: Неповторність творчої спадщини Остапа Вишні. Усмішка « Моя автобіографія

Про матеріал
виявити неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомитись з гумористичним доробком письменника, зокрема усмішкою « Моя автобіографія» удосконалювати вміння аналізувати худ. текст , персонажів твору , визначати провідну думку , мовні засоби створення ситуації комічного. виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури
Перегляд файлу

Тема: Неповторність творчої спадщини Остапа Вишні. Усмішка « Моя автобіографія.

Мета : виявити  неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомитись з гумористичним доробком письменника, зокрема  усмішкою « Моя автобіографія» удосконалювати  вміння  аналізувати худ. текст , персонажів твору , визначати провідну думку , мовні засоби створення ситуації комічного.

виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, любов до рідного слова, пошану до українських діячів культури

 

ХІД  УРОКУ

 

  1. Огранізаційний момент

 

Стражденний син стражденного народу.

Кришталь з його кривавої сльози.

Він не згинавсь, хоч як гула негода,

 І не здригавсь від гуркотів грози,

Змагався він з життям самим,

Коли людинати – зітхни за ним      В. Боровиков

-- Кого можуть стосуватися почуті слова? ВІДПОВІДІ УЧНІВ

( Такою людиною, звичайно, є Остап Вишня)

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Ми поговоримо про неповторність творчої спадщини Остапа Вишні,про його усмішку

« Моя автобіографія»

Ознайомимось з його  віхами життя, як основними причинами розвитку таланта письменника – гумориста, пригадаємо засоби гумору, знайдемо їх у творі.

будемо виховувати любов до спадщини Остапа Вишні,

 

ІІІ  Вивчення нового матеріалу.

Остап Вишня-людина, що не тільки вижила в страшнуепоху, не тільки змогла сміятися, а ще й створила її - усмішку – всіма улюблений жанр.

-- У своєму щоденику “Думи мої, думи мої “ 23 лютого 1951 р. О. Вишня запитав сам себе «...що треба, щоб мати право з людини посміятись, покепкувати, навіть насміятись із своєї, рідної людини?»

- А ви як думаєте?

Учні: Бути безстрашним, жартівливим.

  • А сам Вишня відповів так

«Треба любити людину більше, ніж самого себе». Оце і є головне кредо письменника.

 

Учитель : Мабуть, з часів  Котляревського не сміялась Україна таким життєрадісним, таким іскрометним сонячним  сміхом, яким вона сміялася знову у прекрасній творчості Остапа  Вишні…

 

Остап Вишня – самобутній український письменник. Його герої реальні люди: мудрі і працьовиті, кмітливі, щирі, схильні до філософських роздумів.

 

Лінгвісти

Досліджували  яка ж лексична помилка вживається в назві твору.

  • Термін «автобіографія» притаманний офіційно – діловому стилю мовлення  .термін в офіційно-діловому стилі автобіографія  це документ, у якому особа, що складає його, подає опис свого життя та діяльності в хронологічній послідовності

 

-Яку лексичну помилку допущено у назві твору? З якою метою?( Комічне починається вже із заголовка. Слово « моя « зайве».Це налаштовує на якісь невідповідності, на комічний лад    натяк  на не­серйозність оповіді, його простакуватість.)

 

Отже, прочитавш біографію ми вважаємо, що багато в чому герої нагадують і самого Остапу Вишню.

Учитель: Ось це нам зараз і допоможе перевірити «підслухане»інтерв’ю з письменником.

 

Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею (за мотивами «Мояавтобіографія»).

 

Ж.: – Отже, сьогодні у нас в гостях неймовірне щастя…

О.В. – Отакої!

Ж.  – Так-так. Перейдемо до справи. Розкажіть про своє народження.

О.В . – У мене нема ніякого сумніву, що я народився, хочабулиспогадиматері, що мене витягли з колодязя 23 грудня 1883 року.

Ж.– Розкажіть нам про батьків.

О.В. – Люди були підходящі за 24 роки спільногожиттятільки 17 дітей.

Ж. – Коли і хто відкриввперше ваш талант?

О.В. – Батько сказав: «Писатиме», - побачивши, як я розводжу рукою калюжу.

Ж. – Як ви вибирали явища про які треба писати?

О.В. – Письменника супроводять явища надзвичайні, оригінальні. Підскочать - і записала людина.

Ж.– А як життя пішло далі?

О.В. – Нецікаво пішло, закінчив школу, зробився фельдшером, все за екстерна правив, до університету вступив.

Ж. – З чого починали?

О.В. – Працював перекладачем. А тоді думаю: «Чого перекладаю, коли фейлетони писати можу?» - так і зробився Остапом Вишнею.

Ж. – Отже,Павло Губенко, він же Павло Губський, став чудовим гумористом, основоположником жанру усмішки - Остапом Вишнею.

 

Ми побудували бесіду саме на цьому уривку, який чітко показує не просте письменництво, а талант письменника – гумориста.

 

Вчитель --Які засоби  створення комічного ви знаєте? Гумор Сарказм Іронія Сатира Пародія  Парадокс

Група літературознавців опрацювавши текст усмішки « Моя автобіографія» ,спробували з’ясувати , які засоби комічного використовує автор.

 

Літературознавці.

1 Учень :   Остап Вишня  дав життя новому літературному жанру- усмішці.

Різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею. Своєрідність жанру усмішки — в поєднанні побутових замальовок з частими авторськими відступами, в лаконізмі й дотепності.

Із біографії ми дізналися, що Вишня ще писав гуморески й фейлетони.

 

УСМІШКА- Гумористичний художній твір

 

 2 УЧЕНЬ :

У  творі  Остап Вишня майстерно поєднав традиційні засоби творення комічного з новими прийомами, що так невтомно шукав.  іронія, вульгаризми, жартівливі народні прислів’я та приказки, комічні ситуації та події; застосування політичних та науковихт ермінів для зображення побутових явищ, повтори, підтекст.

У творі багато жартівливих  прислів’їв приказок, фразеологізмів: «яка тебе лиха година… потягла», «куди дірка дівається, як бублик їдять», «як муха дише», «велика… цабе», «роззявити рота», «хай воно йому сказиться!», «собача тропа», «душа в штанях», «як мокра миша» і подібні.

Вже манера оповіді письменника викликає сміх. Остап Вишня часто маскується під простачка, казкового дурника, перед яким, однак, пасують мудреці.

3.УЧЕНЬ :Влучно використано суспільно-політичну лексику для опису побутових подій, дитячих витівок: «класова свідомість», «соціалізм», «король», «експлуататорша», «конституція нервова» і подібні.

Не меншдосконаловикористовує автор і підтекст: «Так щонаші з М. К. Зеровим стёжки розійшлися. Він — на Рим, я на — Шенгеріївку». Тобто Зеров заглибився у вивченняантичноїлітератури, а Остап Вишня — у народнутворчість, життярідного народу.

Парадокс можна спостерігати у наступних рядках:
«Фельдшер був з мене непоганий, бо зразу ж закапав одному хворому очі нашатирним спиртом заміст ьцинкових крапель».

4.УЧЕНЬ Іронія використовується автором у фразі: «Про гонорар од того хворого говорити не буду».Що не речення - то народний жарт. Мова героїв  колоритна, жвава, а  побут переданий за допомогою яскравих, найприкметніших деталей: «-Піди, подивись, Мелашко, чи не заснув там часом Павло? Та обережненько не налякай, щоб сорочки не закаляв. Хіба на них наперешся?!»

5 УЧЕНЬ : Отже, розмаїття художніх засобів творення комічного свідчить про великий талант письменника-гумориста.

Вчитель : Сміх Вишні  доброзичливий, а не злісний і засуджуючий, і тому загальна тональність його гуморески— світла, сонячна.

 

Складіть інформаційне гроно : « Які риси характеру вас вразили найбільше»

непохитність, вірність ідеалам простих людей, душевна щедрість,  витривалість , мужність, емоційність.

Ці риси дають нам впевненість , що якщо прикласти зусилля і здібності можна досягти багато. Головне не ставити нереальних цінностей.

 

Висновок : Письменник обрав своєю зброєю в боротьбі за людину сміх — то дошкульний, то доброзичливий, то гіркий крізь сльози, який завжди супроводжував наш народ у його багатостраждальній історії.

 

СКЛАДІТЬ сенкан до слів  :

Усмішка                                            Гумор
Безтурботна, щаслива                      комічний  ,добрий
Дарує, збагачує, слугує                   радує, сміється, кепкує
Думки про добру подію                  демонстрація добродушності
Радість                                              жартівливість

4. Закріплення вивченого.

Перевіримо як ви орієнтуєтесь у творі.

Кошик «Доповніть цитату з тексту :

1. У мене нема жодного сумніву в тому, що я народився, хоч і під час мого появлення на світ білий, і потім — років, мабуть, із десять підряд — мати казали………………..

(що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку».)

 

2. А взагалі батьки були нічого собі люди. …………(Підходящі) ».

 

3.  І «послав їм господь усього тільки…………………( сімнадцятеро дітей), бо вміли вони молитись милосердному».

 

4..Отак між природою з одного боку та людьми — з другого й промайнули перші кроки …………………………………….. ( мого дитинства золотого)».

 

5..Вчив мене хороший учитель Іван Максимович, доброї душі дідуган, білий-білий, як білі бувають у нас ………………………(перед зеленими святами хати). Учив він сумлінно…»

 

6. Взагалі любив  книжки з м’якими палітурками, їх і рвати легше, і не так боляче вони б’ються, ……………………….( як мати, було, побачать.) …А решта книг читалася нічого собі».

 

Вчитель : Отже  ми дізналися ,що матеріалом для написання  твору « Моя автобіографія « стало саме життя письменника, а також головна зброя письменника – сміх

то дошкульний, то доброзичливий, то гіркий крізь сльози, який завжди супроводжував наш народ у його багатостраждальній історії.

 

Рефлексія

1. Літературно-термінологічний диктант

 1. Яке справжнє ім’я Остапа Вишні? (Павло Губенко)

2. Під яким псевдонімом почав писати Павло Губенко в газетах? (Павло Грунський

 3. Різновидом яких двох жанрів є усмішка? (гумореска і фейлетон)

 4. . Форми комічного (гумор, сатира, іронія, сарказм).

5. Гумореска – це…(невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом).

6. Фейлетон - це різновид якого жанру?(художньо-публіцистичного)

7.Яке слово слід ужити на місці пропуску в реченні «Ніколи не сміявся без…»? (любові)

Остап Вишня  - це не просто гуморист, він поет за станом душі.

 

5. Підсумок уроку.

Дом. завд. Виписати як оцінюють Остапа Вишню інші діячі літератури.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 вересня 2022
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку