Неоднозначний образ Гобсека

Про матеріал
У руслі пошуку сучасних підходів до навчання заслуговує уваги побудова уроку, витриманого в технології зустрічних зусиль (автор технології – доктор педагогічних наук Є.В. Коротаєва), в якій процес засвоєння нових знань грунтується на взаємопідтримці обох сторін – і вчителя, і учня. Це творчо-пошуковий процес, під час якого вчитель є спостерігачем або керівником, співучасником або організатором, радником або помічником, але в кожній ролі керується гаслом: «Не можна підносити знання готовими, треба кожне нове відкриття робити разом з дітьми». Центром навчального процесу стає взаємодія «вчитель – учні», урок проводиться не для школярів, а разом з ними, організовується з урахуванням дитячих потреб та інтересів.
Перегляд файлу

        Працю учителя можна порівняти з грою музиканта: як поведе смичком, таку й мелодію почує. Тому на уроках зарубіжної літератури, розкриваючи глибини мистецтва слова, насамперед, потрібно навчати учнів мислити, досліджувати, не боятися висловлювати власні думки і аргументовано обстоювати їх, навчати розуміти світ і жити в ньому за законами Добра, Справедливості, Любові, Толерантності. Звичайно, аби уроки були ефективними, досягали поставленої мети, потрібно, щоб вони відбувалися за умови постійної активної взаємодії всіх учнів і вчителя, тобто навчання має бути таким, де педагог виступає не як проголошувач істини, а вмілий організатор навчального процесу, який   спонукає дітей до активної дослідницької діяльності.

У руслі пошуку сучасних підходів до навчання заслуговує уваги побудова уроку, витриманого в технології зустрічних зусиль (автор технології – доктор педагогічних наук Є.В. Коротаєва), в якій процес освоєння нових знань грунтується на взаємопідтримці обох сторін – і вчителя, і учня. Це творчо-пошуковий процес, під час якого вчитель є спостерігачем або керівником, співучасником або організатором, радником або помічником, але в кожній ролі керується гаслом: «Не можна підносити знання готовими, треба кожне нове відкриття робити разом з дітьми».

Центром навчального процесу стає взаємодія «вчитель – учні», урок проводиться не для школярів, а разом з ними, організовується з урахуванням дитячих потреб та інтересів.

Технологічна карта уроку, побудованого у відповідності з технологією зустрічних зусиль, складається з п’яти основних етапів:

- «Розминка».

- Контрольно-підготовчий етап.

- «Виклик».

- «Співтворчість».

- Рефлексія.

Педагогіка зустрічних зусиль формує позитивну мотивацію до процесу навчання, підвищує культуру розумової праці суб’єктів навчання, виробляє навички спільних дій, виховує свідоме ставлення до процесу і результату навчальної діяльності, створює сприятливу атмосферу співтворчості, що сприяє високому рівню засвоєння знань, а також поважному, емоційно позитивному, усвідомленому сприйняттю себе та іншого як активних учасників освітнього процесу.

Якщо оркестр грає врізнобій, диригент смішний, коли в унісон – видається чарівником. Вчитель – диригент. Якщо клас працює в унісон, то урок – справжня музика, справжнє мистецтво Слова.

 

 

Тема: Неоднозначний образ Гобсека (за однойменною повістю Оноре де Бальзака).

Мета: визначити причини неоднозначності образу Гобсека,     «філософа і скнари»; вияснити особливості поєднання в образі головного героя елементів романтизму і реалізму; розширити знання учнів про формування образів скнар у світовій літературі; розвивати асоціативне мислення дітей та вміння працювати з художнім текстом; виховувати кращі моральні якості.

Обладнання: виставка книг «Найвідоміші скнари світу», записи на дошці, тексти повісті «Гобсек».

Тип уроку: урок узагальнення засвоєних знань, побудований за технологією зустрічних зусиль

Хід уроку

І етап. «Занурення»

  1. Епіграф (Прийом «Відстрочена відгадка»).  

Живі борються... А живі лише ті, чиї серця віддані піднесеній мрії.

                                           Віктор Гюго

  • Як ви розумієте слова В. Гюго? У якому значенні він вживає слово «живі»?
  • Чому епіграфом нашого уроку я взяла саме ці слова, ви дізнаєтесь в кінці уроку.
     
  1. Асоціативний ланцюжок.

Завдання: підібрати по одній асоціації до слова «Гобсек», пояснити вибір.

Очікувані результати: павук – плете павутину, потоки золота – ідеал життя, мотлох – комірчина, повна непотрібних речей, різні валюти і купюри – запаси головного героя, жовтий колір – колір шкіри, місяць – холод душі, пустеля – самотність, куниця – очі.

  1. Ланцюжок запитань.(Перше запитання ставить учитель, а далі учні один одному)
  • Символічне значення імені Гобсек. (Живоглот)
  • Позитивні персонажі повісті. (Дервіль, Фанні)
  • Що нагадує житло Гобсека? (Лігво)
  • Що гобсек підносив до культу? (Золото, гроші, владу)
  • Гобсек ніколи не говорив голосно. Чому? (Беріг життєву енергію)
  • Хто є оповідачем в повісті? (Дервіль)
  • Вік Гобсека, коли зустрівся з Дервілем? (76)
  • Героїня, для якої нема нічого святого в житті? (Анастазі)
  • Що ми знаємо про юність Гобсека? (Був юнгою, шукав скарби, брав участь у революціях)
  • Хто має владу над світом, за твердженням Гобсека? (Лихварі)
  • Скільки прожив Гобсек? (89)
  • Як закінчується повість? (Гобсек в душі мадам Гранльє)
  • Чому, працюючи над повістю, Бальзак спочатку помістив її до «Сцен Паризького життя», а згодом до «Сцен приватного житя»? (Бажаючи показати, що такі «Гобсеки» є скрізь, серед представників різних верств суспільства)

 

ІІ. Контрольно – підготовчий етап

  1. Афоризми і повість «Гобсек»

Завдання: поєднати (знайти точки дотику) афоризм і героя повісті «Гобсек»

  • «Там, де смітять грошима, дуже тяжко дотримуватись чистоти» Плавт. (Анастазі де Ресто, її моральна чистота, «порядок» в спальні)
  • «Гроші набирають вагу тоді, коли зникають почуття». Бальзак. (Особисте життя Гобсека, ставлення до родичів, відсутність друзів)
  • «Щоб заробити на життя, потрібно працювати, а щоб розбагатіти, потрібно придумати щось інше». Альфонс Карр. (Історія життя Гобсека,  його бізнес - лихвар)
  • Вища ганьба - заради розваг втратити сенс життя.  Ювенал. (Анастазі де Ресто)
  • Лише той гідний життя і свободи, хто кожен день за них іде на бій.                           Й.В.Гете (Фанні Мальво, Дервіль)
  1. Кольоропис образу Гобсека

Завдання: підберіть кольори, якими можна було б намалювати образ Гобсека, свій вибір аргументуйте.

Золото, срібло (Обличчя схоже на місяць, його «жовтувата блідість нагадувала колір срібла, з якого зникла позолота»; волосся попелясто – сіре, очі жовті).

Очі – тхорячі – злий, підступний хижак.

Ніс – буравчик – «вгвинчується» в події.

  1. Аналіз висловлювань Дервіля про Гобсека за допомогою прийому «Згоден – не згоден».

 

  • «…він найчесніша людина в усьому Парижі. В ньому співіснують створіння нице і створіння шляхетне»;
  • «… жодна людська душа не гартувалася в таких жорстоких випробуваннях, як він».

 

Робота проходить у формі діалогу: учні звертаються один до одного або до педагога із тезами, які можна прийняти або не прийняти, наприклад: «Я стверджую, що...», «Я не згоден, але я наполягаю, що...», «Згоден, але є уточнення...».

ІІІ. Підготовка навчальної мети, створення ситуації «виклику».

  1. Прийом «Діаграма Вена»
  • Давайте порівняємо двох героїв – Гобсека і Якова Бронзу із оповідання «Скрипка Ротшильда» А. Чехова

https://image.slidesharecdn.com/2017-170307160930/95/-14-638.jpg?cb=1488903006

 

 

  1. Прийом «Продовж логічний ланцюжок», підібравши літературних героїв, близьких Гобсеку.  Аргументуй свій вибір.

 

Гобсек – Скупий лицар у Пушкіна, Плюшкін у Гоголя …

 

IV. «Співтворчість»

  1. Прийом «Ловимо помилки» (відповіль аргументувати)

Гобсек - це:

 - суперечлива людина;

-  аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми;

- має великий життєвий досвід, але не знає психології людей;

- інколи чинить чесно та розумно;

- благородний месник, що карає розбещену аристократію за її гріхи;

-  фізично хвора людина;

- переважають позитивні риси, особливо наприкінці життя;

- не обділений почуттям справедливості, негативно ставиться до марнотратства, вад аристократії;

- романтично-загадковий.

 

  1. Прийом «Обери позицію» - аналіз схеми «Гобсек»

________________________  СКНАРА  ____________________

(Свої відповіді учні підтверджують цитатами з тексту)

 

  1. Елементи романтизму та реалізму в образі Гобсека

Риси реалізму

Риси романтизму

опис життя Франції 1829-1830 рр. (історична конкретика);

точність деталей;

докладний опис фінансових дій;

типовість ситуацій;

соціально-побутова характеристика героїв.

самотність головного героя;

минуле Гобсека - загадка;

Гобсек - сильна та незвичайна особистість;

грандіозні масштаби діяльності Гобсека;

винятковий розум Гобсека, його романтичний світогляд.

 

  1. «Машина часу». Давайте оцінимо Гобсека з різних позицій: людину ХІХ ст., ХХІ ст., Античної доби і епохи Відродження.

V. Рефлексія.

                   1. «Відстрочена відгадка».

- Давайте знову повернемося до епіграфа уроку і поміркуємо, кого ж з героїв повісті, за уявленнями В. Гюго, можна назвати «живими»?

- Чи потрапить у категорію «живих» Гобсек? Чому?

  1. Творчий диктант.

За гроші можна купити ліжко, але не …(сон); їжу, але не … (апетит; ліки, але не … (здоров’я); будинок, але не … (домашній затишок); книжки, але не … (розум, знання); прикраси, але не … (красу); розкіш, але не … (культуру); розваги, але не … (щастя); коханку, але не … (кохання); релігію, але не … (порятунок).

  1. Уроки повісті «Гобсек» та її героїв.

«Ніхто тобі не друг,  ніхто тобі не ворог,

але кожна людина – твій учитель» (Східна мудрість)

  • Чого навчили вас герої повісті «Гобсек»?

Д/З (одне за вибором учня):

  • Написати есе «Моя зустріч з Гобсеком»;
  • Скласти розповідь (усно)намалювати життєві сходинки Гобсека. про дитинство Гобсека;
  • намалювати життєві сходинки Гобсека.

 

 

docx
Додав(-ла)
Томчук Тетяна
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
4107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку