12 червня о 18:00Вебінар: Дидактична гра як засіб навчання та виховання дітей із порушеннями зору

Урок«Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у

Про матеріал
Власна авторська розробка уроку музичного мистецтва на тему«Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у мистецтві» 5 клас.
Перегляд файлу

Урок  музичного мистецтва  5 клас

Тема :  «Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у                                                                                                                                           мистецтві»

Мета:

навчальна: формувати уявлення про  взаємозбагачення різних видів мистецтв на прикладі опери М. Лисенка «Тарас Бульба» - хору «Гей, не дивуйте…», хору «Засвіт стали козаченьки», вчити учнів співвідносити живописні образи з музичними; розширити уявлення про героїчний образ козака в різних видах мистецтва;

розвивальна: розвивати навички активного сприймання музичного твору, вчитись співвідносити музичні образи з живописними; працювати над вокально-хоровими навичками та над художнім виконанням пісні; вдосконалювати співацькі навички і слухові уявлення; розвивати музичну пам’ять і спостережливість, кмітливість;

виховна: виховувати любов до музики, зокрема до опери;  виховувати національну гордість і патріотичні почуття,  художньо-естетичний смак, культуру слухання високохудожніх музичних творів.

 Музичний матеріал: опера М. Лисенка «Тарас Бульба» - хор «Гей, не дивуйте…», хор  «Засвіт стали козаченьки»,  - слухання; О. Жилінський «Пісенька джури» - розучування і виразне виконання.

 

Тип уроку: комбінований

 

Вид уроку: урок взаємного навчання учнів

 

Обладнання: комп’ютер, проектор, наочність, роздатковий матеріал.

 

 

Хід уроку:

 

  1. Організаційний момент (привітання)

Вчитель:   Урок музики у нас                                         

                   Запросив усіх у клас.

                   Привітаймось дружно всі:

                  До, ре, мі, фо, соль, ля, сі!

Діти: сі ля соль фа мі ре до

 

Вчитель:    Ви готові вже співати,

                  Грати й навіть танцювати?

Діти: да!

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель:   Урок сьогодні не звичайний

                   Хай буде він для вас повчальний,

                   Ану ж на мене подивіться

                   І веселенько посміхніться!

 

Вчитель:       дякую. І  з вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм сьогодні на уроці за допомогою своїх знань і вмінь ми потрапимо у дуже цікаву країну, яку ми найбільше любимо, і називається вона  "Музика ".

Я тримаю листа від самого імператора цієї країни, в якому він звертається до вас, шановні учні. Вам  цікаво, про що йдеться в цьому листі? (діти – да!) Тож, слухайте уважно.

Лист «Легенда про мистецтва»

Один  імператор  в  далекій  країні
Мистецтво  любив  над  усе.
Мистецтвом,  вважав,  правлять  боги  й  богині,
Воно  ж  людям  радість  несе.

А  якось  спитав  в  імператора  тихо
Старий  сивоусий  Мудрець:
“Скажи  мені,  добра  людино,  на  втіху,
Яке  є  найкращим  з  мистецтв?”

Всю  ніч  міркував  імператор,  а  вранці
Він  рішення  мовить  своє:

“Не  знаю,  старий,   імператор  промовив,  
Тут  стільки  життя  і  краси  

Нехай  учні знайдуть відповідь на це запитання,

що викладено у цьому листі»

  1. Актуалізація знань

Вчитель: Отже, імператор хоче, щоб ви знайшли відповідь на запитання «Яке мистецтво є найголовнішим».  Будьте уважними і ви обов’язково знайдете  правильну відповідь для імператора.  На партах у вас є листи - само оцінювання, в яких ви будете ставити собі оцінки за виконання завдань протягом усього уроку. Будьте уважними і не забувайте про це. А  для початку, скажіть мені, будь ласка:

  1. які ви знаєте види мистецтв?
  2. нагадайте мені тему семестру?
  3. що означає слово «візуальні»?
  4. які мистецтва належать до візуальних?

Вчитель: молодці.

  1.  Вивчення нової теми

Повідомлення нової теми. Отже,темою нашого уроку є «Взаємозбагачення різних видів мистецтв. Тема козацтва у мистецтві»

 

 Поєднання різних видів мистецтва – музики, хореографії, живопису, сценічної дії – спричинили взаємозбагачення кожного з них і подарувало світові нові види музично-театрального мистецтва – такі як балет, мюзикл, опера. Нагадую вам, що опера -  це вид музично-театрального мистецтва, який оснований на поєднанні  музики, слова і сценічної дії (прикріплюється визначення на дошці)

Без декорацій, гриму та костюмів, які створюють художники, опера не сприйматиметься глядачами, до яких потрібно донести час і місце події, що відтворюються, тобто передати атмосферу. І види мистецтва – живопис, хореографія, музика, література і сценічна дія, доповнюючи один одного, створюють візуальну картину дії  і разом передають образний зміст опери.

     Історія живе не лише у старовинних папірусах, музеях і пам’ятках архітектури. Подих історії відчувається в усіх видах мистецтва. Яскравим зразком оперного мистецтва є опера видатного українського композитора Миколи Лисенка «Тарас Бульба» за мотивами однойменної повісті Миколи Гоголя.  В опері  зображується образ козака Тараса Бульби – це символ національного героя визвольної боротьби українського народу.

Зараз ми прослухаємо 2 хори з опери «Тарас Бульба»

хор «Гей, не дивуйте…» та переглянемо фрагмент опери  - хор  «Засвіт стали козаченьки».

Прослухайте їх уважно і поміркуйте, який характер мають ці твори і як музика змальовує життя «козацької республіки»

Слухання творів М. Лисенка з опери «Тарас Бульба»

Аналіз твору:

Отже, які за характером ці твори? Як музика змалювала життя «козацької республіки» (відповіді дітей)

Вчитель: а зараз зверніть увагу на кольори ваших галстуків і знайдіть очами прапорці такого ж кольору. А тепер тихенько і швидко сформуєте козацькі куріні, поки я проспіваю звукоряд. Коли прозвучить нота сі, ви повинні зібратися для виконання завдання в групі.

Вчитель: отже, на партах в кожній групі є аркуш, на якому написано слово «опера». Ви повинні під час повторного слухання підібрати  слова, що характеризують характер цих творів. Опираючись на перші літери та слайд з характеристиками музики.

 

Робота в групах. Вправа «Складання ключового слова»

Презентації учнів

 

Вчитель: молодці, ви все правильно зробили. А зараз сідайте на місця і поставте собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.

Вчитель:  ви вже знайомі з темою козацтва з  історії. Історичні події, славетні постаті видатних людей надихали і надихають на творчість також професійних митців. Не випадково у багатьох літературних, музичних, живописних творах оживають  образи  славетного минулого. І цікавою є тема козацтва для митців тим, що то була велика епоха великих людей, які боролися за свободу народу і закликали до рішучої боротьби.

 Погляньте уважно на репродукцію художника Михайла Дерегуса «Тарас Бульба на чолі війська»

 

Перегляд репродукції  М. Дерегуса «Тарас Бульба на чолі війська»

Аналіз:

  1. Хто зображений на передньому плані картини?
  2. Порівняйте живописний образ з музичним. Чи співпадають вони?

Вчитель: звісно, співпадають. Ми бачимо козаків, які вирушили у похід. Вони сповнені віри і упевненості в своїй перемозі. І  саме дух козацтва намагаються передати нам художники через свої мистецькі твори.

Перед вами на парті аркуші паперу , на яких написані  риси характеру, які притаманні  людям.  Знайдіть серед цих рис ті, які відповідають величному званню «Козак». Це робота, яку ви виконуєте парно.

Робота в парах. Прийом «Асоціативний кущ»

Вчитель: А зараз ми озвучимо риси, які, на вашу думку, повинні бути у козака.

(учні називають рису характеру і прикріплюють її на дошці по колу)

Вчитель робить аналіз роботи.

Вчитель: Подивіться уважно на нашого козака. Він (перерахувати риси). Звісно, що про таких величних і мужніх людей хотіли розповісти митці у своїх творах, возвеличити їх. І ми повинні брати приклад з них, щоб бути справжніми патріотами своєї землі і свого народу.

Вчитель: А зараз поставте собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.

 

А тепер давайте відчуємо дух козацьких розваг і відпочинемо.

 

Ритмічна пауза Є. Адамцевич «Запорізький марш»

 

Вчитель: Молодці. а скажіть мені , хто ж такі джури? (це маленькі помічники воїнів)  а зараз ми з вами продовжемо розучування «Пісеньки джури»

                            Розпівування

Робота над художнім виконанням пісні

Виконання пісні О. Жилінський «Пісенька джури»

Вчитель: Не забувайте  поставити собі оцінки в ваш лист-самооцінювання.

 

  1. Підсумки уроку (Рефлексія) прийом «Дерево знань»
  1. Що таке опера?
  2. Назвіть композитора, який написав оперу «Тарас Бульба»?
  3. Назвіть хори з цієї опери, що ми прослухали.
  4. Чому тема козацтва є такою популярною в мистецтві?
  5. Яку відповідь ви дасте на питання імператора «Яке мистецтво є головним?»

 

 Вчитель: подивіться, які стиглі яблука на Дереві знань. Ви молодці.

Оцінювання учнів

Домашнє завдання: за бажанням зобразити засобами живопису образ козака

 

Вчитель:     Спасибі всім, хто працював

                     Пісні співав, чудово грав,

                     І тим, хто в гості завітав.

                     Зараз пролуна дзвінок,

                     Наш закінчиться урок.

                     Хай вам сонечко сміється,

                     Хай земля співає

                     І ніколи музика вас не покидає!

 

До побачення.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку