10 червня о 18:00Вебінар: Літній табір під час карантину, або організація позакласної діяльності онлайн

Урок : «У гості до музичних інструментів»

Про матеріал
Власна авторська розробка уроку музичного мистецтва на тему «У гості до музичних інструментів» 5 клас
Перегляд файлу

                                                           Урок № 12     5 клас

Тема:     «У гості до музичних інструментів»

 Мета:

          навчальна: поглибити знання учнів про народні українські інструменти; дати поняття "Троїсті музики", удосконалювати співецькі навички; на прикладі української народної казки підкреслити позитивну роль музики як носителя добра і щастя в літературних творах.

          розвивальна: розвивати навички музичного сприйняття творів, збагачувати внутрішній світ учнів; використати міжпредметні зв'язки різних видів мистецтв; інтерпретувати і виразно виконувати музичні твори.

             виховна: прививати інтерес до історії українського музичного мистецтва, до народних інструментів; виховувати патріотичні почуття учнів ,  художньо-естетичний смак, культуру слухання високохудожніх музичних творів.

 Музичний матеріал: УНП "Як ішов я з Дебречина", "Думи мої, думи", "Та орав мужик край дороги", шотландські награші волинки, норвезька НП "Чарівний смичок"

Наочні посібники: УНКазка "Чарівна скрипка", сопілка, бубон, цимбали, скрипка, картки із зображенням народних инструментів

Обладнання: Комп'ютер, проектор, презентація до уроку.

Тип уроку: Комбінований.

                                                                        Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Діти входять в клас під музику пісні "Як ішов я з Дебречина"

Музичне вітання.

 

 Вчитель:. Ви готові вже співати

                    Грати й навіть танцювати?

Діти:            Так!

  1. Мотивація навчальної діяльності 

Вчитель:

                  Урок сьогодні незвичайний,

                   Нехай буде він для вас звичний.

                   А нумо, на мене дивитеся,

                    І весело мені підморгніть!

Вчитель: Дякую!  І з вашими веселими посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і умінь, ми   здійснимо незвичайну подорож в дуже цікаву країну під назвою "Народні музичні інструменти"!

 - А з якими народними інструментами ми познайомимося, ви зараз відгадаєте!

                                                       Загадки, слайди.

 Україну прославляє, хоч не знає слів.

Тугу людям розганяє многострунний спів.

 У похід її з собою бравий козак Мамай.

 Мов ясну леліяв зброю. Хто вона? Вгадай? ( Бандура, кобза)

 

 Ду-ду-ду, віть - віть - віть

Ви моє ім 'я назвіть.

 Не паличка, не гілочка,

Звуть мене….. (сопілочка)

 

 У руки ти його візьмеш,

 То розтягнеш, то стиснеш.

 Дзвінкі, нарядні

Кнопочки трирядні  (баян)

 

Барабан йому за брата,

 В танці любити він кружляти.

 Відбиває ритм, дзвенить

І красиво бубонить.    (бубон)

 

3.Актуалізація знань

Вчитель:- Найстарішими українськими інструментами вважаються кобза і бандура. Під їх звучання співали українські народні пісні кобзарі.

 - А чи знаєте ви хто такі Кобзарі? Кобзарі- це народні співаки - музиканти, які ходили по Україні і виконували народні пісні про історію українського народу, оспівували подвиги українських козаков. Пісні, які вони виконували під акомпанемент кобзи або бандури частенько самі ж вигадували і музику і текст.

-А зараз ми подивимося на репродукцію картини "Кобзар", на якій художник В. Жданкін зафіксував народного співака - музиканта і послухаємо - укр.нар.пісню "Думи мої, думи".

                                  Слухання УНП "Думи мої, думи"

Вчитель: - Чи допоміг вам візуальний образ перейнятися духом історичної пісні?

 

                 - Які емоції виникли у вас при слуханні співу Кобзаря і перегляді картини?

                - Народний інструмент бандура стає дуже популярним і в наші дні. Організовуються цілі ансамблі бандуристів, де молоді музиканти не лише уміють грати на бандурі, але і пропагують цей старовинний український народний інструмент у наш час.

  4.Вивчення нової теми

 

      Звучить УНП "Та орав мужик" і показ відео капели бандуристів

 

- А зараз ми познайомимося не з одним, а відразу з трьома музичними інструментами. Це сопілка, цимбали і скрипка. А разом вони створюють ансамбль музикантів, які називаються "Троїсті музики". Тут ви бачите ще і бубон, який є ритмічним супроводом ансамблю.

 

                  Показ слайду репродукції картини "Троїсті музики"

 

- Звідки ці музиканти?

 - А яку музику виконують наші троїсті музики на картині?

 - чи Відповідає характер музики палітрі фарб на картині?

 - Під час народних свят, гулянь, музиканти веселили людей своїми енергійними мелодіями, примушуючи пускатися в танок під веселі, рухливі ритми гуцулської музики.

- А зараз, дітиі, для вас приготований сюрприз! До нас у гості на урок прийшли справжні, живі, троїсті музики! Зустрічаймо їх!

 

                  Вхід в клас під музику троїстих музик- артистів.

               Звучить запис музики  і показ слайдів.  Театралізація

                 Слухання музики - УНП "Як ішов я з Дебречина додому"

 

 Вчитель:- Прослухайте УНП "Як ішов я з Дебречина додому" у виконанні народного артиста України - Анатолія Соловьяненка у супроводі ансамблю троїстих музик і дайте відповідь на питання:

- Який характер пісні?

 - Які почуття і емоції виникли у вас під час слухання цього твору?

                                                   

                                                Творче завдання

Вибрати з конверта №1 (на партах ) карточки з тими інструментами, які ви почули в пісні  (робота в парах)           Перевірка завдання.

 

 - Давайте перенесемося в подорож по далекій Шотландії. Я хочу розповісти про один дуже цікавий і незвичний муз. інструмент - волинку, який виник в Шотландії. Незвичайна форма цього інструменту - мішок з хутра, в яке ушиті дерев'яні трубочки для надування повітря, і декілька ігрових трубок з отворами. У Шотландії волинка є національним інструментом, і супроводжує усі державні заходи. В Україні існує такий же інструмент, але називається він - "коза", тому що має форму мішка з хутра кози.

- Зараз ви прослухаєте інструментальні награші на волинці і дасте відповідь на мої питання.

 

           Слухання музики "Шотландські награші" і показ слайдів

 

 - Що незвичайного в звучанні цього інструменту? - Які почуття і емоції виникають у вас при слуханні волинки?

 

                                          Творче завдання

 - Виберіть з конверта № 2  слова - характеристики, які відповідають характеру прослуханої музики. (робота в парах)

 Перевірка завдання

 

- А тепер перенесемося в казку і познайомимося ще з одним народним інструментом.

 Спробуйте відгадати, з яким саме:

Прилягла панянка на моє плечі.

 Від її співанки аж сльоза тече. (скрипка)

 

 - Так-так, ви не недочули. На початку свого виникнення скрипка дійсно була народним інструментом. Ось тому вона входить до складу ансамблю троїстих музикантів. Її музику можна почути і під час веселощів, і під час горя. А народні творці оспівали її чарівне звучання у своїх казках і оповіданнях, де музика скрипки допомагає людям творити добро і несе їм радість.

- Зараз ми прослухаємо укр. нар казку "Чарівна скрипка", де звучать дві скрипкові мелодії, різні за характером.

 

                               Читання казки дітьми і показ слайдів

 

 - В чому чарівна сила скрипки Петрика?

 - А музика має таку ж чарівну силу?

 - Чому граф був покараний?

 

                        Творче завдання « Кольорові мелодії»

- З конверта №3 виберіть дві різноколірні мелодії, які підходять за характером до музики скрипки Петрика. Вибираємо колірну палітру характеру музики і схематичний рух мелодії скрипки. Перевірка завдання

 

 

 5. Вокально - хорова робота.

 

 - Скрипка завоювала популярність і у норвезького народу. Прослухайте норвезьку народну пісню "Чарівний смичок" і дайте відповідь на питання

 

     Розспівування + фізкультхвилинка під УНП "Ой, заграйте, дударики"

 

                                      Слухання пісні "Чарівний смичок"

 

 - Чому старий скрипаль не продав скрипку багачеві?

 - Який характер руху музики?

 

                 Спів класом пісні "Чарівний смичок" з театралізацією.

                                     (Спів пісні з інсценуванням)

 

 6. Підсумки уроку.

 - Наша подорож в країну музичних інструментів закінчується в творчій майстерні. У ній ми бачимо палітру з фарбами. Але щоб на палітрі з'явилися наші музичні інструменти, з якими ми познайомилися на уроці, ви повинні дати правильну відповідь на мої питання. Готові?

 - Які твори ми сьогодні слухали на уроці?

 - чи Об'єднувала людей скрипка чарівного музиканта?

 - Хто такі "троїсті музики"?

 - З якими народними інструментами ви познайомилися на уроці?

- Як ви розумієте приказку - "музика без мови, а усіх об'єднує"

 - Молодці, діти! Ось ми з вами і отримали палітру музичних інструментів.

 

Оцінювання роботи дітей.

 - Сподобався вам урок?

- Спасибі за роботу. До побачення!

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку