Урок музичного мистецтва 5 клас
Тема : «Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у мистецтві»
Мета:
навчальна: формувати уявлення про взаємозбагачення різних видів мистецтв на прикладі опери М. Лисенка «Тарас Бульба» - хору «Гей, не дивуйте…», хору «Засвіт стали козаченьки», вчити учнів співвідносити живописні образи з музичними; розширити уявлення про героїчний образ козака в різних видах мистецтва;
розвивальна: розвивати навички активного сприймання музичного твору, вчитись співвідносити музичні образи з живописними; працювати над вокально-хоровими навичками та над художнім виконанням пісні; вдосконалювати співацькі навички і слухові уявлення; розвивати музичну пам’ять і спостережливість, кмітливість;
виховна: виховувати любов до музики, зокрема до опери; виховувати національну гордість і патріотичні почуття, художньо-естетичний смак, культуру слухання високохудожніх музичних творів.
Музичний матеріал: опера М. Лисенка «Тарас Бульба» - хор «Гей, не дивуйте…», хор «Засвіт стали козаченьки», - слухання; О. Жилінський «Пісенька джури» - розучування і виразне виконання.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: урок взаємного навчання учнів
Обладнання: комп’ютер, проектор, наочність, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
Вчитель: Урок музики у нас
Запросив усіх у клас.
Привітаймось дружно всі:
До, ре, мі, фо, соль, ля, сі!
Діти: сі ля соль фа мі ре до
Вчитель: Ви готові вже співати,
Грати й навіть танцювати?
Діти: да!
Вчитель: Урок сьогодні не звичайний
Хай буде він для вас повчальний,
Ану ж на мене подивіться
І веселенько посміхніться!
Вчитель: дякую. І з вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми потрапимо у дуже цікаву країну, яку ми найбільше любимо, і називається вона "Музика ".
Я тримаю листа від самого імператора цієї країни, в якому він звертається до вас, шановні учні. Вам цікаво, про що йдеться в цьому листі? (діти – да!) Тож, слухайте уважно.
Лист «Легенда про мистецтва»
Один імператор в далекій країні
Мистецтво любив над усе.
Мистецтвом, вважав, правлять боги й богині,
Воно ж людям радість несе.
А якось спитав в імператора тихо
Старий сивоусий Мудрець:
“Скажи мені, добра людино, на втіху,
Яке є найкращим з мистецтв?”
Всю ніч міркував імператор, а вранці
Він рішення мовить своє:
“Не знаю, старий, – імператор промовив, –
Тут стільки життя і краси –
Нехай учні знайдуть відповідь на це запитання,
що викладено у цьому листі»
Вчитель: Отже, імператор хоче, щоб ви знайшли відповідь на запитання «Яке мистецтво є найголовнішим». Будьте уважними і ви обов’язково знайдете правильну відповідь для імператора. На партах у вас є листи - само оцінювання, в яких ви будете ставити собі оцінки за виконання завдань протягом усього уроку. Будьте уважними і не забувайте про це. А для початку, скажіть мені, будь ласка:
Вчитель: молодці.
Повідомлення нової теми. Отже,темою нашого уроку є «Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у мистецтві»
Поєднання різних видів мистецтва – музики, хореографії, живопису, сценічної дії – спричинили взаємозбагачення кожного з них і подарувало світові нові види музично-театрального мистецтва – такі як балет, мюзикл, опера. Нагадую вам, що опера - це вид музично-театрального мистецтва, який оснований на поєднанні музики, слова і сценічної дії (прикріплюється визначення на дошці)
Без декорацій, гриму та костюмів, які створюють художники, опера не сприйматиметься глядачами, до яких потрібно донести час і місце події, що відтворюються, тобто передати атмосферу. І види мистецтва – живопис, хореографія, музика, література і сценічна дія, доповнюючи один одного, створюють візуальну картину дії і разом передають образний зміст опери.
Історія живе не лише у старовинних папірусах, музеях і пам’ятках архітектури. Подих історії відчувається в усіх видах мистецтва. Яскравим зразком оперного мистецтва є опера видатного українського композитора Миколи Лисенка «Тарас Бульба» за мотивами однойменної повісті Миколи Гоголя. В опері зображується образ козака Тараса Бульби – це символ національного героя визвольної боротьби українського народу.
Зараз ми прослухаємо 2 хори з опери «Тарас Бульба»
хор «Гей, не дивуйте…» та переглянемо фрагмент опери - хор «Засвіт стали козаченьки».
Прослухайте їх уважно і поміркуйте, який характер мають ці твори і як музика змальовує життя «козацької республіки»
Слухання творів М. Лисенка з опери «Тарас Бульба»
Аналіз твору:
Отже, які за характером ці твори? Як музика змалювала життя «козацької республіки» (відповіді дітей)
Вчитель: а зараз зверніть увагу на кольори ваших галстуків і знайдіть очами прапорці такого ж кольору. А тепер тихенько і швидко сформуєте козацькі куріні, поки я проспіваю звукоряд. Коли прозвучить нота сі, ви повинні зібратися для виконання завдання в групі.
Вчитель: отже, на партах в кожній групі є аркуш, на якому написано слово «опера». Ви повинні під час повторного слухання підібрати слова, що характеризують характер цих творів. Опираючись на перші літери та слайд з характеристиками музики.
Робота в групах. Вправа «Складання ключового слова»
Презентації учнів
Вчитель: молодці, ви все правильно зробили. А зараз сідайте на місця і поставте собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.
Вчитель: ви вже знайомі з темою козацтва з історії. Історичні події, славетні постаті видатних людей надихали і надихають на творчість також професійних митців. Не випадково у багатьох літературних, музичних, живописних творах оживають образи славетного минулого. І цікавою є тема козацтва для митців тим, що то була велика епоха великих людей, які боролися за свободу народу і закликали до рішучої боротьби.
Погляньте уважно на репродукцію художника Михайла Дерегуса «Тарас Бульба на чолі війська»
Перегляд репродукції М. Дерегуса «Тарас Бульба на чолі війська»
Аналіз:
Вчитель: звісно, співпадають. Ми бачимо козаків, які вирушили у похід. Вони сповнені віри і упевненості в своїй перемозі. І саме дух козацтва намагаються передати нам художники через свої мистецькі твори.
Перед вами на парті аркуші паперу , на яких написані риси характеру, які притаманні людям. Знайдіть серед цих рис ті, які відповідають величному званню «Козак». Це робота, яку ви виконуєте парно.
Робота в парах. Прийом «Асоціативний кущ»
Вчитель: А зараз ми озвучимо риси, які, на вашу думку, повинні бути у козака.
(учні називають рису характеру і прикріплюють її на дошці по колу)
Вчитель робить аналіз роботи.
Вчитель: Подивіться уважно на нашого козака. Він (перерахувати риси). Звісно, що про таких величних і мужніх людей хотіли розповісти митці у своїх творах, возвеличити їх. І ми повинні брати приклад з них, щоб бути справжніми патріотами своєї землі і свого народу.
Вчитель: А зараз поставте собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.
А тепер давайте відчуємо дух козацьких розваг і відпочинемо.
Ритмічна пауза Є. Адамцевич «Запорізький марш»
Вчитель: Молодці. а скажіть мені , хто ж такі джури? (це маленькі помічники воїнів) а зараз ми з вами продовжемо розучування «Пісеньки джури»
Розпівування
Робота над художнім виконанням пісні
Виконання пісні О. Жилінський «Пісенька джури»
Вчитель: Не забувайте поставити собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.
Вчитель: подивіться, які стиглі яблука на Дереві знань. Ви молодці.
Оцінювання учнів
Домашнє завдання: за бажанням зобразити засобами живопису образ козака
Вчитель: Спасибі всім, хто працював
Пісні співав, чудово грав,
І тим, хто в гості завітав.
Зараз пролуна дзвінок,
Наш закінчиться урок.
Хай вам сонечко сміється,
Хай земля співає
І ніколи музика вас не покидає!
До побачення.
1