Необхідність взаємодопомоги,співпраці,охорони природи спільними зусиллями. «Екологічне асорті»

Про матеріал

У новій українській школі одна із десяти ключових компетентностей –екологічна грамотність і здорове життя. Раціональне ставлення до природних ресурсів, усвідомлення ролі навколишнього середовища у житті і здоров'ї людини, здатність і бажання вести здоровий спосіб життя.

Перегляд файлу

Навчальний предмет:   Я у світі     3 клас     Урок № 2  

Тема. Необхідність взаємодопомоги,співпраці,охорони природи спільними зусиллями. «Екологічне асорті»

Мета уроку: дати уявлення про повний взаємозв'язок людини і природи; про відповідальність за навколишній світ природи. Показати дітям, що людина-працівник в царстві природи. Вчити дітей виконувати закони природи, показати, що необхідно для здоров'я людини, так і для здоров'я природи. Виховувати інтерес до навколишнього світу; виховувати почуття усвідомлення своєї єдності з навколишнім світом. Розвивати у дітей навички спілкування з однолітками, педагогами, природою, з орієнтацією на ненасильницьку модель поведінки; розвивати активність і самостійність, уяву, творчі та математичні здібності, логічне мислення учнів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:

мультимедійний проектор,компютер; презентація;коробка з цукерками; кросворд;плакат з малюнком листочка у формі човна і прапорці з буквами слова «Довкілля», таблички «Довідкове бюро».

Хід уроку:

І. Вступна частина (перехід за посиланням: https://drive.google.com/open?id=1F01qu4Za_0EGoyjJCDlpfaIbR9aWVdlr  )

1.Організаційний момент.

Вчитель: Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Він називається «Екологічне асорті»

2. Мотивація навчальної діяльності:

Як ви думаєте: "Що таке екологія?"

(Відповіді дітей)

Вчитель: Так. Ви близькі до відповіді. Але давайте послухаємо, що каже про це історія.

Довідкове бюро:

Екологія - це наука, що вивчає відносини організмів з навколишнім середовищем.

Довідкове бюро:

 Назвати так цю науку в 1866 році запропонував німецький біолог Ернст Геккель.

Довідкове бюро:

А сама назва походить від грецьких слів: "Екос» - будинок, житло, місце проживання, і знайомого нам «логос» - слово, наука.

Тому, якщо говорити коротко, екологія- це наука про живі організми і їх середовище- житло.

Вчитель: А чи знаєте ви, що таке «асорті»? (Відповіді)

Правильно, це цукерки. Я принесла вам цілу коробку цукерок. Але ці цукерки незвичайні. Вони все різного кольору, але якого ви дізнаєтеся тільки коли розгорнете  їх.

 Якщо вам дістанеться цукерка зеленого кольору, то ви відповідаєте на питання і виконуєте завдання по темі «Рослини», синього- «Риби», фіолетового- «Птахи», червонного- «Звірі», а решта цукерки з сюрпризом, про який я повідомлю після розгортання цукерки .

ІІ. Основна частина

У змаганні беруть участь дві команди: «Гав» і «Няв» .За правильну відповідь команді нараховується 1 бал. Виграє та команда, яка більше отримає балів.

Ми бажаємо успіху обом командам і починаємо гру.

1.ГЕЙМ  «Риби»

«Заморочки з бочки»

  1 команда:

   У цієї риби фантастична жадібність. В її шлунку знаходять не тільки інших риб, але і мишей, щурів, дрібних і середніх птахів, а ще годинник, монети- мабуть, хижачка приймає їх за рибку з яскравою лускою.

У ставку найбільша злюка —

Це зубаста хижа… (щука)

2 команда:

    Це найбільша з прісноводних риб. У неї немає луски. Віддає перевагу жити на дні водойми, де її часто не відрізниш від колоди. У цієї риби навіть є вуса.

Підказка:

Ляже й спить на глибині

З шаром мулу на спині,

Тільки вуса повертає,

Що навколо – все він знає! (сом)

Вчитель: Зараз кожна команда вирішить приклади і з відповідей складе слова-назви риб, які катастрофічно зникають з Азовського моря.

63: 3 = 21   С                    42: 3 = 14   О

88: 4 = 22   У                     84: 4 = 21   С

39: 3 = 13   Д                     88: 8 = 11   Е

32 * 2 = 64   А                 39 * 2 = 78   Т

27 * 3 = 81   К                  12 * 7 = 84  Р

11  13  14  21  22  64  78  81  84

Е    Д    О  С   У   А    Т    К    Р

Вчитель:

 Інтенсивна господарська діяльність промислових підприємств призвела до значних погіршень води в річках Кальміус, Кальчик і прибережної зони Азовського моря.

 Відходи промислових підприємств та дощової каналізації міста остаточно зіпсували води цих річок і узбережжя нашого унікального моря.

   Що про це говорить довідкове бюро?

Довідкове бюро:  Так, улов осетрових риб знизився в порівнянні з 1952 роком в 20раз.

Довідкове бюро:  Значно скоротився вилов судака, тарані, бичка та інших традиційних для Азовського моря видів риби.

Довідкове бюро: За даними досліджень, видовий склад риб скоротився за 25 років з 39 до 25 видів.

Вчитель: Давайте,діти , підрахуємо, на скільки зменшилася кількість видів риб за 25 років.

Задача:     Було-39 видів риб

                    Залишилось-25 видів риб

                     На  ? стало менше

Розв`язання:  39-25 = 14 (в.)

Відповідь: зменшилося на 14 видів риб.

Вчитель:

Отже, міркуємо, за 25 років риби зменшується на 14 видів. Значить, пройде ще 25 років і риб знову зменшиться на 14, тобто зараз залишилося 25, а пройде 25 років риби стане на 14 видів менше:

 25-14 = 11 (в.);

А  пройде ще 25 років і в морі не залишиться жодної рибки, рачка і інших мешканців.

Вчитель: Так що ж ми,діти , можемо зробити? Яку посильну допомогу ви можете надати?

(Відповіді дітей)

Вчитель: Правильно. Мудро, раціонально і дбайливо використовувати морські запаси!

          Так, не смітити, не кидати сміття, відходи.

 

 

 

2.  ГЕЙМ «Птахи»:

1.Гра «Хто більше?» (За 1 хв)

Кожній команді записати якомога більше назв птахів.   За кожну власну назву  1 бал.

2. Кросворд «Птахи» (Кожна команда отримує кросворд)

1.С

о

в

а

 

   и

 

 

 

7.Д

 

2.Ч

а

п

л

я

 

т

 

3.Г

о

р

о

б

е

ц

ь

   у

 

л

 

4.С

о

л

о

в

е

й

 

5.Г

р

   а

к

 

6.П

і

в

н

и

   к

 

 

По горизонталі:

1.Уночі гуляє,

А вдень спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі.        (Сова)

2.  Ноги довгі, мов жердини,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала

По болоту почвалала.            (Чапля)                                           

3. Сіра шубка із пірїн,

На морозі жвавий він.

Не орел цей стрибунець.

Хто це,  діти? - …   (Горобець)

4. В лісі на зеленій гілці

Ніби грав хтось на сопілці.

Підійшов поближче я

І побачив…. (Солов`я)

5. Чорномазий, білодзьобий,

Він за плугом важно ходить.

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів. (Грак)

  6. Всіх я вчасно розбужу

Хоч і будильник не заводжу (Півник)

 

По вертикалі:

1.. Сіро-чорний, волохатий,

Птах цей може налякати,

Він полює на мишей,

Спить в дуплі весь божий день,

А настане темна ніч —

«Пугу-пугу» каже…(Сич).

3. І шипить він, і гелгоче –

Каже, що вкусити хоче.

Довгу шию витягає

І немовби промовляє:

«Як вкушу, то буде знак.

Я – сердитий птах …»       (Гусак)

7. Цілий день працюю в гаї,

Діловито дзьобом б’ю,

Я не цвяхи забиваю,

Я комашок дістаю.      (Дятел)

Довідкове бюро:

                Чи знаєте ви, що пара дятлів охороняє від шкідників приблизно 560. дерев.

                 За 1 годину дятел добуває з-під кори дерева приблизно 50 шкідників.

                  Серед них личинки, жуки, комахи.

Вчитель:

Давайте підрахуємо, скільки личинок, жуків і комах знищить дятел за 3 години, якщо за 1 годину-50 шкідників. (За 10 год, за 20ч)

Задача: 1ч ----------- 50 вр.

                  3ч -----------? вр.

Розв`язання:

                   50 3 = 150 (вр.)

Відповідь:  всього 150 шкідників.

               Яку економію принесе сова, якщо вона з'їдає 8 мишок за добу, а мишка за добу з'їдає   50г   зерна. За місяць?

Задача: 1 сова  --- за 1 добу

                  --- 50 гр

Розв`язання:

                    1) 8 * 50 = 400 (гр.) За добу

                   2) 400 * 30 = 12000 (гр) за місяць

Відповідь: 12 кілограм зерна за місяць заощадить сова.

Вчитель:  Який висновок ми зробимо?  (Відповіді дітей)

Учень:

Бережіть землю. Бережіть

Жайворонок у блакитному зеніті,

Метелика на листках березки,

На стежинах сонячні відблиски.

На каменях грає краба,

Над пустелею тінь від баобаба,

Яструба, що парить над полем,

Ясний місяць над річковим спокоєм,

Ластівку, пролітаючу в житє.

Бережіть землю! Бережіть!

(М. Дудін)

3.ГЕЙМ «Рослини»

             Ми знаємо, що рослини поглинають вуглекислий газ, а виділяють кисень.

             Про них говорять-що це легкі землі.

Довідкове бюро:

Дзвіночок зменшує вміст пилу в повітрі в 2,5 рази, а газів і диму в 2 рази.

Довідкове бюро:

Одне багаття забруднює повітря так само, як 5200 осіб видохнувшіх одночасно. Місце під багаттям не заростає 5-7 років.

Вчитель: Давайте підрахуємо:

             Через вирубку дерев, лісу на планеті зникають зі швидкістю 20 га за 1 хв.

           (Це, приблизно, 40 ділянок школи).

             Скільки га лісу зникне за 10 хвилин?

Задача:  1мін- 20 га

                10 хв- ? га

Рішення: 20 10 = 200га (це приблизно 400 шкільних територій)

Відповідь: 200 га зникне за 10 хвилин

Вчитель: Встановлено, що 1 га лісу очищає за рік 20 млн.м куб. (Далі - одиниць) повітря.

           Скільки одиниць повітря може очистити ділянку лісу, площею 20 га? 200га?

Задача:            1га - 20 од. повітря

                           20га -? од. повітря

Розв`язання:    20 20 = 400 (од.)

Відповідь:   400 одиниць  повітря може очистити 20 га.

Вчитель :   1 га зелених насаджень забезпечує здорове дихання 30 осіб.

                 А 20 га лісу скільком?

Задача :1га-30 людина

              20 га-?

Розв`язання:

 20 30 = 600 (ч.)

Відповідь: 20 га оздоровить 600человек.

Вчитель:Діти, до якого висновку ми прийшли?

Учень:

Давай будемо природу берегти!

 Я метелика не скривджу, хай летить.

 І ялинку не зрубаю, хай стоїть.

Не затопчу мурашинку, хай повзе.

Не зламаю з дуба гілку, хай росте.

Не впущу сміття у річку, хай бурлить.

 Із гнізда яйце не скину, хай лежить.

В джерело не пущу камінь, нехай б’є.

В полі жито не столочу – це святе.

Верби посаджу в долині, хай шумлять.

Зерен птахам кину взимку, хай їдять.

 Покормлю приблуду-кішку.

 А як ти? Давай будемо природу берегти!

Учень:

Зупинися, людино, на мить…

 і відчуй, як планеті болить.

Як із серця крик вирина —

зупинися, земля в нас одна!

Як у серці тліє любов,

щоб колись розгорітися знов.

Зупинися.

Людино на мить… і відчуй.

 Як планеті болить..

4.ГЕЙМ «Звірі»

1. «Вгадай, хто Я»

Вчитель:

 Ви задаєте мені питання про тварину, зображеному на малюнку, на які я відповідаю «так» чи «ні». Після того як всі питання будуть задані, ви повинні вгадати, хто тут намальований. (Заєць і їжак)

2. Як ці тварини пристосувалися, що б захищатися від своїх ворогів?

Довідкове бюро

1. Маленькі зайченята можуть харчуватися молоком чужої матері.

2. У зайця кожного дня ростуть зуби.

3. Зайчата народжуються  зрячими.

4. Їжачата народжуються  голими, а вже через кілька годин  мають покрив.

5.ГЕЙМ «Гонка за лідером.»

Вчитель

За 1 хв кожна команда повинна правильно відповісти на питання.

        Яка команда більше набере очок?   За правильну відповідь-1балл.

1 .Дика тварина з пухнастим рудим хвостом. (Лисиця)

2..Пташиний будиночок? (Гніздо)

3. Нічний птах? (Сова)

4. Ніс птаха? (Дзьоб)

5 .Дитина  кішки? (Кошеня)

6.Курка чоловічого роду? (Півень)

7.Хто спить під своїми вухами? (Заєць)

8.Яку траву навіть сліпі знають? (Кропива)

9.Зимове лігво ведмедя? (Берлога)

10.Вертлява, стрекоче, весь день клопоче. Що за птах? (Сорока)

11.Колобок з голками? (Їжачок)

12.Кто з мешканців болота став дружиною Івана- царевича? (Жаба)

13.З  якого дерева роблять сірники? (Осика)

14.Що знесла курка? (Яйце)

15.У воді купався, сухим зостався? (Гусак)

16.Яка  риба на свята одягає шубу? (Оселедець)

17.Кто біжить задніми ногами вперед? (Заєць)

18.У кого вуха на ногах? У коника)

19.Що втрачає лось щозими? (Рогу)

20.Что трапляється з бджолою після того, як вкусить? (Вмирає)

21.Двоюрідні брати зайців? (Кролики)

22Який  птах виводить пташенят взимку? (Клест , шишкар)

23.Кто може пити ногою? (Жаба)

24.Чем більше кілець, тим старше мешканець? (Дерево)

25.Маленькая, легенька, а за хвіст на піднімеш? (Ящірка)

26.Кто спить вниз головою? (Кажан)

27.Кто збирає яблука спиною? (Їжак)

28.Пінгвін-птах чи ні? (Птах)

29.У якого дерева стовбур білий? (У берези)

30.Самая висока трава? (Бамбук)

31.Який птах підкидає яйця в чужі гнізда? (Зозуля)

32.Перед якою погодою птахи перестають співати? (Перед дощем)

33.Кровожадний хижак наших лісів? (Вовк)

34.Тварина, яка будує хатинку на річці? (Бобер)

35.У якого птаха найдовший язик, до15см? (У дятла)

36.Який  гриб має назву хижого звіра? (Лисички)

37.Яка тварина майже весь час проводить під землею? (Кріт)

38.Самий швидкий звір на землі? (Гепард)

39.Яку  комаху зустрічають плескаючи у долоні? (Комарі, моль)

40.Яку  траву люблять кішки? (Валеріану)

ІІІ.Заключна частина:

1.Відеоролик «Дивовижні місця на Землі» (перейти за посиланням: https://drive.google.com/file/d/16LnSVWdM8kdBriqz1RNOTx0YpYy3rSU1/view?usp=sharing )

Вчитель:

Діти! А тепер, перед тим як підвести підсумки я прочитаю вам звернення планети Земля.

           Прислухайтеся до мене. Я- Земля!

           Я в біді!  Я не в силах виправити все зло, яке робить людина. Я не в силах врятувати гинучих звірів і птахів, очистити від диму і гару повітря ... Я не можу знищити стільки сміття, скільки розкидала  на Землі людина. Тільки ви, діти, можете врятувати мене.

Вчитель: Скажіть, будь ласка, як ви розумієте слово «Довкiлля»?  (Відповіді дітей)

 Правильно. Давайте з вами складемо правила за якими будемо жити в навколишньому світі. При цьому кожну нашу пропозицію будемо починати з першої букви  слова «Довкiлля". (Пропозиції писати на прапорцях і кріпити на щоглу човника-листочка )

Д - допомагати тваринам

О -  оберiгати птахів

В - висаджуй дерева

К - контролюй свою поведінку на природі

І- інтересуйся природою

Л - лелій квітку, комаху

Л - люби Землю

Я - я, ти, ми - друзі природи.

2. Рефлексія. Підсумок.

- До чого прагнули на уроці? Чи задоволені своєю участю?

-Хто чого навчився? Що опанував?

-У кого які виникли проблеми,інтереси?

Метод « Мікрофон»

- Я хотів би ще…

-Мене вразило…

- Відтепер я буду…

 

 

 

 

 

Використані джерела:

1.Журнали « Довкілля» 2005р.

Ресурси  інтернет:

-Методична скарбничка вчителя,вихователя,батьків

http://metodichka.com.ua/Vospitanie_ekologiya.htm

-Вірші,казки.

http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=378007

-Цікаві факти про тварин

https://www.google.com.ua/search?q=%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0

 -    Рибні ресурси Азовського моря

https://propozitsiya.com/ua/rybni-resursy-azovskogo-morya-praktychno-znyshcheno-asociaciya-rybalok     

               

docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
728
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку