НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ:ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

Про матеріал
Стаття для вчителів на тему: НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ:ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА
Перегляд файлу

Шпак Христина Миколаївна

Криворізька загальноосвітня школа № 108

вчитель початкових класів

НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ:ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

Проблема формування компетентної, творчої і гармонійно-розвиненої особистості учнів хвилювала в різні часи не тільки відомих педагогів, але й дослідників, мислителів, філософів, науковців. І сьогодні ця  проблема – одна з найактуальніших проблем навчання.

Реформування системи освіти в Україні, зокрема початкової, актуалізує пошук технологій, адекватних до сучасної мети і завдань, що знайшло відображення в концепції «Нової української школи». Розбудова Нової української школи може бути ефективною за умови вивчення й упровадження в освітній процес продуктивних здобутків і досвіду зарубіжних освітніх систем із означеної проблеми. Варто зауважити, що на першому місці у цій системі – підготовка дитини до життя. Навчальний процес розглядається, як саме життя, що ґрунтується на суб’єктності школяра.

Саме освіта сталого розвитку пропонує формування ключових компетентностей Нової української школи за допомогою методів  «пізнання через природу».

Сталий розвиток – це систематично керований розвиток. Як зазначає Комісія Брудланд, це «розвиток, який задовольняє потреби нинішнього покоління без шкоди для можливості майбутніх поколінь задовольняти свої власні потреби» [3, с. 48-68]. 

Студіювання наукових праць великих мислителів і  педагогів, таких як Сократ (сократівські бесіди),  В. О. Сухомлинський (уроки в природі),  Ш. О. Амонашвілі, І. Ю. Матюгін, Є. М. Антощук дає нам багато матеріалу для впроваждення системи «Сталого розвитку» [5, с. 27-48].

Процес впровадження наскрізних змістовних ліній освіти для сталого розвитку, а саме: екологічна безпека, громадська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість і фінансова грамотність, повинен стати способом пізнання світу, розвивати важливі компетентності, які будуть необхідні протягом усього життя.

Реалізацію освіти Сталого розвитку ми пропонуємо в процесі проведення системи ранкових кіл із використанням методів ейдетики. Адже учням треба засвоїти великий обсяг інформації, що викликає труднощі у навчанні, а також суперечність між великим обсягом інформації, яку потрібно засвоїти та обмеженими можливостями учнів.

Саме використання методів ейдетики допомагає представити інформацію в новому, зручному вигляді, зробити її доступнішою і цікавою для вивчення.

Ейдетика, за словами А.Бесєдіної, – це унікальна методика, спрямована на розвиток мислення, уяви, уваги і пам’яті. Вона залучає всі можливі ресурси людської пам’яті заради використання набутих знань у житті. Ейдетика сприяє гармонійному розвитку обох півкуль, людина стає більш працездатною, а її психіка стійкішою. Завдяки використанню методів ейдетики людина комфортно та вільно здобуває нові знання [1, с.62].

Саме тому можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню ейдетики як засобу розвитку творчого мислення, уяви та пам’яті.

Психологічна складова уроків сталого розвитку найбільш яскраво проявляється у тому, що діти можуть висловлювались та вести себе більш невимушено та відкрито, що дає можливість ширше розкрити їх творчі здібності.

Під час роботи з дітьми в контексті сталого розвитку ми застосовуємо з учнями інтерактивні форми роботи, особистісно-орієнтований та дифиренційований підходи, впроваджуємо інноваційні технології виховання і навчання.

Під час навчального процесу, а зокрема під час проведення ранкового кола ми використовуємо такі методи навчання в контексті сталого розвитку, як «сократівські бесіди»,  активно впроваджуємо «уроки в природі»  в інноваційому направленні, але за ідеями великого педагога Василя Сухомлинського. Також активно застосовуємо такі ігри, як «Поведінка в природі», «Автопортрет» «Чарівні окуляри».

Надзвичайно ефективними в контексті освіти для сталого розвитку виявились інтегровані кейс-кроки “Піщана казка", «Що росте у полі?». Під час уроку діти асоціюють себе з квітами та іншими рослинами, пояснюють процеси їх життя та росту.

В межах тематичних тижнів проводимо дослідницьку діяльність, наприклад проект «Як ростуть рослини?», «Як економно використовувати воду в повсякденному житті?».

Кожного ранку, зустрічаючись з дітьми на ранковому колі ми надаємо інформацію та обмінюємось думками стосовно навколишнього світу та сучасних подій. Наприклад, проводимо ранкові кола за такими темами сталого розвитку «Як поводитись в довкіллі?», «Що означає бути підприємливим?», «Як берегти воду?».

Під час впровадження ідей сталого розвитку на уроках  використовуємо  різноманітні стратегії навчання, зокрема Кубики історій(Rory's Story), Діаграма Вена, РАФТ, Кубування тощо. Наприклад, за допомогою стратегії Кубування ми можемо разом з учнями цілісно описати будь-яку тему. Наприклад, «Здоров’я», «Енергія», «Рослини», «Важливість води для людини та скорочення її витрат». За допомогою кубика можна порінювати, описувати, аналізувати, встановлювати асоціації, досліджувати об’єкти тощо.

Систематично ми виготовляємо з учнями лепбуки. Цікаві та корисні лепбуки ми зробили з таких тем: «Ліс – легені планети», «Батарейкам - утилізація», «Відсортовуй сміття», «Заощаджуй електроенергію», «Екологічний стиль життя». Під час створення лепбуків діти вчаться шукати інформацію, аналізувати її, класифікувати, знаходять різні способи візуалізації. Під час такої роботи учні краще запам’ятовують та усвідомлюють важливу інформацію, вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Освіта для сталого розвитку допомагає нам навчити дітей не тільки любити і поважати природу і навколишній світ, але й самому стати особистістю, яку поважають. Дуже в цьому нам допомагає методика «Крісло автора».

Система сталого розвитку червоною ниткою проходить у всіх уроках, виховних заходах, позакласних заходах, конкурсах, тощо. Тільки за таких умов можна отримати результат, а саме гармонійно-сформовану, успішну, творчу, активну особистість, яка і є моделлю учня ХХІ століття.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Бесєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості учня /А.Бесєдіна // Рідна школа. – 2009. – № 2-3. – С. 61-62.
  2. Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку : навч.-метод. посіб. для дошкільних навч. закладів / Н. Гавриш, О. Саприкіна, О. Пометун; за заг. ред. О. Пометун. – Дніпропетровськ: Ліра, 2014. – 120 с.
  3. Концепція «Нова українська школа» [Електронний ресурс] / Інформаційний збірник МОН України. – 2016. -  Режим доступу до ресурсу: http://mon .gov. ua.
  4. Лаенз Дж. Система професійної підготовки вчителів у Канаді / Дж. Лаенз // Освіта і управління. – 2007. – Т. 1. – Ч. 4. – С. 163–169.
  5. Сухомлинський В. Вибрані твори: В 5 т. / В. О. Сухомлинський – К.: Рад. шк., 1976. – Т.1. - 654 с.
  6. Allington Richard L., and Patricia M. Cunningham. 2007. Schools That Work: Where All Children Read and Write. 3rd ed. Boston, MA: Allyn & Bacon.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
31 березня 2023
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку