Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова

Про матеріал
Конспект уроку в 7 класі на тему "Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова". Мета: Поглибити уявлення учнів про інфінітив та особові форми дієслова, закріпити вміння розуміти інфінітив та особові форми дієслова, навчити учнів розрізняти інші граматичні склади, розвивати вміння зв’язувати дієслівні форми дієслова з особою. Систематизувати знання про Інфінітивні та особові форми дієслів, самостійні твірні приклади, розвиток творчості. Техніка вживання інфінітивів в текстах та мовленні сприяє розвитку почуття любові до рідної мови. Обладнання: презентація, інтерактивний плакат, створений на мультимедійній платформі Canva. Хід уроку І. Організація класу. Звучить дзвоник, ви поспішайте , Урок з інфінітивом починайте. Зошити й підручники готуйте Ручку швидше, любі учні ! Посмішки теж не забудьте, Вони у нашому союзі .
Перегляд файлу

                                                                      

Тема. Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова

 

IMG_256

Мета:  Поглибити уявлення учнів про інфінітив та особові  форми дієслова, закріпити вміння розуміти  інфінітив  та особові  форми дієслова, навчити учнів розрізняти інші граматичні склади, розвивати вміння зв’язувати дієслівні форми дієслова з особою. Систематизувати знання про Інфінітивні та особові  форми дієслів, самостійні твірні приклади, розвиток творчості. Техніка вживання інфінітивів в текстах та мовленні   сприяє  розвитку почуття любові до рідної мови.

Обладнання: презентація, інтерактивний плакат, створений на мультимедійній платформі Canva.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

Звучить дзвоник, ви поспішайте ,

Урок  з інфінітивом починайте.

Зошити й підручники готуйте

Ручку  швидше, любі учні ! 

Посмішки   теж не забудьте,

Вони у нашому  союзі .

 

3a5c6ecc96af7341478542a15e8168e1 (1)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

fa06b0ee32ddc2297bed4f43da4a5f79

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 Гра «Правда чи неправда?

Чи справді ми зараз розглядаємо цілу мову – дієслова?

Чи справді дієслова є частиною мови?

Чи дійсно дієслова означають дії?

Чи справді дієслова знають зміни відмінків?

Чи справді дієслова можуть мати різні форми?

5. Оголошення теми уроку

- Сьогодні ми з вами закріпимо знання про дві форми дієслова – неозначену та особову.   Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова.

ІІ. Осмислення

  1.  Колективне виконання завдання

Спільна робота над діаграмною аналітикою Ейлера-Венна

-

Форми дієслова

Назва форми

Загальне значення

Відповідає на питання

Приклади

Неозначена форма

Дія, стан, або процес поза часом, способом, числом, особою

Що робити?
Що зробити?

Малювати, записати, працювати



Особове дієслово



Дія, стан предмета

Що роблю?
Що зроблю?
Що робив?
Що буду робити? Тощо…

Малюю,
запишу,
малював,
буду писати

Дієприкметник

Ознака предмета за дією

Який? Яка? Яке? Які?

Намальований,
записана

Безособова форма на –но, -то

Дія, яку сприймаємо як результат

Що зроблено?

Намальовано,
записано

Дієприслівник

Додаткова дія, ознака, обставина дії

Що роблячи?

Що зробивши?

Малюючи,
записавши

 

 Аналіз таблиці «Форми дієслова»

 

Завдання: "Відгадай весняну  фразу" 

Учні отримують аркуш , на якому написані окремі слова, відповідно до різних форм дієслова з таблиці: неозначена форма, особове дієслово, дієприкметник, безособова форма на "-но, -то", дієприслівник.  Завдання полягає  в тому, щоб учні зібрали ці слова у фразу, яка описує весну . ( Робота в групах або парах)

IMG_256

Фраза повинна відповідати , хоча по одному слову з кожного з форм дієслова з таблиці.  Наприклад: "У саду розцвів  перший жовтий тюльпан, легко розмовляючи з вітром , якому  весна  намалювала жовті  відтінки." 

Учні демонструють свої фрази та пояснюють, як вони використовували інші форми дієслова для створення опису осіннього стану речей.  Це завдання дозволяє учням використовувати форми різних дієслів для створення барвистого та живого опису, а також допомогти закріпити їх розуміння різних форм дієслів через творчий процес.

IMG_256

 

 

 

          

Пояснення учителем (розповідь)  Неозначена форма (інфінітив) дієслова - це початкова незмінна форма дієслова. Вона називає дію, стан або процес, але не вказує ні на час, ні на особу, ні на рід, ні на число. Ця форма відповідає питанню "що робити?" або "що зробити?".

 Наприклад: радіти , творити , перемогти, відчути.  Дієслово в неозначеній формі завжди має суфікс -ти (-ть).  Неозначена форма дієслова може відповідати іншим граматичним ролям у реченні.

Підметом : Пізнати на собі сонечко  весною  — то справа мотиваційна.

Присудком : Пізнати аромати пролісків   — зрозуміти їхню душу.

Додатком : Не любив я {чого?) збирати підсніжники .

Означенням : Настав час (який?) радіти .

Обставиною : Прийшов я (з якою наказом?) сповідатися весні.

А літо після весни стрибаиме в  екватор,

Та сонце й далі все сильніш пече.

І дощик, мов відомий аніматор,

Краплинками по склу униз тече. 

Розкішно весна  хазяйнує всюди,

Дарує квітів  запашні аромати.

І на полях своїх працюють люди,

І тюльпанами  пахнуть так сади. 

Вода холодна в джерелі хлюпоче,

Стоять тюльпани , мов молодиці.

А весна  розкошує і не хоче

Ні прав своїх втрачати, ні краси.   

Марина Лавришин   

Завдання: Утворіть від дієслів у поезії  неозначену форма (інфінітив) та особові форми дієслова

IMG_256

Неозначена форма (інфінітив):   пече - неозначена форма: пекти ,

тече - неозначена форма: текти ,  хазяйнує - неозначена форма: хазяйнувати,

 дарує - неозначена форма: дарувати, працювати - неозначена форма: працювати пахнуть - неозначена форма: пахнути ,

хлюпоче - неозначена форма: хлюпати розкошує - неозначена форма: розкошувати,  хоче - неозначена форма: хотіти

Особові форми дієслова:  перейшло - особа форма: переходив (3 особи, одн, минулий час)

пече - особа форма: печу (1 особа, одна, теперішній час)

тече - особава форма: тече (3 особа, одна, теперішній час)

хазяйнує - особава форма: хазяйнуєш (2 особа, одна, теперішній час)

дарує - особа форма: даруємо (1 особа, множина, теперішній час)

працювати - особа форма: працюєте (2 особи, множина, теперішній час)

пахнуть - особава форма: пахнути (3 особи, множина, теперішній час)

хлюпоче - особова форма: хлюпчу (1 особа, одна, теперішній час)

розкошує - особа форма: розкошуєш (2 особа, одна, теперішній час) хоче - особа форма: хочемо (1 особа, множина, теперішній час)

IMG_256

 

 

 ​​Ось кілька запитань для рефлексії на тему "Неозначена форма дієслова":  Як ви розумієте поняття "неозначена форма дієслова"?

Які лексичні значення мають неозначену форму дієслова?

Які суфікси можуть бути на кінці неозначеної форми дієслова? Які функції можуть використовувати неозначену форму дієслова в реченні?

Дайте приклади речень, де неозначена форма дієслова виступу в ролі різних членів речення.

Як ви використовуєте неозначену форму дієслова в повсюдному мовленні? Які дієслова з неозначеною формою ви можете назвати з власного досвіду?

Які правила вам відомі щодо утворення неозначеної форми дієслова із дієслів, які мають суфікс "-ся" або "-сь"?

Які творчі способи ви можете використовувати, розвиваючи неозначену форму дієслова?

Як ви вважаєте, чому важливо розуміти і використовувати неозначену форму слова в мовленні?

Домашнє  завдання: "Миттєвості дії"  Ваше завдання — створити короткий твір чи невеликий ескіз діалогу, де ви використовуватимете різні неозначені форми дієслів для передачі миттєвості та динаміки дій героїв. Оберіть тему, наприклад, "Спроба врятувати ситуацію" чи "Несподівана зустріч", і відтворіть дії персонажів, використовуючи різні часи та форми дієслів

docx
Додано
10 березня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку