Тема: Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Тайях та їх прототипи, модерністські образи Міста, Моря. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського.
Формувати предметні компетентності
- продовжити знайомитися з романом Ю.Яновського «Майстер корабля»;
- вчитись аналізувати художні образи, їх символічність та ознаки неоромантизму; розкрити морально-етичні колізії роману «Майстер корабля», образи героїв
-виховувати у здобувачів освіти активну життєву позицію, інтерес до творчості Ю.Яновського, виховувати патріотизм засобами художнього слова.
Формувати ключові компетентності:
Спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності, зокрема,вміння вести бесіду.
Інформаційні: вміння знаходити необхідну інформацію; творчо використовувати довідкові матеріали, аналізувати літературні події та явища.
Комунікаційні: формувати мовленнєву компетентність особистості, вміти доводити власну позицію, вести бесіду.
Уміння навчатися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, уміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення.
Соціальні і громадянські: уміння працювати, усвідомлювати важливість історичних подій першої половини ХХ ст.. критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.
Загальнокультурну грамотність: здатність здобувачів освіти аналізувати, визначати роль і місце української культури, сприймати й розуміти естетику художнього слова, його значення.
Тип уроку: комбінований урок
Методи навчання ,прийоми: слово вчителя, бесіда
Міжпредметні зв’язки: історія, література.
Наочність: презентація ,текст роману
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Літературний диктант
1.Як називається інакомовний спосіб змалювання подій, явищ у творі?(вторинна умовність)
2.Які жанри можуть набувати ознак вторинності?(міфи ,байки,ознаки , притчі)
3.Що може зумовлювати довільна композиція твору?(розширення меж часу й місця подій)
4.Що є провідним мотивом роману « Майстер корабля»?(оспівування мистецького начала в людині,завдяки якому вона здобуває безсмертя у віках)
5.Що було покладено в основу роману?(осмислення власного життєвого досвіду,пов’язаного з досвідом роботи на Одеській кіностудії)
6.Як називали Одесу 1920-х років?(«Голлівудом на березі Чорного моря»)
7.Що зображено на обкладинці першого видання роману?(вітрильник,який нагадує своїми контурами жіноче обличчя східного типу)
8.Кого обрав майстром корабля матрос Богдан ?(жінку,з якою колись перетнулася його життєва дорога-юна Баджін)
9.З чого складається сюжет твору?(з мікроновел-історій персонажів).
10.Чому образ моря є символічним у романі?( з ним пов’язані долі всіх персонажів,і сюжет майбутнього фільму також мариністичний)
ІІІ. Сприйняття учнями навчального матеріалу в процесі роботи на уроці ( робота з презентацією)
1.Герої та їхні прототипи
Більшість героїв твору мають реальних прототипів. На перших сторінках роману згадується літературний редактор Михайль, у якому сучасники легко впізнавали Михайля Семенка. Директор нагадує тодішнього керівника кінофабрики Павла Нечесу. В особі Професора автор зобразив художника Василя Кричевського, який був історичним консультантом під час зйомок. Танцівницю Тайах ототожнювали з балериною Ітою Пензо, а прототипом художника й режисера Сева став Олександр Довженко. Ну, а образ головного героя багато в чому став відображенням особи самого автора.
2.Морально-етичні колізії. Особливості жанру та художньої організації
«Майстер корабля» був задуманий як твір модерністський. Його основа неоромантична: на першому плані — окриленість, фантазія і віра в людські можливості, які наче зовсім заступають приземлену буденність. Екзотика приморського міста, романтика морських пригод, молодість з її нестримними творчими амбіціями, кохання і вірна дружба — усе це сприяє творенню загального неоромантичного ефекту життєвої повноти, незмарнованих днів людського життя.
Неоромантизм — напрям модернізму, якому властиві увага до незвичайних особистостей, сильних пристрастей, до всього загадкового й фантастичного.
Умовність — порушення правдоподібності зображення з художньою метою.
Автор вдався до художньої умовності, вибудовуючи особливий світ роману: утримався від змалювання дрібниць щоденного побуту, а натомість виділив найбільш яскраві моменти у стосунках героїв.
Художня умовність — прикмета будь-якого літературного твору, адже мистецька картина світу завжди відрізняється від реальності. Автор увиразнює ті прояви дійсності, що відповідають його творчому задумові, інші ж може ігнорувати. Інакше кажучи, художня умовність — це свідома деформація дійсності з певною мистецькою метою.
Специфіка неоромантичної умовності позначилась і на зображених у романі часово-просторових координатах. Вони не тотожні реальним часу й простору, а мають передусім естетичне значення — містять лише художньо значущі складові.
3.Проблемно-тематичні обрії роману
Становлення українського кіно — одна з важливих тем твору. Кінофабрика й далекосяжні творчі задуми привертають увагу автора. Однак загалом тема ширша й масштабніша — це творення якісно нової української культури. Недарма головний герой То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) з піднесенням згадує про свою «наречену», якій присвятив усе життя: «Культура нації звуть її». Отже, народження сучасної й повноцінної культури вільного народу є основною темою. Помітне місце посідають теми мистецтва, кохання, дружби, моря й морських пригод.
Автор розповів про формування нової української інтелігенції й порушив у зв'язку із цим низку проблем переважно морально-філософського характеру. Узагальнено — це проблема людини, яка будуватиме майбутнє України, вільне від усіх темних прикмет попередніх часів.
4.Мотиви та образи
Теми й проблеми роману розкриваються за допомогою окремих мотивів, два з яких заслуговують на особливу увагу. Перший — це мотив молодості, який є наскрізним, адже нове життя будують переважно молоді мрійники: «Тільки молодість має таку повінь думок. Снуються вони скрізь, приходять від усіх дотиків, і ледве встигає за ними дзвінкий бігти час». Навіть слова літньої людини — автора мемуарів — відсилають саме до молодості: «Мої спогади я присвячую молодим, сміливим і чуйним, їм віддаю я на суд юнацькі помилки і перемоги...».
А другий — мотив моря, що тісно пов'язаний з мотивом молодості. Не випадково Тайах звертається до героїв: «Я почуваю вашу молодість як морське повітря». Або такі промовисті слова: «Біля моря ми почували себе сильнішими». Море не лише посилює романтичні почуття й додає сил, воно ще спонукає до відвертих зізнань і роздумів: «Море — це великий степ, на якому росте синя й чорна трава. Біля моря Добре Думається, і звичайні слова набирають таємного й великого змісту».
У творчій співпраці міцнішає чоловіча дружба, але вона також проходить випробування в любовному трикутнику: головний герой і режисер Сев закохані в чарівну танцівницю Тайах. Це доволі самостійна емансипована жінка, яка намагається розібратися в собі та своїх почуттях. Автор зображує такий тип взаємин, у яких жінка є рівноправною учасницею — вона воліє самостійно робити вибір супутника життя, а не бути заручницею чоловічої волі.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Тестові завдання
1. У романі розповідь ведеться від першої особи :
А. сімнадцятирічного художника
Б. шістдесятирічного актора
В. сімдесятирічного кіномайстра
2. То-Ма-Кі – це
А. Товариш Майстер Кіно
Б. Товариство Малого Кіно
В. Товариш Машина Кіно
3. Жанр твору« Майстер корабля»- це
А.Роман
Б. Повість
В. Нарис
4. Назва першого роману Юрія Яновського
А. Майстер корабля
Б.На морських берегах
В.Рожеві вітрила
5. Кого зустрів герой у Високого режисера ?
А. Тайах
Б. Марію
В. Естер
6. Як звали друга героя ?
А. Сев
Б. Сем
В. Сет
7. Кого врятували герой , Сев та Тайах ?
А. Моряка
Б. Теслю
В. Водолаза
8. Як стилізовано твір ?
А. Мемуари
Б. Біографія
В.Кіномемуари
10. На якій кіностудії працював автор ?
А. Одеській
Б. Київській
В. Харківській
V. Рефлексія
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати повідомлення про Валер’яна Підмогильного