Небо та небесна сфера.
Небесні світила. Видимі рухи світил
Мета уроку: формувати в учнів уявлення про небо та небесну сферу, небесні світила; розвивати спостережливість, уважність, уміння робити висновки; продовжувати формувати позитивне ставлення до навчання.
Очікувані результати: учні називають точки й лінії небесної сфери; пояснюють причину видимих рухів світил та зміну картини зоряного неба впродовж року; розрізняють зорі та планети на небесній сфері.
Базові поняття та терміни: небо, небесна сфера, небесні світила, зорі, планети.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Фронтальна бесіда.
— Що таке тіла?
— Чи належать космічні об’єкти до тіл?
— Що вивчає наука астрономія?
2. Перевірка домашнього завдання.
1) Завдання для всього класу.
2) Індивідуальне завдання.
3. Робота із загадками.
Небо і зорі — ці об’єкти завжди приваблювали людину. Зачаровувала краса, таємничість та довершеність зоряного неба. Кожен із нас замислюється, дивлячись у небо, яке воно безмежне, не видно ні кінця ні краю! Давні греки назвали зоряний Всесвіт «космосом», що означає оздоба, прикраса.
І з цією прикрасою познайомимося, вивчаючи розділ «Всесвіт». Ми дізнаємося, із чого складається Всесвіт, які світила входять до небесної сфери та які рухи здійснюють ці тіла і як вони впливають на життя на планеті.
1. Повідомлення теми уроку.
2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.
3. Вступне слово вчителя.
У людини з давніх-давен виник інтерес до космосу. Спостерігаючи за небом, людина відмічала, що Сонце світить яскравіше від Місяця, що протягом доби Сонце ніби переміщується по колу, що деякі зорі в одну ніч можна побачити в одному місці, а потім вони знаходяться вже в іншому. З розвитком науки та появою спеціального обладнання були відкриті певні закономірності будови Всесвіту. По-різному реагувало людство на появу нових відомостей про космос. Були часи, коли дослідників страчували, а на їхнє вчення накладалася заборона. Та з плином часу ставало зрозумілим, що без положень, з-за яких стратили людину, пояснити закони Всесвіту неможливо.
Небо завжди вабило людину своєю безмежністю та своїм простором.
— Що ж таке небо?
Учитель вивішує картинку неба, а учні називають свої асоціації щодо цього поняття.
Небо — це частина атмосфери й зовнішнього космічного простору, яка є видимою з поверхні Землі або з будь-якого астрономічного об’єкта.
4. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Поняття про небесну сферу. (а) Слово вчителя; б) робота з дефектним текстом.)
2) Поняття небесні світила. (а) Слово вчителя; б) будування логічних ланцюжків.)
3) Видимі рухи світил. (Слово вчителя.)
4. Фізкультхвилинка.
1. Робота з ілюстративним матеріалом.
На парті — малюнок «Рух Землі навколо Сонця». Необхідно позначити дні весняного та осіннього сонячного рівнодення; дні зимового та літнього сонцестояння. (Роздавальний матеріал.)
2. Робота з дефектним текстом. (Роздавальний матеріал.)
Уявна сфера, що оточує Землю, називається … . Небесні світила — це … . Точка над головою спостерігача називається … . Великий круг небесної сфери, по якій здійснюється видимий річний рух Сонця, називають … .
3. Робота зі схемою «Рухи Сонця навколо небесної сфери».
(Схема — на дошці.)
4. Вправа «Четвертий зайвий».
Учитель вивішує на дошку картинки. Учні повинні назвати, яка з них зайва й чому.
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § _______
2. Індивідуальне завдання.
Проводити спостереження за зоряним небом упродовж календарного року. Звітувати на кожному наступному уроці.
1