Урок № 12 5 клас
Тема: «У гості до музичних інструментів»
Мета:
навчальна: поглибити знання учнів про народні українські інструменти; дати поняття "Троїсті музики", удосконалювати співецькі навички; на прикладі української народної казки підкреслити позитивну роль музики як носителя добра і щастя в літературних творах.
розвивальна: розвивати навички музичного сприйняття творів, збагачувати внутрішній світ учнів; використати міжпредметні зв'язки різних видів мистецтв; інтерпретувати і виразно виконувати музичні твори.
виховна: прививати інтерес до історії українського музичного мистецтва, до народних інструментів; виховувати патріотичні почуття учнів , художньо-естетичний смак, культуру слухання високохудожніх музичних творів.
Музичний матеріал: УНП "Як ішов я з Дебречина", "Думи мої, думи", "Та орав мужик край дороги", шотландські награші волинки, норвезька НП "Чарівний смичок"
Наочні посібники: УНКазка "Чарівна скрипка", сопілка, бубон, цимбали, скрипка, картки із зображенням народних инструментів
Обладнання: Комп'ютер, проектор, презентація до уроку.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку:
Діти входять в клас під музику пісні "Як ішов я з Дебречина"
Музичне вітання.
Вчитель:. Ви готові вже співати
Грати й навіть танцювати?
Діти: Так!
Вчитель:
Урок сьогодні незвичайний,
Нехай буде він для вас звичний.
А нумо, на мене дивитеся,
І весело мені підморгніть!
Вчитель: Дякую! І з вашими веселими посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і умінь, ми здійснимо незвичайну подорож в дуже цікаву країну під назвою "Народні музичні інструменти"!
- А з якими народними інструментами ми познайомимося, ви зараз відгадаєте!
Загадки, слайди.
Україну прославляє, хоч не знає слів.
Тугу людям розганяє многострунний спів.
У похід її з собою бравий козак Мамай.
Мов ясну леліяв зброю. Хто вона? Вгадай? ( Бандура, кобза)
Ду-ду-ду, віть - віть - віть
Ви моє ім 'я назвіть.
Не паличка, не гілочка,
Звуть мене….. (сопілочка)
У руки ти його візьмеш,
То розтягнеш, то стиснеш.
Дзвінкі, нарядні
Кнопочки трирядні (баян)
Барабан йому за брата,
В танці любити він кружляти.
Відбиває ритм, дзвенить
І красиво бубонить. (бубон)
3.Актуалізація знань
Вчитель:- Найстарішими українськими інструментами вважаються кобза і бандура. Під їх звучання співали українські народні пісні кобзарі.
- А чи знаєте ви хто такі Кобзарі? Кобзарі- це народні співаки - музиканти, які ходили по Україні і виконували народні пісні про історію українського народу, оспівували подвиги українських козаков. Пісні, які вони виконували під акомпанемент кобзи або бандури частенько самі ж вигадували і музику і текст.
-А зараз ми подивимося на репродукцію картини "Кобзар", на якій художник В. Жданкін зафіксував народного співака - музиканта і послухаємо - укр.нар.пісню "Думи мої, думи".
Слухання УНП "Думи мої, думи"
Вчитель: - Чи допоміг вам візуальний образ перейнятися духом історичної пісні?
- Які емоції виникли у вас при слуханні співу Кобзаря і перегляді картини?
- Народний інструмент бандура стає дуже популярним і в наші дні. Організовуються цілі ансамблі бандуристів, де молоді музиканти не лише уміють грати на бандурі, але і пропагують цей старовинний український народний інструмент у наш час.
4.Вивчення нової теми
Звучить УНП "Та орав мужик" і показ відео капели бандуристів
- А зараз ми познайомимося не з одним, а відразу з трьома музичними інструментами. Це сопілка, цимбали і скрипка. А разом вони створюють ансамбль музикантів, які називаються "Троїсті музики". Тут ви бачите ще і бубон, який є ритмічним супроводом ансамблю.
Показ слайду репродукції картини "Троїсті музики"
- Звідки ці музиканти?
- А яку музику виконують наші троїсті музики на картині?
- чи Відповідає характер музики палітрі фарб на картині?
- Під час народних свят, гулянь, музиканти веселили людей своїми енергійними мелодіями, примушуючи пускатися в танок під веселі, рухливі ритми гуцулської музики.
- А зараз, дітиі, для вас приготований сюрприз! До нас у гості на урок прийшли справжні, живі, троїсті музики! Зустрічаймо їх!
Вхід в клас під музику троїстих музик- артистів.
Звучить запис музики і показ слайдів. Театралізація
Слухання музики - УНП "Як ішов я з Дебречина додому"
Вчитель:- Прослухайте УНП "Як ішов я з Дебречина додому" у виконанні народного артиста України - Анатолія Соловьяненка у супроводі ансамблю троїстих музик і дайте відповідь на питання:
- Який характер пісні?
- Які почуття і емоції виникли у вас під час слухання цього твору?
Творче завдання
Вибрати з конверта №1 (на партах ) карточки з тими інструментами, які ви почули в пісні (робота в парах) Перевірка завдання.
- Давайте перенесемося в подорож по далекій Шотландії. Я хочу розповісти про один дуже цікавий і незвичний муз. інструмент - волинку, який виник в Шотландії. Незвичайна форма цього інструменту - мішок з хутра, в яке ушиті дерев'яні трубочки для надування повітря, і декілька ігрових трубок з отворами. У Шотландії волинка є національним інструментом, і супроводжує усі державні заходи. В Україні існує такий же інструмент, але називається він - "коза", тому що має форму мішка з хутра кози.
- Зараз ви прослухаєте інструментальні награші на волинці і дасте відповідь на мої питання.
Слухання музики "Шотландські награші" і показ слайдів
- Що незвичайного в звучанні цього інструменту? - Які почуття і емоції виникають у вас при слуханні волинки?
Творче завдання
- Виберіть з конверта № 2 слова - характеристики, які відповідають характеру прослуханої музики. (робота в парах)
Перевірка завдання
- А тепер перенесемося в казку і познайомимося ще з одним народним інструментом.
Спробуйте відгадати, з яким саме:
Прилягла панянка на моє плечі.
Від її співанки аж сльоза тече. (скрипка)
- Так-так, ви не недочули. На початку свого виникнення скрипка дійсно була народним інструментом. Ось тому вона входить до складу ансамблю троїстих музикантів. Її музику можна почути і під час веселощів, і під час горя. А народні творці оспівали її чарівне звучання у своїх казках і оповіданнях, де музика скрипки допомагає людям творити добро і несе їм радість.
- Зараз ми прослухаємо укр. нар казку "Чарівна скрипка", де звучать дві скрипкові мелодії, різні за характером.
Читання казки дітьми і показ слайдів
- В чому чарівна сила скрипки Петрика?
- А музика має таку ж чарівну силу?
- Чому граф був покараний?
Творче завдання « Кольорові мелодії»
- З конверта №3 виберіть дві різноколірні мелодії, які підходять за характером до музики скрипки Петрика. Вибираємо колірну палітру характеру музики і схематичний рух мелодії скрипки. Перевірка завдання
5. Вокально - хорова робота.
- Скрипка завоювала популярність і у норвезького народу. Прослухайте норвезьку народну пісню "Чарівний смичок" і дайте відповідь на питання
Розспівування + фізкультхвилинка під УНП "Ой, заграйте, дударики"
Слухання пісні "Чарівний смичок"
- Чому старий скрипаль не продав скрипку багачеві?
- Який характер руху музики?
Спів класом пісні "Чарівний смичок" з театралізацією.
(Спів пісні з інсценуванням)
6. Підсумки уроку.
- Наша подорож в країну музичних інструментів закінчується в творчій майстерні. У ній ми бачимо палітру з фарбами. Але щоб на палітрі з'явилися наші музичні інструменти, з якими ми познайомилися на уроці, ви повинні дати правильну відповідь на мої питання. Готові?
- Які твори ми сьогодні слухали на уроці?
- чи Об'єднувала людей скрипка чарівного музиканта?
- Хто такі "троїсті музики"?
- З якими народними інструментами ви познайомилися на уроці?
- Як ви розумієте приказку - "музика без мови, а усіх об'єднує"
- Молодці, діти! Ось ми з вами і отримали палітру музичних інструментів.
Оцінювання роботи дітей.
- Сподобався вам урок?
- Спасибі за роботу. До побачення!