Тема: Неповторність творчої спадщини Остапа Вишні. Усмішка « Моя автобіографія.
Мета : виявити неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомитись з гумористичним доробком письменника, зокрема усмішкою « Моя автобіографія» удосконалювати вміння аналізувати худ. текст , персонажів твору , визначати провідну думку , мовні засоби створення ситуації комічного.
виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури
ХІД УРОКУ
Стражденний син стражденного народу.
Кришталь з його кривавої сльози.
Він не згинавсь, хоч як гула негода,
І не здригавсь від гуркотів грози,
Змагався він з життям самим,
Коли людинати – зітхни за ним В. Боровиков
-- Кого можуть стосуватися почуті слова? ВІДПОВІДІ УЧНІВ
( Такою людиною, звичайно, є Остап Вишня)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Ми поговоримо про неповторність творчої спадщини Остапа Вишні,про його усмішку
« Моя автобіографія»
Ознайомимось з його віхами життя, як основними причинами розвитку таланта письменника – гумориста, пригадаємо засоби гумору, знайдемо їх у творі.
будемо виховувати любов до спадщини Остапа Вишні,
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Остап Вишня-людина, що не тільки вижила в страшнуепоху, не тільки змогла сміятися, а ще й створила її - усмішку – всіма улюблений жанр.
-- У своєму щоденику “Думи мої, думи мої “ 23 лютого 1951 р. О. Вишня запитав сам себе «...що треба, щоб мати право з людини посміятись, покепкувати, навіть насміятись із своєї, рідної людини?»
- А ви як думаєте?
Учні: Бути безстрашним, жартівливим.
«Треба любити людину більше, ніж самого себе». Оце і є головне кредо письменника.
Учитель : Мабуть, з часів Котляревського не сміялась Україна таким життєрадісним, таким іскрометним сонячним сміхом, яким вона сміялася знову у прекрасній творчості Остапа Вишні…
Остап Вишня – самобутній український письменник. Його герої реальні люди: мудрі і працьовиті, кмітливі, щирі, схильні до філософських роздумів.
Лінгвісти
Досліджували яка ж лексична помилка вживається в назві твору.
-Яку лексичну помилку допущено у назві твору? З якою метою?( Комічне починається вже із заголовка. Слово « моя « зайве».Це налаштовує на якісь невідповідності, на комічний лад натяк на несерйозність оповіді, його простакуватість.)
Отже, прочитавш біографію ми вважаємо, що багато в чому герої нагадують і самого Остапу Вишню.
Учитель: Ось це нам зараз і допоможе перевірити «підслухане»інтерв’ю з письменником.
Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею (за мотивами «Мояавтобіографія»).
Ж.: – Отже, сьогодні у нас в гостях неймовірне щастя…
О.В. – Отакої!
Ж. – Так-так. Перейдемо до справи. Розкажіть про своє народження.
О.В . – У мене нема ніякого сумніву, що я народився, хочабулиспогадиматері, що мене витягли з колодязя 23 грудня 1883 року.
Ж.– Розкажіть нам про батьків.
О.В. – Люди були підходящі за 24 роки спільногожиттятільки 17 дітей.
Ж. – Коли і хто відкриввперше ваш талант?
О.В. – Батько сказав: «Писатиме», - побачивши, як я розводжу рукою калюжу.
Ж. – Як ви вибирали явища про які треба писати?
О.В. – Письменника супроводять явища надзвичайні, оригінальні. Підскочать - і записала людина.
Ж.– А як життя пішло далі?
О.В. – Нецікаво пішло, закінчив школу, зробився фельдшером, все за екстерна правив, до університету вступив.
Ж. – З чого починали?
О.В. – Працював перекладачем. А тоді думаю: «Чого перекладаю, коли фейлетони писати можу?» - так і зробився Остапом Вишнею.
Ж. – Отже,Павло Губенко, він же Павло Губський, став чудовим гумористом, основоположником жанру усмішки - Остапом Вишнею.
Ми побудували бесіду саме на цьому уривку, який чітко показує не просте письменництво, а талант письменника – гумориста.
Вчитель --Які засоби створення комічного ви знаєте? Гумор Сарказм Іронія Сатира Пародія Парадокс
Група літературознавців опрацювавши текст усмішки « Моя автобіографія» ,спробували з’ясувати , які засоби комічного використовує автор.
Літературознавці.
1 Учень : Остап Вишня дав життя новому літературному жанру- усмішці.
Різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею. Своєрідність жанру усмішки — в поєднанні побутових замальовок з частими авторськими відступами, в лаконізмі й дотепності.
Із біографії ми дізналися, що Вишня ще писав гуморески й фейлетони.
УСМІШКА- Гумористичний художній твір
2 УЧЕНЬ :
У творі Остап Вишня майстерно поєднав традиційні засоби творення комічного з новими прийомами, що так невтомно шукав. іронія, вульгаризми, жартівливі народні прислів’я та приказки, комічні ситуації та події; застосування політичних та науковихт ермінів для зображення побутових явищ, повтори, підтекст.
У творі багато жартівливих прислів’їв приказок, фразеологізмів: «яка тебе лиха година… потягла», «куди дірка дівається, як бублик їдять», «як муха дише», «велика… цабе», «роззявити рота», «хай воно йому сказиться!», «собача тропа», «душа в штанях», «як мокра миша» і подібні.
Вже манера оповіді письменника викликає сміх. Остап Вишня часто маскується під простачка, казкового дурника, перед яким, однак, пасують мудреці.
3.УЧЕНЬ :Влучно використано суспільно-політичну лексику для опису побутових подій, дитячих витівок: «класова свідомість», «соціалізм», «король», «експлуататорша», «конституція нервова» і подібні.
Не меншдосконаловикористовує автор і підтекст: «Так щонаші з М. К. Зеровим стёжки розійшлися. Він — на Рим, я на — Шенгеріївку». Тобто Зеров заглибився у вивченняантичноїлітератури, а Остап Вишня — у народнутворчість, життярідного народу.
Парадокс можна спостерігати у наступних рядках:
«Фельдшер був з мене непоганий, бо зразу ж закапав одному хворому очі нашатирним спиртом заміст ьцинкових крапель».
4.УЧЕНЬ Іронія використовується автором у фразі: «Про гонорар од того хворого говорити не буду».Що не речення - то народний жарт. Мова героїв колоритна, жвава, а побут переданий за допомогою яскравих, найприкметніших деталей: «-Піди, подивись, Мелашко, чи не заснув там часом Павло? Та обережненько не налякай, щоб сорочки не закаляв. Хіба на них наперешся?!»
5 УЧЕНЬ : Отже, розмаїття художніх засобів творення комічного свідчить про великий талант письменника-гумориста.
Вчитель : Сміх Вишні доброзичливий, а не злісний і засуджуючий, і тому загальна тональність його гуморески— світла, сонячна.
Складіть інформаційне гроно : « Які риси характеру вас вразили найбільше»
непохитність, вірність ідеалам простих людей, душевна щедрість, витривалість , мужність, емоційність.
Ці риси дають нам впевненість , що якщо прикласти зусилля і здібності можна досягти багато. Головне не ставити нереальних цінностей.
Висновок : Письменник обрав своєю зброєю в боротьбі за людину сміх — то дошкульний, то доброзичливий, то гіркий крізь сльози, який завжди супроводжував наш народ у його багатостраждальній історії.
СКЛАДІТЬ сенкан до слів :
Усмішка Гумор
Безтурботна, щаслива комічний ,добрий
Дарує, збагачує, слугує радує, сміється, кепкує
Думки про добру подію демонстрація добродушності
Радість жартівливість
4. Закріплення вивченого.
Перевіримо як ви орієнтуєтесь у творі.
Кошик «Доповніть цитату з тексту :
1. У мене нема жодного сумніву в тому, що я народився, хоч і під час мого появлення на світ білий, і потім — років, мабуть, із десять підряд — мати казали………………..
(що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку».)
2. А взагалі батьки були нічого собі люди. …………(Підходящі) ».
3. І «послав їм господь усього тільки…………………( сімнадцятеро дітей), бо вміли вони молитись милосердному».
4..Отак між природою з одного боку та людьми — з другого й промайнули перші кроки …………………………………….. ( мого дитинства золотого)».
5..Вчив мене хороший учитель Іван Максимович, доброї душі дідуган, білий-білий, як білі бувають у нас ………………………(перед зеленими святами хати). Учив він сумлінно…»
6. Взагалі любив книжки з м’якими палітурками, їх і рвати легше, і не так боляче вони б’ються, ……………………….( як мати, було, побачать.) …А решта книг читалася нічого собі».
Вчитель : Отже ми дізналися ,що матеріалом для написання твору « Моя автобіографія « стало саме життя письменника, а також головна зброя письменника – сміх
то дошкульний, то доброзичливий, то гіркий крізь сльози, який завжди супроводжував наш народ у його багатостраждальній історії.
Рефлексія
1. Літературно-термінологічний диктант
1. Яке справжнє ім’я Остапа Вишні? (Павло Губенко)
2. Під яким псевдонімом почав писати Павло Губенко в газетах? (Павло Грунський
3. Різновидом яких двох жанрів є усмішка? (гумореска і фейлетон)
4. . Форми комічного (гумор, сатира, іронія, сарказм).
5. Гумореска – це…(невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом).
6. Фейлетон - це різновид якого жанру?(художньо-публіцистичного)
7.Яке слово слід ужити на місці пропуску в реченні «Ніколи не сміявся без…»? (любові)
Остап Вишня - це не просто гуморист, він поет за станом душі.
5. Підсумок уроку.
Дом. завд. Виписати як оцінюють Остапа Вишню інші діячі літератури.