НЕБО ТА НЕБЕСНА СФЕРА. НЕБЕСНІ СВІТИЛА. ВИДИМІ РУХИ СВІТИЛ

Про матеріал
Урок формує в учнів уявлення про небо та небесну сферу, небесні світила; розвиває спостережливість, уважність, уміння робити висновки; продовжує формувати позитивне ставлення до навчання.
Перегляд файлу

Небо та небесна сфера.
Небесні світила. Видимі рухи світил

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про небо та небесну сферу, небесні світила; розвивати спостережливість, уважність, уміння робити висновки; продовжувати формувати позитивне ставлення до навчання.

Очікувані результати: учні називають точки й лінії небесної сфери; пояснюють причину видимих рухів світил та зміну картини зоряного неба впродовж року; розрізняють зорі та планети на небесній сфері.

Базові поняття та терміни: небо, небесна сфера, небесні світила, зорі, планети.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань.

  • I.              Організаційний момент
  • II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

1. Фронтальна бесіда.

 Що таке тіла?

 Чи належать космічні об’єкти до тіл?

 Що вивчає наука астрономія?

2. Перевірка домашнього завдання.

1) Завдання для всього класу.

2) Індивідуальне завдання.

3. Робота із загадками.

  • По морю, по морю золота тарілка плаває. (Небо і сонце.)
  • Голуба хустина, червоний клубок по хустині качається, людям усміхається. (Небо і сонце; небо і місяць.)
  • Нашу стелю в червінці мати вбрала — ні одна дитина ще не дістала. (Небо і зорі.)
  • Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий. (Небо, зорі, місяць.)

Небо і зорі — ці об’єкти завжди приваблювали людину. Зачаровувала краса, таємничість та довершеність зоряного неба. Кожен із нас замислюється, дивлячись у небо, яке воно безмежне, не видно ні кінця ні краю! Давні греки назвали зоряний Всесвіт «космосом», що означає оздоба, прикраса.

І з цією прикрасою познайомимося, вивчаючи розділ «Все­світ». Ми дізнаємося, із чого складається Всесвіт, які світила входять до небесної сфери та які рухи здійснюють ці тіла і як вони впливають на життя на планеті.

  • III. Засвоєння нових знань

1. Повідомлення теми уроку.

2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.

3. Вступне слово вчителя.

У людини з давніх-давен виник інтерес до космосу. Спостерігаючи за небом, людина відмічала, що Сонце світить ­яскравіше від Місяця, що протягом доби Сонце ніби переміщується по колу, що деякі зорі в одну ніч можна побачити в одному місці, а потім вони знаходяться вже в іншому. З розвитком науки та появою спеціального обладнання були відкриті певні закономірності будови Всесвіту. По-різному реагувало людство на появу нових відомостей про космос. Були часи, коли дослідників страчували, а на їхнє вчення накладалася заборона. Та з плином часу ставало зрозумілим, що без положень, з-за яких стратили людину, пояснити закони Всесвіту неможливо.

Небо завжди вабило людину своєю безмежністю та своїм простором.

 Що ж таке небо?

Учитель вивішує картинку неба, а учні називають свої асоціації щодо цього поняття.

Небо — це частина атмосфери й зовнішнього космічного простору, яка є видимою з поверхні Землі або з будь-якого астрономічного об’єкта.

4. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

План пояснення нового матеріалу

1) Поняття про небесну сферу. (а) Слово вчителя; б) робота з дефектним текстом.)

2) Поняття небесні світила. (а) Слово вчителя; б) будування ­логічних ланцюжків.)

3) Видимі рухи світил. (Слово вчителя.)

4. Фізкультхвилинка.

  • IV. Закріплення нового матеріалу

1. Робота з ілюстративним матеріалом.

На парті — малюнок «Рух Землі навколо Сонця». Необхідно позначити дні весняного та осіннього сонячного рівнодення; дні зимового та літнього сонцестояння. (Роздавальний матеріал.)

2. Робота з дефектним текстом. (Роздавальний матеріал.)

Уявна сфера, що оточує Землю, називається … . Небесні світила — це … . Точка над головою спостерігача називається … . Великий круг небесної сфери, по якій здійснюється видимий річний рух Сонця, називають … .

3. Робота зі схемою «Рухи Сонця навколо небесної сфери».

(Схема — на дошці.)

4. Вправа «Четвертий зайвий».

Учитель вивішує на дошку картинки. Учні повинні назвати, яка з них зайва й чому.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1. Завдання для всього класу.

Опрацювати у підручнику § _______

2. Індивідуальне завдання.

Проводити спостереження за зоряним небом упродовж календарного року. Звітувати на кожному наступному уроці.

 

1

 

doc
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
1115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку