що сила слова зблизила її з іншими квітами і допомогла знайти друзів.
Отже, якщо хочеш мати друзів – не чекай, коли вони в тебе з’являться, а сам зроби крок назустріч.
Наша зустріч підходить до кінця. Що вам сьогодні найбільше сподобалося?..
Заняття 4. Коли всім весело, а одному сумно
Мета. Учити дітей співпереживати; розвивати вміння розрізняти й розуміти емоційні стани; виховувати привітність і щирість.
Вправа «Настрій»
Соціальний педагог показує дітям картинки облич людей у різних емоційних станах: радості, суму, веселощів, злості, подиву тощо. Діти вибирають та імітують якесь із них. Учитель запитує, що дитині хочеться зробити у цьому стані, подобається їм чи ні така людина і чому? Коли буває у вас такий настрій?
Соціальний педагог. За кольором можна побачити різні предмети, живих істот. Через колір людина навіть може висловити свій настрій. Коли людині радісно, у неї все виходить, вона задоволена – тоді кажуть, що вона усе бачить у рожевому світлі. А коли в людини неприємності, якого кольору у неї настрій? (відповіді дітей).
Отже, якщо настрій гарний, то його «малюють» яскравими, світлими тонами: жовтим, жовтогарячим, червоним, ясно-зеленим, блакитним. Поганий настрій – темні кольори: чорний, коричневий. Якщо важко визначити настрій, показати його можна за допомогою синіх, зелених, сірих відтінків. Я вам пропоную щодня малювати свій настрій.
Малювання
Діти малюють обличчя мами, братів, сестер – які вони бувають найчастіше.
Вправа „Бабуся складає у валізу…”.
Мета: розвиток механічної слухової пам’яті.
Мета: розвиток наочно-образного мислення.
https://www.youtube.com/watch?v=LKYi7pU0lPM
Заняття 5. Чарівні слова
Мета: концентрація уваги, уміння вільно викладати свої думки, встановлення значеннєвих зв'язків; виховання культури поведінки, бажання дотримуватися правил поведінки; використання у мовленні «чарівних слів» (дякую, до побачення тощо).
Соціальний педагог. Коли люди говорять: «здоровенькі були», - вони не тільки вітають одне одного, але й бажають здоров'я. Будь-яка зустріч починається з вітання. Які слова-вітання ви знаєте? А ще як можна привітатися? (кивнути головою, помахати рукою, потиснути руку).
Розминка
Запропонуйте дітям походити по класу і привітатися одне з одним. Чиє привітання сподобалося найбільше? Чому?
Вправа «А так буває?»
Розкажіть дітям неправдиву історію й запитайте: «А так буває?». Якщо дитина відповідає «ні», уточніть, чого саме не буває, і чому. Якщо дитина вважає все розказане правдою, варто переконатися, що вона зрозуміла історію. Запитайте, які чарівні слова діти почули в розповіді.
Вправа «Скільки знаємо різних слів? Скільки однакових?»
Граємо з усіма дітьми. Ведучий називає якесь слово, а діти згадують інші, що означають майже те саме, але трохи відрізняються – синоніми. Потім завдання змінюється. Ведучий просить назвати слова, які описують певний предмет (ліс – густий, темний), - епітети.
Соціальний педагог.
Слова «До побачення!»,
«Спасибі!», «Пробачте!».
Щедро даруйте.
Даруйте перехожим,
Друзям і знайомим,
В автобусі, у парку,
І в школі, і в дома.
Слова ці дуже важливі,
Вони людині,
Як повітря, потрібні.
Без них не можливо на світі прожити. Слова ці потріюно радо дарувати. Із ким можна вітатися, а з ким ні: вдома, у школі, на вулиці? У яких випадках ми говоримо: «Дякую», «Будь ласка», - і чи завжди їх треба вимовляти? Згадайте, будь ласка, випадки, коли вам допомогли «чарівні слова».
Гра з м'ячем «Ввічливі слова»
Ведучий кидає м'яча , а учень, який його впіймав, має назвати ввічливе слово й повернути м'яча. Ввічливі слова вимовляють доброзичливо, дивлячись в очі.
Відеоматеріали: Мудрі казки тітоньки Сови - Не треба ображати друзів https://www.youtube.com/watch?v=Z3CP_NQKmvA
Заняття 6. Я і моя сім’я
Мета: знайомство із членами сім’ї, інтересами, традиціями кожної сім’ї; розвиток механічної пам’яті, тренування спостережливості.
Вправа „ Малюнок сім’ї „
Сидячи в колі на стільці, дитина розповідає, як звати її батьків, інших членів сім’ї, хто чим любить займатися.
Гра « Поміняйтеся місцями ті, у кого...»
Гра для розвитку механічної пам'яті «бабуся зирає у кошик»
Потрібно об'єднатися у 2 групи.
Соціальний педагог: бабуся збирає у свій кошик – хустку... (наступний гравець повторює це слово і додає свій предмет)... і пиріг, і...
Гра триває, поки ряд предметів стає довгим (16-18 предметів).
Гра-розминка «Що змінилося?» (тренування спостережливості)
Усі об'єднуються у групи по 7-10 осіб. Діти стають у шеренгу за зростом. Ведучі викликають двох дітй, ставлять їх обличчям до шеренги і пропонують запам'ятати зовнішній вигляд учасника гри (1-2 хв.). після цього 2 учасники йдуть в іншу кімнату. За знаком дорослих дітей (у шерензі) вносять дрібні зміни в костюм і зачіску. Потім викликають учасників з іншої кімнати, які називають зміни у костюмах та зачісках.
Заняття 7. Відчуття образ
Мета: обговорення життєвих проблем, поведінкових або тих, що пов'язані з міжособистісними відносинами.
Вправа «Уміти прощати»
Вступне слово соціального педагога. Уміти прощати... Що означають ці слова, кожен переконався на власному досвіді. Як буває сумно, коли хтось тебе образив. Чи замислювався ти коли-небудь над питанням: що відчуває скривджена людина? Давайте разом подумаємо над цим достатньо непростим питанням.
Групове обговорення питань:
Робота з піктограмами або показ учнями стану людини за допомогою міміки.
Робота з піктограмами або розігрування сценки, в якій дійові особи мімікою показують зміну в настроях людини. (Можна запропонувати дітям показати вирази обличчя людини, яка сама не вибачає іншим або яку не вибачила інша людина.) Це завдання діти можуть виконати у вигляді двох контрастних малюнків.
Групове обговорення "Як краще заспокоїти скривджену людину"
Діти пропонують і показують свої варіанти. Ведучий запитує: вибачитися перед кимсь або одержувати вибачення? Чому? Що з цього ти вже вмієш робити, а чого тобі ще треба навчитись?
Робота над прислів'ями: Чому, коли і про що, кому так говорять:
Вправа “Чарівний магазинчик”.
Програвання конфлікту: учасник бере на себе роль тієї особистості, якій дане програвання допомагає зрозуміти його справжні прагнення в житті. Учасник в чарівному магазині купує ту характерну рису, яку бажає, яку прагне, а натомість віддає, якої б хотів позбутись.
Заняття 8. Настрій
Мета: створення сприятливої, емоційної атмосфери взаємосприйняття і довіри під час спілкування між учнями.
Вправа «Прогноз настрою»
Ведучий читає вірш і супроводжує текст виразними рухами, діти повторюють рухи:
Йшов король Боровик через ліс навпростець,
Він грозив кулаком і все стукав каблуком.
Був король не в гуморі — покусали комарі.
— Який настрій був у короля Боровика? Чому? Як ви дізналися, що він був злий чи розсерджений?
Продовження історії (казкотерапія):
Прийшов король Боровик додому сердитий і злий. Захотілося йому хоч на годину тиші та спокою, щоб ніхто його не чіпав. Думав-думав як це зробити, і придумав. Намалював він свій поганий настрій у вигляді поганої погоди. Ось так (ведучий показує малюнок, на якому зображені грозові хмари та яскраві блискавки). Повісив Боровик малюнок на дверях і сказав: «Подивимося, чи здогадається хтось, що малюнок — це прогноз мого настрою?»
Потім він включив тиху, спокійну музику, ліг на ліжко і почав пригадувати, що гарного було в його житті. (У цей момент включається музика релаксації, далі розповідь триває на її фоні.) І тоді йому захотілося в думках змінити свій «поганий малюнок»: зникли блискавки; темні, грозові хмари ставали все світлішими і світлішими; через хмари почало все більше і більше проглядати сонечко. Аж ось нарешті залишилося тільки яскраве сонечко, яке, радуючи всіх своїм сяйвом, немов говорить: «Намалюй сонечко у своєму серці — і тобі стане добреї».
Пробіг зайчик на прізвисько Добряк, почув надзвичайно красиву мелодію і вирішив зайти до короля в гості. Але коли він побачив на дверях малюнок із зображенням поганої погоди, одразу зрозумів, що короля зараз не слід турбувати. Через годину він побачив на дверях у короля малюнок із яскравим сонечком і зрозумів, що тепер він буде у нього бажаним гостем.
(Мелодія звучить ще протягом трьох хвилин; дітям пропонується думати про приємне.)
Вправа “Злий і добрий чарівник”.
На деяку мить учасник являє себе добрим або злим чаклуном. Виявляються потаємні бажання добра і зла.
Ритуал прощання.
Група стає в коло доторкуючись одне до одного руками. При цьому висловлює емоційний стан на кінець заняття.
https://www.youtube.com/watch?v=kUY-QzskELk
Заняття 9. Секрети успіху
Мета: Розвивати в учасників навички групової взаємодії, доброзичливого спілкування, саморегуляції.
Притча «Все залежить від тебе»
Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий Мандарин (вельможа). Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Дійшов він і до Мандарина. Він розлютився: як якийсь чернець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе у палац , він замислив обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Якщо скаже «живе» – розчавлю метелика, а якщо «мертве» – випущу його...».
І ось настав день зустрічі.
До зали, де на троні сидів Мандарин і тримав за спиною метелика, увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Хитро всміхаючись, Мандарин запитав: «Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?»
Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук і той полетів на волю.
Отже, від кожного з вас залежить, наскільки цікавим та успішним буде спілкування у нас.
Вправа «Будь ласка»
Мета: формувати комунікативні уміння і навички учасників, форми поважного ставлення один до одного зокрема.
Хід вправи
Одного члена групи назначають ведучим. Він «задумує» когось із членів групи, але не говорить кого. Решта учасників за допомогою непрямих запитань виясняють, кого він задумав. Ключове слово в грі «будь ласка»»: «Будь ласка, дозволь запитати?», «Будь ласка, говори». Той, хто забуває говорити ключове слово, позбавляється права задавати запитання. Хто дає правильну відповідь, тобто відгадує, кого задумав ведучий, сам стає ведучим.
Обговорення:
Кого з учасників вам було важко відгадати?
Вам сподобалась вправа? Чим саме?
Вправа «Я хочу побажати»
Мета: створення сприятливої атмосфери в групі.
Хід вправи
Кожен учасник гри висловлює побажання іншому.
Обговорення:
Які побажання вам сподобались?
Що вам приємніше: говорити чи отримувати побажання?
Вправа «Я хочу подякувати»
Мета: підвести підсумки заняття.
Хід вправи
Соціальний педагог пропонує пригадати всі вправи та обговорити, що учасникам сподобалось, запам’яталось найбільше. Потім учасники висловлюють один одному подяку за роботу.
https://www.youtube.com/watch?v=Vr4XiXf57Tc
Заняття 10. Емоційність
Мета: подолання негативних емоцій, розвиток навичок самоконтролю і саморегуляції, самопрезентація членів групи.
Рухлива гра «Злюка». Один з членів групи сідає на стілець. В руках у нього рушник або легка хустка. Всі інші учасники бігають навкруги нього і прагнуть розізлити: дразнять, кривляються, лоскочуть. Тренер (соціальний педагог) слідкує за тим, щоб діти не вдавались до образ та не завдавали болю. «Злюка» терпить якомога довше, але коли їй набридає починає ганятися за дітьми, намагаючись відшмагати їх рушником по спинах. Гра дає можливість виходу агресії та розвиває витримку. Досвід показує, що найбільш агресивні учні як правило, найдовше терплять, коли їх дразнять.
Вправа «Візьми себе в руки». Дітям пропонується згадати вправу, яка допомагає стримувати негативні прояви, «взяти себе в руки». Вправа може використовуватися в тих випадках, коли діти відволікаються і необхідно налаштувати їх на серйозну роботу.
Вправа «Уважність до інших».Один з учасників групи сідає спиною до інших. Він повинен детально описати зовнішність будь-кого з членів групи (по замовленню групи). Бажано при цьому, щоб керівник допомагав тому, хто описує однокласника, звертаючи його увагу на те, який настрій у дитини, яке враження вона справляє на оточуючих, які думки і асоціації виникають при спілкуванні з нею. Завдання виконується до тих пір, поки не будуть описані всі учасники групи. Вправа розвиває здібність бути уважними, слідкувати за своєю зовнішністю, контролювати власні емоції.
Розігрування в ролях ситуації «Привіт другу». Діти сідають в коло. Їм необхідно привітатися з кожним учасником гри, підкреслюючи при цьому індивідуальність партнера, називаючи притаманні йому риси характеру. Особливу увагу слід звернути на те, які слова обирає кожен учасник, щоб привітати іншу дитину, які жести при цьому використовує, як представлена експресія обличчя. Керівник разом з учасниками групи розглядає типові помилки, демонструє конструктивні засоби контакту-привітання. Після цього дві-три пари учнів програють моделі бажаного привітання. Якщо діти добре засвоїли цю вправу, можна використовувати її для того щоб налаштувати дітей на конструктивне спілкування, допомогти продуктивно працювати.
Бесіда «Мій девіз». Тренер (соціальний педагог) звертає увагу на те, що ніхто з дітей в своїх девізах не говорив, що буде когось кривдити, ображати, бити. До чого прийшла б людина, девізом якої були б сварки, розбій, тощо? Як виглядає така людина? Яке враження справляє про себе у оточуючих? Чи хочеться спілкуватися та дружити з такою людиною? Керівник підтримує девізи дітей, звертаючи особливу увагу на цікаві, оригінальні, говорить про те, що має надію, що в житті діти будуть керуватися тільки добрими намірами, пронесуть свій девіз через все життя и будуть поводитися відповідно.
Етюд «Слухаємо себе». Закрити очі і прислухатися до себе, заспокоїтися, зібратися з думками (відпочинок).
Вправа «Гора з плечей» (на ауторелаксацію та саморегуляцію).Керівник пояснює дітям, що вони втомилися, їм важко, хочеться лягти, а треба ще щось зробити, тому слід виконати вправу «Гора з плечей». Для цього треба опустити плечі, «скинувши гору з плечей». Повторивши цю вправу з дітьми 2 – 3 рази тренер повідомляє, що в разі, коли втома велика , вправу слід повторити 5 – 6 разів, і тоді зразу стане легше.
Етюд «Посмішка по колу».
Відеоматеріали:«Емоції»
https://www.youtube.com/watch?v=i22lCEXJ6K4
Заняття 11. Створення колажу в групах «Життя – це дивна казка»
Мета: нагадати учасникам цінні моменти життя; згадати миті задоволення від взаємодії з оточуючим світом.
Хід виконання вправи
Завдання: створити колаж із картин життя, які приносять нам хвилини щастя.
Гра «Як розпорядитися своїм життям?»
Мета: допомогти кожному учаснику знайти відповідь на запитання «Як розпорядитися своїм життям?».
(Роздається 10 папірців кожному учаснику.)
Соціальний педагог. Напишіть на кожному папірці своє ім'я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати вас і відіграватимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через 7 хв кожен постане перед вибором: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні пари «товарів». Правила гри не дозволяють купувати обидва товари водночас, лише щось одне або нічого.
Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, уже нічого не можна буде купити.
Усі покупки можна зробити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Пропонується «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціна кожного товару — кількість папірців, які треба віддати за нього покупцю.)
(після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім'ю, повертають 2 папірці назад як винагороду);
(ті, хто обрав п'ять років насолоди, повинні додатково сплатити 1 папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж видається спочатку));
Соціальний педагог. Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
Висновок. Правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті — і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання.
Вправа «Банка життя»
Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя,
виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.
Ставимо на стіл велику скляну банку.
Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.). Далі дістаємо з-під столу мішок із великими мушлями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.
- А тепер що ви можете сказати про цю банку?
Далі дістаємо пакет із горохом і засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.
- А тепер?
Тоді дістаємо пакет із піском, його теж засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.
А от тепер банка повна!
Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося. Банка – це наше життя. Мушлі – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має для нас величезне значення.
Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.
Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.
Якби ми спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані камені. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.
Вправа «Повернення до очікувань»
Мета: з’ясувати, наскільки справдилися очікування учасників, дізнатися з яким настроєм вони завершують заняття.
Соціальний педагог запитує учасників «Чи справдилися їхні очікування?», учасники у яких справдилися очікування підходять до галявини з квітами і свою пелюстку заплітають у віночок.
Вправа «Імпульс по колу»
Мета: навчитися переключати увагу, налаштовуватися на атмосферу звичайного життя.
У колі всі беруться за руки, і починаючи з тренера передають одне одному потиск руки, при цьому зберігаючи повну тишу. Коли імпульс дійде до тренера (соціального педагога) з іншого боку, учасники піднімають руки вгору і промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!».
https://www.youtube.com/watch?v=ZFfCbKqPK64
Використані джерела:
1. Почуття. Емоції: Комплект наочних посібників для дошкільних закладів і початкової школи. - Харків: Ранок, 2006. - 20 арк.
2. Кахерська Т., Казка, яка лікує душу // Психолог дошкілля. – 2013. - №1 (42). – с.55-56.
3. Корисні поради та рекомендації для батьків. Автор Селищева Лідія Михайлівна, клінічний психолог, АРТ-терапевт.
4. Казкотерапія для дошкільнят. Казкотерапія в корекційній роботі з дітьми.
http://koippo414.at.ua/blog/formuvannja_dbajlivogo_stavlennja_do_vlasnogo_zdorov_ja/2015-02-24-52.
http://ped-kopilka.com.ua/roditeljam/skazkoterapija-dlja-doshkolnikov.html
http://ped-kopilka.com.ua/roditeljam/skazkoterapija-v-seme.html