ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Тема. Неповнолітні як суб'єкти адміністративних відносин
Підготувала учитель історії l категорії
Родинської загальноосвітньої
школи l – lll ступенів №35
Покровської міської ради
Донецької області
Гордієнко Світлана Миколаївна
2019
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Урок з правознавства в 9 класі за темою «Неповнолітні як суб’єкти адміністративних відносин» проводиться під час вивчення загальної теми «Неповнолітні як суб’єкти цивільних, сімейних, трудових, адміністративних і кримінальних відносин» відповідно до Навчальної програми з основ правознавства для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів, 2017 р., яка спрямована на впровадження вимог Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, конкретизує зміст та вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів із основ правознавства.
Метою уроку є ознайомлення з загальними положеннями та особливостями адміністративного права; усвідомлення свого місця в системі адміністративних відносин та значення правомірної поведінки; вчитися відповідати за свої вчинки, прагнути дотримуватися норм права в любих життєвих ситуаціях, критично мислити; скласти пам’ятку адміністративної відповідальності неповнолітніх для всіх учнів нашої школи.
Урок апробований в 9 класі Родинської ЗОШ №35 в рамках підготовки шкільного стем – проекту 2019 р. з охорони життєдіяльності учнів, в якому задіяні вчителі історії, інформатики, математики, трудового навчання, образотворчого мистецтва, української філології, шкільний психолог та учні. Кінцевим продуктом шкільного стем – проекту є шкільний банер, що має бути встановлений на території навчального закладу. На уроці правознавства не тільки вивчаються та усвідомлюються особливості адміністративних правопорушень (проступків) та адміністративної відповідальності неповнолітніх, а й готується матеріал для практичного використання у формі пам’ятки для учнів школи, яка має бути розміщена на банері, а також в класних куточках кожного кабінету. Таким чином урок не тільки розширює правові знання підлітків, а й має виховне значення для попередження адміністративних правопорушень неповнолітніх, в першу чергу таких як хуліганство, булінг, пошкодження майна на території школи та в інших громадських місцях. Урок може бути проведений для учнів, які вивчають основи правознавства на рівні стандарту та мають навчальні досягнення як середнього – достатнього рівнів, так і в класах з переважно достатнім і високим рівнем.
Макет шкільного стем – проекту.
Тема. Неповнолітні як суб'єкти адміністративних відносин.
Мета уроку:
ознайомлення з загальними положеннями та особливостями адміністративного права; усвідомлення свого місця в системі адміністративних відносин та значення правомірної поведінки;
вчитися відповідати за свої вчинки, прагнути дотримуватися норм права в любих життєвих ситуаціях, критично мислити;
скласти пам’ятку (міні – проект) адміністративної відповідальності неповнолітніх для всіх учнів школи.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- розуміти й пояснювати поняття: КУПАП, «адміністративне право», «адміністративні відносини», «адмінстративні правопорушення», «адміністративна відповідальність» тощо;
- називати види адміністративних правопорушень, адміністративних стягнень та особливості адіністративної відповідальності неповнолітніх;
- оцінювати рівень своєї відповідальності під час роботи в групі з різними джерелами.
Обладнання: підручник О. Пометун, Т. Ремех. Основи правознавства, 9 кл., Київ, «ЛТД», 2017 г.; конверти з завданнями, ілюстративний матеріал, відеоматеріал, мультимедійний супровід, стікери, аркуші А4, фломастери.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, інтерактивний урок (за методами).
Форма уроку: практичний.
Дошка:
Зліва: зображення рюкзачка, скриньки, корзини для сміття.
В центрі: ілюстрації до адміністративних правопорушень (проступків).
Справа: «пам'ятка».
Хід уроку.
l. Орг. момент. (2 хв.)
Заходячи в кабінет, учні розсаджуються, займаючи місця за столами для 4-х груп за допомогою різнокольорових карток. Картки відповідають кольору конверта на столі кожної групи.
Щоб налаштувати учнів до співпраці, учитель бажає учням плідної роботи на уроці та нагадує, що успіх кожної групи залежить від активної роботи кожного.
lll. Актуалізауія опорних знань. (3-4 хв.)
Метод: Застосування відеофрагменту.
Учитель звертає увагу учнів на екран та демонструє відеофрагмент 1-го випуску «Ну, постривай!» (Слайд 2) Метод: розминка.
Запитання:
1.Що відбувається на екрані?
2. Яким правовим терміном назвати ці події?
3.Що таке правопорушення?
4. Які вам відомі види правопорушень?
5. Що ви розумієте під правовідносинами?
lV. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Побачений відеофрагмент має пряме відношення до нашого уроку. В кінці уроку ми з вами зможемо дати правову оцінку діям героїв.
Учитель оголошує тему уроку, мету та очікувані результати. (Слайди 3-5)
V. Вивчення та усвідомлення нового матеріалу. (26-27 хв.)
План:
Учитель. Адміністративне право – одна з багатьох галузей права, що регулює велике коло суспільних відносин, без яких не можливо уявити наше життя. В чому вони полягають? Кожна група має пакет завдань, які відповідають плану теми уроку. За допомогою інформаційних карток виконайте завдання №1.
Метод: РОБОТА В ГРУПАХ.
(Слайд 6)
Прийом: опрацювання інформації, нових термінів за текстом підручника та картки.
Завдання №1.
Група 1.
Особливості адміністративного права
Опрацюйте текст підручника на стор.162-163 та картку з інформаційним матеріалом і дайте відповідь на запитання.
Запитання.
1.Чому адміністративне право прийнято називати управлінським правом?
2. Які саме суспільні відносини в сфері управління воно регулює?
3. Назвіть три особливості адміністративно-правових відносин.
4. Хто є суб’єктами цих відносин?
Інформаційна картка.
Розвиток суспільства та окремих його сфер потребує управління, без якого не буде узгодженої спільної діяльності людей. Адміністративне право регулює коло суспільних відносин, які пов’язані з управління в усіх сферах життя:
Ось чому існує велика кількість правил в сфері цих відносин (дорожнього руху, пожежної безпеки, поводження на воді, біля залізниці тощо)
Особливості адміністративно-правових відносин
1.В них завжди задіяний орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування(публічна адміністрація)
2.Між учасниками (суб’єктами) цих правовідносин немає рівності
3.Суб’єкт управління в односторонньому порядку адміністративними методами визначає поведінку підлеглих
Суб’єкти адміністративних відносин
Фізичні особи Органи державного управління та їх посадовці
Юридичні особи Державні службовці
Наприклад, інспектор ДАІ, інспектор з охорони
довкілля, лісничий, поліцейський, орган
рибоохорони, інспектор пожежної служби,
Група 2.
Адміністративні правопорушення (проступки).
Опрацюйте інформаційний матеріал та підручник на стор.163-164 і дайте відповідь на запитання.
Запитання:
1.Які джерела адміністративного права?
2.Що прийнято називати адміністративним проступком? Які його ознаки?
3. Які види адміністративних правопорушень передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення?
Інформаційна картка.
Джерелами адміністративного права є:
Адміністративне правопорушення або проступок – це порушення норм адміністративного права, протиправна, винна дія чи бездіяльність, за яку передбачено адміністративну відповідальність.
Види:
Група 3.
Адміністративна відповідальність.
Опрацюйте інформаційний матеріал та підручник на стор.165 і дайте відповідь на запитання.
Запитання:
1. Що таке адміністративна відповідальність та що є її підставою?
2. В чому полягає адміністративна відповідальність? Що ви розумієте під поняттям «санкція»?
3. Хто ухвалює рішення про вину правопорушника?
4. Як визначається процедура та порядок притягнення до відповідальності?
Інформаційна картка.
Адміністративна відповідальність – це вид юридичної відповідальності, що передбачена законом за адміністративне правопорушення (проступок).
Основні риси адміністративної відповідальності:
Група 4.
Адміністративні стягнення.
Опрацюйте інформаційний матеріал та підручник на стор.165-166 і дайте відповідь на запитання.
Запитання.
1.Що таке адміністративне стягнення?
2.З якою метою застосовується стягнення?
3.Які види адміністративних стягнень передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення?
4.Що таке штрафні бали?
Інформаційна картка.
За адміністративне правопорушення особу можуть притягнути до відповідальності у формі адміністративного стягнення.
Адміністративне стягнення – це санкція, примусовий захід матеріального чи морального впливу, що застосовується до правопорушника.
Мета: забезпечення виконання загальнообов’язкових правил,покарання, виховання правопорушника,запобігання новим правопорушенням.
КУПАП передбачено такі види адміністративних стягнень:
Штрафні бали – стягнення у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі у вигляді відрахування з 150 балів, що отримує водій на рік.
Учитель. Ви ознайомилися з загальними положеннями адміністративного права, а зараз виконаєте в групах практичне завдання №2, що міститься в конвертах. Визначте, які з наведених ситуацій на ваш погляд стосуються адміністративних проступків та чому (вам допоможе текст на стор 164 підручника).
Прийом: розв’язання життєвих ситуацій.
ЗАВДАННЯ №2
Група 1.
Визначте, які з наведених ситуацій на ваш погляд стосуються адміністративних проступків, а які інших правопорушень
Група 2.
Визначте, які з наведених ситуацій на ваш погляд стосуються адміністративних проступків, а які інших правопорушень.
Група 3.
Визначте, які з наведених ситуацій на ваш погляд стосуються адміністративних проступків, а які інших правопорушень.
Група 4.
Визначте, які з наведених ситуацій на ваш погляд стосуються адміністративних проступків, а які інших правопорушень.
Учитель, підсумовує відповіді кожної групи ( якщо учні помилялися, учитель звертає увагу на те, що не враховані наявність суб’єкта управління або тяжкі наслідки (а це вже злочин). Звертає особливу увагу учнів на булінг, в тому числі в соціальних мережах.
Учитель. Розглянуті ситуації стосуються, як ви мали звернути увагу, найбільш поширених правопорушень саме серед неповнолітніх.
(Слайд 7)
Учитель пропонує звернути увагу на екран з графіком розглянутих справ одним суддею за один місяць 2016р. та 1 місяць 2017р.
Учитель. Ми бачимо, що кількість кримінальних і адміністративних справ мало відрізняється, але постійно і стрімко зростає. Як ви гадаєте, чому їх кількість зростає?
Метод: «Мозковий штурм».
(очікувані відповіді учнів: виховання в сім’ї, недостатня увага батьків, нічим зайнятися в вільний час, вплив сумнівної компанії, нестача грошей, недостатньо правових знань).
Метод: створення міні – проекту.
Прийом: аналіз правових джерел.
Учні виконують завдання №3 за допомогою Кодексу України про адміністративні правопорушення, визначають особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх та складають пам’ятку головних положень, які повинен знати кожен підліток.
Учитель пропонує підійти творчо до оформлення положень пам’ятки, які учні записують фломастерами на аркушах.
(Слайд 8)
ЗАВДАННЯ №3
1.Опрацюйте статті з Кодексу України про адміністративні правопорушення.
2.Запропонуйте положення для пам’ятки у вигляді короткого та лаконічного висловлювання.
3.Що, на вашу думку, мають пам’ятати неповнолітні?
Група 1.
Стаття 12. Вік, після досягнення якого настає адміністративна відповідальність
Адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку.
Стаття 13. Відповідальність неповнолітніх.
До осіб віком від 16 до 18 років, які вчинили адміністративні правопорушення, застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 24-1 цього Кодексу.
У разі вчинення особами віком від 16 до 18 років адміністративних правопорушень, (передбачених статтями 44, 51, 121 - 127, частинами першою, другою і третьою статті 130, статтею 139, частиною другою статті 156, статтями 173, 1734, 174, 183-1, 185, 190 - 195 цього Кодексу), вони підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах. З урахуванням характеру вчиненого правопорушення та особи правопорушника до зазначених осіб (за винятком осіб, які вчинили правопорушення, передбачені статтею 185) можуть бути застосовані заходи впливу, передбачені статтею 24-1 цього Кодексу.
Запитання:
Очікувані положення: адміністративна відповідальність настає з 16 років
до осіб віком від 16 до 18 років застосовуються заходи впливу
Група 2.
Стаття 24-1. Заходи впливу, що застосовуються до неповнолітніх
За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх віком від 16 до 18 років можуть бути застосовані такі заходи впливу:
1)зобов'язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
2)попередження;
3)догана або сувора догана;
4)передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
Запитання:
Очікувані положення: до неповнолітніх застосовуються такі заходи впливу: зобов’язання вибачитися, попередження, догана або сувора догана, передача під нагляд батьків чи осіб, що їх замінюють.
Група 3.
Стаття 13. Відповідальність неповнолітніх.
У разі вчинення особами віком від 16 до 18 років адміністративних правопорушень, (передбачених статтями 44, 51, 121 - 127, частинами першою, другою і третьою статті 130, статтею 139, частиною другою статті 156, статтями 173, 173-4, 174, 183-1, 185, 190 - 195 цього Кодексу), вони підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах, можуть застосовуватись такі адміністративні стягнення:
штраф та штрафні бали, громадські роботи або виправні роботи тощо.
Запитання.
Очікуване положення: неповнолітні можуть підлягати відповідальності на загальних підставах.
Група 4.
Стаття 184. Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей.
Ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов'язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей - тягне за собою попередження або накладення штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягнуть за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення неповнолітніми віком від 14 до16 років правопорушення, відповідальність за яке передбачено цим Кодексом, крім порушень, передбачених частинами третьою або четвертою статті 173-4 цього Кодексу, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Запитання.
- Хто несе відповідальність за вчинення правопорушень неповнолітніми?
- В якій формі вони несуть відповідальність?
Очікувані положення: адміністративну відповідальність за неповнолітніх несуть їх батьки у формі штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Учні з кожної групи оголошують результати своєї роботи та прикріплюють аркуші з положеннями для пам’ятки на дошці.
МОЖЛИВА ПАМ’ЯТКА (міні – проект)
Адміністративна відповідальності настає з 16 років.
До осіб віком від 16 до 18 років застосовуються заходи впливу:
- зобов’язання публічно або в іншій формі вибачитися;
- попередження;
- догана або сувора догана;
- передача під нагляд батькам або особам, які їх замінюють.
Неповнолітні можуть підлягати відповідальності на загальних підставах.
Вчинення неповнолітніми правопорушення тягне за собою накладення штрафу на батьків від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
lV. Узагальнення. (5 хв.)
Обговорення та правова оцінка ВІДЕОМАТЕРІАЛУ. (Слайд 9)
Метод: «Прес»
Прийом: Визначення соціальної сутності подій відеофрагмента.
Питання.
1.Які правопорушення скоїв Вовк? Що саме скоїв?
2.Яку відповідальність буде нести Вовк?
3.Чи був Вовк неповнолітнім?
4.Що він мав на меті?
5.Якби він вчинив задумане, яку відповідальність поніс?
6.Чим закінчився фрагмент?
7.В чому різниця між адміністративним проступком і злочином?
Учитель звертає увагу учнів, що адміністративний арешт до неповнолітніх не застосовується та доповнює пам’ятку положенням, яке прикріплює на дошці: Від адміністративного проступку до злочину один крок!
Vl. Підсумок уроку, рефлексія. (4 хв.)
Метод: «Займи позицію»
Учитель. Чи корисним був для вас урок?
Пропонується записати на стікерах своє прізвище та визначитися:
- якщо знання, що ви отримали, візьмете з собою, прикріпіть стікер до «рюкзака»,
- якщо залишите на потім – до «сундучка» ( із замком),
- якщо вони вам не потрібні – до «корзини для сміття».
Учитель оцінює роботу в групах, відповіді та активність.
Vll. Дом. завдання, інструктаж. (3 хв.) (Слайд 10)
1.Опрацювати§ - 25 підручника;
2.Надати усну правову оцінку ситуаціям на стор.168;
3. Творче завдання:
Група 1. Написати невеличке есе «Адміністративне правопорушення – це злочин в мініатюрі»;
Група 2. Підібрати з творів української літератури 2 – 3 приклади ситуацій, де мали місце адміністративні проступки (наприклад, з творів М. Гоголя).
Група 3. Підібрати з творів зарубіжної літератури 2 -3 приклади ситуацій, де мали місце адміністративні проступки (наприклад, роман Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»).
Група 4. Доберіть із ЗМІ (Інтернет, телебачення, преса) приклади адміністративних правопорушень неповнолітніх в нашому місті, області.
Учитель рекомендує звернутися до вчителів української та зарубіжної літератури.
1