Неоціненні цінності життя (позакласний захід)

Про матеріал
Навчальна складова мети уроку: Учень : - Наводить приклади особистої системи цінностей. - Пояснює пріоритети духовних цінностей людей. - Визначає власну життєву мету. Розвивальна складова мети уроку: Учень: - Розвиває вміння оперувати мислительними процесами – порівняння, узагальнення, абстрагування. - Лаконічно та обґрунтовано формулює свої думки, правильно оформляє записи у зошит годин спілкування. - Стисло та зрозуміло висловлює власні ідеї, гіпотези, пропозиції щодо шляхів вирішення поставлених завдань. Виховна складова мети уроку: Учень: - Удосконалює навички спілкування. - Вчиться толерантно та переконливо відстоювати власну думку та згоджуватися із аргументами інших. - У дружній атмосфері знаходить правильні рішення поставлених завдань. - Обладнання: мультимедійні презентації, вислови відомих людей
Перегляд файлу

Клас 9

Тема. У чому полягають життєві цінності?

Мета.

Навчальна складова мети уроку:  

Учень :

  • Наводить приклади особистої системи цінностей.
  • Пояснює пріоритети духовних цінностей людей.
  • Визначає власну життєву мету.

 

Розвивальна складова мети уроку: 

Учень:

  • Розвиває вміння оперувати мислительними процесами – порівняння, узагальнення, абстрагування.
  • Лаконічно та обґрунтовано формулює свої думки, правильно оформляє записи у зошит годин спілкування.
  • Стисло та зрозуміло висловлює власні ідеї, гіпотези, пропозиції щодо шляхів вирішення поставлених завдань.

 

Виховна складова мети уроку: 

Учень:

  • Удосконалює навички спілкування.
  • Вчиться толерантно та переконливо відстоювати власну думку та згоджуватися із аргументами інших.
  • У дружній атмосфері знаходить правильні рішення поставлених завдань.
  •                   Обладнання:  мультимедійні презентації, вислови відомих людей
  •                   Тексти плакатів-висловів, які прикріплені на дошку:
  •                   1. «У людині все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки» (А.П.Чехов).
  •                   2. «Зла людина шкодить сама собі раніш, ніж пошкодить іншому» (А.Августин).
  •                   3. «Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий» (М.Твен).
  •                   4. «Якщо б гостре слово залишало сліди, ми б усі ходили забруднені» (В.Шекспір).
  •                   5. «Уміння прощати – властивість сильних. Слабкі ніколи не прощають» (Махатма Ганді).
  •                   6. «Будьте милосердні до нещасних, будьте поблажливі до щасливих» (В.Гюго).
  •                   7. «Можна вибрати друга і по духу брата, та не можна матір рідну вибирати» (В.Симоненко).

 

Хід заняття

(Слайд №1)

І етап. Організаційний момент

ІІ етап. Повідомлення теми й мети години спілкування

Тема заходу записана на слайді. 

Учениця:

Слепил из глины человека Бог.
Работал долго, тщательно — старался.
Еще один шлепок, еще мазок — готово
Вроде.
Только глядь, остался
Кусочек маленький. «Чего бы из него
Тебе слепить?» — спросил Бог человека.
«Слепи мне счастья, только и всего,
Такое, чтоб не кончилось до века!»
Бог покрутил кусочек так и сяк,
Подумал малость, почесал щетину…
Но творческий запал, увы, иссяк,
И человеку он оставил глину.
Бог много видел, многое он знал,
Но он не ведал, что такое счастье.
А потому сказал: «Лепи, брат, сам!
Теперь уже без моего участия!»

 

Вчитель.  На світ з’явилася Людина! За будовою схожа на всіх інших людей.. Але внутрішній світ кожної людини індивідуальний, не схожий на інших і життєві цінності кожен моє свої. Ось саме про життєві цінності Людини ми з вами сьогодні і поговоримо.

 

ІІІ етап. Мотивація навчальної діяльності школярів

Слово учня. Як швидко плине час. Ми  майбутні випускники. Кожен із нас задумується про своє майбутнє: складає плани, розмірковує, як жити далі, яким пріоритетам надати перевагу. Кожен хоче жити добре, красиво. Безперечно,  матеріальна сторона у сучасному світі немало важить. Так уже склалося, що багатство, добробут, статки переважили, і ми зовсім забули, що людині дано ще і духовний світ.

Нам  хочеться поговорити  про життєві цінності, про взаєморозуміння  між людьми, про  виховання, вчинки людей та їх наслідки і хочеться знайти відповіді на такі запитання:

  •                   Що треба робити, щоб зберегти у людині – Людину?
  •                   Як навчатися слухати своє серце, розум?
  •                   Як навчатися поряд із собою бачити ще людей?

Слово учня. (Нікітченко Є.) Світ вступає в епоху Людини .  І від того, якою ця людина хоче бути, якою є система її моральних цінностей, сьогодні залежить не лише її особиста доля і розуміння того, чи стане вона особистістю, а й майбутнє всього світу.

Навчання, участь у змаганнях, олімпіадах, конкурсах, здача екзаменів, спілкування із знайомими та незнайомими людьми є складовою частиною нашого життя. Та іноді вони порушують психологічну рівновагу як і дитини, так і дорослого.  Незбігання цінностей, смаків, уподобань спричиняє конфлікти поглядів. Конфліктні ситуації – невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю.

 

Вправа «Відкрите серце»

Всім присутнім пропонується взяти в руку кульку і розповісти про ситуації, які виводять людину з рівноваги і про те, що допомагає в такій ситуації заспокоїтись. Кулька передається бажаючим виступити:

  1. «Коли мене ображають …».
  2. «Коли мене принижують …».
  3. «Коли з мене насміхаються …».
  4. «Коли я наражаюсь на грубість …».

Цінності, життєві цінності і сенс життя.

Слово вчителя: Ми з вами зараз спробуємо зрозуміти, що найголовніше потрібно знати людині, щоб виховувати себе. Що характерно для відповідальної, вільної особистості, яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, має свій світогляд …любить своє життя. Поговоримо і подумаємо про це.

Як ви вважаєте, що таке життєві цінності?

 (слайд 2)- Життєві цінністі - це внутрішні зобов’язання людини перед собою, вона не може їх порушити, бо при цьому перестає існувати як особистість

Спробуємо дізнатись які ж цінності важливі у нашому особистому житті. І в цьому нам допоможуть притчі.

А що ж таке притча? Ви вдома знаходили визначення цьоь літературного терміну.

 

Учень 1:Притчі всіх часів і народів завжди давали людям поживу для роздумів про сенс життя і призначення людини на землі. Це напрочуд ефективний спосіб виховання, навчання й розвитку.

 

Учень:2 Притчі змушують замислитись над своєю поведінкою і, може, навіть посміятися над власними помилками. 

 

 Учень 3: Ці короткі оповідання допоможуть зрозуміти, що завжди можна знайти кілька шляхів для розв’язання однієї проблеми, покажуть, що життя не ділиться на чорне й біле, погане та добре — воно різнобарвне.

 

Учень 4: Притчі — це безцінне насіння. Потрапивши в серце людини, вони обов’язково проростуть у майбутньому й дадуть багаті плоди

 

Вчитель: Молодці!!! Всі ваші визначення правильні і мають місце бути!

Притча «Найважливіші речі» (сценка)

Одна дівчина постійно непокоїлась з приводу свого життя і майбутнього. Якось  зустріла вона мудреця.

 Що тебе тривожить, дівчино? – запитав мудрець

 Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливіше, – відповіла дівчина.

 Це дуже просто, – сказав мудрець.

Він дістав скляну банку і почав заповнювати її  камінням завбільшки з кулак. Заповнивши банку по вінця, запитав:

 Ця банкак повна, чи не так?

 Так, – погодилась бівчина.

Мудрець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у банку  і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням.

Він усміхнувся і запитав:

 А тепер банка повна?

Дівчина  ствердно кивнула.

Тоді мудрець узяв пригорщу піску і висипав його у банку. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.

 Ось відповідь на твоє запитання, - сказав мудрець.

Велике каміння – це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.

Він хвильку помовчав, а відтак мовив:

 Дрібні камінці – це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут.

А пісок – дрібниці, які насправді не мають жодного значення.

Дівчина  слухала дуже уважно, і мудрець  продовжив: – Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у банку пісок, і в ньому не лишається місця для каміння.

 

Слово вчителя. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб’ють у проміжки між ними.

Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі» 

1. Які життєві цінності схожі на велике каміння, які – на мале, які – на пісок?

2. Як ви їх розрізняєте?

3. У якому порядку ви «наповнюєте глечик» на цьому етапі свого життя?

4. Як можна більше дбати про «велике каміння»?

 

 

Східна притча «Віслюк» (сценка)

А тепер послухайте східну причту «Віслюк»

«Якось батько з сином мандрували. Батько сидів на віслюку, а син вів віслюка за вуздечку.

Раптом вони почули, як один перехожий каже іншому:

 Поглянь на цього бідного хлопчика. Його маленькі ніжки ледь встигають за віслюком. А жорстокий батько не знає жалю.

Чоловік узяв ці слова близько до серця. Він зліз з віслюка і звелів сину їхати верхи.

Не минуло й кількох хвилин, як вони зустріли інших перехожих, які почали показувати на них пальцями і хитати головами:

 Яка ганьба! Малий їде верхи, як султан, а його бідолашний батько біжить слідом.

Хлопчик страшенно зніяковів і попросив батька сісти позаду нього.

 Люди добрі, подивіться на це, – заголосила жінка під чадрою.

 Як вони мучать нещасну тварину! У неї вже хребет провис, а старий і малий нероби сидять на ньому, як на канапі.

Батько з сином мовчки злізли з віслюка і, понуривши голови, побрели далі.

За рогом вони зустріли інших перехожих, почали насміхатися з них:

 Чого це ваш віслюк нічого не робить, не приносить жодної користі, навіть не везе когось із вас на собі?

Батько зітхнув, пригостив віслюка соломою і сказав синові: ( бесіда : Що батько сказав синові?)

 Хоч би що ми робили, хлопче, обо’язково знайдеться той, хто з нами не погодиться. Гадаю, ми самі маємо вирішувати, як нам мандрувати.

Запитання для обговорення

1. В чому суть цієї притчі?

2. Чи завжди іншим подобається те, що ми робимо?

3. Що таке власна думка?

Слово вчителя: Як бачимо, усім не вгодиш. Тому і не варто цього робити. Приймаймо рішення, керуючись, насамперед, власними бажаннями і переконаннями. (вміння приймати рішення, не залежати від чиїхось поглядів)

 

Слово вчителя. Все своє життя людина стоїть перед моральним вибором. І від того, чим він диктується – особистою вигодою чи прагненням стверджувати добре, світле, справедливе, залежить моральне значення кожного людського вчинку.

Маля ще тільки починає тупотіти ніжками, а світ уже ставить перед ним вибір: дружити з тим, хто може захистити тебе, чи з тим, хто потребує твого захисту. Пристати до гурту, який знущається над беззахисною тваринкою, чи виступити проти цього гурту. Сказати, хто «автор» того негарного вчинку і, ніби стати зрадником, чи змовчати, і в своїх же очах стати боягузом, який побоявся сказати правду... Підглянути в «шпаргалку» і скласти відмінно екзамен чи одержати чесно трійку і залишитися без вечірньої прогулянки з товаришами... Взяти на себе додаткову ношу в роботі і не мати вільної години для себе особисто чи знехтувати інтересами колективу, справою, якій міг би прислужитися, зате жити спокійно...

Ні, не завжди проблеми морального вибору, які стоять перед людиною, такі прості, як на перший погляд може здатися. І не завжди, коли потрібно прийняти рішення, у людини є час для роздумів чи можливість порадитися зі старшими, з людьми, думці яких повністю довіряєш. Та й не у кожного з нас такі люди є поруч...

А життя вперто, настійно, щодня, щогодини ставить перед нами проблеми вибору, і вирішувати, відповідати, розплачуватись за вчинене доводиться кожному за себе особисто. І часом досить гірко...

І тут скажемо відразу: перш ніж зробити вибір, людина повинна запитати у своєї совісті: що вона їй підкаже?

Дайте відповідь таке питання: « На що ви обміняли б своє життя?»

Сьогодні ми проведемо гру під назвою «Як розпорядитися своїм життям», яка допоможе кожному з нас знайти відповідь на це запитання.

Пояснення правил гри «Як розпорядитися своїм життям»

Правила гри:

1. На початку гри прошу кожного написати своє ім’я на 10 папірцях, які вам було роздано.

Протягом кількох наступних хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати конкретну людину, отже КОЖЕН МАЄ ЗБЕРЕГТИ СВОЇ ПАПІРЦІ! Через хвилину перед кожним постане вибір – «витратити» чи «заощадити» свої папірці.

2. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі.

3. Правила гри не дозволяють купити обидва товари, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться папірці, вже нічого не можна буде купити.

4. Усі покупки можна робити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж.

5. Зробивши покупку, її необхідно записати на відповідні кількості папірців.

6. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж вже виставлено наступну пару.

7. Кожен товар має певну установлену заздалегідь ціну.

Ви готові розпочати гру?

Гра «Як розпорядитися своїм життям»

«Товари» на продаж демонструються в презентації.

1 пара «товарів» (слайд ):

Варіант А. Чудова квартира або будинок (1 папірець).

Варіант Б. Новий автомобіль на вибір (1 папірець).

2 пара (слайд ):

Варіант А. Повністю оплачена поїздка на канікули (терміном 1 місяць) у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці).

Варіант Б. Повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися прямо сьогодні, обов’язково одружиться з тобою у недалекому майбутньому (2 папірці).

3 пара (слайд ):

Варіант А. Стати найбільш популярною людиною серед своїх товаришів терміном на 2 роки (1 папірець).

Варіант Б. Мати одного справжнього друга (2 папірці).

4 пара (слайд ):

Варіант А. Закінчити на відмінно університет (2 папірці)

Варіант Б. Заснувати прибуткову компанію (2 папірці).

5 пара (слайд ):

Варіант А. Мати щасливу сім’ю (3 папірці)

Варіант Б. Здобути всесвітню славу (3 папірці)

Після того, як усі учні зробили свій вибір з цієї пари, тим, хто вибрали щасливу сім’ю, додається два папірці як винагороду.

6 пара (слайд ):

Варіант А. Можливість змінити якусь одну рису у своїй зовнішності (1 папірець).

Варіант Б. Відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці).

7 пара (слайд ):

Варіант А. П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці).

Варіант Б. Любов та повага тих людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці).

Ті, хто вибрали п'ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (якщо він ще залишився), оскільки за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.

8 пара (слайд ):

Варіант А. Чиста совість (2 папірці)

Варіант Б. Здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці).

9 пара (слайд ):

Варіант А. Створити диво для того, кого ти любиш (2 папірці).

Варіант Б. Можливість прожити заново (або повторити) одну подію з власного минулого життя (2 папірці).

 

Відео (мультфільм)

 

10 пара (слайд ):

Варіант А. Сім додаткових років життя рідній людині (3 папірці).

Варіант Б. Здоров’я  (3 папірці).

Більше не дозволяється робити покупки. Ті папірці, що не були використані, вважаються знеціненими.

Обговорення гри (5 хв.)

- Слайд останній Слово вчителя. Зараз я прошу вас об’єднатися в   групи по 4 особи, у яких протягом наступних 5 хвилин ви обговорите свої покупки, відповідаючи на наступні запитання (слайд ):

1. Яка покупка подобається тобі понад усе?

2. Чи ти шкодуєш, що не зробив якусь покупку?

3. Чи хотілося б тобі поміняти деякі правила гри?

 

Слово вчителя. Правила гри можна змінити, але життя - це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими для тебе через тиждень або рік.

Тобі завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ти повинен будеш платити за кожен свій вибір у житті - і часто ця плата буде перевищувати твої сподівання. Це була просто гра. але те, як ти витрачаєш свій час та свої ресурси, переконливо демонструє твої істинні цінності.

Дехто з вас задоволений своїми «покупками» під час гри і, можливо, думає так: «Я обміняв своє життя на справжні цінності - я зробив правильний вибір».

Хтось розуміє, що помилився у виборі, розтративши своє життя марно.

Дехто жалкує, що не дочекався кращої можливості або зволікав з прийняттям рішення про «покупку».

Мабуть, хтось думає: «Я б хотів зіграти знову і тоді вже зробив би набагато кращий вибір!».

Якщо вас охопили такі думки, я маю для вас добру новину! Кожен має змогу зробити свій вибір, але вже не тут, в кабінеті, а у реальному житті!

Коли ви будете вирішувати, як розпорядитися власним життям, зважте на моє прохання до вас - не продавайте своє життя задешево. Не виключено, що ви варті набагато більшого, ніж здається!

 

Звернімо увагу на наше дерево. На ньому, як і годиться, є листочки і плоди.

Тепер увага:

Робота в групах: «Наші життєві цінності»

Завдання 1

1.Напишіть всі відомі вам життєві цінності людини.

2.Розподіліть на категорії (духовні, матеріальні).

3.Виберіте з них ті, які хотіли б застосовувати в житті (поясніть,  чим вони значимі для вас).

4.Оберіть  з усіх цінностей найголовніші  1-3  і поясніть чому.

Чи можемо ми якось пов’язати матеріальні і духовні цінності саме з яблуками та листочками?

Так, листочки – матеріальні цінності,  яблучка – духовні.

Слово вчителя. Життя - це благо, дар, який дається людині лише одного разу. І від неї залежить, яким змістом наповнить вона своє життя.

А до речі, не секрет, що життя складається з прожитих років, місяців,тижнів,днів,годин,хвилин… - і саме від нас, нашого вибору залежить чим саме заповнимо ми цей свій життєвий час.

І пам’ятайте: в вашому житті немає місця слабкості духу, ниттю,

V Висновки та зворотній зв’язок

Слово вчителя. Бажаю вам виховувати в собі такі життєві цінності, які характерні для відповідальної, вільної особистості; яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, жити гідно та любити власне життя, цінуючи його !!!

Живіть з усвідомленими життєвими цінностями, щоб життя було сповнене щастя.

Життя прожить – не поле перейти. А вам тим полем ще йти та йти!

Нехай на вашому життєвому шляху ніколи не зустрічаються негаразди, а труднощі ви могли легко долати! І ніколи не гнівіть Бога ниттям, наріканнями, запитаннями ЧОМУ? та НАВІЩО?

 

Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погане,
Згадай -- на цьому світі є дитя,
Яке ніколи не побачить мами.

Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.

Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б'ється за життя.

Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді лише задумайся на мить --
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.

Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати марно на життя,
Згадай тоді розп'ятого Ісуса,
Його страждання, біль і співчуття.

Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро, без вагань,
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань...

 

 (відео)

 

УСПІХІВ І ЩАСТЯ !!!

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 травня 2019
Переглядів
806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку