Неозначені та заперечні займенники. Їх утворення і правопис.(конспект)

Про матеріал
Неозначені та заперечні займенники. Їх утворення і правопис. На основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів про неозначені й заперечні займенники. Домогтися засвоєння учнями правил утворення і написання займенників, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці.
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект відкритого

компетентнісно спрямованого

уроку української мови у 6 класі

 

 

 

 

Тема. Неозначені та заперечні

 займенники. Їх утворення і правопис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             Учитель української   

                                                                                                                мови та літератури

                                                                                                                КСШ № 74

                                                                                                                Поштова Н.В.

                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2012

Тема.       Неозначені та заперечні займенники. Їх утворення і правопис.

Мета.

 Мовленнєва   (комунікативна) компетентність

  •  Удосконалювати вміння орієнтуватися в умовах спілкування в малих групах і вміти підтримувати його. Через роботу над побудовою письмового висловлювання на певну тему в доцільному стилі й жанрі, вибираючи й поєднуючи різні типи мовлення, активізувати мовленнєву діяльність учнів. Викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови; сприяти розвиткові аналітичного мислення.                

Мовна   (лінгвістична)компетентність

  • На основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів про неозначені й заперечні займенники. Домогтися засвоєння учнями правил утворення і написання займенників, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці.

Лексична компетентність

  • Через роботу над відновленням, доповненням текстового матеріалу розвивати уміння та навички використовувати мовний словниковий запас для побудови письмового висловлювання.

Орфографічна компетентність

  • Шляхом опрацювання словникової роботи розвивати правописні вміння написання неозначених і заперечних займенники відповідно до орфографічних норм і правил.

Орфоепічна компетентність

  • Поглибити знання правил написання та вимови слів, застосовувати на практиці вміння озвучувати написане відповідно до орфоепічних вимог протягом роботи над темою.

Риторична компетентність

  • Поглиблювати навички і вміння презентувати комунікативно доцільне, змістовне, виразне висловлювання.

Інтелектуальна компетентність

  • Формувати інтелектуальну компетентність через роботу учнів з різноманітною інформацією,  через формування  умінь застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях.
  • Удосконалювати  прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати прийоми роботи в умовах пошуку, дослідження(дослідити особливості утворення і правопису неозначених і заперечних займенників). Розвивати активність пізнавальних процесів у школярів,

Креативна  (творча, новаторська) компетентність

  • Сформувати  інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання й уміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачаючи новизну під час розв’язання навчальних завдань

Функціональна компетентність

  •  Сприяти виробленню вміння спілкуватися. За допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу формувати любов до мистецтва слова, краси весняної природи.

 

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

 

Форма проведення. Урок – дослідження.

 

 

Обладнання: підручник, картки із завданнями, ІКТ, тести – розмальовки, оцінювальні картки.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Блок «Вхід» - мобілізуючий етап уроку

1. НЕ «Створення сприятливої атмосфери» (на дошці записано число, тему уроку(дошка закрита)).

- Добрий день, сідайте.

Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове –

частини мови!

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі…

…А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і прикметник.)

Дитина піднімає руку.

- Що ти хотів сказати, …?

- Я теж знаю вірш  про займенник: Займенник імені не скаже,

                                                                     Натомість пальчиком покаже

                                                                   На те, на се, на вас, на нас…

                                                           Тепер знайомитися час!

                                                      Я буду їсти апельсин,

                                                     А ти біжи  у магазин.

                                                                                    Ми будем цілий день сміятись,

                                                                            А ви ідіть  собі до навчатись.

- Молодець.

ІІ Блок «Контроль»

1. НЕ «Самоконтроль»

- Це свідчить про те, що ви пам’ятаєте, яку тему ми зараз вивчаємо.

 - «Займенник»

- Ви знаєте: французький учений Жорж Вандрієс уперше помітив, що не існує жодної мови на світі без займенників.

- Яку ж частину мови ми називаємо займенником?

- Займенник – самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку або кількість, але не  називає їх.

…У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.

    Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, а деякі сидять і сумують.

- Хто ви? – запитав чарівник. –І що трапилось?

- Щось!

- Нічого!

- Казна – що! – навперебій почали вигукувати займенники.

- Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?

- Кожний!

- Сам!

- Хтось!

- Ніхто!

- Той!

- Цей!

- Абихто! – знову один поперед одного закричали займенники.

- Хай говорить хтось один. Хто тут головний?

- Я! Він! Кожний! Всі! – почулося на галявині.

- Зрозуміло, ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою - і перед здивованими займенниками виросло чудове місто. Удруге махнув - перестали сваритися займенники і почали охоче спілкуватися.

- Ану ж скажіть, як помирив чарівник займенники?(поділив на розряди).

- На які розряди поділяються займенники?(на виконання завдання відводиться 1 - 2 хвилини).

- Займенники поділяються на розряди…(відповіді дають діти по черзі).

- Молодці.

3. НЕ «Цілепокладання»

- Як ви думаєте, чим ми повинні зайнятися на уроці? Визначтесь самостійно, адже дошка закрита.

Ми вже знаємо розряди займенників, познайомились із родами, числами, відмінками, правописом більшості розрядів займенників. Мабуть, повинні познайомитися і з утворенням та правописом наступного розряду займенників (неозначених).

- Так, і не тільки неозначених, а ще й заперечних. Ви правильно визначили тему: «Неозначені й заперечні займенники. Їх утворення і правопис».

- На що ж ми повинні звернути увагу на уроці?(діти читають на екрані):

  1. З’ясувати, на що вказують неозначені та заперечні займенники.
  2. Засвоїти правила правопису неозначених та заперечних займенників
  3. Навчитися розпізнавати , утворювати неозначені та заперечні займенники.
  4. Влучно використовувати неозначені та заперечні займенники в усному й писемному мовленні.

ІІІ Блок «Теорія»

1. НЕ «Підготовка до сприйняття нового матеріалу»

- Запишіть у зошитах число, тему уроку «Неозначені й заперечні займенники. Їх утворення і правопис».

- Я хочу ще раз звернути вашу увагу на те, які займенники належать до розрядів неозначених і заперечних(учні читають займенники, спроектовані на екран).

2. НЕ «Введення нового матеріалу»

- На що вказують займенники цих  групи?(діти формулюють визначення).

- Тож, (разом) неозначені займенники вказують на існуючі, але невідомі , неозначені особи чи предмети, їх якості та властивості.  Заперечні вказують на повну відсутність предмета або його ознаки, кількості.

- Щоб переконатися у нашій правоті, зверніться до 173 сторінки підручника.(учні читають правило, пересвідчуються у своїй правоті).

- А от я зараз перевірю, наскільки ви спостережливі і уважні. На що ви звернули увагу?(неозначені й заперечні займенники утворилися від відносних додаванням префіксів і суфіксів).

- Пропоную вам провести дослідницьку роботу. Кожна група має картки із записаними на них займенниками. Завдання: дослідити утворення і правопис поданих слів(робота в групах). Обговоріть порядок виконання вправи, виконайте, зробіть висновок щодо запропонованого завдання. Під час роботи не забувайте про правила роботи в групах.

На виконання завдання відводиться 2 – 3  хвилини.

  • ДЕХТО, ДЕЩО, ДЕЯКІ, ХТОСЬ, ЩОСЬ, ЯКИЙСЬ, АБИХТО, АБИЩО, АБИСКІЛЬКИ, ХТО-НЕБУДЬ, ЩО-НЕБУДЬ, ЯКИЙ-НЕБУДЬ, ЧИЙ-НЕБУДЬ, КАЗНА-ЩО, КАЗНА-ХТО, ХТОЗНА-ЯКИЙ, ХТОЗНА-ЧИЙ, БУДЬ-ХТО, БОЗНА-ЯКИЙ…( 1 група)

 

  • НІХТО,  НІЩО,  НІЯКИЙ, НІЧИЙ,  НІСКІЛЬКИ (2 група)

 

  • ДЕ З КИМ, АБИ ЗА КОГО, ДЕ В ЧОМУ, КАЗНА ДО КОГО, БУДЬ У КОГО, НІ З КИМ, НІ В ЧОМУ, НІ З ЧИМ, БОЗНА З КИМ, ХТОЗНА НА ЧОМУ (3 група)

- Виконали? Перша група , вам слово.

- Ми мали дослідити утворення і правопис поданої групи займенників. Висновок: це група неозначених займенників, які утворилися від відносних за допомогою казна, хтозна, бозна, аби, де, будь; небудь, сь. Пишуться разом із аби, де, сь; з іншими через дефіс.

- Друга група, будь ласка.

- Досліджувані нами займенники належать до розряду заперечних, утворилися від відносних за допомогою ні. Пишуться разом.

- Третя група…

- Займенники, запропоновані нам, належать як до неозначених, так і до заперечних. Пишуться в три слова через те, що між і самим словом стоїть прийменник.

- Отже, ми з вами дослідили творення і правопис неозначених і заперечних займенників і дійшли висновку, що неозначені й заперечні займенники, утворені від відносних за допомогою казна, хтозна, бозна, будь; небудь пишуться через дефіс. За допомогою аби, де,ні; сь – разом. Якщо між і словом стоїть прийменник – окремо.( на екрані паралельно з’являється інформація щодо досліджуваного питання і зроблених висновків).

- Перегорніть сторінку підручника на 174 – 175 і переконайтеся в правильності наших з вами висновків. Не помилилися? От і добре. Оцініть свою роботу в групах з цього питання за допомогою смайликів, що лежать у кожного на парті.(-12б,-9б,6б,-3б).

ІУ Блок «Практика»

1. НЕ «Колективна робота»

- Я думаю, що на даному етапі ви повинні вже вміти знаходити і правильно записувати неозначені й заперечні займенники. Тож давайте спробуємо. (один учень біля дошки, інші в зошитах). Я читатиму текст, а ви уважно слухаєте і записуєте лише неозначені й заперечні займенники, дотримуючись правил правопису(підказку маєте на екрані). Записали: словникова робота.

На виконання завдання відводиться 4 – 5 хвилин.

  • Якогось ранку весняний ліс несподівано сповнився дзвінким гамором. Хтось із дорослих привіз бозна-скільки саджанців, обсипаних казна-скількома тугими бруньками.  Макар Макарович із Миколою Суховієм підійшли до деревець. Луна обзивалась у будь-яких лісових закутках.                                                                       

Макар Макарович, ніскільки не сумніваючись, узявся показувати, як треба садити. Дитячі руки спритно пригортали до корінців пухку землю. Де в кого весело блискали на сонці леза заступів.

   Малі дубові саджанці, немов дещо казкове, виростали із землі.

   Уляна з неабияким запалом садила молоді деревцята, і було в неї на серці, як і будь у кого, радісно.

   А навколо дихала весною, неначе хто-небудь живий, могутня родюча земля. Співали пташки, і так солодко й ніскільки не тривожно пахло якоюсь молодою травою і торішнім вогким листям.

- Які займенники ви повинні були виписати?( заперечні й неозначені). Перевіряємо правильність виконання вправи.

2. НЕ «Самоперевірка»

Після виконання вправи учні обмінюються зошитами і кольоровою пастою перевіряють правильність записів(варіант на дошці, і  правильний на екрані). За виконання цієї вправи ви отримуєте ще один смайлик – поставте оцінку за перевірену вами роботу(зверніть увагу на критерії оцінювання, що під вправою на екрані:

0пом.,12б,1 - 3 пом.,9б,4 - 6 пом.,6б,7-… пом.,3б.

- Хто отримав за роботу «12», хто – «9», хто – «6», у кого – «3»? Молодці.

- Як же утворилися і як пишуться записані нами займенники? (ще раз учні роблять висновок щодо правопису неозначених і заперечних займенників).

- Молодці, ви прекрасно попрацювали, самостійно дослідили тему і зробили правильні висновки щодо утворення і правопису неозначених і заперечних займенників, підтвердили знання високим рівнем виконання словникової роботи.

 3. НЕ «Колективна робота(в парах)»

 - Для закріплення знань з теми пропоную виконати завдання, яке водночас допоможе з’ясувати, хто у класі спритніший, винахідливіший, розумніший. У номінації сьогодні на уроці три титули: переможець, старанний і допитливий. Я підготувала вам цікаві, незвичайні, складні вправи. Працюватимете  в парах, тож обирайте завдання саме за  вашим рівнем знань і можливостей.

- У вас на партах лежать картки зеленого, рожевого і жовтого кольорів. Ознайомтесь із завданням і оберіть собі те, що вам до снаги.

Зелені картки: у поданому тексті знайти і підкреслити займенники, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних і мету їх використання у тексті.

  • Ясний та погожий ранок після будь-якої(неозн.) короткої весняної ночі. Зірочки зникли, наче пірнули в неабияку(неозн.) синю безодню  блакитного неба. Його(присв.) край горить-палає таким(вказ.)  рожевим вогнем. Ці(вказ.)  червонуваті хвилі ясного світила миготять серед темряви, останнє зітхання якої (відн.) віє понад степом. Положисті балки ще дрімають, а всі(озн.) високі могили виблискують росою -  якоюсь(неозн.) срібною, казковою. Тихо, ніщо(запер.) не шерхне, ніхто(запер.) не писне…

Рожеві картки: відновити поданий текст, замість питань поставивши займенники, що підходять за змістом, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних займенників та мету використання їх у тексті.

  • Весна, (хто?) ніхто не порушить (чиєї?) її краси… Зелена трава горить-палає  (яким?) якимсь яскравим зеленим огнем, (де?) на її довгих листочках грає й сяє, мов (яке?)  те самоцвітне каміння, чиста роса; то стрільне (кому?) вам у вічі тоненькою голочкою жовтого світу, то засиніє синьоцвітом, то посипле (чим?) чимсь зеленим…Куди (хто?) ви не повернетесь, (що?) усе горить-палає, (яка?) вся долина пишається, мов зверху райдугами вкрита!

Слова для довідок: ніхто, її, якимсь, на її, те, вам, чимсь,   ви, усе, вся.

Жовті картки: складіть і запишіть твір – мініатюру «Ранок у весняному лісі»(використовуйте неозначені й заперечні займенники); поясніть, з якою метою використано у тексті займенники цих розрядів, як вони пишуться.

НЕ «Презентація результатів виконання завдань»

- Перевіряємо виконані завдання(за групами).

 

- Тож ми навчилися знаходити займенники певних розрядів у тексті, з’ясували, що їх використання  у тексті потрібно для уникнення невиправданих повторів слів, для зв’язку речень у тексті, для емоційності. Молодці, ви гарно працювали, тепер оцініть свою роботу смайликами.(правила оцінювання на екрані). 0пом.,12б,1 - 3 пом.,9б,4 - 6 пом.,6б,7-… пом.,3б.

ІУ. Блок «Рефлексія»

1. НЕ «Підбиття підсумків»

- Спливає час. Наближається до кінця наш урок. Багато чого нового, корисного, цікавого ми почерпнули. Тож давайте перевіримо, чи справдилися наші очікування(спираючись на план уроку, спроектований на екран, учні визначають, чого досягли на уроці).

- Ми з’ясували …

- Засвоїли…

- Навчилися…

- Розвивали…

- Важким було…

Отримані знання мені потрібні для…

- Тож можна вважати наш урок корисним, цікавим, не марним, а ваші побажання я обов’язково врахую під час підготовки до наступного уроку, а ви в свою чергу повинні будете виконати домашнє завдання.

- Запишіть:

  • Закріпити знання з вивченої теми  за § 55
  • Вправа 501 або 504(на вибір)
  • Вправа 510(творча робота)***

…Хтось із присутніх учителів передає лист, який нібито принесли з поштою саме нам.

- Цікаво, що ж це за конверт. Адресовано 6 – В. Давайте прочитаємо(учитель читає листа з проханням про допомогу вирішити суперечку між казковими звірятами щодо того, хто на малюнку, якого кольору, кого привітали зі святом). Допоможемо?  Так тут і завдання є, ще й з нашої теми. Розмалюймо, допоможімо звіряткам(учні виконують тест-розмальовку). Покажіть, що у вас вийшло? А у мене ось що вийшло. Оцініть свою роботу смайликами.   - 12б, - 9б, - 6б, - 3б.

- Як корисно провели час: і меншим допомогли, і вивчений матеріал повторили, і оцінку гарну отримали. Молодці!

- Ви плідно працювали, оцінювали свою роботу на уроці. Порахуйте, яку оцінку заробили? (погодження оцінки з учителем).

Ось уже луна дзвінок.

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі.

Щиро дякую вам, друзі!

Урок закінчено. До побачення. Ви вільні.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

_________________________________________________________________________________________

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

 

-12 б.    -9 б.       -6б.     -3б.

_________________________________________________________________________________________

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кондратко Альона Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 березня 2020
Переглядів
6135
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку